Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Közüzemi szolgáltatások. Mik a közüzemi szolgáltatások ? Közüzemi szolgáltatás alatt az alapellátás részét képező szükségletek értendők. Ezek a következők:

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Közüzemi szolgáltatások. Mik a közüzemi szolgáltatások ? Közüzemi szolgáltatás alatt az alapellátás részét képező szükségletek értendők. Ezek a következők:"— Előadás másolata:

1 Közüzemi szolgáltatások

2 Mik a közüzemi szolgáltatások ? Közüzemi szolgáltatás alatt az alapellátás részét képező szükségletek értendők. Ezek a következők: energiaellátás (villamos energia, gáz); közműves ivóvíz- és csatornaszolgáltatás, valamint a csapadékvíz elvezetése; közlekedés (tömegközlekedés, vasút, légi közlekedés); hírközlés és postai szolgáltatás.

3 A közüzemi szerződésről Általános szabályok: évi IV. törvény a Polgári Törvénykönyvről, XXXIV. fejezet 387.§ Közüzemi szerződés alapján a szolgáltató köteles - meghatározott időponttól - a felhasználó számára - folyamatosan és biztonságosan - a felhasználó igénye szerint meghatározott közüzemi szolgáltatást - így különösen: gázt, villamos energiát és vizet - - nyújtani, - a felhasználó pedig köteles időszakonként díjat fizetni

4 A közüzemi szerződésről Szigorú jogszabályi feltételek: Szerződés létrejötte Szolgáltatás megtagadása Szüneteltetése Korlátozása Felmondása

5 Közműves ivóvízellátás és közműves szennyvíz elvezetés 38/1995. (IV.5.) Korm.r. szabályozza ezt a kérdéskört A közműves ivóvízellátás és közműves szennyvízelvezetés alapellátás jellegű, nélkülözhetetlen és helyettesíthetetlen közüzemi szolgáltatás Bekötési vízmérő- mellékvízmérő meghatározása: - a bekötési vízmérő nem más, mint a főmérő, mely a lakóközösség közös vízórája - a mellékvízmérő a lakástulajdonosok vízórája, az elkülönített vízhasználatot méri - a bekötési mérő cseréjét, karbantartását a szolgáltató végzi, míg a mellékvízmérő a fogyasztó tulajdonát képezi

6 Közműves ivóvízellátás és közműves szennyvíz elvezetés -Számlázás - fogyasztó kifogással élhet, de a kifizetésre nem halasztó hatályú - késedelmes számlafizetés következményei fennállnak - Panaszkezelés: a vonatkozó kormányrendelet nem foglakozik fogyasztóvédelmi kérdésekkel - Szolgáltatók üzletszabályzata - A fogyasztóvédelemről szóló évi CLV. törvény panaszkezelésre vonatkozó szabályai - Békéltető testületi eljárás kezdeményezése

7 Közműves ivóvízellátás és közműves szennyvíz elvezetés Felmérés: - a fogyasztók nagy része tudta, mi a főmérő és a mellékmérő közti különbség - azt azonban kevesebben tudták, hová fordulhatnak panaszukkal – a megadott rossz választ ( Országos Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Főfelügyelőség) jelölték meg helyes válaszként, annak ellenére, hogy ez nem rendelkezik fogyasztóvédelmi jogosítványokkal

8 Villamosenergia évi LXXXVI. törvény (VET) Végrehajtási rendelete: 273/2007. (X.19.) Korm.r

9 Villamosenergia január 1-től módosulás következett be a villamos energia piacon A közüzemi szolgáltatást felváltotta az egyetemes villamos energia szolgáltatás és a szabadpiaci villamos energia értékesítés Piacnyitás: fennáll a lehetőség, hogy a lakossági fogyasztók válasszanak a kereskedők ajánlatai és a területileg illetékes egyetemes szolgáltatók ajánlatai között, azonban jelen pillanatban a kereskedők sem tudnak kedvezőbb árakat kínálni

10 Villamosenergia Alapfogalmak: - felhasználó: a villamos energiát saját felhasználás céljára közcélú hálózaton vagy engedélyköteles magánvezetéken keresztül vételező személy - lakossági fogyasztó: saját háztartása fogyasztása céljából vásárol villamos energiát, a villamos energia vételezésére megkötött szerződés alapján, és az így vásárolt villamos energiával nem folytat jövedelemszerzés céljából gazdasági tevékenységet

11 Villamosenergia Védendő fogyasztók: -Külön jogszabályban meghatározott tulajdonságuk alapján szociálisan rászoruló vagy fogyatékkal élő fogyasztóként részesülhetnek kedvezményben -Pl. időskorúak járadékában részesül, ápolási díjban részesül, rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesül stb. ( Szoctv. és Gyvt.)

12 Villamosenergia Gyakori probléma: -A számla bonyolult, nem tudják a fogyasztók, mit miért fizetnek A számla főbb elemei: -Az áramdíj: a villamos energia, mint termék ellenértéke -Rendszerhasználati díj: a villamos energia rendszer működésének költségeit fedezi

13 Villamosenergia -Egyéb: ide tartozik pl. a „szénfillér”, a szénipari szerkezetátalakítási támogatás, ill. a villamosenergia iparban dolgozók kedvezményes energiavásárlása következtében fellépő bevételkiesés kompenzálása -Ezek nem kifejezetten a szolgáltató nyereségét növelik

14 Villamosenergia Garantált szolgáltatások: -Minimális minőségi követelmények, elvárt színvonal -Késedelmes, hibás vagy nem megfelelő teljesítése esetén a szolgáltató kötbért köteles fizetni (pl.: téves számlázás, nem pontos fogyasztásmérő, nem megfelelő feszültség) - igénybejelentéstől 30 napon belül meg kell fizetni

15 Villamosenergia Téves számlázás esetén a visszatérítés folyamata: -15 napon belül meg kell állapítani a kifogás jogosságát -Ezt követően 8 napon belül kifizetés a fogyasztó részére Mérőcsere: - Helyszíni ellenőrzéstől számított 8 napon belül

16 Villamosenergia Panaszkezelés: -ügyfélszolgálat, 15 nap -elszámolás, számlázás, mérés, díjfizetés, kikapcsolás és visszakapcsolás: NFH -Egyéb, pl. feszültségproblémák, szabálytalan vételezés: MEH

17 Villamosenergia Felmérés: -Számlát nehezen értelmezik -Nem tudták, hová fordulhatnak

18 Földgáz -Piacnyitásra kerül sor -Elkülönül a felhasználó és a fogyasztó fogalma Felhasználó: természetes vagy jogi személy, ill. jogi személyiség nélküli gazdasági társaság, aki földgázt vagy vezetéken keresztül PB gázt saját felhasználás céljára vásárol

19 Földgáz Fogyasztó: Az a felhasználó, aki saját háztartása fogyasztása céljára vásárol földgázt földgáz vételezésére megkötött szerződés alapján, és az így vásárolt földgázzal nem folytat jövedelemszerzés céljából gazdasági tevékenységet - Védendő fogyasztó itt is megjelenik

20 Földgáz Szolgáltatás színvonala: -Minimális minőségi követelmények, nem teljesülés esetén kötbérfizetési kötelezettség terheli a szolgáltatót -30 napon belül

21 Felmérés Összességében: -Nem tájékozottak a fogyasztók -Kevesellik a rendelkezésre álló információt -Tájékoztató kampányokat tartanak szükségesnek -Ehhez a szolgáltatók magatartásának is változnia kellene -Jobb, áttekinthetőbb jogi szabályozásra lenne szükség

22 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Közüzemi szolgáltatások. Mik a közüzemi szolgáltatások ? Közüzemi szolgáltatás alatt az alapellátás részét képező szükségletek értendők. Ezek a következők:"

Hasonló előadás


Google Hirdetések