Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Minőségmenedzsment 9. előadás A minőség eszközei II – QFD (Quality Function Deployment)

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Minőségmenedzsment 9. előadás A minőség eszközei II – QFD (Quality Function Deployment)"— Előadás másolata:

1

2 Minőségmenedzsment 9. előadás A minőség eszközei II – QFD (Quality Function Deployment)

3 Minőség háza  A vevői igények lefordítása technikai elvárásokká  A vevő hangja

4 A hagyományos tervezés és a QFD viszonya Hagyományos tervezésTervezés QFD-vel Vevői igények Tervezés Tervezési eredmények Gyártás tervezés Vevői igények Vevői vélemények Konkurens termék jellemzői Tervezési irányértékek Tervezés Tervezési eredmények Gyártás tervezés

5 1. Lépés – a vevői igények meghatározása Vevő igények Tisztaság Kényelmes székek Finom ételek Megfelelő kiszolgálás

6 2. Műszaki paraméterek meghatározása Műszaki paraméterek Csempe típusaA padló csempe tisztíthatóságaA székek anyaga A felszolgálók képzése Standard menü

7 3. Egymásra hatás meghatározása Vevő igények 1. Tisztaság 2. Kényelem 3. Finom ételek 4. Kiszolgálás Műszaki paraméterek1. Csempe típusa2. Padló csempetisztíthatósága3. Székek anyaga4. felszolgálók képzése 5.Standard menü – erős kapcsolat 3 – közepes kapcsolat 1 – gyenge kapcsolat

8 4. lépés: a műszaki paraméterek egymásra hatása Műszaki paraméterek1. Csempe típusa2. Padló csempe3. Székek anyaga4. Felszolgálók képzése5.Standard menü – erős pozitív kapcsolat 3 – pozitív kapcsolat -3 – negatív kapcsolat -9 – erős negatív kapcsolat

9 5. lépés: konkurencia értékelése  Mind a vevői igények  Mind a műszaki paraméterek esetében  1-5 skálán  A, B – konkurens vállalat  S – saját vállalat Vevői igény S B A AS B B SA BS A Műszaki paraméterek 1AAAAS 2BBSS,B 3 SSA 4 5 BB

10 6. Lépés: a vevői igények priorizálása  Vevői igény súlya (0-10)  Cél érték (1-5)  Árbevétel hatás (1-2)  Abszolút súly – a három előző szorzata súlyCélérték Árbev. Hatás Abszolút súly Vevő igények 1. Tisztaság Kényelem Finom ételek Kiszolgálás74256

11 7. lépés: műszaki paraméterek priorizálása  Nehézség (0-10)  Célérték (az előzőhöz hasonlóan)  Abszolút fontosság (a vevői súly és a koefficiens szorzata)  Relatív fontosság (a vevői igény abszolút súlyának és a koefficiensnek a szorzata)

12 Műszaki paraméterek1. Csempe2. Padló csempe3. Székek anyagafelszolgálók képzése5.Standard menü Vevő igények 1. Tisztaság 2. Kényelem 3. Finom ételek 4. Kiszolgálás súly Cél- érték Árbev Hatás Absz. súly Abszolút súly Relatív súly lépés: végső értékelés Σ416 0,19 0,22 Σ2176 0,11 0,160,270,34 Értékelés: az étteremnek a menü elkészítésére kell konentrálni

13 FMEA (Failure Mode and Effects Analysis – a lehetséges hibák és összefüggések elemzése)

14 FMEA

15  A módszer a hibákat a becsült kockázatuk alapján rangsorolja  Legtöbbször egy termék, folyamat vagy rendszer még be nem következett hibáival foglalkozik.  Célja:  az összes lehetséges hiba és hatás feltárása, és azok vevőhöz való eljutásának meggátlása.  a kritikus komponensek, potenciális gyenge pontok feltárása  a hibákból eredő kockázatok becslése, számszerűsítése  sorozatgyártásnál a szükséges változtatások minimalizálása  valamennyi potenciális hiba feltárása  Típusa:  konstrukciós FMEA - Célja a konstrukciós megoldásokból és a tervező által készített előírásokból eredő hibák és hibalehetőségek feltárása és megszüntetése. Már gyártásban levő, vagy új konstrukcióra alkalmazható.  Folyamat FMEA - Célja a gyártás, előállítás során fennálló hibalehetőségek feltárása és megszüntetése: Anyagbeszerzéstől a csomagoláson keresztül a kiszállításig a technológiai fegyelmezetlenségből, anyag-, gép-, eszközhibából eredő hibalehetőségek feltárása a feladat.

16 FMEA  Lépései 1. munkacsoport létrehozása 2. termék vagy folyamat elemekre bontása, az egyes elemekhez funkciók kapcsolása: 3. hibák feltárása: a funkció hiányos vagy nem teljesülése, 4. következmények megfogalmazása 5. hiba okok feltárása pl halszálka elemzéssel 6. ellenőrző intézkedések számbavétele, 7. a láncolatok jelentőségének értékelése, súlyozása (RPN szám – Risk Priority Number) 8. javaslatok, beavatkozások megtervezése 9. javító intézkedések

17 fontossági mérőszámok megállapítása (RPN).  Hiba előfordulása (RA): 1-10, hiba előfordulásának gyakorisága alapján  A hiba következményének jelentősége (RB): 1-10, a vevő szemszögéből pontozva – alig észleli vagy biztonságát veszélyezteti  Ellenőrzés hatékonysága (RC): a minőség- ellenőrzés a hibát feltárja, és az nem jut el a vevőhöz RPN=RA * RB * RC

18 RF (Risk of Failure) a hibák jelentősségének összesítése  az i.-dik elem, j-dik hibájára  Ez a szám mindazon RPN számok összege, amelyek az adott hibához tartozó alágakon találhatók, mivel egy hibához több okot tárhatunk fel.  Ez alapján történik a hibák rangsorolása. Első helyen az a hiba áll, amelynek következménye súlyos, oka gyakori (akár több kisebb gyakoriságú hibaok összesítéséből adódóan), és az ellenőrzés nem képes kiszűrni.

19 RP (Risk of Parts) – elemek jelentősége  Ez a mutató az adott elemhez tartozó valamennyi ág RPN számainak összege.  Megmutatja, hogy egy alkatrész vagy művelet milyen mértékű problémát jelent a minőségszabályozás szempontjából.  Kiugró értékének jelentése: döntően az adott alkatrésznél jelentkeznek a hibák, és ezek gyakorisága és/vagy jelentősége túl nagy, és/vagy ellenőrzésük nem megfelelő. Ezen elem javítása, fejlesztése első helyen kell szerepeljen.

20 Taguchi-féle kísérlettervezés

21 Taguchi minőség megközelítése  Robosztus tervezés– a technológia megválasztása  Parameter tervezés – azon paraméterek megválasztása, amelyek befolyásolják a minőséget (nem változtatja meg a gyártási költséget)  Tolerancia tervezés – a minőség fejlesztésére, ha a paraméter tervezés nem megfelelő eredményű (növeli a gyártási költséget)  Negatív minőség definíció

22 Minőség veszteség függvény (QLF - Quality Loss Function)  L=K*V 2  K – konstans   2 - szórásnégyzet  K=C/T 2  C – egy termék javításának költsége  T – tolerancia intervallum célértékLSLUSL

23 Feladat - QLF  Egy autó esetében a hűtő berendezés javításának költsége $200. Határozza meg a QLF alapján a veszteség értékét a célértéktől való eltérés alapján, ha a specifikáció 6±0,5 mm és a szórásnégyzet (1/6) 2.  Megoldás:  K=200/0,5 2 =800  L=K*  2 =800*(1/6) 2 =22,22$/db

24 TAGUCHI kísérletterv  1. probléma meghatározás  2. Brainstorming  A faktorok, az értékek és a kapcsolatok meghatározása,  Szabályozó faktor  Zaj faktor  Célok meghatározása  Minél kisebb, annál jobb  Konkrét célérték  Minél nagyobb, annál jobb  A kísérlet megtervezése  Offline kísérletek (az ismétlések számának meghatározása)  Kísérlet lefuttatása  Ortogonális tömbök (a faktorok száma és értékeinek függvényében)  Eredmények rögzítése  A faktorokhoz kapcsolódó átlagos eredmények rögzítése  a kedvezőbb érték kiválasztása  Elemzés (faktorok értékének megválasztása)  A kísérlet megerősítése (az eredmények validálása)

25 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Minőségmenedzsment 9. előadás A minőség eszközei II – QFD (Quality Function Deployment)"

Hasonló előadás


Google Hirdetések