Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Kognitiv pszichoterapia Bipolaris betegseg eseten.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Kognitiv pszichoterapia Bipolaris betegseg eseten."— Előadás másolata:

1 Kognitiv pszichoterapia Bipolaris betegseg eseten

2 Stressz- es erzekenysegi modell Biologiai faktorok Psychologiai faktorok Socialis faktorok Gyogyszer, ECT Psychoterapia Kogn.vis.ter Gyogyito beav. KULTURKULTUR OkozatKezeles Eletesemenyek Egyeni serulekenyseg PSYCHOPATOLOGIA KULTURAKULTURA Perris

3 Környezeti Vedöfaktorok Egyeni vedöfaktorok Pl:alacsony socialis stressnivo, pl:Megfelelö ismeretanyag a betegsegröl Pl:alacsony socialis stressnivo, pl:Megfelelö ismeretanyag a betegsegröl a szemelyre szabott követelmenyek, sajat stressztolerancianivo ismerete a szemelyre szabott követelmenyek, sajat stressztolerancianivo ismerete Kepzett hozzatartozok (kepesek megerteni az egyen stresszkezeles, alvashigiene,mozgas Kepzett hozzatartozok (kepesek megerteni az egyen stresszkezeles, alvashigiene,mozgas szituaciojat, es konstruktiv segitseget tud nyujtani) szituaciojat, es konstruktiv segitseget tud nyujtani) EGYEN EGYEN Egyeni erzekenysegi faktorok Környezeti erzekenysegi faktorok megterhelö munka,problemas emberi kapcs., valas,munkanelkuliseg, tulaktiv b csalad (magas EE) kapcs., valas,munkanelkuliseg, tulaktiv b csalad (magas EE)

4 Erzesek Fiziologiai valtozasok Gondolatok Viselkedes Belsö vilag Kulsö vilag Kognitiv beavatkozasok Viselkedesterapias beavatkozasok

5 Celteruletek a KVT szamara Bipolaris I betegseg eseten AB C D E F Depresszio/mania. Valtozasok a gondolkodasban Viselkedesbeli valtozasok Megromlott pszichoszocialis muködes Pszichosocialis problemak Erzelmi kiurules, alvaszavarok, stb. Kognitiv intervenciok Vislekedesbeli beavatkozasok Strategiak a pszichosoc. Problemak megoldasara Tanacs az alvasrol stb. Növelni a compliencet,ami a gyogyszerbevetelt illeti Kontrollalni a korai egyedi tuneteket = gyogyszeres kezeles

6 A kognitiv triasz Sajat magara A jövöre A környezetre Önmagunk leertekelese Skuldkänslor och självförebråelser. Fokozott droghasznalat. Akaratbenulas – apatia Öngyilkossagra valo kesztetes Remenytelenseg erzese Teljesithetetlen követelmenyek erzese Remenyvesztettseg erzese Elkerulni a követelmenyeket, a ”kelleket” Negativ önkep a Negativ Alapfeltelezesekböl adodik

7 Kulönbözö aktivitasok közötti egyensuly Szabadidö Alvas Munka ”A samli”

8 Regi nemmuködö maladaptiv viselkedesi strategiak Feldolgozas Uj adaptiv, celiranyos coping startegiak Trigger Response Avoidant Pattern Analyse Choose Try Integrate Observe Never Give Up! Trigger Response Alternative Coping Egeszseges psziche Depresszio/szorongas (Igen) Analizalni a problemeat. Valassz 1t Kezelesi modszert. Gyakorold az uj viselk.formaban Vezesd be az aktivitaschemadba Megkapod akivant hatast? (Nem)

9 Kulönbözö tevekenysegek befolyasa a gondolatainkra es a hangulatunkra Tevekenyseg Gondolat Hangulat ElötteKözben Utana Mosogatas Keptelen vagyok ra! Megiscsak megy ez! Megcsinaltam

10 Tanacsok arra, hogyan tervezd meg a hetedet Terevezz 1 max 2 napot elöre inkabb mint egy egesz hetet. Terevezz 1 max 2 napot elöre inkabb mint egy egesz hetet. Trevezd meg anapot orarol orara Trevezd meg anapot orarol orara Ha nem tudsz megcsinalni vmit a tervezettböl,nem baj,haladj a következö feladatra Ha nem tudsz megcsinalni vmit a tervezettböl,nem baj,haladj a következö feladatra Ha elöbb be tudsz fejezni 1 feladatot, ne kezdd el akövetkezöt meg. Csinalj valami olyat,ami nem tul idöigenyes a ket idöpont közt Ha elöbb be tudsz fejezni 1 feladatot, ne kezdd el akövetkezöt meg. Csinalj valami olyat,ami nem tul idöigenyes a ket idöpont közt Tervezz olyasmit is, ami egyebkent is benne van a napi rutinodban Tervezz olyasmit is, ami egyebkent is benne van a napi rutinodban A nagyobb feladatokat oszd reszekre A nagyobb feladatokat oszd reszekre

11 ”Kulsö valosag” ”Belsö valosag” Tenyleges körulmenyek Belsö reprezentacio

12 A (Activating event);Helyzet, Mi törtent? Mikor törtent? Hol törtent? B (Belief); Negativ Automatikus Gondolat - NAG, Gondolathullam. ”19 kulönbözö kategoria”. C (Consequence); Erzesek, Cselekedetek, Testi reakciok D (Dispute); Ertelmes valasz, Racionalis valasz, Gondolat,ami jobban megfelel a valosagnak ”10-kerdes”. ABCD-metoden

13 Depressziv kognitiv schema Ezek relative stabil belsö strukturak, ideak vagy tapasztalatok a memoriaban, melyek celja,hogy egy uj informacio hogyan tarolodik az agyban es ezaltal eldöntödik hogy a törtenesek a környezetben hogyan fogodnak fel es fogalmazodnak meg. Ezek relative stabil belsö strukturak, ideak vagy tapasztalatok a memoriaban, melyek celja,hogy egy uj informacio hogyan tarolodik az agyban es ezaltal eldöntödik hogy a törtenesek a környezetben hogyan fogodnak fel es fogalmazodnak meg.

14 Megelözni a visszaesest A visszaeses nagyon gyakori A visszaeses nagyon gyakori Nem maga a visszaeses a problema, hanem, hogy a beteg hogyan kezeli ezt. Nem maga a visszaeses a problema, hanem, hogy a beteg hogyan kezeli ezt. –Csinalj 1 listat a a rizikokrol. –Leltarozd a depresszio elöidezö gondolatokat es erzeseket. –Csinalj 1 terevet visszaeses esetere Mindfulness-alapu visszaeses prevencio. Mindfulness-alapu visszaeses prevencio.

15 Mindfulness – a tudatos jelenlet Amikor stresszhelyzetnek vagyunk kiteve menekulöreakcioval reagalunk, amire atuleles erdekeben van szukseg. Amikor stresszhelyzetnek vagyunk kiteve menekulöreakcioval reagalunk, amire atuleles erdekeben van szukseg. Mikor a stresszfaktorok erösebbek (kronikus stress) mint a modszereink, a stersszkezelesre, egy spiralba kerulunk. Mikor a stresszfaktorok erösebbek (kronikus stress) mint a modszereink, a stersszkezelesre, egy spiralba kerulunk. Stress attol fugg, hogy tekintunk ra es hogy fogadjuk Stress attol fugg, hogy tekintunk ra es hogy fogadjuk Mindfulness = Megtanulni a jelenben, a mostban lenni, itt es most Mindfulness = Megtanulni a jelenben, a mostban lenni, itt es most Egy pillanatra sem stressz, sem gondolat nem letezik = nyugalom es tudatossag. Egy pillanatra sem stressz, sem gondolat nem letezik = nyugalom es tudatossag.

16 Tudatos jelenlet Felallni Felallni Megfigyelni Megfigyelni –Gondolatok –Erzesek –Fizikai reakciok Akceptalni Akceptalni Elengedni Elengedni = Belegzes Utandning Szunet Kövesd a legzesed a hasad es az orrcimpaid közt. Mikor eszlelsz 1 gondolatot – udvözöld azt egy mosollyal Ereszd el a gondolatot. Kontrollald a benntartast. Terj vissza a legzes figyeleshez Egyenes vonal a a vall es a labak közt. Az allkapcsok lazak. Gyakorolj 20 – 30 percet/nap 5 – 8 hetig


Letölteni ppt "Kognitiv pszichoterapia Bipolaris betegseg eseten."

Hasonló előadás


Google Hirdetések