Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az ütközések fejlesztő ereje - Az együttműködés tanulható?! Pécel, 2012.02.09. Tölgyesi Klára EGYLÉPCSŐ Tréning és Terápiás Műhely www.egylepcso.hu Szül.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az ütközések fejlesztő ereje - Az együttműködés tanulható?! Pécel, 2012.02.09. Tölgyesi Klára EGYLÉPCSŐ Tréning és Terápiás Műhely www.egylepcso.hu Szül."— Előadás másolata:

1 Az ütközések fejlesztő ereje - Az együttműködés tanulható?! Pécel, Tölgyesi Klára EGYLÉPCSŐ Tréning és Terápiás Műhely Szül ő Suli 3.

2 EGYLÉPCSŐ Tréning és Terápiás Műhely

3 " A béke nem a konfliktusok hiánya, hanem a konfliktus kezelésének képessége.„ Dan Millam EGYLÉPCSŐ Tréning és Terápiás Műhely

4 Tartalom • Mi a konfliktus? • Szemléleti megközelítések • Kezelési módok, javaslatok EGYLÉPCSŐ Tréning és Terápiás Műhely

5 KONFLIKTUS Személyen belüli (intraperszonális) Személyek közötti (interperszonális) Értékkonfliktus Igény vagy szükséglet konfliktus EGYLÉPCSŐ Tréning és Terápiás Műhely

6 Mikor beszélünk konfliktusról? A másiké a probléma passzív hallgatás értő figyelem Nincs probléma önfeltáró bajmegelőző pozitív visszautasító én-üzenetek Az enyém a probléma (mindkettőnké) konfrontáló én- üzenet „Nincs vesztes” módszer !!! EGYLÉPCSŐ Tréning és Terápiás Műhely

7 Hol tartunk a konfliktusokkal? • A megoldásainkat ütköztetjük és nem az igényeinket • Győzni szeretnénk és nem a mindkettőnk számára elfogadható konszenzusra törekszünk • Ha rákiabáljuk a másikra a problémát, már megoldottnak tekintjük a konfliktust • Nem a célszeméllyel beszéljük meg a vitás kérdéseket EGYLÉPCSŐ Tréning és Terápiás Műhely

8 EGYLÉPCSŐ Tréning és Terápiás Műhely

9 Hol vannak a határok személyek és rendszerek között gyerekek családok-szülők Pedagógusok-kollégák óvoda ? ? ? EGYLÉPCSŐ Tréning és Terápiás Műhely

10 Szemléleti megközelítés „ Kezeld a konfliktust - harc helyett - problémának, mert annak megoldásai vannak. A harcot pedig csak megnyerni vagy elveszíteni lehet.” /Thomas Gordon/ EGYLÉPCSŐ Tréning és Terápiás Műhely

11 EGYLÉPCSŐ Tréning és Terápiás Műhely

12 Szemléleti megközelítés Amikor megküzdünk egy – egy kapcsolatunk konfliktusos helyzetével, s megtaláljuk a mindkettőnk számára elfogadható megoldást, kapcsolatunk edzettebbé, megbízhatóbbá, bölcsebbé, kreatívabbá válik. A konfliktusok ezt a lehetőséget hordozzák számunkra! EGYLÉPCSŐ Tréning és Terápiás Műhely

13 EGYLÉPCSŐ Tréning és Terápiás Műhely

14 Megelőzési módok Thomas Gordon kommunikációs eszközei megelőzésre és problémakezelésre – Nyílt - direkt kommunikáció az „itt és most”- ban – Mögöttes üzenetek kihallása (értő figyelem) – Én nyelv (megelőző én üzenetek) – Négyszemközti konfrontációk – frontális pozitív visszajelzések – Megnövelt „tényfülek” – Viselkedésekben fogalmazunk és nem címkékben! EGYLÉPCSŐ Tréning és Terápiás Műhely

15 Kommunikációs mintázatok a családban és az iskolában DIREKT (kinek?) INDIREKT NYÍLT (mit?) ZÁRT EGYLÉPCSŐ Tréning és Terápiás Műhely

16 TÉNY INFORMÁCIÓ MAGAMRÓL MEGBÍZÁSI KAPCSOLATI FÜLEINK EGYLÉPCSŐ Tréning és Terápiás Műhely

17 Önmegvalósítás Teljesítmény Társas kapcsolatok Biztonság Életben maradás SzülőPedagógus ZSÁKUTCÁK ? a szükséglet konfliktusokban EGYLÉPCSŐ Tréning és Terápiás Műhely

18 EGYLÉPCSŐ Tréning és Terápiás Műhely

19 EGYLÉPCSŐ Tréning és Terápiás Műhely

20 Kezelési mód – négyszemközt (és értekezlet formában) •I•Itt és most helyzetek A „nincs vesztes” módszer lépései 0. lépés: Felismerés, helyzetteremtés a megoldáskereséshez 1. lépés: Igények tisztázása 2. lépés: Ötletgyűjtés 3. lépés: Ötletek mérlegelése 4. lépés: Döntés 5. lépés: A döntés végrehajtási módjának tisztázása 6. lépés: A végrehajtás utólagos értékelése EGYLÉPCSŐ Tréning és Terápiás Műhely

21 KEZELÉSI MÓDOK • A családban - Testvér-harc esetén: • A szülő a segítő harmadik • Nem a múltban kutakodunk, nem bűnbakot keresünk • Az a kérdés: hogyan tovább? • Ehhez tudnunk kell, hogy a gyerekeknek mi az igénye! (Az „5 miért?” technika segíthet) • Az ötletgyűjtésben az egész család segíthet, de a döntés a testvéreké EGYLÉPCSŐ Tréning és Terápiás Műhely

22 Kezelési módok • A családban: szülő-gyerek és szülők közötti kapcsolatban • Értő figyelemmel megpróbálom megérteni mit szeretne a másik (Mi az igénye? Mitől lenne jól? Mit szeretne elkerülni vagy megkapni, elérni?) • A gyerek számára érthető módon megfogalmazom a saját igényemet • Ötleteket gyűjtünk, hogyan érhetnénk el mindketten, hogy megvalósuljanak vágyaink • Döntünk arról, melyik javaslatunk nyert! • Megbeszéljük, hogy hogyan lesz ez után: Ki, mit vállal? Hánykor? S, ha nem tudjuk tartani, mi a büntetés? • Az első néhány próba után értékeljük a döntésünket és a kivitelezést EGYLÉPCSŐ Tréning és Terápiás Műhely

23 Kezelési módok • Óvodai foglalkozásokon/osztályfőnöki órán: - Feszültségfelismerő, oldó vagy levezető gyakorlatok – Szociális kompetenciák fejlesztése problémamegoldó vagy vita gyakorlatokkal – Konfliktusos szituációk dramatikus feldolgozása (fórumszínház: egy megtörtént konfliktushelyzet MÁS-MÁS MEGOLDÁS -t kínáló eljátszása) – Érzékenyítő gyakorlatok (a konfliktusban álló felek igényeinek, érzéseinek kihangosítása) EGYLÉPCSŐ Tréning és Terápiás Műhely

24 Feszültségoldó vagy levezető gyakorlatok – foglalkozás elején • Kiben hány kiló feszültség van most (0-5kg)? Osztályátlag? • Feszültségoldó magánhangzók (Á, Ó, Ú) hangoztatása közösen • Földrengés az udvaron (5 perc) • Kiabáld ki magadból (5 perc) • Firkáld ki (szénkréta, sok papír) • Énekeljük ki (hangos, halkuló) EGYLÉPCSŐ Tréning és Terápiás Műhely

25 Az érték-konfliktusok kezelése Rizikófaktor a kapcsolatra nézve Eszközök az érték ütközések oldására +7Hatalom alkalmazása (jutalmazás-büntetés) +6Fenyegetés +5Nincs vesztes módszer +4Tanácsadás +3Konfrontálás (szembesítés: a gyerek viselkedése következménye rám nézve érzéseim) +2Mintanyújtás +1Saját értékrendem megváltoztatása EGYLÉPCSŐ Tréning és Terápiás Műhely

26 EGYLÉPCSŐ Tréning és Terápiás Műhely

27 Összefoglalás „Ha konfliktusba keveredünk, állapodjunk meg abban, hogy egyikünk sem él hatalmával a maga győzelme érdekében, a másikunk veresége árán. Szem előtt tartom az igényeidet, de figyelembe kell vennem a sajátjaimat is. Ezért, igyekezzünk elkerülhetetlen konfliktusainkra olyan megoldást találni, amely mindkettőnk számára elfogadható. Így senki nem veszít, mindketten nyerünk. /Thomas Gordon: Hitvallásom az emberi kapcsolatokról, részlet/ EGYLÉPCSŐ Tréning és Terápiás Műhely

28 EGYLÉPCSŐ Tréning és Terápiás Műhely

29 Köszönöm a figyelmet! Tölgyesi Klára 30/ com EGYLÉPCSŐ Tréning és Terápiás Műhely Tel:


Letölteni ppt "Az ütközések fejlesztő ereje - Az együttműködés tanulható?! Pécel, 2012.02.09. Tölgyesi Klára EGYLÉPCSŐ Tréning és Terápiás Műhely www.egylepcso.hu Szül."

Hasonló előadás


Google Hirdetések