Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

………...................... E-business 2011. szeptember.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "………...................... E-business 2011. szeptember."— Előadás másolata:

1 ……… E-business szeptember

2 Követelmények Üzlet és informatika (történet) Az üzleti informatika jelene és jövője E-business alapismeretek 1 Mai tanórákon

3 ……… Követelmények 1

4 Követelmények •kollokvium (vizsga abszolválása) –szóbeli vizsga (kérdések alapján) –online cikkek olvasása •évfolyam dolgozat

5 Évfolyam dolgozat •témakörök –e-business történetének fejezete példákon keresztül –üzleti modellek/vállalkozások bemutatása (esettanulmány, saját kutatás, elméleti összehasonlítás) –e-business eszközök szerepe az üzletvitelben (pl.: Facebook, kupon, honlap, mobileszközök... ) –e-kereskedelem (e-beszerzés, JIT...) –e-üzletkötés (digitális aláírás, e-adóbevallás, e-fizetés...) –online marketing eszközök vagy esettanulmány –adatbiztonság

6 ……… Üzlet és informatika 2

7 számítógéphálózat •számítógépek és a hozzájuk kötődő eszközök meghatározott szabályok (protokoll) szerint együttműködő, összekapcsolt rendszere. (Magyar Nagylexikon 16.) – a számítógépek önmagukban is teljes értékűek – együttműködés az adatok és információk cseréje révén. - szabályok: az adat-, illetve információcserét adatátviteli eljárások (protokoll) rendszere vezérli – az összekapcsolt rendszer lehetővé teszi a hardver-, valamint a szoftver-erőforrások megosztott használatát. •A hálózat központi eleme(i) a szerver(ek). •A számítógép hálózat angolul: computer network

8 Mi az internet? •Hálózatok hálózata, hiszen sok tízezer lokális, és nagyvárosi hálózat gerinchálózatokkal összekapcsolt rendszere, a világ különböző pontjain lévő számítógépeit összekapcsoló, közöttük közvetlen kommunikációt létrehozó nyitott hálózat. •Adatátviteli alapvető protokollja: TCP/IP, azaz a csomagkapcsolt hálózati kommunikáció a megbízható TCP/IP modell szerint zajlik. •Ma sok 100 millió személyi számítógép csatlakozik. •Helyesírása: –Internet (intézmény), de –internet (távközlési rendszer), internetcím, internetezik, internetkapcsolat, internetforgalom, internethasználat, internethasználó, internetszolgáltatás, internetszabvány... –internet-hozzáférés

9 Főiskola - alhálózat szerver Gemini Hálózatok hálózata Kontinensek, országok: gerinchálózat Magyarország: gerinchálózat

10 TCP/IP protokoll •TCP (Transmission Control Protocol) –az adatátvitelt felügyelő protokoll, amely ellenőrzi, hogy az IP szerint elindított adatcsomagok megérkeztek-e a megadott címre. –visszaigazolja valamennyi adatcsomag –ha nem érkezett meg egy csomag a TCP jelzésére a küldő ismételten elküldi –adatcsomagok eredeti sorrendbe való visszaállítása •IP (Internet Protocol) –a hálózati szintű kapcsolatot megvalósító protokoll. –az adatcsomagküldés elindításának szabványa, voltaképpen az adatcsomagok célbajuttatásért felel –önmagában nem megbízható, a csomag elveszhet, elakadhat, ezért szükséges a TCP ellenőrző protokoll is.

11 IP cím •Az adatcsomag célbajuttatásához szükség van egy egyedi címre. •A TCP/IP modell az IP (Internet Protocol) címet használja. –4 darab 1 byte-os (32 bites) szám pontokkal elválasztva (0-255) pl.: •Az első rész a host hálózatát, míg a második rész a hostot azonosítja –pl.: EKF hálózata egy host a hálózatban

12 címek az interneten •IP (Internet Protocol) –4 darab 1 byte-os szám (0-255) pontokkal elválasztva pl.: •DNS (Domain Naming System) –az IP címekhez hozzárendelt karaktercsoport, olyan hierarchikus rendszer, mely jobbról balra szűkülő tartományt azonosít (host.aldomain.domain). pl.: gemini.ektf.hu vagy • cím –általános alakja: pl.: •URL (Universal Resource Locator) cím –általános alakja: szolgáltatás://gépcím[/útvonal/fájlnév] pl.: •http: Web oldalak hálózaton történő átvitelének szabványa

13 szolgáltatások •internet ≠ World Wide Web •ember-ember kommunikáció alapú szolgáltatások –közvetlen írásos kapcsolat két felhasználó között (talk) –közvetlen írásos kapcsolat általában több felhasználó között, azaz csevegés (chat) –eletronikus levelezés ( ) •ember-gép szolgáltatások –telnet - távoli gép elérése –ssh – távoli gép elérése biztonságosan –ftp - állománycsere –böngészés – WWW (World Wide Web) •A telnet és az ssh szolgáltatás böngésző programokkal nem vehető igénybe, használatukhoz egy külön program szükséges

14 internet történet •1960-as években az USA-ban nagygépek összekötettetése telefonvonalon, azaz már meglévő komunikációs hálózaton keresztül •A hidegháború miatt a vonalkapcsolt hálózatok nem voltak elég megbízhatóak a hadügy szemszögéből (telefonközpot) •A hálózatokkal kapcsolatos problémák: – Különböző hálózatok nem tudnak kapcsolatba lépni – Alacsony (felhasználói) kommunikációs szint – Nem egységes a felhasználói felület

15 internet történet •1960-as évek: a hálózatokkal szemben megfogalmazott elvárások –(telefon)központoktól mentes legyen, –a továbbított üzenetek csomagokra tagolva haladjanak, –a csomagok eltérő útvonalon juthassanak el a címzetthez, –a hostok több csatornát használhassanak kommunikációhoz, –ne a hálózat végezze el az adatok kódolását, kizárólag azok továbbítását oldja meg –A hálózat legyen garanciamentes, azaz a hostok ne feltételezzék annak hibátlan működését, hanem ők maguk gondoskodjanak az ellenőrzésről

16 internet történet •1969. ARPANET Advenced Research Project Agency USA Védelmi Hivatala (Pentagon) –szeptember az első kapcsolat a Kaliforniai Egyetemen –december telefonkapcsolattal 4 gép –adatkapcsolat •1971. ARPANET 15 nagyszámítógép (host) – első elküldése •1972. ARPANET 37 nagyszámítógép, melyekhez további hostokat kapcsolnak jel ben – első online chat

17 internet története •1969. ARPANET Advenced Research Project Agency USA Védelmi Hivatala (Pentagon) –szeptember az első kapcsolat a Kaliforniai Egyetemen –december telefonkapcsolattal 4 gép –adatkapcsolat •1971. ARPANET 15 nagyszámítógép (host) – első elküldése •1972. ARPANET 37 nagyszámítógép, melyekhez további hostokat kapcsolnak jel ben – első online chat

18 internet történet •1969. ARPANET Advenced Research Project Agency USA Védelmi Hivatala (Pentagon) –szeptember az első kapcsolat a Kaliforniai Egyetemen –december telefonkapcsolattal 4 gép –adatkapcsolat •1971. ARPANET 15 nagyszámítógép (host) – első elküldése •1972. ARPANET 37 nagyszámítógép, melyekhez további hostokat kapcsolnak jel ben – első online chat

19 internet történet •1974. új, egységes protokoll TCP/IP a kommunikációs szabvány – egységes címzési rendszer (IP cím) •1982. kapcsolat más hálózatokkal –MILNET, Bitnet, Usenet, NSFNET •1983. január 1. az ARPANET átállítása TCP/IP protokollra •1983. ARPANET-hez egyre több polgári felhasználó csatlakozik, MILNET néven a katonai célú hálózat kivált

20 internet történet •1974. új, egységes protokoll TCP/IP a kommunikációs szabvány – egységes címzési rendszer (IP cím) •1982. kapcsolat más hálózatokkal –MILNET, Bitnet, Usenet, NSFNET •1983. január 1. az ARPANET átállítása TCP/IP protokollra •1983. ARPANET-hez egyre több polgári felhasználó csatlakozik, MILNET néven a katonai célú hálózat kivált

21 internet történet •1974. új, egységes protokoll TCP/IP a kommunikációs szabvány – egységes címzési rendszer (IP cím) •1982. kapcsolat más hálózatokkal –MILNET, Bitnet, Usenet, NSFNET •1983. január 1. az ARPANET átállítása TCP/IP protokollra •1983. ARPANET-hez egyre több polgári felhasználó csatlakozik, MILNET néven a katonai célú hálózat kivált

22 internet történet •1980-as évek közepe: domain nevek kialakulása Domain Naming System (Területi elnevezési rendszer) •Általános domainek: GOV: USA kormányhivatalai MIL: az USA fegyveres erői EDU: oktatási intézmények NET: hálózati szolgáltatók COM: üzleti célú gépekINT: nemzetközi szervezetek ORG: non-profit szervezetek •Később országra vonatkozó domainek: HU – MagyarországDE – Németország UK – Egyesült KirályságFR – Franciaország... Az évtized új domainjei: EU (2005. decembertől) ékezetes domainek

23 internet történet •1981. Az első IBM PC •1989. a hálózat új neve: INTERNET –az ARPANET támogatása megszűnik –az USA gerinchálózatához csatlakoznak a nemzeti gerinchálózatok is. •1991. world wide web (www) feltaláló: Tim Berners-Lee Ajánlott olvasmány:

24 internet történet •1981. Az első IBM PC •1989. a hálózat új neve: INTERNET –az ARPANET támogatása megszűnik –az USA gerinchálózatához csatlakoznak a nemzeti gerinchálózatok is. •1991. world wide web (www) feltaláló: Tim Berners-Lee Ajánlott olvasmány:

25 internet történet •1981. Az első IBM PC •1989. a hálózat új neve: INTERNET –az ARPANET támogatása megszűnik –az USA gerinchálózatához csatlakoznak a nemzeti gerinchálózatok is. •1991. world wide web (www) –feltaláló: Tim Berners-Lee Ajánlott olvasmány:

26 e-üzlet történet • : e-kereskedelem kialakulása, jelenléte: –vállalati weboldalak léte (vevőszolgálat, információ, cégarculat) –szükséges, de miért? (nehezen értett üzleti siker)

27 e-üzlet történet • : e-kereskedelem kialakulása, jelenléte: –vállalati weboldalak léte (vevőszolgálat, információ, cégarculat) –szükséges, de miért? (nehezen értett üzleti siker) • : tranzakciók kora –folyamatos megrendelés –adásvátel új, a hagyományos úton soha nem találkozó vevők és eladók között

28 e-üzlet történet • : e-kereskedelem kialakulása, jelenléte: –vállalati weboldalak léte (vevőszolgálat, információ, cégarculat) –szükséges, de miért? (nehezen értett üzleti siker) • : tranzakciók kora –folyamatos megrendelés –adásvátel új, a hagyományos úton soha nem találkozó vevők és eladók között •2000-: e-business –az internet haszonnövelő hatása áll a középpontban –haszon: a bruttó árrés növelése (bruttó bevétel helyett) –FONTOS maradt: üzleti tapasztalat, terjesztés, árrés

29 e-üzlet történet • : e-kereskedelem kialakulása, jelenléte: –vállalati weboldalak léte (vevőszolgálat, információ, cégarculat) –szükséges, de miért? (nehezen értett üzleti siker) • : tranzakciók kora –folyamatos megrendelés –adásvátel új, a hagyományos úton soha nem találkozó vevők és eladók között •2000-: e-business –az internet haszonnövelő hatása áll a középpontban –haszon: a bruttó árrés növelése (bruttó bevétel helyett) –FONTOS maradt: üzleti tapasztalat, terjesztés, árrés • : a „DOT.COM buborék kipukkadt” –támadások a kiemelkedő honlapok ellen, vevői aggodalmak a –online üzletekbe nagy tőkeinvesztálás, jó ötletei üzleti terv nélkül –néhány online vállalat nagy vesztesége > részvényeleadások

30 e-technológia „Marketing” Idő Piaci hatékonyság 0. Bilaterális EDI kapcsolatok, Extranet 1. Elektronikus jelenlét 2. Elektronikus együttműködés 3. Elektronikus tranzakció 4. Elektronikus piactér 5. Partnerhálózatok „Integritás” „Interaktivitás” BB BB B B B C C C C C B C C C C C S S S S S B C C C C S S S S S C C C C B BB S S S S 2000 SC B Business – vállalati szereplő, termelő Customer – (vég)fogyasztó szereplő Supplier – beszállító

31 •E-csatorna: minden kommunikáció, munka és együttműködés elektronizált médiuma •EDI: A tőkeerős nagyvállalatok saját, illetve bérelt, interneten kívüli hálózatokon az EDI (Electronic Data Interchange) szabvány alkalmazásával kétoldalú kommunikációs és standardizált tranzakciókból álló információs kapcsolatot tartottak fenn. •Virtuális jelenlét a kibertérben: elektronikus jelenlét, weboldal, marketingcélokat szolgál elsődlegesen Fogalmak

32 •Elektronikus együttműködés: a vállalat partnereivel történő és vállalaton belüli együttműködése egyaránt idetartozik •Elektronikus tranzakció: az on-line felkínált termékekkel való kereskedés •Elektronikus piactér: nagyfokú integráció és automatizáltság a tranzakciók támogatására, partnerek informálása, a kibertérben aktív vevő és eladó találkozási helye •Elektronikus partnerhálózatok: több elektronikus tranzakciós platform, piactér együttműködésével jön létre, nem annyira tervezetten, inkább spontán Fogalmak

33 ……… Az üzleti informatika jelene és jövője 3

34 üzleti informatika •üzleti partneri viszonyok (B2B, B2C, B2C) az értékelőállító folyamatban •IKT kereslet a termék- és szolgáltatás piacon –IKT: informatika, médiatechnológia, távközlés, tartalomkezelés •a tartalomszolgáltatási üzletág •piaci szerkezet és tőkeáramlási folyamatok

35 üzleti informatika •e-kereskedelem –vevőkapcsolat –e-paictér, e-aukció –online fizetés –beszállítói rendszerek •elektronikus üzletvitel –termelés, logisztika, alvállakozói rendszerek, vezetéstámogató informatika, informatikai outsourcing (clouding)

36 Üzleti informatika üzleti informatika e-business üzlet - rugalmas üzleti terv

37 Várható 1.katonai konfliktusok nélküli fejlődés 2.hazai cégek a helyi (és nemzeti) piac megtartásáért küzdenek a saját iparágukban 3.távmunka, távügyintézés, távvásárlás aránya nő 4.az informatikai és a papíralapú ügykezelés eltolódik az informatikai irányba 5.B2B piacok új területei jelennek meg –minőségi szolgáltatás –hatékony szervezés –infromációkezelő etchnológiára építítenek

38 Várható •egyes iparágakban, üzleti szegmensekben radikális üzleti modellváltásra van szükség a túléléshez is •pl.: tartalomszolgáltatók (újságkiadás, zeneipar...) •a magyar IKT cégeknek meg kell küzdeniük az ázsiai informatikai termékek tömegével –hazai IKT-cégek mozgástere erősödik a felhasználóközeli, a nyelvfüggő, a tartalomkezelő és a folyamatszervező szolgáltatások terén

39 a jövő rendszerei •vállalat irányítási rendszerek –vállalatirányítási rendszerek (ERP) –ügyfélkapcsolati –szállítókezelési –üzleti intelligencia •kognitív rendszerek –nyeltechnológia (fordító, értelemező), beszéd- és szövegfelismerés, tudásmendzsment eszközök, robotika, jentésalapú technológiák •webalkalmazások –RIA - Rich Internet application)

40 ……… ERP 3. Az üzleti informatika jelene és jövője

41 Az ERP fogalma •Enterprise Resource Planning •szó szerint: Vállalati Erőforrás Tervezés •ismertebb: integrált vállalatirányítási rendszer (IVIR) •nem szoftver, bár sokan azt értik alatta •beveztése a vállalat összes dolgozóját érinti, több éves projektmunka

42 Használják? •Hazánkban az árbevétel szerinti első 200 vállalatnak van integrált vállalatirányítási rendszere •Ritka az önerős fejlesztés, mert –40-nél több különböző ERP rendszer van hazánkban –kkv szektor számára is készülnek •Rendszerintegrátorok segíthetik a bevezetést

43 Az ERP tevékenységei stratégiai tervezés vállalati tervezés VOLUMEN értékesítés- és működésszervezés (tervek) MIX - irányadó ütemezés Részletes tervezési és kivitelezési folyamatok (anyagigény-tervezés, gyártási-, beszállítói ütemezés) kivitelezés előrejelzés és keresletirányítás kapacitástervezés keresletkínálat

44 ERP-vel megvalósulhat... •a kereslet-kínálat egyensúlya –a kereslet és a szállítás egyensúlya –a vevők és szállítók teljes ellátási lánca •a döntéshozatali folyamatok elősegítése •a funkciók (adatmodulok) integrációja –értékesítés, marketing, gyártás, üzemeltetetés, logisztika, beszerzés, finanszírozás, új termék fejlesztése

45 Az ERP lehetővé teszi, hogy... •a dolgozók magasabb színvonalon és •hatékonyabban végezhessék munkájukat •az ügyfeleik kiszolgálása során, mindezt •alacsonyabb költségek és •kisebb árukészlet mellett, •megteremtve a lehetőséget a hatékony elektronikus kereskedelem folytatására is.

46 Mi az ERP röviden? a kínálat adta informatikai szolgáltatásokkal az összes vállalati erőforrás lehető leghatékonyabb kihasználása profit növelés adatbázisok adattárházak informatikai szemszögből: gazdasági szemszögből:

47 Adattárház •olyan információtár, amely •különböző adatforrásokat •egységes séma szerint integrál, •és rendszerint fizikailag nem osztott környezetben valósul meg. •A tárolt adatok történeti információkat is mutatnak (pl. az elmúlt 10 év távlatából) •és tipikusan aggregátumok.

48 Az ERP funkciói

49 Mi az ES? •Enterprise System / Software •szó szerint: vállalati rendszer / alkalmazás •ismertebb: vállalatirányítási rendszer / program (VIR) •számítógépes programgyűjtemény, amely a vállalat információszükségletének legtöbb feladatát kielégíti.

50 ES és ERP stratégia tervezés kapcsolatok rendelések kezelése és a gyártás tervezése pénz, számlák, dolgozók, fogyasztók nyilvántartása és a szükséges adatok tárolása ERP ES

51 ES és ERP - értékesítés előrejelzés - stratégiai tervezés - kereslet-kínálat összehangolása - teljesítés nyomonkövetése - vevők-szállítók összehangolása (teljes szállítási lánc) - működéstervezés - anyagigény tervezés - kapacitási igény tervezés - elosztási igény tervezés - rendelésnyilvántartás és visszaigazolás - számvitel (főkönyvi + számlák) - pénztár (készpénz menedzsment) - humánerőforrás adatfeldolgozás (HR) - fogyasztói kapcsolat menedzsment (CRM) - adatok tárolása: integrált adatbank működés ERP ES

52 IVIR? integrált vállalatirányítási információs rendszer (IVIR) integrált vállalatirányítási rendszer (IVIR) ES ERP ES ? ? ? vállalatirányítási rendszer integrált vállalatirányítási rendszer típusmodellje: IVIR

53 ES+ERP bevezetése értékesítés fogyasztók könyvelés bérügy (bérlista) fogyasztói kapcsolat menedzsment kereskedők koordinációja beruházás (beszerzés) készletgazdálkodás számítógép- hálózat

54 ES + ERP input profit ERP erőforrás átalakít output ES

55 Pénzügyi számvitel informatika Menedzsment- informatika Üzleti informatika IVIR-ES modell Pénzügyi számvitel Menedzsment ügyvitel Tárgyi e. gazd. ügyvitel (AM) Anyaggazd-i ügyvitel (MM) Munkagazd-i ügyvitel (HR) Fejlesztés ügyvitel (DW) Munka- és környezetvédelem ügyvitel (PM) Termelés ügyvitel (PP) Minőségszabályozási ügyvitel (QM) Értékesítési ügyvitel (SD) Marketing ügyvitel

56 Rövidítések feloldása •DW: Development Ware •HR: Human Resources •MM: Materials Management •AM: Asset Management •QM: Quality Management •PP: Production Planning •PM: Plant Maintenance •SD: Sales and Distribution

57 ES szoftverek •ORACLE –E-Business Siute –a világon 6000, Mo-on 50 szervezet alaprendszere –1998-tól internet alapú •Microsoft –MS Navision: kis- és középvállalatok számára (kkv) –MS Axapta: közép és nagy vállalatok számára •SAP –SAP R/3 –1992. Unix, kliens-szerver architektúra –moduláris felépítésű, modulonként külön adatbázis

58 Elterjedtség Ország1. hely2. hely3. hely AusztriaSAPNavisionBrain/Oracle CsehországSAPOracleNavision LengyelországSAPOracleBaan MagyarországSAPOracleNavision

59 ERP II. •ERP rendszerek új generációja •vállalaton belüli és a kapcsolódó külső folyamatok integrálása

60 ……… Üzleti intelligencia 3. Az üzleti informatika jelene és jövője

61 a jövő rendszerei •vállalat irányítási rendszerek –vállalatirányítási rendszerek (ERP) –ügyfélkapcsolati –szállítókezelési –üzleti intelligencia •kognitív rendszerek –nyeltechnológia (fordító, értelemező), beszéd- és szövegfelismerés, tudásmendzsment eszközök, robotika, jentésalapú technológiák •webalkalmazások –RIA - Rich Internet application)

62 BI •Az üzleti intelligencia (BI) olyan technológiák és alkalmazások összessége (alkalmazási rendszerek), melyek adatok gyűjtésével, hozzáférhetőségével és elemzésével foglalkoznak egy vállalatban, hogy vezetői jobb üzleti döntéseket hozhassanak. •(BI ‑ business intelligence)

63 Alkalmazási rendszerek •operatív folyamatokat támogató rendszerek [Adatelőállítás] –a cég szervezeti hierarchiájának alsó és középső szintjén dolgozók napi tevékenységeihez kapcsolódó tevékenységek •stratégiai döntéseket támogató rendszerek [Adatok rendszerezése, elemzése, hasznosítása] –a vállalati stratégiai döntések a felső vezetőkre, esetenként a középvezetők felső szintjére hárulnak, ezen döntések hatása befolyásolja és meghatározza a cég jövőjét, gazdasági pozícióját, eredményeit, ezekhez a tevékenységekhez másfajta támogató rendszerek szükségesek, melyeket összefoglaló néven BI-nak nevezünk.

64 Rendszerek neve •operatív folyamatokat támogató rendszerek –ERP– Enterprise Resource Planning (vállalati eerőforrás tervezés) –SCM – Supply Chain Management (ellátásilánc-menedzsment) –CRM – Customer Relationship Management (Ügyfélkapcsolat menedzsment ) –SFA – Sales Force Automation (értékesítési menedzsment ) –HRM – Human Resource Management (humánerőforrás menedzsment ) •stratégiai döntéseket támogató rendszerek (BI) –vállalati információs rendszerek (pl. EIS) –döntéstámogató rendszerek (DSS) –vezetői információs rendszerek (MIS) –adatbányászat (data mining) –szövegbányászat (text mining) –adatmegjelenítés –geográfiai információs rendszerek stb.

65 A BI helye EAI - Enterprise Application Integration alkalmazások integrációja vállalaton belül

66 ……… Adatbányászat „Azt mondják, hogy a webinformáció 99%-a a webhasználók 99%-a számára haszontalan.″ Han-Kamber 434. oldal 3. Az üzleti informatika jelene és jövője

67 Adatbányászat •1990 után •intelligens műveletsor •cél: adatminták kiemelése •tudásfeltárás •alapja: jelentős adatmennyiség

68 Az adatbányászat... •olyan folyamat, amelynek során intelligens műveleteket, műveletsort hajtunk végre az adatminták kiemelése érdekében, vagyis az érdeklődésre számot tartó tudás nagy mennyiségű adatból történő feltárása •a folyamat bemeneti adatai tárolhatók adatbázisokban, adattárházakban vagy más információtárakban •az adatok felfoghatatlan halmazának adatbányászat nélküli feldolgozása információban szegény, költséges, időigényes, előítéletekre épített, félrevezethető tudást eredményezhet •az 1990-es években vált jelentőssé

69 Technológiai fejlődés Integrált információs rendszerek új generációja 2000-es évektől napjainkig Adattárházak és adatbányászat 1980-as évek végétől napjainkig Web alapú adatbázisrendszerek 1990-as évektől napjainkig Fejlett adatbázisrendszerek 1980-as évek közepétől napjainkig Adatbázis-kezelő rendszerek 1970-es, korai 1980-as évek Adatgyűjtés és adatbázis létrehozása 1960-as és a megelőző évek Az ábra alapja: Han-Kamber 1.1 ábra (24. old)

70 Az adatbányászat, mint tudomány •multidiszciplináris tudomány az alábbi területekre támaszkodik: –adatbázis-technológia, információ-visszakeresés –mesterséges intelligencia, neurális hálók –számítógépes tanulás –statisztika –alakfelismerés –tudás alapú rendszerek, tudásmegerősítés –nagy teljesítményű számítások –vizuális adatmegjelenítés •támogatja az üzleti stratégiát, tudományos kutatásokat...

71 Irányzatok az adatbányászatban •orvostudományi és DNS-adatok •adatbányászat pénzügyekben –hiteltörlesztési hajlandóság előrejelzése és hitelbírálati irányelvek elemzése –fogyasztók célzott marketing szempontú osztályozása és klaszterezése –pénzügyi bűncselekmények felderítése –reklámhadjáratok hatékonyságvizsgálata –vevőmegtartás: lojalitás-vizsgálat •adatbányászat a távközlésben

72 Az adatbányászat a gazdaságban •fogyasztók célzott marketing szempontú osztályozása és klaszterezése •reklámhadjáratok hatékonyságvizsgálata •vevőmegtartás: lojalitás-vizsgálat •hiteltörlesztési hajlandóság előrejelzése és hitelbírálati irányelvek elemzése •pénzügyi bűncselekmények felderítése •...

73 Szövegbányászat •strukturálatlan vagy kis mértékben strukturált szöveges állományokból történő ismeret kinyerés tudománya. •Olyan különböző dokumentum forrásokból származó szöveges ismeretek és információk gépi intelligenciával történő kigyűjtése és reprezetnációja, amely a feldolgozás előtt rejtve és feltáratlanul maradt az elemző előtt.

74 Szövegbányászat példa •Egy gépjárműforgalmazó a fórumokból szeretné megtudni, hogy mi a véleményük a fogyasztóknak a hazai forgalomban kapható gépjárművekről: –Miről beszélnek a legtöbbet? –Melyiket dícsérik? –Melyiket szeretik a családok?

75 ……… Tudásmenedzsment 3. Az üzleti informatika jelene és jövője

76 a jövő rendszerei •vállalat irányítási rendszerek –vállalatirányítási rendszerek (ERP) –ügyfélkapcsolati –szállítókezelési –üzleti intelligencia •kognitív rendszerek –nyeltechnológia (fordító, értelemező), beszéd- és szövegfelismerés, tudásmendzsment eszközök, robotika, jentésalapú technológiák •webalkalmazások –RIA - Rich Internet application)

77 Tudásmenedzsment •tudásalapú szervezet elvárása (alkalmazottaktól) a tudás összegyűjtése, a tudás forrásának elérése, értelmezése –ismeretgyűjtő és -kodifikáló eszközök •szabályok alapján értelmezni az információt –webes együttműködési eszközök •közös felületen munkavégzés utazás nélkül –ismeretmegosztó és -kiaknázó eszközök •a valós időben történő ERP kapcsolat a lényeg –tartalom-előállító és ismeretábrázoló eszközök

78 ……… E-business alapismeretek 4

79 Mi változik? •valóságos vagy virtuális üzlet vagy mindkettő, •más értékesítési csatornák, •a kattintás-rendelés infrastruktúra kialakítása, •az ellátási lánc digitalizálása, •társulni a versenytársakkal az (e-)költségek csökkentése érdekében, •DE a vásárlónak ugyanaz az élmény megmaradjon!

80 Van e-business? •NINCS! •A kizárólag hagyományos üzleti modell (marketing, vevőkkel történő kapcsolattartás) háttérbe szorult, többnyire integrált (valódi és online) modellek •példák (a szolgáltató szektorból): –1. cipész szakma: –2. újság: napilap: hetilap: –3. múzeum: –4. iskola (Domoszló, Heves megye): –5. kormányzat: https://magyarorszag.hu/https://magyarorszag.hu/ –... (a gyűjtés ideje: szeptember 6.)

81 Adatok

82 •elterjedt üzleti modellek

83 Adatok

84

85 ……… Az e-business értelmezése 4. E-business alapismeretek

86 Elektronikus üzlet (e-business) - az interneten keresztül megvalósított üzletmenet 1.e-testreszabás vagy virtualis kirakatok a honlapokon 2.online business-to-business (B2B) tranzakciók 3.elektronikus adatcsere (Electronic Data Interchange - EDI) B2B adatcsere közös vállalati szoftveren keresztül 4. , gyors üzenetváltás, webes kommunikációs eszközök, médiaként használják a leendő és létező vevők felkutatására 5.webes találkozás és használat, termék és egyéb információ elérése Mi az e-business [1]?

87 •e-vállalat (e-business), elektronikus vállalat (electronic business) •a fogalom az IBM nevéhez kötődik •tevékenységét az információtechnológiai lehetőségek széles körű alkalmazásával végzi •internetes és digitális technikák felhasználása a vállalati működés érintettjevel fennálló fennáló kapcsolatai megszervezésére és koordinálására minden működési területen •cél: a hatékonyabb fogyasztói igény-kielégítésen keresztül a vállalati nyereség, illetve a vállalati érték maximalizálása •vevői és szállítói kapcsolatok megszervezésén túl a vállalati működés minden területének, sőt a vállalat egészének újfajta módon való megszervezését jelenti •kiemelt része az e-kereskedelem (e-commercial) Mi az e-business [2]?

88 Mi az e-business [3]? •számítógéphálózatokon (internet, extranet, intranet) keresztül bonyolított gazdasági tevékenységek összessége, ide értve –a marketinget, –az ügyfél-menedzsmentet (CRM), –valamint a beszerzéseket (procurement).

89 Mi az e-business [4]? •általánosabb értelmezésben nem csupán az elektronikus vállalatot jelenti, hanem az IT által átformált üzleti életet •(üzleti informatika)

90 Egyszerűen... •az elektronikus hálózatokon (internet, extranet, intranet) keresztül bonyolított, •az üzletmenet minden elemére az IKT korszerű technológiáit stratégiai szinten alkalmazó, •gazdasági tevékenységek összessége.

91 Üzleti átalakulás Az átalakulás 3 szakasza: •1. e-tudatos vállalat: kezdeti lépések, e-szolgáltatási szigetek (pl. honlap) •2. e-képes vállalat: e-beépülés, intranet használata, integrált inf. rendszerek •3. e-vállalat: IKT a teljes vállalati tevékenységre, innováció, a vállalati stratégia része az e- kereskedelem lehetőségeinek kiaknázása, szerevzeti rugalmasság, tudásmenedzsment szerepe nő

92 IKT •1. alrendszer: belső üzleti hálózat - közös munka (pl. intranet) •2. alrendszer: értékesítési alrendszer a fogyasztói kapcsolattartáshoz (CRM) •3. alrendszer: beszállítói rendszerek (SCM) •a 3 alrendszer összekapcsolható (IVIR)

93 e-üzlet jellemzők •e-üzleti szerkezet=intergrált alakalmazásrendszerek •a sikerhez kulcsfontosságú az e-üzleti infrastruktúra ügyes kialakítása és megalkuvást nem ismerő megvalósítása – ez alapkövetelmény •a szerkezeti változásokkal létrejönnek kevésbé kézzelfogható vagyontárgyak: márkák létrehozása, ügyfélkapcsolat, beszállítók integrálása és az információs tőke rugalmas felhasználása (folyamat, termék helyett)

94 Virtuális tér

95 10 szabály I. •1. a technológia hajtóerő az üzleti stratégia kialakításánál •2. információ kezelése fontosabb és költséghatékonyabb szolgáltatás, mint a valódi termékek gyártása •3. az elavult üzleti terv kudarcot jelenthet. •4. az ügyfelek meghallgathatók, így lesz a legolcsóbb, legjobb, legismertebb •5. fedje le az IKT a teljes üzletmenetet

96 10 szabály II. •6. üzleti terv: átkonfigurálható e-üzleti modell •7. rugalmas munkamegosztási kapcsolat más cégekkel (új üzleti terv) •8. nem minden a „mutatós külső kép” •9. e-üzleti struktúra kialakítása után fontos a következetes megvalósítás •10. erős, elkötelezett és képzett vezető személy nélkül nem lehet

97 E-commerce •e-kereskedelem (e-commerce) •elektronikus technológia felhasználásával történő adásvétel vagy üzleti célú információcsere •technológiák: internet (www), m-kereskedelem •formái: B2B, B2C, C2C, G2B (vagy B2A)

98 E-commerce •e-kereskedelem •az e-business-nél szűkebb fogalom, nem csupán a kereskedelmi tevékenységre utal, hanem –a fogyasztók számára nyújtott szolgáltatásokat, –az üzleti partnerekkel való együttműködést és –a szervezeten belüli elektronikus tranzakciókat is magában foglalja.

99 egyszerűen... •elektronikus kereskedelem, azaz leggyakrabban az interneten keresztül megvalósuló áru- és szolgáltatás beszerzés és értékesítés. •a számítógép hálózatok (elsősorban az internet) alkalmazása elosztásra és értékesítésre. •Az e-kereskedelem a termelő/szolgáltató vállalat és a fogyasztó közötti, illetve a beszállító közötti kapcsolatra koncentrál és az áruk, szolgáltatások, információk kereskedelmét segítik elő.

100 •Globális hatókör. Az árucikkek és a szolgáltatások világszerte eladhatók •Testreszabás. Testreszabott termékeket kínálhatnak, csökkenő raktározás mellett. •Interaktivitás. A vevők és a szállítók online tárgyalhatnak a termékekről, árakról, cégről... •Valós idejű, integrált marketingkommunikáció. Az online kiskereskedők időben és térben kiterjedve adhat el termékeket a vevők kívánsága szerint, és személyesen kommunikálhat az egyéni vevőkkel. •Megtakarítás. Az e-business költséghatékonyabb lehet a megfelelő üzemeltetés mellett. Képesség és haszon

101 Cél •e-kereskedelem segítségével a cégek meghallgathatják az ügyfeleket, és ők lesznek –„a legolcsóbbak”, –„a legismertebbek” vagy –„a legjobbak”.

102 internet képességek Az egyediséget teremtő internet képességek: •piac kiterjesztése, •dinamikus árazás, •„kibővített-” termék szolgáltatások, •tartalom, •testreszabott tömegtermelés (mass customization), •vevő felhatalmazás (empowerments), •foglyul ejtés (lock-in), •ellátási lánc megváltozása, •aggregálás és közvetítés, •innováció, •vállalati működésjavítása.

103 Virtuális termék •A virtuális termék összefoglalja mindazokat a digitális információkat, amelyek az interneten (hálózatban) a termékkel együtt, gyakrabban azt megelőzően jutnak el a fogyasztóhoz, vagy a potenciális fogyasztókhoz. •Az értéklánc menedzsment célja az áruk és információk folyamatos áramlásának biztosítása a vevő számára a lehető legrövidebb idő alatt, a lehető legkevesebb költséggel és a lehető legmagasabb szolgáltatási szinten. (Kápolnai, A. – Nemeslaki, A. – Pataki, R. 2002)

104 virtuális termék Összetevők: •digitális leírás, •műszaki jellemzők, •felhasználónak szánt üzenetek (a felhasználó számára megkülönböztetett fontossággal bíró jellemzők - „elvárt termék” ígérete) •marketing információk (termékkialakítás, design, reklám-jelleg), •digitális szolgáltatások (installáció, up-grade, termék utógondozás, fejlesztési hírek, vevő-„behálózás”, kedvezmények stb.), •testreszabást segítő internet funkciók (egyedi jelleget kölcsönző lehetőségek, kiszerelés, sajátos összetétel stb.).

105 Előnyök és hatások 1. •csökken az összes beszerzési költség •non-stop 24 órás beszerzést, gyakran automatizált módon. •A disztribúciós csatorna mentén kialakuló információáramlás csatorna menti tudástranszfert (információ???) hoz létre. •A tudástranszfer olyan információkból áll, amelyek meghatározzák a csatorna működését, cselekvést, vagyis logisztikai funkciókat aktivizálnak. •A tudástranszfer legfontosabb információ típusai a következők: –elektronikus megrendelés információi, –elektronikus igényfelmérés, –elektronikusan aggregált kereslet, –azonnali visszacsatolási információ.

106 Előnyök és hatások 2. •A disztribúciós csatorna átalakulásának szembetűnő jelensége a csatorna integráció folyamata. •Az új típusú csatorna integráció során a tulajdonosi integrációt egyre inkább felváltja az információs integráció. •Anélkül, hogy a tulajdonosi viszonyok változnának az egyes csatorna tagok megosztják egymás között irányítási rendszereiket. •(disztribúció: áruelosztás, azaz a egy termék elérhetőségének biztosítása a fogyasztó számára a kereskedelmi csatornák biztosításával)

107 Hivatkozott irodalom •Chikán Attila-Wimmer Ágnes (szerk.) (2003). Üzleti fogalomtár. Alinea, Bp. •Kalkota, Ravi-Robinson, Marcia M. (2002). Az e-üzlet. Útmutató a sikerhez. Typotex, Bp. •Bányai Edit-Novák Péter (szerk.) (2011). Online üzlet és marketing. Akadémiai, Bp. •Dömölki Bálint-Kósa Zuszanna-Kömlődi Ferenc-Krauth Péter-Rátai Balázs (2008). Égen- földön informatika. Az információs társadalom technikai távlatai. Typotex, Bp. •Gábor András és munkatársai (2007). Üzleti informatika. Aula, Bp.


Letölteni ppt "………...................... E-business 2011. szeptember."

Hasonló előadás


Google Hirdetések