Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Készítette: Kapuy Ádám YNQDCY

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Készítette: Kapuy Ádám YNQDCY"— Előadás másolata:

1 Készítette: Kapuy Ádám YNQDCY
Lengéscsillapítás Készítette: Kapuy Ádám YNQDCY

2 Lengéscsillapítók A gépjárművek kerekei a gumiabroncson keresztül érintkeznek az úttesttel, de ezek nem csak forgó mozgást, hanem fel-le irányuló lengő mozgást végeznek az úttest egyenetlenségei következtében. Ezek, rövid idő alatt bekövetkező lengések, melyek dinamikus erőket eredményeznek, nagysága, a sebességtől és a gépjármű súlyától függenek, ezek az erők hatnak, mind a gépjárműszerkezetére, mind a benne ülő személyekre. Ezeket a dinamikus erőket rugók segítségével csökkentjük.

3 Feladatuk: A felfüggesztés, és a rugók által gerjesztett lengések mérséklése, csillapítása.

4 A felfüggesztés, és a lengéscsillapítás feladata:
Utazási komfort: Az útburkolat kellemetlenségeiből adódó lökésszerű dinamikus erők, egészségre káros hatású, rakomány sérülése, alkatrészek idő előtti tönkremenetelét okozza, ezért a lengés csillapítónak a feladata ezeknek a káros hatásoknak a csillapítása. Utazási biztonság: Az útburkolat nagy egyenetlenségekből adódó hatások révén a kerék elvesztheti az úttal a kapcsolatot, és ennek következtében nem tud erőt át vinni az útra, mind gyorsítás, mind fékezés szempontjából, és ennek a következtében bizonyos mértékig a gépjármű irányítása bizonytalanná válik.

5 Kanyarstabilitás: Kanyar belső oldalán kisseb a kerekek tapadása különösen nagy sebességű kanyarvétel esetén, ami az oldalirányú vezetőerő csökkenését okozza, és ennek következtében a gépjármű kisodródhat a kanyarból. A gumiabroncsok állandó kapcsolatát az útburkolattal a rugók, csillapítók és kanyar stabilizátorok együttesen gondoskodnak.

6 Felfüggesztések három feladata
Összes terhelés elosztása dinamikusan a kerekek között Az útburkolat kellemetlen hatásainak távoltartása az utasoktól, és a rakományoktól. Kerék és a felépítmény közötti erők átvitele.

7 Lengéscsillapítók alkalmazási területei
Vasúti kocsiknál Teher autókon, pótkocsin egyaránt Személygépkocsikban

8 Rugózás fajtái Laprugók Spirál rugók
Több laprugó össze kapcsolásával, lehet beállítani a kellő mértékű rugózást. Elsősorban a hátsó felfüggesztéseknél használják. Spirál rugók Felfüggesztés része, általában a kormányzott kerekeken használják, de sok helyen megtalálható a nem kormányzott kerekeken is.

9 Lengés csillapítók csoportosítás működésük szempontjából.
Hidraulikus A hidraulikus lengéscsillapítók két csoportba sorolhatók: vannak a karos lengéscsillapítók, és vannak a teleszkópos lengéscsillapítók. Ezen belül a lengéscsillapítók lehetnek egy, vagy kétirányúak, ám ma már leginkább a kétirányú lengéscsillapítók terjedtek el. A karos lengéscsillapítók többnyire egy dugattyúból állnak, mely a házában mozog, illetve a karos lengéscsillapítók része a lengőkarhoz kapcsolt bütyök. A lengéscsillapítók dugattyúja a tömlőnyílásokkal valamint szelepekkel vannak ellátva. Alapvetően a szelep határozza meg a csillapítóerőt, s a furatokon pedig vissza tud áramlani az olaj. A karos lengéscsillapítók igen kis helyigényűek, kedvezően építhetők be, kívülről jól állíthatók. Ám a karos lengéscsillapítók nem túl jól csillapítják a lengést, és az előállításuk költséges, így ezt a típust ma már szinte nem is használják

10 Gázzal töltött lengéscsillapítók.
Olaj csillapítás helyett gáz csillapításúak, ezeket finomabban lehet hangolni, mert a gáz nyomását állítjuk. Működési elvük szempontjából hidraulikusnak tekintheők.

11 Elektromos lengéscsillapító.
Egy amerikai egyetem, a Tufts University szabadalmaztatta az új típusú lengéscsillapítót, amely a futómű mozgásaiból termel villamos energiát. Az eljárás állítólag teherautókban alkalmazva a leghatékonyabb, mivel a nagyobb tömegű járművek nagyobb kilengéseit könnyebb hasznosítani. A rendszer haszna persze elsősorban kisebb sebességnél, rosszabb minőségű utakon jelentkezik, ahol a haladáshoz szükséges energia kisebb részét emészti fel a légellenállás, és a teljesítmény nagyobb része az úthibák leküzdésére fordítódik – így a teherautókon kívül terepjárókban lehet igazán hasznos.

12 Lengéscsillapítók alkalmazása az autósportokban
Sportos lengéscsillapítók: Állítható rugómagasságú sport lengéscsillapítók. A gépkocsi típusához és megrendelő igényeihez igazodva készülnek el ezek a rugóstagok. A rugómagasság egy menetes toldattal fokozatmentesen állítható. Szükség esetén változtatható csillapítási karakterisztika is megoldható.

13 Rally lengéscsillapítók
Kifejezetten rally használatra kifejlesztett egycsöves, külső tartályos lengéscsillapító három paraméterében állítható karakterisztikával. Tömlővel csatlakoztatott extra méretű kiegyenlítő tartállyal, ezáltal a dupla olajmennyiség extrém körülmények között sem melegszik fel jelentősen a lengéscsillapító nem lágyul fel hosszabb igénybevétel során sem. A fordított beépítési helyzetnek köszönhetően az első futómű megvezetésére szolgáló külső cső Ø 40 mm –es, rendkívül merev, kimagasló hajlítási szilárdsággal. Gömbfejes bekötési pontok, így a a legkisebb elmozdulások is hatásosan csillapítja, így az autó irányíthatósága nagymértékben javul, a legkisebb kormánymozdulatokra is reagál a jármű. Egymástól függetlenül kívülről fokozatmentesen állítható húzóerő, nyomóerő alacsony dugattyúsebességnél és magas dugattyúsebességnél. Ezáltal személyre, autóra szabható a karakterisztika egyéni preferenciák szerint. A húzófokozat beállításával elsősorban a rugóerősséghez igazítható a lengéscsillapító, a kemény versenyrugókhoz nem megfelelő lengéscsillapítóknál jelentkező pattogós, hintázó viselkedés megszüntethető, és az autó stabilitása egyénileg beállítható.

14 Egymástól függetlenül kívülről fokozatmentesen állítható húzóerő, nyomóerő alacsony dugattyúsebességnél és magas dugattyúsebességnél. Ezáltal személyre, autóra szabható a karakterisztika egyéni preferenciák szerint. A húzófokozat beállításával elsősorban a rugóerősséghez igazítható a lengéscsillapító, a kemény versenyrugókhoz nem megfelelő lengéscsillapítóknál jelentkező pattogós, hintázó viselkedés megszüntethető, és az autó stabilitása egyénileg beállítható. A nyomófokozat alacsony sebességű tartományban a kisebb úthibákon áthaladáskor, valamint kanyarodáskor, fékezéskor dolgozik. Ennek beállításával finoman hangolható az autó válasza a kormánymozdulatokra; optimális beállítással a tapadás megnövelhető, mivel a gumi állandó kapcsolatban van a talajjal. A nyomófokozat magas sebességű szelepe nagyobb úthibáknál, kátyúknál, levágós kanyaroknál nyit, amikor nagyobb ütéseket kell kiszűrni. Megfelelő beállítással elkerülhető, hogy eldobja magát az autó, anélkül, hogy veszítene stabilitásából.


Letölteni ppt "Készítette: Kapuy Ádám YNQDCY"

Hasonló előadás


Google Hirdetések