Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A gazdasági szféra elvárásai a pályakezdő diplomások tekintetében Budapest, 2003. Június 13. Dr. Szilágyi János – MKIK.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A gazdasági szféra elvárásai a pályakezdő diplomások tekintetében Budapest, 2003. Június 13. Dr. Szilágyi János – MKIK."— Előadás másolata:

1 A gazdasági szféra elvárásai a pályakezdő diplomások tekintetében Budapest, 2003. Június 13. Dr. Szilágyi János – MKIK

2 A ma és a holnap munkahelyeinek jellemzői Hagyományos modell / Magas teljesítménymodell STRATÉGIA  Tömegtermelés  Hosszú gyártási idő  Központosított termelés  A vásárlók igényeit figyelembe vevő termelés  Rugalmas termelés-decentralizált ellenőrzés KÉPZÉS  Minimális a gyártást végző munkásoknak  Speciális a szakembereknek  Képzés mindenkinek  A szélesebb szakértelem a keresett

3 TERMELÉS  Rögzített automatika  Végtermék-ellenőrzés  Feladatok szétdarabolása  A hatalom az ellenőröké  Rugalmas automatika  Munkafolyamatok közbeni ellenőrzés  Munkacsoport, több szakmában jártas szakemberek RANGLÉTRÁK  Belső munkaerőpiac  Előrejutás kor szerint  Korlátozott munkaerőpiac  Előrejutás megszerzett képesítés alapján

4 ALKALMAZÁS ÉS EMBERI ERŐFORRÁSOK  Munkás-vezető konfrontáció  A minimális szakképesítés elfogadott  A munkások költséget jelentenek  Munkás-vezető együttműködés  Kiszűrik az alapkészségekkel nem rendelkezőket  A munkaerő beruházást jelent

5 Oktatás szolgáltatásként funkcionál: sikeres gazdaság munkaerő- piaci igényének kielégítése, egyén számára karrierlehetőség biztosítása Oktatás célja nem a lexikális tudás megszerzése, hanem a sikeres és hatékony munkavállaló képzése Vállalkozások nem a rövid távú haszonszerzés a fő motiváló erő: leendő munkavállaló magas színvonalú kiképzésehosszú távon hoz hasznot munkaadójának és magának Nagy érték a gyorsan munkába állítható munkaerő Iskola: Mindenkinek kötelező élet közeli helyzetben, gyakorlaton részt venni. Az oktatás és gazdaság kapcsolatainak intenzifikálása

6 Kulcskvalifikációk és kompetenciák a készség és a kompetencia központú pedagógiában Világos, korrekt kommunikáció írásban és szóban Átértékelődik a funkcionális analfabétizmus (nem pusztán írni, olvasni és számolni tudást jelent), magába foglalja az alapvető kommunikációs készséget és az információtechnológiai tudást, a hálózatok intelligens kezelését Információ befogadása, releváns gyűjtése, átalakítása és beépítése saját munkájába Kommunikációs kultúrák tanulásának készsége Idegen nyelv tanulás ( 3 európai nyelv) Viselkedés és mentális kultúra és interkultúrális műveltség Humán műveltség rehabilitálása, nem csak szaktudás, a világban eligazodni tudás, a társadalom szolgálata Reálisan bemutatni saját képességeit a munkaerőpiacon Együttműködés - team munka, kooperációs modellekben gondolkodni tudás Szociális kompetenciák

7 Kulcskvalifikációk és kompetenciák a készség és kompetencia központú pedagógiában Általános szakmai cselekvő készség, innovációs készség (stratégiák, termékek, folyamatok) Önszabályozó tanulás, tanulási - önfejlesztő készség, élethosszig tartó fejlődés Önálló munkavégzés, tervezés, végrehajtás készség: - idő és erőforrások menedzselése - felelősségteljes cselekvés és döntés - követelmény orientáltság (rendszeres ellenőrzés, értékelés teherbírás-terhelés) Célorientált viselkedés Szervezési - vezetési készség Problémamegoldó - kezelő készség, kooperáció- és konszenzus-képes szakember - konfliktusmenedzselés - saját gondolatok és cselekvések értékelése a problémamegoldás és döntéshozatal érdekében. - elméletek és gyakorlat összekapcsolása - vitaszempontok reális értékelése - saját álláspont hiteles és vitaképes bizonyítása Szakmai kompetenciák

8 Pályakezdőkkel való elégedettség 2001-ben Elvárások Gyakorlati felkészültség Számítógépes ismeretek Műszaki ismeretek Gazdasági ismeretek Számoláskészség Beszéd- és íráskészség Idegennyelv tudás Önálló munkavégzés Munkafegyelem Munkakultúra Együttműködési készség Átlag Főiskolai végzettekEgyetemi végzettek 3,06 4,16 3,71 3,85 3,98 3,43 3,73 3,72 3,42 3,98 3,71 3,66 3,78 3,55 4,21 3,90 3,47 4,19 4,16 3,72 3,80 4,24 3,65

9 Azoknak a vállalkozásoknak az indokai, ahol NEM szándékoznak ebben az évben pályakezdőt alkalmazni Ebben az évben pályakezdőt NEM alkalmazó cégek indoklásai Az elmúlt két évben alkalmazott-e pályakezdőt? Összesen A jelenleg alkalmazott pályakezdők aránya a felvettek %-ában Nincs szükség új emberre 25,9 %74,1 %100,0 %80,4 % Gyakorlott munkaerő kell 26,2 %73,8 %100,0 %65,0 % Rosszak az eddigi tapasztalatok 58,0 %42,0 %100,0 %41,3 % Egyéb ok miatt nem vesz fel 29,0 %71,0 %100,0 %81,7 % IGENNEM

10 Pályakezdők ágazati alkalmazási sorrendje * A konkrét számarányok – a vizsgált időszakok különbözősége miatt – nem hasonlíthatók össze. Az elmúlt két évben pályakezdőt alkalmazó* Az ebben az évben pályakezdőt alkalmazni szándékozó* Cégek aránya, % 1. Humán szolgáltatásÉpítőipar 2. IdegenforgalomIdegenforgalom 3. ÉpítőiparIpar 4. IparOktatás 5. OktatásHumán szolgáltatás 6. KereskedelemKereskedelem 7. Szállítás-hírközlésÜzleti szolgáltatás 8. Üzleti szolgáltatásSzállítás-hírközlés

11 Pályakezdők regionális alkalmazási sorrendje Az elmúlt két évben pályakezdőt alkalmazó* Az ebben az évben pályakezdőt alkalmazni szándékozó* Cégek aránya, % 1. Dél-DunántúlNyugat-Dunántúl 2. Nyugat-DunántúlDél-Alföld 3. Észak-AlföldKözép-Dunántúl 4. Észak-MagyarországÉszak-Dunántúl 5. Dél-AlföldDél-Dunántúl 6. Közép-MagyarországKözép-Magyarország 7. Közép-DunántúlÉszak-Magyarország * A konkrét számarányok – a vizsgált időszakok különbözősége miatt – nem hasonlíthatók össze.

12 A problémák fontossági sorrendje Hiányosságok- problémák OKJ szakképzettséggel Főiskolai végzettek Egyetemi végzettek Érettségi nélkülÉrettségivel Önálló munkavégzés képességének hiánya 1. 2. Gyenge szakmai gyakorlati jártasság 2. 4. Munkafegyelmi problémák 3.3-4.7. Munkakultúra hiányosságai általában 4.3-4.5-6.6. Gyenge szakmai elméleti alapok 5.5-6.9. Rossz együttműködési készség 6.7.8. Gazdasági ismeretek hiánya 11. 5-6.5. Számítógépes ismeretek hiánya 12.5-6.3.2. Idegennyelv-tudás hiánya 13.8.1.

13 A gazdasági szektorban foglalkoztatott pályakezdők és az összes alkalmazott megoszlása állománycsoportok szerint Ágazat FizikaiSzellemiFizikaiSzellemi Munkakörben foglalkoztatott pályakezdők aránya, 1998-99 Munkakörben foglalkoztatott összes alkalmazott* aránya, 1998-99 Ipar 83,3 %17,4 %78,4 %21,6 % Építőipar 77,6 %19,5 %77,3 %22,7 % Kereskedelem 78,7 %19,5 %60,0 %40,0 % Idegenforgalom 91,0 %8,0 %76,5 %23,5 % Szállítás, hírközlés 64,4 %35,1 %60,2 %39,8 % Üzleti szolgáltatás 23,8 %75,9 %35,5 %64,5 % Oktatás 16,5 %83,5 %.. Humán szolgáltatás 62,5 %37,4 %.. Összesen: 69,7 %29,6 %68,0 %32,0 %

14 szilagyi.janos@mkik.hu Köszönöm a figyelmet

15

16


Letölteni ppt "A gazdasági szféra elvárásai a pályakezdő diplomások tekintetében Budapest, 2003. Június 13. Dr. Szilágyi János – MKIK."

Hasonló előadás


Google Hirdetések