Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Kőpatakiné Mészáros Mária Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet www.ofi.hu.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Kőpatakiné Mészáros Mária Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet www.ofi.hu."— Előadás másolata:

1

2 Kőpatakiné Mészáros Mária Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet

3 1. Problémák és válaszok – minden komplexebb, mint gondoltuk? 2. Valahonnan el kell indulni – személyes célok… vagy mégsem? 3. Tanulás – szorongás, nehézségek. 4. Az ismeretlentől való félelem. De hogyan lesz ebből motiváció? 5. Tanulni a cinkéktől is lehet?

4 A tanulói összetétel erősen megváltozott. A szülői háttér kevésbé támogató. 10 év alatt kétszeresére nőtt a tanulási és beilleszkedési problémákkal küzdő tanulók aránya Van PISA és van PIRLS és van TIMSS és van McKinsey …... És nem biztos, hogy tudjuk, mit jelent a Körúton lakni????????

5

6 „Érdekelnek a gyerekek és az, hogy hogyan tanulnak.” „Az oktatás a társadalom egészének a jövőjét meghatározó tényező.” „Szeretnék pozitív változást előidézni a tanítványaim életében.” „Mindig úgy gondoltam, hogy ha bemehetek egy osztályterembe és akár csak egy gyerek életére is hatással lehetek…, akkor ez a feladatom az életben.” Saját vágy? Vagy a társadalom napirendjén lévő feladatok?

7 Lehet visszahúzó erő, de hajtóerő is. Gyakran kimondatlan, elfojtott Negatív kifejezések – mitől szeretnék megszabadulni Ábrándok – bárcsak több idő lenne, kisebb osztálylétszámok lennének…. Belülről fakad – munka értelmét adja Nem is annyira magántermészetű, mint amilyennek látszik

8 „… nálunk kemény ítélet vár mindazokra, akik nap mint nap változásra vágynak, lázadók és árulók.” Petrarca

9 Már a tanulás sem a megszokott?

10 Goerner (1998) Tanulás – gondolkodásunk megváltoztatása (soha nincs befejezve) Együttműködés – a tanulást csoportokban lehet a leginkább megvalósítani. A bonyolultság (pl. a komplex fejlesztés igénye) rendszeresen válságot idéz elő, ilyenkor új tanulásra van szükség.

11 Tanulni – de kitől??? Hogyan?

12 Végigvezethetjük versenytársainkat az üzemen, megmutathatunk nekik szinte mindent, és mégsem nyújtunk nekik tálcán semmit, mert nem tudják magukkal vinni. A Chapparal vezérigazgatója MIÉRT??? a) a) A gyakorlati szakemberek többet tudnak, mint ami elmondható-leírható. a) a) Csodaszerekre és rövidebb utak keresésére nagy igény van – csak át kéne venni! Fogas???

13  Ahogy a munkahelyek egyre összetettebbé és együttműködőbbé válnak, azok a vállalatok kerülnek versenyelőnybe, ahol az emberek a legjobban képesek együtt dolgozni. Goleman (1998)  Ha csak átvesszük és bevezetjük (átveszik és bevezetik), kudarcra van ítélve.

14   Együttműködés   Közös alkotás folyamata   Interakció közös tudás létrehozása céljából   Ez a tudás előtte egyikükben sem volt meg! És egyikük sem hozhatta volna létre egyedül!

15 Céltudatosan elköteleződni a megújulás folyamatával (Goodlad 1990) Tájékozódás – kérdezés – kipróbálás - fejlődés Tudás - tanulás Kompetencia Képesség a változásra és a változtatásra

16 Annak, aki ismeretlen vidékre megy, utazás közben kell megtalálnia az útvonalat és az úticélt. A siker kulcsa az a kreatív tevékenység,melynek során az új térképeket megrajzoljuk.

17 Intézményfejlesztés – egyszerűen El kell halasztani, a kezdést, mert nem készültek el a programcsomagok. A képzés nem időben valósul meg, mert a képzést tartó megbetegedett. A pályázat írója másik iskolába ment át, más nem ismeri a testületből a programot. Megint törvénymódosítás van, amihez azonnal alkalmazkodni kellett. …..

18 Mire jó a matematika? Hibáztunk? Nézzük meg, miért? Milyen változók okozzák a kedvezőtlen következményt? Megvan? Akkor korrigáljuk a kiinduló feltevéseket! …..és ….. Változtassuk meg a tevékenységet (a magatartásunkat)….

19 Megterveztük az utazást, de…. Süllyed a hajónk…. A legénység fellázadt…. Ismeretlen vizekre tévedtünk”

20 A problémák elkerülhetetlenek,nélkülük nem lehet sem tanulni, sem sikereket elérni. A kockázatvállalás bátorsága bennünk van? Az együttműködő emberek állandóan vitatkoznak – az együttműködés nem követel egyetértést. A túl korán meghatározott célok és tervek vakká tesznek. Nincs egyetlen jó megoldás –a változtatás pedig túl fontos ahhoz, hogy a szakértőkre hagyjuk: személyes elkötelezettség és szakmai tudás magas szintre fejlesztése a garancia. Miért nehéz a változás és változtatás Fullan (2008, OFI)

21 Egyéni érdekek dominanciája – a „sztár”-szerep. Tapasztalatok, tudások megosztása nem jellemző. A kis korrekciók túlsúlya - ha ugyanazt csinálod, ugyanazt kapod Demokratikus (megvitatott) döntéshozatal ritka – szavazás. A valódi csapatmunka, a csapatban való gondolkodás nem jellemző. („Nekem nem beszél vissza a gyerek!”) Bátorság hiánya – ha elmarad a gyors eredmény…

22 Volt egy öreg tengerész, kit jól ismert a nagypapám, Annyi mindent akart tenni reggel, délben, délután, Hogy ahányszor úgy gondolta, itt van a tett ideje, El se tudta kezdeni, mert máshol járt a feje. …Így aztán a vége az lett, semmit sem tett, hanem ott a fövenyen egy kendőbe burkolózva napozott. S azt hiszem, hogy olyasmit tett, amit tenni nem való: Mindaddig feküdt, míg érte nem jött a mentőhajó. (A. A. Milne, 1927)

23 „Az ész tovább tart, mint a szépség. Ezzel magyarázható, hogy kezünk- lábunk törjük, hogy túlműveljük magunkat.” Oscar Wilde

24 Amit tehetünk – 2.   Együttműködés   Közös alkotás folyamata   Interakció közös tudás létrehozása céljából   Ez a tudás előtte egyikükben sem volt meg! É s egyikük sem hozhatta volna létre egyedül!

25 A korrekt tudásátadó – a matematika tanár A karmester, aki a maga gyönyörűségére „vezényel” – a magyar tanár A kísérletező, aki akár egyedül is jól érzi magát a folyamatban – a kémia tanár A megértő - aki megkísérel az egyén tanulási stílusára figyelni – a fizika tanárnő

26 „A „gyermekbetegségeken” minden olyan iskolának keresztül kell vergődnie, amelyik változtatásra vállalkozik.” „Summa summárum: olyan bensőséges, spontán és interaktív kommunikációnak kellett kialakulnia a kollégák között, ami eddig nem létezett.” „Jól látható tehát a szükségszerűség, mely szerint az egyéneknek együttműködő csapatokká, azoknak pedig együttműködő közösséggé kell formálódniuk. „ 25

27 A közös gondolkozást és az önként vállalt együttes cselekvést. Bevont, aktivizált, átalakuló-fejlődő szereplőket: pedagógusközösségek, szülők, tanulók, intézményvezetők (gondolkodás, gyakorlat, szemlélet.) Tanulási helyzetet, tanulást, tudásváltozást. További kihívásokat.

28

29 J.S. Bach egyik gyermeke értelmi fogyatékos volt - kitűnő zenei képességének köszönhetően nagyon szépen játszott az orgonán. Picassó 10 éves kora előtt nem tudott írni-olvasni megtanulni - egyedülálló rajz- és festőtehetsége már ötéves kora előtt nyilvánvalóvá vált. Thomas Alva Edison - három hónapja járt iskolába……………. Jónyer-Klampár


Letölteni ppt "Kőpatakiné Mészáros Mária Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet www.ofi.hu."

Hasonló előadás


Google Hirdetések