Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Dr Virág Rudolf Keszthely, 2010. szeptember 9.
a területi államigazgatási szerveket érintő változások – önkormányzati kitekintéssel Dr Virág Rudolf Keszthely, szeptember 9.
2
az áttekintés szerkezete
Alapvetés Az állampolgár Az állam A közigazgatás-fejlesztés Út a jelenig Fordulópontok
3
az állampolgár választó „döntéshozó” 8,0 ügyfél „fogyasztó” 10,0 „finanszírozó” adófizető 4,5
4
a jó állam Az állam fő funkciója: külső – belső érdekképviselet
A közigazgatás hozzájárulása: az ügyfélnek – egyszerűbb, gyorsabb ügyintézés az adófizetőnek – hatékonyabb (eredményesebb és takarékosabb) szervezet és működés Eredmény: az államhoz való viszony változása
5
közigazgatás korszerűsítés
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium közigazgatási stratégia területi államigazgatás Belügyminisztérium önkormányzati rendszer Ágazati minisztériumok szakigazgatás
6
az indulás időszaka Alapvető gazdasági, intézményi változások Csökkenő GDP, azon belül csökkenő redisztribúció Negatív viszony az államhoz A közigazgatás, különösen az államigazgatás kiszolgáltatottsága
7
az államigazgatás hátrányos kezelése
Az önkormányzati rendszer prioritása Az agyonhallgatott államigazgatás Az evolúció A hatékonyság „kihagyása” a közigazgatásból: decentralizáció gazdasági háttér és teljesítmény-kritériumok nélkül; dekoncentráció „puha” költségvetési, szabályozási és szervezeti korlátokkal
8
determinált alulfinanszírozottság
Decentralizáció igények szervezetszám növekedése korlátlan szervezeti önállóság szabad társulási jog szabad feladatvállalás szabad rendelkezés a tulajdonnal forráshiány hitelfelvételi jog alacsony kontroll szint Dekoncentráció ágazati dominancia szervezeti érdekek ereje puha költségvetési korlátok források területi inkoherencia hiányzó standardok
9
ellensúlyozási próbálkozások
1992: a „kmb”- integráció kudarca Az „ágazat – Magyarországok” ereje A forgatókönyv első kiadása A Kormány területi képviselete a gyenge kinevezett? („kmb”) az erős választott? (megyei közgyűlés elnöke)
10
helykeresés 1991: köztársasági megbízott (régió) 1995: közigazgatási hivatal (megye) 1997: „a Kormány dekója” (megye) 2007: regionális államigazgatási hivatal (régió) Közös jellemző: az integráció kudarca Újrakezdés 2010: közigazgatási hivatal (megye) 2011: Kormányhivatal (megye)
11
a közigazgatás és a régió
Régió Európában: a történelem Régió a területfejlesztésben: a hatás Régió az önkormányzati rendszerben: a mítosz Régió az államigazgatásban: az ágazati szintér Régió mint földrajzi egység: az atipikus régió Régió mint jutalom: a székhely város szerepe
12
a folyamat eredménye 33 területi államigazgatási szerv
működési kiadás: 427 MdFt (2010) 3 féle működési terület regionális (zöme megyei, kistérségi egységekkel) atipikus megyei
13
a közigazgatási hivatal regionalizálása
Rugalmasabb elnevezés: jogalkotási egyszerűsítés A közigazgatási hivatal regionalizálása: ütközés a kétharmaddal – AB döntések Eredmény az eredeti állapot eléréséért elveszett az eredeti feladat az alkotmányos mulasztás
14
közigazgatási hivatal
Ismét fővárosi, megyei ( ) Törvényességi ellenőrzés visszaállítása Működési koordináció: két évtizede a legerősebb Szabályozás törvény (2010:XLIII.tv.) Kormányrendelet és módosuló korm. rend-ek Miniszteri rendelet (jogutódlás)
15
irányítás Vertikális szervezeti: KIM szakmai: ágazati minisztérium
Horizontális szervezeti integráció: néhány szakig. szerv működési integráció: a nem integrált dekók
16
vezetés Hivatalvezető feltételek besorolás, juttatás Főtitkár
17
státusz Regionális – megyei
Költségvetési szerv ( – ) önállóan gazdálkodó és működő önállóan működő Miniszteri utasítás Alapító Okiratok Megállapodás
18
szerkezet vezetés közvetlenül vezetett egység Közigazgatási hivatal
szakig. szervek Koordinált szervek
19
eszközök Véleményezési jog Javaslattételi jog
Alk. 35.§ (4) bek. „felhordó rendszere” Koordináció Ellenőrzés Információ Képzés, továbbképzés Egyéb Eljárás jogsértés esetén
20
út a kormányhivatalhoz
RÁH Közig. Hiv Korm. Hiv.
21
integráció Szervezeti kormányhatározat beépülő szervek Működési
be nem épülő szervek – koordináció, ellenőrzés Feladatok hasonló szerkezet, más nagyságrend a funkcionális feladatok integráló szerepe
22
eredmény Kormányzati célok összehangolt megvalósítása
Párhuzamosságok nélküli szervezet Takarékosabb beszerzés Összehangolt működés Szakmai önállóság szakmai irányítás önállósága szakmai hatósági önállóság
23
az integráció szerkezete
KIM minisztériumok központi kijelölt hivatalok szerv funkcionális egységek „dekók” szak. ig. sz-k funkcionális egységek
25
szabályozás Törvény Kormányhivatal Módosuló törvények, benne Ket, EGTC
Kormányrendelet Vhr szakigazgatási szervek irányítás funkcionális feladatok ellátása sajátos gazdálkodási szabályok
26
irányítás Szervezeti és szakmai Szervezeti: KIM
költségvetésébe épülő működési költségvetések közreműködő szervezet (központi hivatalok funkcionális feladatai és kapacitása) Szakmai: ágazati miniszterek eszközök
27
vezetés Kormánymegbízott kinevezés
követelmény (szabályozási feltételek) besorolás, juttatás Szakmai vezetés főigazgató igazgató szakigazgatási szerv vezető követelmény
28
munkáltatói jogok Kormánymegbízott felett: KIM miniszter Főigazgató felett: kormánymegbízott Igazgató felett: főigazgató Szakigazgatási szerv vezető felett: főigazgató Törzshivatal: főigazgató Szakigazgatási szerv: szakigazgatási szerv vezető
29
feladatok Kormányzati feladatok végrehajtásának területi összehangolása Koordináció államigazgatási kollégium koordinációs értekezlet Ellenőrzés Konkrét döntés ellenőrzése: Alk. 35.§ (4) bek. Ket. végrehajtás, hatósági tevékenység jogszerűsége Véleményezés Közreműködés a Kormány döntéseinek előkészítésében Funkcionális feladatok Ügyfélszolgálat
30
illetékesség Alapszabály: fővárosi, megyei Eltérő lehet (szabályozás)
Regionális illetékesség megyeivé alakítása kistérségi szervezet megyeszékhely ügyfélszolgálat új szakigazgatási szerv
31
integrált ügyfélszolgálat
Elkülönített források: kormányhatározat – ÁROP, EKOP, ROP Komplexitás: személyesen, elektronikusan, telefonon Integráció: az adottságokra építve Új ügyfélfogadási kultúra felépítése: valódi szolgáltatás Indulás: ; 29 városban Hosszú távú projekt: a legtöbb ügyben a lehető legtöbb pontról ügyindítás, lekérdezés, információ – 2013
32
összesítés 1990 – től: koncepció nélküli és fékezetlen evolúció 1992 – től: eredménytelen vagy szinte eredménytelen (1997) integrációs törekvések 2009 – től: az alapfeladat elvesztése 2010 – től: megyei visszaállítás, teljes feladatkör, erős működési koordináció 2011-től: szervezeti integráció és erős működési integráció
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.