Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A 2014-2020-as határon átnyúló együttműködési programok tervezése Széchenyi Programirodák létrehozása, működtetése VOP-2.1.4-11-2011-0001.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A 2014-2020-as határon átnyúló együttműködési programok tervezése Széchenyi Programirodák létrehozása, működtetése VOP-2.1.4-11-2011-0001."— Előadás másolata:

1 A as határon átnyúló együttműködési programok tervezése Széchenyi Programirodák létrehozása, működtetése VOP

2 A as határon átnyúló együttműködési programok tervezése -közös programozási folyamat a két partnerország részvételével ben programozó munkacsoportok kerültek felállításra: szavazó tagjai a NUTS 3-as szintű területegységek és a központi kormányzati szervek képviselői Az 1034/2013 (II.1) számú Korm.határozat a Széchenyi Programirodát jelöli ki a határon átnyúló programok tekintetében a nemzetközi tervezési munkacsoportjában való részvételre, valamint az elkészült operatív programok Kormány elé történő beterjesztésére. A Széchenyi Programiroda az alábbi határszakaszok együttműködési programjainak tervezését koordinálja: -Magyarország – Szlovákia -Magyarország – Románia -Magyarország – Szerbia (IPA II) -Magyarország – Horvátország -Ausztria – Magyarország -Szlovénia – Magyarország -Magyarország – Szlovákia – Románia – Ukrajna (ENI) Széchenyi Programirodák létrehozása, működtetése VOP

3 Jogszabályi környezet • Az Európai Bizottság október 6-án tette közzé a kohéziós politika jövőbeli működési, és forrásának felhasználási kereteit rögzítő jogszabálycsomag tervezetét. – fő üzenet: források hatékony és eredményorientált felhasználása – tematikus célkitűzések – indikátorok (kimenet-, és eredményindikátorok) – e-cohesion – Partnerség – ITI, CLLD • Az Európai Parlament november 20-án jóváhagyta a jogszabálycsomag kompromisszumos változatát, várhatóan 2013 december 17. után kerülnek kihirdetésre. • ETE operatív programokat 9 hónapon belül kell benyújtani (2014. szeptemberig)

4 Jogszabályi környezet • Külön ETE rendelet kerül kihirdetésre, hangsúlyozva ezeknek a programoknak a sajátosságait. – Cél: végrehajtás egyszerűsítése • limitált számú tematikus célkitűzés • Vezető Partner elv marad - a „fő kedvezményezett” felelős a projekt végrehajtásáért a projektszintű nemzetközi konzorcium megbízásából: támogatási szerződés, partnerségi megállapodás, projekt szintű megvalósítás és elszámolás • ERFA támogatási intenzitás 85% marad • közös döntéshozatali mechanizmus marad • határon átnyúló hatás legyen világos, definiálható, mérhető, fenntartható, kimutatható • egységes output indikátorok meghatározása • közös jogosultsági szabályok felé való elmozdulás

5 Tematikus célkitűzések 1. A kutatás, technológiai fejlesztés és innováció erősítése; 2. Az információs és kommunikációs technológiákhoz való hozzáférés, a technológiák használatának és minőségének javítása; 3. A kis-és középvállalkozások, a mezőgazdasági (az EMVA esetében), a halászati és akvakultúra – ágazat (az ETHA esetében) versenyképességének javítása; 4. Az alacsony szén-dioxid-kibocsátású gazdaság felé történő elmozdulás támogatása minden ágazatban; 5. Az éghajlatváltozáshoz való alkalmazkodás, a kockázat megelőzés és– kezelés előmozdítása; 6. A környezetvédelem és az erőforrás- felhasználás hatékonyságának előmozdítása; 7. A fenntartható közlekedés előmozdítása és kapacitáshiányok megszüntetése a főbb hálózati infrastruktúrákban; 8. A foglalkoztatás és a munkavállalói mobilitás ösztönzése; 9. A társadalmi befogadás előmozdítása és a szegénység elleni küzdelem; 10. Az oktatásba, a készségekbe és az egész életen át tartó tanulásba történő beruházás; 11. Az intézményi kapacitás javítása és hatékony közigazgatás.

6 EU 2020 Az ETE programoknak is hozzá kell járulniuk az EU 2020 stratégia célkitűzéseihez: • a 20 – 64 évesek legalább 75%-ának munkahellyel kell rendelkeznie; • az EU GDP-jének 3%-át a K+F-re kell fordítani; • energia/klíma: – ÜHG gázok kibocsátásának 20%-os csökkentése; – Energiahatékonyság 20%-os növelése; – Megújuló energia részarányának 20%-os növelése. • az iskolából kimaradók arányát 10% alá kell csökkenteni, és el kell érni, hogy az ifjabb generáció 40%-a rendelkezzen felsőoktatási oklevéllel; • 20 millióval csökkenteni kell a szegénység kockázatának kitett lakosok számát.

7 A magyar oldali végrehajtási rendszer felépítésének alapelvei a as időszakban • Irányító Hatóság (IH) és Közös Titkárság (KT) kormányzati rendszeren kívül való elhelyezése • IH és tagállami funkció szétválasztása • Közös Monitoring Bizottság a kizárólagos döntéshozó • megyék részvételének erősítése a végrehajtásban • infopontok szerepének újragondolása, nagyobb bevonásuk a végrehajtásba • monitoring rendszer fejlesztése • pénzügyi folyamatok egyszerűsítése • bizonyos beavatkozási területek esetén nyílt pályáztatási rendszer helyett egyéb projektkiválasztási módszer lehetősége

8 Ausztria – Magyarország CBC • legelőrehaladottabb a tervezés • ápr. 17: 1. PG ülés (Programming Group) • nov. 28: 10. PG ülés • Irányító Hatóság: Ausztria, Közös Titkárság: Magyarország (Sopron) • tematikus célkitűzések és beruházási prioritások meghatározásra kerültek • OP előzetes tervezete EB számára megküldésre került pozitív visszajelzés • ERFA keret: M EUR • Kisprojekt Alap koncepció kidolgozás alatt

9 Ausztria – Magyarország CBC Tematikus célkitűzésBeruházási prioritásokSpecifikus célkitűzések 3. A kis- és középvállalkozások versenyképességének javítása 3d) A kkv-k kapacitásának támogatása a növekedésben és innovációs folyamatokban való részvétel elősegítése érdekében 1. A kkv-hálózatok együttműködő kutatás- fejlesztési kapacitásainak növelése a nemzetközi szinten versenyképes helyi termékek fejlesztésére koncentrálva 2. A gazdasági fejlődéssel foglalkozó közvetítő szervezetek (pl. munkaerőpiaccal kapcsolatos intézmények, szakmai szövetségek...) által nyújtott szolgáltatások hatékonyságának növelése a régiós kkv-k nemzetközileg versenyképes helyi termékei, valamint gyártási és marketingkapacitásai fejlesztésének előmozdítása érdekében 6. A környezetvédelem és az erőforrás- felhasználás hatékonyságának előmozdítása 6c) kulturális és természeti örökség védelme, támogatása és fejlesztése 1. A természeti és kulturális örökség fenntartható, környezetbarát és erőforrás-hatékony módon történő védelmére, ösztönzésére és fejlesztésére irányuló közös megközelítések erősítése 6d) biodiverzitás védelme és helyreállítása, talajvédelem és ökoszisztémával kapcsolatos szolgáltatások, például Natura 2000 és zöld infrastruktúrák helyreállítása és ösztönzése 1. A tájkép és az ökoszisztémák ökológiai stabilitásának növelése (az éghajlatváltozás hatásaival kapcsolatban is) 6f) innovatív technológiák ösztönzése a szennyvízkezelési és a vízgazdálkodási szektorban a környezetvédelem és erőforrás-hatékonyság javítása, illetve a talajvédelem vagy a légszennyezés csökkentése érdekében 1. Technológiai innováció ösztönzése az erőforrás- hatékonyságban (anyagok életciklusa, megújuló energia szektor, talajvédelem, légszennyezés) 2. Az együttműködés, valamint az innovatív és fenntartható intézkedések ösztönzése a vízgazdálkodás és a vízvédelem területén a határon átnyúló térségben

10 Ausztria – Magyarország CBC Tematikus célkitűzésBeruházási prioritásokSpecifikus célkitűzések 7. A fenntartható közlekedés előmozdítása és kapacitáshiányok megszüntetése a főbb hálózati infrastruktúrákban 7b) regionális mobilitás előmozdítása 1. A regionális központok határon átnyúló összekapcsolódásának és elérhetőségének növelése 7c) zöld közlekedési rendszerek 1. A közlekedési eszközök környezetbarát megoszlására való átállás ösztönzése 11. Az intézményi kapacitás javítása és hatékony közigazgatás CBC) állampolgárok és intézmények közötti jogi és közigazgatási együttműködés elősegítése 1. A határon átnyúló együttműködések és regionális/területi irányítási felépítések környezetének javítása

11 Szlovénia – Magyarország CBC • … a tervezés még kezdeti fázisban • tervezési munkacsoport 2012-ben megalakult • OP szakértők még nem kerültek kiválasztásra • kis költségvetésű program (kb 15 M EUR)

12 Üzenet a megyéknek Fontos, hogy a tervezési folyamat során a helyi fejlesztési igények minél hatékonyabban és eredményesebben becsatornázásra kerüljenek. Erre több módon is lehetőség van:  tervezéssel kapcsolatos rendezvényeken való aktív részvétel;  társadalmi egyeztetésben való részvétel, programdokumentumok áttekintése, észrevételezése;  illetékes megyei kollégák részére az észrevételek, felmerülő fejlesztési igények továbbítása, amelyeket a munkacsoportokba delegált képviselők a tervezésbe becsatornáznak. Javasoljuk, hogy a pályázók már most gyűjtsék össze a konkrét projektötleteket, és a megfelelő partnerségeket kezdjék el kialakítani, hogy az új pályázati felhívásokra készen álljanak. A határon átnyúló együttműködési projektek sikeres és eredményes megvalósításának egyik záloga a megfelelő partnerek megtalálása és a jól működő partnerség kialakítása.


Letölteni ppt "A 2014-2020-as határon átnyúló együttműködési programok tervezése Széchenyi Programirodák létrehozása, működtetése VOP-2.1.4-11-2011-0001."

Hasonló előadás


Google Hirdetések