Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az ellenreformáció és a barokk XVII.sz. Európája.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az ellenreformáció és a barokk XVII.sz. Európája."— Előadás másolata:

1 Az ellenreformáció és a barokk XVII.sz. Európája

2 A reformáció hatása 1517 – a reformáció kezdete » elterjedése és irányzatai, szereplők 1555 – augsburgi vallásbéke (akié a föld, azé a vallás) evangélikus: német területek, Skandinávia, Ausztria, Csehország, Magyarország református: Svájc, Németalföld, Skócia, Anglia, Franciao., Magyarország (Erdély) 1545-63 – tridenti zsinat → A katolikus egyház válasza a reformációra, a megújulás igénye fontos » ellenreformáció – a katolikus megújulás (nagyhatalmak: Habsburg Birodalom, Franciaország, Spanyolo.)

3 A katolikus megújulás, az ellenreformáció 1545–1563 - tridenti (trentói) zsinat búcsúcédulák betiltása erkölcsös, vallási értékek megszabása iskolafejlesztés (papi oktatás, nevelés) nyomdák kihasználása (könyvnyomtatás) hittételek (dogmák) tisztázása katolikus hagyományok megerősítése Jezsuita rend megalapítása 1540 - Loyolai Ignác → inkvizíció felújítása (Tiltott Könyvek jegyzéke) új korstílus: a barokk megjelenése

4 A barokk, a XVII.sz. korstílusa XVII. századi Európa korstílusa.A barokk legkorább Portugáliában és Spanyolországban jelentkezett a XVI. század folyamán, egészében véve azonban a XVII. századi Európa korstílusa. Az elnevezés eredete máig vitatott: BAROCCO: olasz szó, jelentése: nyakatekert okoskodás; BARRUCCA: portugál szó, jelentése: pompás, szabálytalan gyöngy, BAROS: görög szó, jelentése: súlyosság Az újraszerveződő, megerősödő katolikus egyház művészeti törekvései és propagandája testesülnek meg a barokkban az ellenreformáció idején. céljuk: az egyszerű emberek elkápráztatása, az "eltévelye- dett báránykák" visszaterelése az anyaegyház karjaiba

5 Stílusjegyei Erő, lendület, dinamizmus ábrázolása Monumentalitás Nyugtalan vonalak, formák Bonyolult, nehezen áttekinthető szerkezet Realista, esetenként naturalizmusba átcsapó ábrázolásmód Túldíszítettség Teatralitás (= színpadiasság) Pátosz, ünnepélyesség Szenvedélyesség Hősiesség-kultusz Barokk körmondat Kedvelt műfaja: az eposz

6 Túldíszítettség

7 Erő, lendület, dinamizmus ábrázolása Rubens

8 Monumentalitás Rubens

9 Nyugtalan vonalak, formák Rembrandt

10 Bonyolult, nehezen áttekinthető szerkezet Rubens

11 Realista, esetenként naturalizmusba átcsapó ábrázolásmód Caravaggio

12 Teatralitás (= színpadiasság) Rembrandt

13 Pátosz, ünnepélyesség Van Dyck

14 Hősiesség- kultusz Velasquez

15 Szenvedélyesség El Greco

16 Bizarr témák kedvelése Velasquez

17 Bernini

18 Rembrandt

19

20

21 » Másik jelentős barokk szerzőnk a nagyszombati egyetem alapítója (ez utóbbinak az ELTE a jogutódja), Pázmány Péter a Zrínyi-árvák nevelője, a jezsuita bíboros, Pázmány Péter volt.


Letölteni ppt "Az ellenreformáció és a barokk XVII.sz. Európája."

Hasonló előadás


Google Hirdetések