Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A stressz kezelés lehetőségei a pedagógus pályán Technikák, módszerek az egyén és a csoport szintjén Tölgyesi Klára Sajószentpéter 2012. 04.23. www.egylepcso.hu.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A stressz kezelés lehetőségei a pedagógus pályán Technikák, módszerek az egyén és a csoport szintjén Tölgyesi Klára Sajószentpéter 2012. 04.23. www.egylepcso.hu."— Előadás másolata:

1 A stressz kezelés lehetőségei a pedagógus pályán Technikák, módszerek az egyén és a csoport szintjén Tölgyesi Klára Sajószentpéter

2 „A stressz az élet sava- borsa.” / Sellye János / • A stressz arra ösztönöz bennünket, hogy fejlődjünk, problémákat oldjunk meg, változzunk, legyünk kreatívak. • Stressz hiányában unalomról, fáradtságról panaszkodunk, frusztráltak, elégedetlenek vagyunk. • A túl sok stressz ingerlékennyé tesz bennünket, csökkenti hatékonyságunkat, kimerültnek érezzük magunkat.

3 Túl sok stressz terhe alatt… • ingerlékenyek • nyomottak, enerváltak • világos gondolkodásra képtelenek • betegségre hajlamosak vagyunk

4 Túl kevés stressz esetén… • unottak • fáradtak • frusztráltak • boldogtalanok • betegségre hajlamosak vagyunk

5 A megfelelő mennyiségű stressz… • boldoggá • motiválttá • aktívvá • hatékonnyá tesz minket

6 Kiégés (burnout)  Gary Vikesland szerint a kiégés az, amikor az egyén megnövekvő mennyiségű negatív stresszt tapasztal.  Általában a legjobb alkalmazottaknál jelentkezik.  A burnout önmagában is stresszor.

7 Pedagógus-stressz, pedagógus kiégés  Susanne Carter a kiégést úgy definiálja, hogy foglalkozási kockázat minden segítő foglalkozásban, beleértve a pedagógusokat is.  Hendrikson : fizikális, emocionális és attitűdbeli kimerülés ként írja le a pedagógusok kiégését, ami kényelmetlenségérzettel kezdődik, a tanítás öröme fokozatosan eltűnik.

8 McGee-Cooper: általános „hiány” tünetcsoport listát állít össze:  -energia  -öröm  -lelkesedés  -elégedettség  -motiváció  -érdeklődés  -lendület  -életterv  -ötletek  -összpontosítás  -játék megengedése  -önbizalom  -humor

9 Veszélyeztetettek, akikre jellemző:  1. Magas teljesítmény-orientáció  2. Hajlam a segítség visszautasítására  3. Felelősség-áthárítás nehézsége másokra és a tanulókra, ha megalapozott  4. Magányos munkavégzés előnyberészesítése  5. Problémák megbeszélésének kerülése másokkal  6. Külső okokra hivatkozás  7. Munkakapcsolat aszimmetrikus, mindig csak ad  8. Személyes azonosságtudatunkat munka-, és foglalkozásidentitás határozza meg  9. Gyakori öntúlterhelés, nehézséget jelent nemet mondani  10. Lehetőségek hiánya pozitív és időbeni visszajelzésre a munkaszerepen kívül  11. A „nem beszélni”, „nem kérni”, „nem érezni” törvényeknek való engedelmeskedés

10 Általánosan stressz források, fontossági sorrendben:  a tanulók fejlődéshiánya  korlátozott tanulói érdek  nehéz munkaterhelés  a kormányzati segítség hiánya  erőforrások és felszerelés lényeges hiánya  a tanulók növekvő létszáma  támogató személyzet hiánya  „bonyolult” tanulókkal való szembesülés  speciális figyelem az egyéni tanulókra  kollégákkal való közös munka hiánya Dr. Kocsis György Gábor

11 …és még néhány dolog Személyes élethelyzetünk eseményei (életesemény skála):  Párkapcsolati problémák  Nehéz sors a származási családunkban  Feldogozatlan traumák, életesemények  Gyermekünkkel kapcsolatos aggodalmak, problémák  Már kialakult betegségeink tünetei

12 Életesemény Értékek  Házastárs halála 100 Válás 73 Különélés 65 Közeli családtag halála 63 Baleset, sérülés 53 Házasság 50 Állás, munkahely elvesztése 47 Kibékülés házastárssal 45 Nyugdíjazás 45 Családtag betegsége 44 Terhesség 40 Szexuális problémák 39 Új családtag befogadása (születés, örökbefogadás, idősebb rokon, stb.) 39 Üzleti problémák (fúzió, átszervezés, konkurencia, stb.) 39 Nehézséget jelentő változások az anyagi helyzetben 38 Egy jó barát halála 36

13 Amit az iskola tehet…  szervezett időt biztosítani a pedagógusoknak esetmegbeszélésekre (beszélgető sarkok, szoba)  az iskola adottságait szervezett módon biztosítani a pedagógusok számára (torna terem, uszoda, kézműves műhely, zene terem, hangszerek, stb.)  a sikerek megünneplése, kollégák megerősítése, a munka elismerése –együtt, erre szervezett keretek között  minden tanévben tervezett program saját mentálhigiénénk pozitív fenntartásáért (minden hónapban tenni valamit magunkért)  forrást keresni az egyéni és csoportos szupervíziókra, mentálhigiénés konzultációkra, külső szakemberekkel  több választási lehetőséget biztosító-, továbbképzési alkalom a viselkedésükben eltérő és hátráltatott tanulókról is(!)

14 Kollégákkal

15 Outdoor tréningek – élmény és feladat együtt

16 Amihez csak egy partner kell

17 Csak rajtam múlik

18 Egyéni megküzdő stratégiák  Relaxációs gyakorlatok  Kognitív átstrukturálás vagyis pozitív átkeretezés  Egyéni konzultáció, szupervízió, terápia szakemberrel (vagyis beszélni róla)  Írni (naplót, levelet, történetet, regényt, verset)  Festeni (szabadon)  Zenélni (korlátok nélkül)  Táncolni (a legnagyobb mértékű szabadsággal)

19 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! Tölgyesi Klára Egylépcső Tréning és Terápiás Műhely


Letölteni ppt "A stressz kezelés lehetőségei a pedagógus pályán Technikák, módszerek az egyén és a csoport szintjén Tölgyesi Klára Sajószentpéter 2012. 04.23. www.egylepcso.hu."

Hasonló előadás


Google Hirdetések