Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

BKV – HÉV A FŐVÁROS KÖZÖSSÉGI KÖZLEKEDÉSÉBEN 2008. BALOGH IMRE Az Infrastruktúra és Területfejlesztési Tagozat elnöke.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "BKV – HÉV A FŐVÁROS KÖZÖSSÉGI KÖZLEKEDÉSÉBEN 2008. BALOGH IMRE Az Infrastruktúra és Területfejlesztési Tagozat elnöke."— Előadás másolata:

1 BKV – HÉV A FŐVÁROS KÖZÖSSÉGI KÖZLEKEDÉSÉBEN BALOGH IMRE Az Infrastruktúra és Területfejlesztési Tagozat elnöke

2 TARTALOM BEVEZETŐ 1. A HÉV HÁLÓZATA, BUDAPEST ÉS VONZÁSKÖRZETÉBEN, 2. UTASFORGALOM, 3. A HÉV VONALAK INFRASTRUKTÚRÁJA, 4. BKV RENDELTETÉSŰ HÉV TÍPUSOK, 5. FEJLESZTÉSEK A HÉV VONALAIN, 6. JÖVŐKÉP, ZÁTRSZÓ

3 BEVEZETŐ A természetes és épített környezet harmóniája, annak folyamatos fenntartása, együttesen adják azt az életteret, mely generációkon át öröklődik, egyben meghatározza mozgási lehetőségeinket, életminőségünket is. A környezet megváltoztatására, - a természeti erők alig, vagy egyáltalán nem befolyásolható hatásának kényszerű figyelembevétele, tudomásulvétele mellet - tudatosan, felkészültségénél fogva, értő és alkotó módon, csak az ember képes. A beavatkozás mértékének, milyenségének és minőségének meghatározása éppen ezért, nagy felelőséggel párosul. Különösen fontos kiemelni ezt, az infrastrukturális fejlesztések döntés előkészítésében,

4 mert a megvalósításra hozott döntések 50 évre, vagy ennél is hosszabb időre nyúlóan meghatározó jellegűek Az infrastrukturális ellátottság, az általuk elérhető szolgáltatások mennyiségi és minőségi színvonala, közvetlenül befolyásolja egy ország társadalmi, gazdasági fejlődését, egyben a lakosság életkörülményeit. Az infrastruktúra rendszerek, általában bonyolultan összetettek, többségükben hálózatos jellegűek, így kiépítettségük és azok továbbfejlesztése is, egyúttal regionális, főváros és annak vonzáskörzete, valamint kistérségi jelleggel bírnak. Hatásuk természetesen ugyan itt mérhető. Mind ez fordítva is igaz nevezetesen, a település fejlesztési döntések elképzelhetetlenek infrastruktúrafejlesztési tartalom nélkül. Olyan mértékben időtálló távlati stratégiákat és az azokból építkező, tudatos végrehajtást ütemező feladat meghatározásokat, mint a közlekedés, a társadalom és a

5 termelő gazdasági ágazatok igényelnek első sorban. Ennek hiánya, a kritikus állapotok bekövetkezéséhez vezetnek, amelyek a ma élők életkörülményeit még csak nehezítik, de magukban hordják, a veszélyt a holnap élők esélyeinek ellehetetlenülésére. A ma élők felelőssége, egyszerűen abban jelölhető meg, hogy megőrzi a lehetőséget, a konszenzusokon alapuló együtt gondolkodás és tervezés részére, az élhető jövőesélyt illetően. A megnövekedett mobilitási igények, az egyéni közlekedés eszközeivel soha nem elégíthetők ki. A közösségi közlekedés eszköz rendszere és azok kombinációja az, amelyszínvonalával és minőségi szolgáltatásával képes hosszú távra szólóan megoldást nyújtani. Budapest és agglomerációjának, valamint vele együtt, az elővárosi közlekedési rendszernek, már megmutatkoznak a kritikus elemei.

6 Ennek bekövetkezhetőségére számtalan eddig készült tanulmány, tervkoncepció és hatásvizsgálat különböző megközelítésből, közel azonos következtetésekre jutott, nevezetesen: Össze kell hangolni a fenntartható gazdasági fejlődést a főváros és övezetei között, Fokozatosan ki kell alakítani azok átgondolt, újragondolt megközelíthetőségét, valamint az átjárhatóság torlódásokat feloldó módozatait és mindezeket, a használhatóság készültségi fokáig el is készíteni, Javítani szükséges a főváros és vonzáskörzete élhetőséget. vele együtt az életminőséget, Hangsúlyt kell kapjon, a környezetvédelem és a környezet minősége, A gyorsvasúti közlekedési rendszer megvalósítása, többet jelent, mint városi kötöttpályás közlekedés, több mint elővárosi vasúti közlekedés, mert magába foglalja és hordozója is, a regionális kötöttpályás közlekedésnek,

7 A kötöttpályás közlekedés kínálta, egyben a lehetőségek középpontba állítása, annak többfunkciós továbbfejlesztése Mindezek tudatában a rendezőelv is meghatározható: Közös stratégiaalkotás Erőforrások számbavétele Együttes település - és közlekedéstervezés, Tervezhető és fenntartható mobilitás, Integrált hálózatfejlesztés és működtetés, Helyváltoztatások csökkentése és befolyásolása, A közlekedési áramlatok irányának és eszközeinek szabályozása, Felhasználóbarát infrastruktúra kialakítása, Összhang a közlekedésminőség és a környezetminőség között. A HÉV jellegű közösségi közlekedés Budapestet és agglomerációját egyaránt szolgáló modern gyorsvasúti rendszerének kölcsönös megegyezésen alapuló megtervezése és megvalósítása.

8 1. A HÉV HÁLÓZATA, BUDAPEST ÉS VONZÁSKÖRZETÉBEN,

9 Az agglomeráció közösségi közlekedési hálózata JELMAGYARÁZAT MÁV.ELŐVÁROSI VONALAI BKV HÉV. VONALAI BKV AUTÓBUSZ ELŐVÁROSI VONALAI VOLVÁNBUSZ ELŐVÁROSI VONALAI

10 2. UTASFORGALOM

11 5.500 Ráckevei HÉV Gödöllői HÉV Szentendrei HÉV fő/nap Csömöri HÉV Csepeli HÉV A BKV – HÉV járatokkal beutazók száma, hétköznapokon

12 SZENTENDRE RÁCKEVE CSEPEL GÖDÖLLŐ CSÖMÖR utas A HÉV járatokkal beutazók megoszlása Az öt HÉV vonalon, az egy irányba utazók száma összesen: fő.

13 A BKV Zrt éves utasforgalma ágazatonként,

14 Négy Budapest – környéki vonal, a BHÉV vonalak, a Budapesti Közlekedési Vállalat kezelésében elővárosi vasútvonalként, a főváros agglomerációjának tömegközlekedési rendszerében működik. A négy vonal nem alkot egységes hálózatot, Csepelt és Ráckevét délről, Gödöllőt északkeletről, Szentendrét északról kötik össze Budapest belvárosával. A budapesti elővárosi HÉV normál nyomtávolságú pályákon, 1000 V egyenáramú vontatási árammal működik. VonalHossz (km) Menetidő (perc) Teljes árú viteldíj (Ft) Csepeli HÉV6, Gödöllői (Csömör) HÉV25,6 (10,7)46 (23)570 Ráckevei HÉV Szentendrei HÉV20, A HÉV vonalszakaszai

15 HÉV 26 ezer 32% Utasforgalom megoszlása (ezer utas / nap) MÁV 56 ezer 68% Hálózathossz megoszlása (km) HÉV 90,9 14% MÁV % A hálózat egy kilométerére eső utasszám (utas / km) A BKV Zrt. és a MÁV Zrt. elővárosi utasforgalmának megoszlása

16 3. A HÉV VONALAK INFRASTRUKTÚRÁJA,

17 Típus SzentendreCinkotaCsepelRáckeveÖsszesen MIXa szerelvény 7 7 MX szerelvény 16 MXa szerelvény Összesen Járművek, utasforgalom 98 db 3 kocsis motorvonat (294 db jármű) Járművek átlagéletkora: 31 év Munkanapokon közlekedő vonatok száma: 857 db Járművezetők létszáma: 120 fő Munkanapokon felszálló utas: fő Éves utasforgalom (2006): fő A HÉV vonalak infrastruktúrája 2007,

18 Pálya, létesítmények Pálya, létesítmények Építési hossz: 102,9 km Építési hossz: 102,9 km ebből egyvágányú: 27,3 km ebből egyvágányú: 27,3 km kétvágányú: 75,6 km kétvágányú: 75,6 km Vágányhossz iparvágánnyal együtt: 239,5 km Vágányhossz iparvágánnyal együtt: 239,5 km Megállóhelyek száma: 139 db Megállóhelyek száma: 139 db Kiszolgált települések száma: 15 Kiszolgált települések száma: 15 A HÉV vonalak infrastruktúrája 2007, A pályák állapota leromlott, felújítási üteme nem követi, a hálózati avulás mértékét!

19 4. BKV RENDELTETÉSŰ HÉV TÍPUSOK,

20 JÁRMŰTÍPUSMIXAPXXV/A 2002 év végi db.szám147 Hossz ütközők nélkül (mm) Szélesség (mm)2700 Magasság (mm)3380 Tengelyek száma44 Tengelytávolság (mm)2000 Forgócsap távolság (mm)9600 Jármű tömege üresen Felszállósávok száma88 Összes férőhely Ülőhelyek száma5358 Állóhelyek száma Motorok száma4- Motorok teljesítménye/db (kW) 100- A HÉV szerelvények jellemző adatai MIXA TÍPUSÚ BKV RENDELTETÉSŰ HÉV. Típusváltozatok: MIX/A, PXXV/A Beszerzés éve: 1962 – 1966.

21 JÁRMŰTÍPUSMX PXXVIII 2002 év végi db.szám3216 Hossz ütközők nélkül (mm) Szélesség (mm)2680 Magasság (mm)3300 Tengelyek száma44 Tengelytávolság (mm)2000 Forgócsap távolság (mm)9800 Jármű tömege üresen Felszállósávok száma66 Összes férőhely Ülőhelyek száma5766 Állóhelyek száma Motorok száma4- Motorok teljesítménye/db (kW) 100- A HÉV szerelvények jellemző adatai MX TÍPUSÚ BKV RENDELTETÉSŰ HÉV. Típusváltozatok: MX, PXXVIII Beszerzés éve: 1971.

22 JÁRMŰTÍPUSMX/A PXXVIII/A 2002 év végi db.szám15075 Hossz ütközők nélkül (mm) Szélesség (mm)2680 Magasság (mm)3300 Tengelyek száma44 Tengelytávolság (mm)2000 Forgócsap távolság (mm)9600 Jármű tömege üresen Felszállósávok száma66 Összes férőhely Ülőhelyek száma5766 Állóhelyek száma Motorok száma4- Motorok teljesítménye/db (kW) 100- A HÉV szerelvények jellemző adatai MX TÍPUSÚ BKV RENDELTETÉSŰ HÉV. Típusváltozatok: MX/A, PXXVIII/A Beszerzés éve: 1975 – 1983.

23 5. FEJLESZTÉSEK A HÉV VONALAIN,

24 BUDAPEST Fejlesztések, a HÉV vonalain Fénysorompótelepítése Szigetszentmiklóson, 2.Fénysorompó korszerűsítés Ráckevén, 3.Útátjáró átépítése Csillaghegyen, 4.Életvédelmi kerítés építése Árpád híd és Filatorigát között (700 m), 5.Részleges felépítmény csere, Pomáz és Szentendre között, 6.Útátjáró felújítása Pomázon, 7.Felsővezeték csere a csepeli vonalon, 1200 m hosszban, 8.Felsővezeték csere a ráckevei vonalon, 1400 m hosszban, A ráfordítás összértéke 250 millió Ft.

25 6. JÖVŐKÉP,

26 BUDAPEST A HÉV vonalak hosszú távú fejlesztése A jelenlegi Észak – Déli irányú HÉV. vonalak hosszú távú fejlesztését, a Nemzeti Fejlesztési tervben is szereplő Észak – déli Regionális Gyorsvasút metróval kombinált megvalósulása jelentheti. A projektre megvalósíthatósági tanulmány készült. A. változat.

27 BUDAPEST Tervezett városi – elővárosi gyorsvasút törzsvonala, Opciók A jelenlegi Észak – Déli irányú HÉV. vonalak hosszú távú fejlesztését, a Nemzeti Fejlesztési tervben is szereplő Észak – déli Regionális Gyorsvasút megvalósulása jelentheti. A projektre megvalósíthatósági tanulmány készült, mely nem őrizte meg a HÉV. jelleget. A csepeli HÉV. meghosszabbí - tása és összekötése a ráckevei HÉV. vonallal, valamint a Duna alatt vezető alagúttal, a Btthiány térig összekötve ad komplett hálózatot. B. változat. A HÉV vonalak hosszú távú fejlesztése JELMAGYARÁZAT HÉV. alagút,a Batthiány térig A csepeli vonal továbbépítése, Tökölig, A csepeli HÉV. összekötése, a ráckevei HÉV. vonallal. LEHETŐSÉGEK A MÁV. vonalak bekapcsolása és alkalmassá tétele, a HÉV közlekedtetésére

28 Új HÉV járműtípusok beszerzése

29

30 HÉV és MÁV kapcsolat Kaszásdűlőn,

31 ZÁRSZÓ A gazdasági és államháztartási stabilitás együttesen tudják megteremteni, a fejlesztések gerincét. Az elkészült tanulmányok és az eddig elvégzett Regionális Gyorsvasúti hálózatépítési munkák még kevesek ahhoz, hogy látványos közlekedésbeli, gyors változást eredményezzenek. Nagyon az elején tartunk a közös gondolkodásnak és a közös véleményalkotásnak is. A döntés előkészítéshez, az elemzésekkel, ajánlásokkal a legjobb megoldás programba emelését és a megvalósítási szintig vitelét, az elérhető eredmények és a társadalmi hasznosság hatásait tartottuk szükségesnek bemutatni. A megvalósításhoz, a költségvetési és az EU. pénzügyi előirányzatai mellett, a társasági befektetői tőke, bank hitelek, valamint a magán tőke pénz eszközei számba és figyelembe vehetők.

32 Bármelyik befektető társaság, vagy konzorcium vállalkozik az Észak – Dél Regionális Gyorsvasút megépítésére, a környezeti adottságok, lehetőségek még részletesebb feltárásával, elemzésével és értékelésével alapozhatja csak meg, ennek a beruházásnak a célrendszerét, szükségességét, valamint eredményes megtérülését. A megvalósítás a rendelkezésre álló erőforrások figyelembevételével, műszaki szempontok és üzemeltethetőség tekintetében szakaszolhatók. Ez azonban ne jelentse azt, hogy leegyszerűsített változatok kerüljenek kidolgozásra. A szakaszolás ütemezésének megválasztása optimálisan lehet olyan, hogy a felszíni pályaszakaszok, az alagút és a mély

33 állomások párhuzamos kivitelezéssel készülnek és kerülnek üzembe helyezésre. Az ütemezés vég/kezd rendszere időben és költségekben is többleteket igényelnek, az erőforrásokból. Olyan végleges megoldások kerüljenek megtervezésre, majd kivitelezésre, melyek a régióban és a szomszédos régiókban is jelentkező, meglévő közlekedési problémákat, komfortos szolgáltatás kínálattal képes kezelni és megoldani. Nyilvánvaló, hogy egy modern, minden tekintetben jól karbantartott, jól üzemeltetett közösségi személyszállítási szolgáltatásnak mindenkor meg van a versenyképessége és az esélye is az utazó megnyerésére. A 2007 évben, a MÁV. Zrt, és a BKV. Zrt, által üzembe állított új szerelvény típusok, javították esélyeiket és versenyben maradásukat is egyaránt.

34 A kihívást a szakemberek számára, ma az a felelősség jelenti, mely megőrzi a lehetőséget, a konszenzuson alapuló együttgondolkodás és tervezés részére, az élhető jövőesélyt illetően. Ajánlásaink, javaslataink első sorban, a figyelem felkeltésére vonatkoznak, az infrastruktúra adott körülményeit érintően, de megoldási módozatokat is tartalmaz. Szakembereink készek, a program kidolgozásában és megvalósításában is részt venni, a megrendelő igénye szerint.


Letölteni ppt "BKV – HÉV A FŐVÁROS KÖZÖSSÉGI KÖZLEKEDÉSÉBEN 2008. BALOGH IMRE Az Infrastruktúra és Területfejlesztési Tagozat elnöke."

Hasonló előadás


Google Hirdetések