Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Vezetéstudományi Intézet Vezetés és szervezés tanszék 1093 Budapest, Fővám tér 8.; 1828 Budapest, Pf. 489. Tel.: (1)4825377, (1)4825263; fax: (1)4825118.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Vezetéstudományi Intézet Vezetés és szervezés tanszék 1093 Budapest, Fővám tér 8.; 1828 Budapest, Pf. 489. Tel.: (1)4825377, (1)4825263; fax: (1)4825118."— Előadás másolata:

1 Vezetéstudományi Intézet Vezetés és szervezés tanszék 1093 Budapest, Fővám tér 8.; 1828 Budapest, Pf Tel.: (1) , (1) ; fax: (1) Internet: Drótos György Szervezet – Controlling – VIR egymásra épülése felsőoktatási intézményekben VI. ETR Konferencia november 26. egyetemi docens

2 Drótos GyörgyVI. ETR Konferencia – Szervezet - controlling - VIR2. Időszerű-e a VIR bevezetés a felsőoktatási intézményeinkben? ■A legkritikusabb forrásrendszerek most is rendelkezésre állnak. ■Az adatok tisztítását és újrastrukturálását a VIR bevezetés előtt el kell végezni. ■Nemzetközi minták és az OKM korábbi gyakorlata irányt mutathat a felügyeleti elvárásokról. ■Megfelelő információk nélkül nem végezhető professzionális vezetői munka. Az igényfelkeltést és a kidol- gozást külső szakemberek segíthetik. ■Az elszámoltathatóság, illetve a fő érintettek (jövőbeli hallgatók és mun- káltatók) tájékoztatása érdekében már ma hiteles információk kellenek. Esélyek Kockázatok ■Több forrásrendszer hiányzik vagy hiányos (pl. vagyongazdálkodás, személyügy, kutatásadminisztráció). ■A forrásadatok nem megbízhatóak vagy nem olyan struktúrában állnak rendelkezésre, ami vezetői célra használható. ■A felügyeleti szervek bizonytalanok abban, hogy milyen információt és mire kívánnak felhasználni. ■Számos intézménytől idegen a tel- jesítményelvű menedzsment kultúra, illetve nincs közös célrendszer. ■Korlátozott a szükséges projektmenedzsment, illetve informatikai tudás és affinitás.

3 Drótos GyörgyVI. ETR Konferencia – Szervezet - controlling - VIR3. VIR alapelvek Milyen egy „jó” Vezetői Információs Rendszer? ■Hiteles –Elfogadott alapelvekre épül –Transzparens –Egyszerű –Megbízható ■Alkalmas a döntéstámogatásra –Átfogó, több adatkört érint –Fókuszált –Jövőorientált –Teljesítményorientált ■Jól használható –Gyors –Rugalmas –Automatizált –Testre szabott Hogyan lehet kialakítani egy jó Vezetői Információs Rendszert?  Tudatosítsuk magunkban, hogy a VIR kialakítása nem informatikai projekt!  Állítsuk össze megfelelően a megvalósító csapatot!  Hangoljuk össze az igényeket és a lehetőségeket reálisan, haladjunk fokozatosan!  Ne feledkezzünk meg a VIR működése illesztéséről  És végül… kommunikáció, kommunikáció, kommunikáció! Tanács Zoltán (IFUA) előadása alapján

4 Drótos GyörgyVI. ETR Konferencia – Szervezet - controlling - VIR4. Mit jelent a VIR stratégiai beágyazottsága? Stratégia Vezetői információrendszer Szervezeti egység, illetve egyéni szintű felelősségek A stratégia célokból kerül levezetésre, azt transzparens módon mutatja be (pl. BSC stratégiai térkép) Alapul szolgál a célok tovább- bontásához, valamint a visszacsatoláshoz a szervezeti és egyéni felől Lehetővé teszi a külső és belső kommunikációt, illetve integrálja az intézményi teljesítményre vonatkozó,de külső forrású kulcsmutatókat

5 Drótos GyörgyVI. ETR Konferencia – Szervezet - controlling - VIR5. Hogyan működik a szervezet-controlling-VIR kapcsolatrendszer? A szervezet alapvető termékeihez és szolgáltatásaihoz szervezeti felelősöket rendelünk A tervezés és a beszámolás elsősorban e költségviselőkre és költség- helyekre vonatkozik A VIR főként azokat a kulcs- mutókat tartal- mazza, amelyek a pü-i és szakmai eredmények kontrollálhatók Pl. képzési program igazgató,kutatási projekt vezető,szolgáltató- központ vezető Pl. program árbevétel, projekt budget, szolgáltatási volumen Pl. elhelyezkedési és elégedettségi index, programfedezet, külső kutatási források mértéke, SLA-k teljesítése

6 Drótos GyörgyVI. ETR Konferencia – Szervezet - controlling - VIR6. Milyen típusú mutatók álljanak a felsőoktatási VIR középpontjában? Outcome (hosszabb távú) Output (kimeneti) Throughput (folyamat) Input (bemeneti) – a beiratkozott hallgatók – az alkalmazott oktatók – a meglévő infrastruktúra stb. jellemzői – kapacitás- kihasználtság – lemorzsolódási arány – hallgatói elégedettség – kiegészítő szolgáltatok (pl. könyvtár, IT) minősége stb. – kiadott diplomák, odaítélt doktori fokozatok száma – külsőleg finanszírozott kutatás értéke – nemzetközi csere- programokban érintett hallgatók – rangos publikációk, bejegyzett szabadal- mak száma – elhelyezkedési arány, illetve a kezdő fizetés átlaga – munkáltatói elégedettség – későbbi fokozatszerzési arány (pl. orvosi szakvizsga) – referált publikációk, felhasznált szabadalmak – spin-off cégek eredményessége A fejlett országok gyakorlatában a teljesítménymutatók jelentősége nő, az output/outcome a tervezés és beszámolás, sőt a finanszírozás alapjává válik


Letölteni ppt "Vezetéstudományi Intézet Vezetés és szervezés tanszék 1093 Budapest, Fővám tér 8.; 1828 Budapest, Pf. 489. Tel.: (1)4825377, (1)4825263; fax: (1)4825118."

Hasonló előadás


Google Hirdetések