Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

SIXTH FRAMEWORK PROGRAMME 2009.11.12 © Campden BRI 1 A hagyományos élelmiszerek piacra jutási módszerei Campden BRI Magyarország Nonprofit Kft.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "SIXTH FRAMEWORK PROGRAMME 2009.11.12 © Campden BRI 1 A hagyományos élelmiszerek piacra jutási módszerei Campden BRI Magyarország Nonprofit Kft."— Előadás másolata:

1 SIXTH FRAMEWORK PROGRAMME © Campden BRI 1 A hagyományos élelmiszerek piacra jutási módszerei Campden BRI Magyarország Nonprofit Kft.

2 SIXTH FRAMEWORK PROGRAMME © Campden BRI 2 TRUEFOOD FP6 Integrált projekt

3 SIXTH FRAMEWORK PROGRAMME © Campden BRI 3 A lánc összetettségének fokozatai Fókuszponti vállalat Kereskedel- mi csatornák, disztribució Beszállító Beszállí- tó Beszál- lító Fogyasz- tó Fogyasztó Független pénzügyi szolgáltató Független logisztika szállító Piac kutatás Külső laborató- rium Ellátási lánc

4 SIXTH FRAMEWORK PROGRAMME © Campden BRI 4 Tömegcikkek és hozzáadott értékű termékek •Tömegcikkek: •A termékek életciklusa általában hosszabb, mint a hozzáadott értékű termékeké •Alacsonyabb nyereségtartalmuk van, mint a hozzáadott értékű termékeknek – nagyobb verseny •Az igények kevésbé ingadoznak, jobban előre jelezhetők, mint a hozzáadott értékű termékeknél •Ritkábban fordul elő készlethiány, lejárt minőség- megőrzési idejű termék, mint a hozzáadott értékű terméknél •A tömegcikkeknél a kapcsolódó szolgáltatásokkal, a hozzáadott értékű termékeknél a termék tulajdonságokkal lehet differenciálni.

5 SIXTH FRAMEWORK PROGRAMME © Campden BRI 5 Hozzáadott értékű termék •Kényelmet szolgáló / vonzó •Újdonság •Egyedülálló •Az árát nehéz összehasonlítani •Magasabb nyereségtartalom •Nagy a vonzereje a fogyasztó számára •A megkülönböztethetőség csökkentheti az élelmiszer-feldolgozó kiszolgáltatottságát

6 SIXTH FRAMEWORK PROGRAMME © Campden BRI 6 Hagyományos élelmiszerek •Vonzó •Nem újdonság – hozzáadott értékük az eredetiségen (autentikusságon) és hagyományon alapul •Egyedülálló •Árát nehéz összehasonlítani – a nem hagyományos változatok nem egyenértékűek •A nagyobb nyereségtartalom lehetősége •Nagyobb a vonzereje a fogyasztók számára de •Gyakran nehezen hozzáférhető •Esetenként nem, vagy csak korlátozottan ismert egy körzeten túl

7 SIXTH FRAMEWORK PROGRAMME © Campden BRI 7 Hagyományos élelmiszerrel kapcsolatos követelmények /egyesített •Gyakran fogyasztják vagy különleges ünnepekhez és/vagy évszakokhoz kapcsolódik – fogyasztók •Idő tényező: általában 50 év – kereskedelemben : élelmiszer üzletekben, éttermekben kapható - lánc szereplők,-gyermekkor óta fogyasztott- fogyasztó •Különleges gyártási mód – a gasztronómiai örökségnek megfelelően – eredetiség (recept, alapanyagok eredete, termelési folyamat ) IAMA, Budapest © Campden & Chorleywood Mo. Kht 7

8 SIXTH FRAMEWORK PROGRAMME © Campden BRI 8 Hagyományos élelmiszerrel kapcsolatos követelmények /egyesített (2) •Egy bizonyos vidékhez kapcsolódik (helyi, tájegységi, országos) •Érzékszervi tulajdonságai miatt jól felismerhető és megkülönböztethető - fogyasztók •Gasztronómiai örökség: leírt története van – láncszereplők •Példák Magyarországról láncszereplők és fogyasztók által szélesebb körben értelmezett hagyományos élelmiszerre (tepertős pogácsa, lángos, lecsó, töltött paprika, túrós derelye stb.

9 SIXTH FRAMEWORK PROGRAMME © Campden BRI 9 Az élelmiszerek forgalmának megoszlása Európában az élelmiszer jellege szerint Brussels, 2 July 2008 Source: Centro Studi Federalimentare Megszokott hagyományos és helyi élelmiszerek56062% Magasabb hozzáadott értékű megszokott élelmiszerek15017% Jellegzetes, különleges minőségű élelmiszerek708%(Ebből 9 millió € export) Új termékek9010% Öko termékek303% Összesen (millió €)900100%(Ebből 52 millió € export)

10 SIXTH FRAMEWORK PROGRAMME © Campden BRI 10 A lánc összetettségének fokozatai Fókuszponti vállalat Kereskedel- mi csatornák, disztribució Beszállító Beszállí- tó Beszál- lító Fogyasz- tó Fogyasztó Független pénzügyi szolgáltató Független logisztika szállító Piac kutatás Külső laborató- rium Ellátási lánc

11 SIXTH FRAMEWORK PROGRAMME © Campden BRI 11 Termék piacra jutási feltételei •Brainstorming •SWOT analízis •Eredmények •Eredmények megvitatása mélyinterjúkon Vizsgált országok: Olaszország, Belgium, Magyarország 11 TRUEFOOD – Workpackage 5 – Project meeting Xavier Gellynck, Bianka Kühne, Adrienn Molnár

12 SIXTH FRAMEWORK PROGRAMME © Campden BRI 12 3 ország: Magyarország, Belgium, Olaszország 6 termék csoport: Magyarország: szárazkolbász, zöldpaprika, sütőipari termékek Belgium: sajt, sör Olaszország: sajt, szárított sonka

13 SIXTH FRAMEWORK PROGRAMME © Campden BRI 13 Termék piacra jutási feltételei 1)Speciális boltok 2)Minden egy csomagban 3)Mozgó árusítás 4)E-kereskedelem 5)Agro-turizmus 6)A fogyasztók bevonása 7)Csatolt disztribúció 8)Gyors éttermi lánc

14 SIXTH FRAMEWORK PROGRAMME © Campden BRI 14 1) Speciális boltok Lehetőségek: •100% területi hiány piac lehetséges •Hozzájárulhat a régió imagehoz Fenyegetések: •Fogyasztói lojalitás •Kisebb hajlandóság a magasabb ár kifizetésére Erősségek: •Képes javítani a hagyományos élelmiszerek elérhetőségét •Erős kapcsolat tud kialakítani a régió kulturális örökségével •Megfelelő információ a hagyományos termékekről Gyengeségek: •Nyersanyagok hiánya az év bizonyos időszakában •Kooperáció hiánya a partnerek között

15 SIXTH FRAMEWORK PROGRAMME © Campden BRI 15 1) Speciális boltok LehetőségekFenyegetések 100% területi hiány piac lehetséges Hozzájárulhat a régió imagehoz Fogyasztói lojalitás Kisebb hajlandóság a magasabb ár kifizetésére Összességek ErősségekKépes javítani a hagyományos élelmiszerek elérhetőségét Erős kapcsolat tud kialakítani a régió kulturális örökségével Gyengesé- gek Nyersanyago k hiánya az év bizonyos időszakában Kooperáció hiánya a partnerek között

16 SIXTH FRAMEWORK PROGRAMME © Campden BRI 16 1) Speciális boltok ÁtlagokLehetőségekFenyegetések Erősségek 2,33 TÁMADÓ1,00 (VÉDEKEZŐ) Gyengeségek 1,50 (Hinta palinta taktika) 0,75 (Krízis) 16 TRUEFOOD – Workpackage 5 – Project meeting Xavier Gellynck, Bianka Kühne, Adrienn Molnár Ez a stratégia jól alkalmazható a vizsgált országokban.

17 SIXTH FRAMEWORK PROGRAMME © Campden BRI 17 2) Minden egy csomagban Lehetőségek: •Új csomagolási módok bevezetésére •Hagyományos termékek szortimentjének kibővítésére Fenyegetések: •Kisebb hajlandóság a fogyasztók részéről a magasabb ár kifizetésére •Új csomagolási technológiák kifejlesztésére szűkös állami források Erősségek: •Viszonylag nagyszámú, a fogyasztói variációkhoz igazodó termék variáció hozható létre •Kényelmi és hozzáadott érték növelhető a hagyományos termékek esetén Gyengeségek: •Magas marketing költség a termék bevezetésekhez •Gyártók új csomagolások bevezetéséhez korlátozott ismeretanyaggal és pénzügyi erőforrással rendelkezik

18 SIXTH FRAMEWORK PROGRAMME © Campden BRI 18 2) Minden egy csomagban 18 ÁtlagokLehetőségekFenyegetések Erősségek 11 TÁMADÓ6 (VÉDEKEZŐ) Gyengeségek 8 (Hinta palinta taktika)4 (Krízis) Ez a stratégia jól alkalmazható a vizsgált országokban.

19 SIXTH FRAMEWORK PROGRAMME © Campden BRI 19 3) Mozgó árusítás •Belgiumban elutasított, Magyarországon és Olaszországban jól alkalmazható. •Magyarázatok Belgiumból: •nagyon ódivatú, nem állandó piac •alkalmas alap élelmiszerek eladásánál, de nem hagyományos termékeknél •Imázs probléma  hozzáadott értékű szemben ódivatú – nem állandó disztribúciós csatorna •Nem alakít ki egy erős, megbízható és szerteágazó disztribúciós hálózatot •Alternatív stratégia: Aktív eladási stratégia - áruházi kóstoltatók 19

20 SIXTH FRAMEWORK PROGRAMME © Campden BRI 20 4) E-kereskedelem Lehetőségek: •Növekszik a hagyományos termékek „internetes” eladóinak száma •Nemzetközi forgalmazat lebonyolítók számára könnyebb Fenyegetések: •Korábbi vásárlások rossz tapasztalata Erősségek: •24 órás nyitvatartás •„Táv” vásárlási lehetőség a világ minden részéről Gyengeségek: •Bankkártya használata (idegenkedés ettől) •Virtuális kereskedelem (nincs közvetlen kapcsolat a termékkel) •Magas csomagolási és szállítási költség

21 SIXTH FRAMEWORK PROGRAMME © Campden BRI 21 4) E-kereskedelem 21 ÁtlagokLehetőségekFenyegetések Erősségek 2,67 TÁMADÓ1 (VÉDEKEZŐ) Gyengeségek 1,11 (Hinta palinta taktika) 2,5 (Krízis) Ez a stratégia jól alkalmazható a vizsgált országokban a gyakorlati problémák orvoslása után.

22 SIXTH FRAMEWORK PROGRAMME © Campden BRI 22 5) Agro-turizmus Lehetőségek: •Növekvő fogyasztói tudatosság •Jó szinergiát alkothat a terület nevezetességeivel, turisztikai látványosságaival •Megfelelő idő ennek bevezetésére a fogyasztói hajlandóság nagy, hogy felfedezzék az újat, tapasztalatot szerezzenek az új területek felfedezésében Fenyegetések: •Szervezett utak fix programokkal mennek •Szezonalítás Erősségek: •Közvetlen kapcsolat a fogyasztókkal •A termelés/gyártás helyén a direkt eladás szerepe felerősödik Gyengeségek: •Kevés kapcsolat a gyártók és 3.felek pl. utazási irodák között •Marketing ismeretek hiánya •Korlátozott logisztikai lehetőségek

23 SIXTH FRAMEWORK PROGRAMME © Campden BRI 23 5) Agro-turizmus Ez stratégia akkor alkalmazható jól, ha megfelelő a kapcsolat a gyártók és agroturizmus ellátási lánc többi tagja között, valamint a partnerek megfelelő marketing tudással rendelkeznek. characteristics. 23 ÁtlagokLehetőségekFenyegetések Erősségek 1,78 (TÁMADÓ)1,33 (VÉDEKEZŐ) Gyengeségek 1,56 (Hinta palinta taktika) 2,33 (Krízis)

24 SIXTH FRAMEWORK PROGRAMME © Campden BRI 24 Láncok világosan meghatározott célokkal – Hentesek Háza (Belgium) •Kollektív promóciós központ •Magán és közpénzből finanszírozott (public-private) kezdeményezés •Kóstoltatás •Turizmus •Rendezvények

25 SIXTH FRAMEWORK PROGRAMME © Campden BRI 25 Láncok világosan meghatározott célokkal – A Magyar Pálinka Lovagrend •Tagok: az ellátási lánc minden résztvevője (gyümölcstermesztők, pálinkafőzők, palackozók, kiskereskedők, élelmiszer- technológusok, kutatók, marketing szakemberek) •Cél: A Magyarországon főzött pálinka népszerűsítése •A magyar pálinka előállítás kultúrájának fejlesztése •A fogyasztók nevelése az alkoholos italok mértékletes, szabályozott és kulturált fogyasztásának módjára

26 SIXTH FRAMEWORK PROGRAMME © Campden BRI 26 Láncok világosan meghatározott célokkal – A Magyar Pálinka Lovagrend •A magyar pálinka imázsa és fogyasztási kultúrája jelentősen javult az elmúlt 4 évben •A magyar pálinka ismertsége jelentősen javult a fogyasztók körében •Jelentős támogatás közpénzből és magán forrásokból is •Az olcsó tömegcikktől előrelépés a különleges prémium minőségű ital irányába

27 SIXTH FRAMEWORK PROGRAMME © Campden BRI 27 6) Fogyasztók bevonása TRUEFOOD – Workpackage 5 – Project meeting Xavier Gellynck, Bianka Kühne, Adrienn Molnár Lehetőségek: •Az érzékelés fejlesztése, a hagyományos termékek elfogadásának növelése •Szó beszéd egy jó hirdetési lehetőség a fogyasztók lojalitásának megnyerésére Fenyegetések: •Élelmiszerbiztonsági és higiénia okozhat •Az érdeklődés hiánya a fogyasztók részéről Erősségek: •Növekvő fogyasztói tudatosság •Több ismeret a gyártásról a fogyasztók számára Gyengeségek: •Bizonyos élelmiszer-előállító üzemek érdekesebbek a fogyasztók számára pl. bor •Szervezési képesség szükségessége

28 SIXTH FRAMEWORK PROGRAMME © Campden BRI 28 6) Fogyasztók bevonása Ez egy ígéretes stratégia vonzóbb termékekre, valamint azon termékek könnyebb helyzetben vannak, aki már hasonló elveken ennek alkalmazását elkezdték. ÁtlagokLehetőségekFenyegetések Erősségek 2,67 (TÁMADÓ)2,0 (VÉDEKEZŐ) Gyengeségek 2,0 (Hinta palinta taktika) 1,75 (Krízis)

29 SIXTH FRAMEWORK PROGRAMME © Campden BRI 29 7) Közös disztribúció Lehetőségek: •Közös disztribúció eladási stratégia, közös marketing Fenyegetések: •Emelkedő bérleti díjak •Korlátozott és nehézkesebb tárolási kapacitás •Boltokban saját márkás termékeket is beleértve túl sok versenytárs termék Erősségek: •Már meglévő (ellátási láncon belüli) eladási, disztribúciós csatornák követése Közös marketing tevékenység, jelölés Gyengeségek: •Potenciális együttműködés ismeretének hiánya (partnerek, kooperáció) •Alacsony hajlandóság a különböző élelmiszeripari területek együttműködésére

30 SIXTH FRAMEWORK PROGRAMME © Campden BRI 30 8) Fast food hálózat Lehetőségek: •Városi életmód •Egészségtudatos fogyasztók •Fogyasztói elfogadás növelése, ár kialakítás Fenyegetések: •A hagyományos termékek egyszerűsége •Nehéz különbségtétel a helyi és az eredeti receptek között •Boltokban saját márkás termékeket is beleértve túl sok versenytárs termék Erősségek: •Nagy nyereségtartalmú termékek •Speciális atmoszféra •A megjelenés teljes kontrollja Gyengeségek: •Nagyon magas kezdeti bevezetési költség (beleértendő a szerteágazó elhelyezkedése az egységeknek)

31 SIXTH FRAMEWORK PROGRAMME © Campden BRI 31 Összefoglalás •Lehetőség a stratégiák közül: •Közös disztribúció •Fogyasztók bevonása •Speciális boltok •Minden egy csomagban •Fast foodhálózat •E- kereskedelem •Mozgó árusítás •Agro-turizmus TRUEFOOD – Workpackage 5 – Project meeting Xavier Gellynck, Bianka Kühne, Adrienn Molnár

32 SIXTH FRAMEWORK PROGRAMME © Campden BRI 32 A preferencia térkép a piaci siker „iránytűje” Piackutatás Fogyasztók Érzékszervi bírálat Képzett érzékszervi bíráló Elemzés Preferencia térkép

33 SIXTH FRAMEWORK PROGRAMME © Campden BRI 33 •Vizsgált minták •Fertődi Zamatos •Fertődi Vénusz •Malling Exploit •Tulameen •Glen Ample Preferencia térkép - málna

34 SIXTH FRAMEWORK PROGRAMME © Campden BRI 34 Preferencia térkép – málna – fogyasztói Klaszterek Klaszter 1 (65.5%) Klaszter 2 (16,1%) Klaszter 3 (18,3%) Fertődi zamatos +++ Fertődi vénusz--- Malling E.+-+ Tulameen++- Glen Ample++- + =Kedveli; -- = Nem kedveli

35 SIXTH FRAMEWORK PROGRAMME © Campden BRI 35 Preferencia térkép - málna Fertődi Vénusz Tulameen Glen Ample Fertődi Zamatos Malling E.

36 SIXTH FRAMEWORK PROGRAMME © Campden BRI 36 Köszönöm a figyelmüket!


Letölteni ppt "SIXTH FRAMEWORK PROGRAMME 2009.11.12 © Campden BRI 1 A hagyományos élelmiszerek piacra jutási módszerei Campden BRI Magyarország Nonprofit Kft."

Hasonló előadás


Google Hirdetések