Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Gyakorlati tanácsok és technikák a stresszoldáshoz és a stresszhelyzetek kezelésére Tavaszi Életmód Nap Szigetszentmiklós, 2013.március 23. Dr. Boldog.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Gyakorlati tanácsok és technikák a stresszoldáshoz és a stresszhelyzetek kezelésére Tavaszi Életmód Nap Szigetszentmiklós, 2013.március 23. Dr. Boldog."— Előadás másolata:

1 Gyakorlati tanácsok és technikák a stresszoldáshoz és a stresszhelyzetek kezelésére Tavaszi Életmód Nap Szigetszentmiklós, 2013.március 23. Dr. Boldog Zsuzsanna megelőző szakorvos

2  idegesség, idegeskedés  ingerlékenység  feszültség, szorongás

3 „A szervezet válaszreakciója, mellyel képesek vagyunk megfelelően alkalmazkodni az állandóan változó környezeti hatásokhoz.” /Selye János/

4 A stressz egy nem specifikus reakció, mellyel szervezetünk reagál minden kihívásra, minden őt ért ingerre. 1.szakasz a Canon féle vészreakció, a vegetatív idegrendszer szimpatikus aktiválódása (küzdj vagy menekülj) 2. szakasz az alkalmazkodás 3. szakasz a kimerülés

5 A vegetatív idegrendszer paraszimpatikus részének feladata azokat a funkciókat segíti, melyek az élet mindennapos fenntartását szolgálják: például a bélizomzat működésének fokozása, gyomorszekréció növelése a táplálék emésztését és felszívódását segíti elő.

6 A szimpatikus rész aktiválódásával felkészíti az egyént a vészhelyzetre való alkalmazkodásra: tágul a pupilla, szapora szívverés, vérnyomás emelkedés (vérellátás), bőr vérerei összehúzódnak, emeli a vérben a glükóz és a szabad zsírsav szintjét (energiaellátás).

7 A szimpatikus rendszer aktiválódása is teljesen természetes reakció, mely ugyanúgy az életben maradást szolgálja. A stresszhatás elősegíti a belső erőforrások mozgósításait, ezáltal képessé tesz minket arra, hogy meg tudjunk felelni a minket érő kihívásoknak és elérjük céljainkat.

8 A stressz károssá akkor válik, amikor tartósan fennáll!

9 A köznapi értelembe vett stressz, a rohanó életmód elősegíti a lelki problémák, betegségek (szorongás, depresszió, krónikus alvászavar, pánik, fóbiák, szenvedélybetegségek stb.), valamint az ehhez kapcsolódó testi tünetek (magas vérnyomás, szív- és érrendszeri betegségek, bélbetegségek, bizonytalan testi tünetek stb) kialakulását, a panaszok súlyosbodását.

10

11 Régen a stresszmentesség volt a cél, de tudnunk kell, hogy az éppoly egészségtelen lenne, mint a túlzott stressz. Ma már a megfelelő streszkezelés a célkitűzés.

12 Mivel az agy központi szerepet tölt be a folyamatban ezért gondolatainkat uralva, megtanulhatjuk kezelni a stresszhelyzeteket. Így reakcióink valóban a szervezet alkalmazkodását segítik elő és nem okoznak egészségromlást, hosszútávon pedig betegségeket.

13 A stresszkezelés kapcsán most két gyakorlati technikát fogok megtanítani:  azonnali hatás, könnyen elsajátítható stresszoldás – légzéstechnika  hosszú távú hatás, általában szakember segítségét is igényli – probléma feltárás

14  a tüdő a mellkasban helyez- kedik el, tágulásához hely kell  a légcsere a léghólyagokban történik A cél: mellkasi-hasi légzés egyszerre lassú, kiegyensúlyozott ritmus a levegő beáramlik (nem beszívjuk)

15  2 hétig írja össze egy listába a stresszhelyzeteket, idegesítő dolgokat  egy nyugodt időszakban tegye két csoportba: nem tudom megváltoztatni meg tudom változtatni

16 Ezekhez a dolgokhoz keressen egy jó nyugtató technikát, relaxációt:  megnyugvást eredményező technikák: autogén tréning, agykontroll, meditáció, jóga, masszázs, mantra, mudra  kikapcsolódás, hobbi  nyugtató teák, méz, vitaminok

17 Gyakori, hogy nem tudjuk hogyan változtassunk, ennek több oka lehet:  nem látjuk megfelelően a problémát (nem az az igazi probléma)  csak igen-nem megoldásban gondolkozunk (lekorlátozzuk magunkat)  nem tudunk változtatni több évtizedes szokásokon (csak a változás, ami állandó)

18 Ehhez sokszor szakember segítségére is szükség lehet. Tanács: válassza ki a leggyako- ribb problémát és egy apró csellel külső szemlélőként ránézhetünk másként a problémára. Fogalmazza meg írásban a problémát E./III. személyben (mit csinálna mi bántja, mi lenne neki a jó).

19 Az agy folyamatosan dolgozik, az embert érő ingerekre reagálnia kell (érzékeljük a mozgást, hangokat, szagokat a környezetünkből), fenn kell tartania a szervek működését (attól, hogy nem érezzük, áramlik a vér, termelődnek a hormonok, enzimek).

20  A látás útján érzékelhető dolgokra nagy hangsúlyt fektetünk, ezért, ha becsukjuk a szemünket, máris egy kicsit kevesebb a munkája az agynak.  Emellé egy stresszoldó mudra: a jobb kézen a hüvelyk-, a középső-, és a kisujjbegyet érintsük össze; bal kézen a kisujj körömrészére helyezzük az első hüvelykujjpercet.  Megfelelő mély légvétel.

21 ,tanulják meg használni és élvezzék az életet! Jó egészséget kívánok: Dr. Boldog Zsuzsanna megelőző szakorvos


Letölteni ppt "Gyakorlati tanácsok és technikák a stresszoldáshoz és a stresszhelyzetek kezelésére Tavaszi Életmód Nap Szigetszentmiklós, 2013.március 23. Dr. Boldog."

Hasonló előadás


Google Hirdetések