Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Dr. Harangozó Judit.   Az együttműködés a mentális egészségügy, a közegészségügy és más szektorok között komplex, de szükséges a prevenciós programok.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Dr. Harangozó Judit.   Az együttműködés a mentális egészségügy, a közegészségügy és más szektorok között komplex, de szükséges a prevenciós programok."— Előadás másolata:

1 dr. Harangozó Judit

2   Az együttműködés a mentális egészségügy, a közegészségügy és más szektorok között komplex, de szükséges a prevenciós programok megvalósulásához.  Első lépés lehet az együttműködésben a hatékonyságra vonatkozó evidenciák megjelenítése olyan kulcs-üzenetekben, amelyek tudományosan megalapozottak, mégis mindenki számára érthetőek és elég praktikusak ahhoz, hogy akciókat indítsunk el.  Az eltérő kulturális és más hagyományokat nem akadályozó tényezőknek, hanem a valós életben való megjelenítés esszenciális elemeinek kell tekinteni. Benedetto Saraceno (WHO):

3   A depressziót evolúciós szempontból mint alkalmazkodási reakciót is felfoghatjuk: állati közösségekben például segíti a domináns, gyôztes helyzetben lévô egyedek elfogadását a „vesztesek”által. A depresszió a célok frusztrációjának következménye, de egyben adaptáció is ehhez a helyzethez a közösség szempontjából. Watson PJ, Andrews PW. Toward a revised evolutionary adaptationist analysis of depression: the social navigation hypothesis. Journal of Affective Disorders 2002;72:1-14 a_medicina_szukseges_paradigmavaltasarol-7141.pdf  A fogyatékosság és korai halálozás 10 vezető oka közül 5 mentális zavarokkal függ össze.(WHO: Prevention of mental disorders. Effective interventions and policy options. A summary report, 2005.) Evolúció és depresszió

4  A krónikus stressz okozta enyhe depresszió a cardiovascularis kockázat jelentôs megemelkedésével és immunszuppressszióval jár. A szociális hátrány, az egzisztenciális bizonytalanság okozta „enyhe, klinikai szintet nem elérô depresszió” a testi/lelki betegségek iránti kockázatot nagyon jelentôsen emeli. Kopp és munkatársai szerint részben pont ezek a tényezôk felelôsek a magyar középkorú férfiak kiemelkedôen magas halálozási arányáért.  Kopp M, Székely A, Skrabski Á.: Mi magyarázhatja a magyar férfiak idô elôtti egészségromlását és halálozási arányait? Magyar lelkiállapot 2008: Esélyerôsítés és életminôség a mai magyar társadalomban. Budapest: Semmelweis Kiadó. Stressz, depresszió, betegség…

5 Kubzansky LD, Kawachi I, Weiss ST, Sparrow D. Anxiety and coronary heart disease: A synthesis of epidemiological,psychological, and experimental evidence. Ann BehavMed 1998;20: Rozanski A, Blumenthal JA, Kaplan J. Impact of psychological factors on the pathogenesis of cardiovascular disease and implications for therapy. Circulation 1999;99: Dungan KM, Braithwaite SS, Preiser JC. Stress hyperglycaemia. The Lancet 2009;373(9677): Batch BC, Surwit RS. Diabetes mellitus type 2 and stress. Pathophysiology and treatment. In: Feinglos MN, Bethel MA. Type 2 diabetes mellitus. An evidence-based approach to practical management. Humana Press, p Rosch PJ. Stress, cholesterol and coronary heart disease. The Lancet 1983;322(8354): Palatini P. Office and out of office heart rate measurements: which clinical value? Journal of Hypertension 2008;26(8): Rosenman RH. Does anxiety or cardiovascular reactivity have a causal role in hypertension? Integrative Psychological and Behavioral Science 26(4): Special Section 7. Uum SV, Koren G. Hair provides proof of the link between chronic stress and heart attack. 2. Sep Biosciense. Health And Aging level-in-hair-provides-evidence-of-the- associationbetween-chronic-stress-and-heart-attack/ level-in-hair-provides-evidence-of-the- associationbetween-chronic-stress-and-heart-attack/ Jiang W, Babyak M, Krantz DS, et al. Mental stress induced myocardial ischemia and cardiac events. JAMA 1996;275: Vissoci Reiche EM, Vargas Nunes SO, Morimoto HK. Stress, depression, the immune system, and cancer. The Lancet Oncology 2004;5(10): Orellana C. Bile acids, oxidative stress, and colon cancer. The Lancet Oncology 2002;3(10):588.

6   Nagyvárosban élő vulnerábilis személyeknél magasabb a szkizofrénia kockázata (MARK WEISER, JIM VAN OS, ABRAHAM REICHENBERG és mtsai, Br. J. Psych., 2007.)  A gyermekkori trauma, a cannabis, az urbanizáció, a diszkrimináció megnöveli a vulnerábilis egyének kockázatát (UDREY COUGNARD, MACHTELD MARCELIS, INEZ MYIN- GERMEYS és mtsai, Psychological Medicine, 2007  Nem mindegy, hogy milyen a család… (PEKKA TIENARI, LYMAN C.WYNNE, ANNELI SORRI és mtsai, Br. J. Psych.,r 2004) Biológiai kutatások a környezeti faktorokról, mint a szkizofréniára hajlamosító tényezőkről

7 THE CONTINUITY OF PSYCHOTIC EXPERIENCES IN THE GENERAL POPULATION Louise C. Johns Clinical Psychology Review, Vol. 21, No. 8, pp. 1125–1141, 2001 Copyright D 2001 Elsevier Science Ltd.ns Nagy mértékben környezeti, társadalmi hatások „döntik el”, ki lesz a „pszichiátriai beteg”.

8  A megelőzés krízishelyzetben  BiztonságA FELÉPÜLÉS…  Méltóság  Tisztelet  Empowerment  Remény  Kapcsolat  Közösség, network  Önsegítés  2011/ _eng.pdf

9   The guaranteed right of a place to come  The guaranteed right to meaningful work  The guaranteed right to meaningful relationships  The guaranteed right to a place to return  Önsegítés A felépülés értékei a mentális problémákkal élőknél • • • • • • • •

10

11   Shekhar Saxena1, Eva Jané-Llopis2, Clemens Hosman3:  A mentális és a viselkedési zavarok megelőzése: a szakpolitikára és a gyakorlatra vonatkozó következtetések  1 Egészségügyi Világszervezet, Mentális Egészségügyi és Drogabúzus Osztály, Genf, Svájc  2 Egészségügyi Világszervezet, Mentális Egészségügyi Program, Európai Regionális Iroda, Koppenhága, Dánia  3 Klinikai Pszichológiai Tanszék, Raboud Egyetem, Nijmegen; Egészségügyi Oktatási és Egészségügyi Promóció Tanszék, Maastrichti Egyetem, Hollandia  World Psychiatry, vol 5, no 1, február, oldal Mit mondanak a magas szintű kutatások?

12  Prevenció kisgyermekkorban  A társadalmilag és gazdaságilag hátrányos helyzetű gyermekek táplálkozásának és fejlődésének javítása egészséges szellemi fejlődéshez és jobb tanulmányi eredményhez vezethet.  Növekedési görbék nyomonkövetése  Egészséges táplálkozási kiegészítők, tanácsadás  Pszichoszociális gondoskodás (melegség, odafigyelés, a gyermek biztonsága, a bántalmazás elkerülése, stb.)  Stimuláló környezet

13   Az otthon végzett terhesgondozás, és szülés  utáni gondozás igen hatékony  Terhesség alatti dohányzás és más  szerhasználat csökkentése (edukáció)  Támogatás javítása, abuzusok megelőzése  Szülői készségek javítása  Korai szülő-gyermek interakciók serkentése  Javította mind a gyermek, mind a szülő lelki egészséget  Kevesebb egészségügyi szolgáltatást vettek igénybe  15 év múlva kevesebb viselkedési  probléma volt a gyermekeknél A felnövekedés támogatása

14   Csökkent az alacsony testtömeggel világra jövő újszülöttek száma (a tömeggyarapodás elérte a 400 grammot),  75%-kal csökkent a koraszülések száma,  kevesebb, mint felére csökkent a sürgősségi ellátások száma,  jelentősen visszaszorult a gyermekekkel szembeni visszaélés a hajadon tinédzserek körében.  Az anyák munkavállalása 82%-kal nőtt, és több mint 12 hónappal kitolódott a második gyermekük megszületése.  A gyermekeknek 15 éves korukban 56%-kal kisebb valószínűséggel volt alkohol- vagy drogproblémájuk,  56%-kal csökkent körükben a letartóztatások,  81%-kal a büntető ítéletek  63%-kal a szexuális partnerek száma.  A kormányzati megtakarítások meghaladták a program költségeit Szegénységben élő, terhes kamasz- lányok otthoni támogató programja

15 Szegény családok gyermekei körében történő kognitív és nyelvi fejlesztő programok  40%-al csökkentették a éves kor között a letartóztatások számát  A programhoz adott kormányzati hozzájárulás hétszeresen megtérült

16   Programok, amelyek a gyermekek közreműködésével újrastrukturálják az iskolai környezetet  Iskolai „klíma” változtatása  Növeli a problémamegoldó készségeket, a szociális kompetenciát, csökkenti a mentális zavarok  Stresszkezelési, önvédelmi készségek Iskolai környezeti és viselkedési programok

17

18

19

20  Szülők tréningje: „Azok a hihetetlen évek”  Video-film, amelyet különböző témákról készítenek  Szülők  Pedagógusok  Gyermekek számára  Csökkennek a gyermek magatartási problémái, javul a problémamegoldó képessége, jobb szülő-gyermek interakciók

21 Elvált szülők  Szülői támogató programok, amelyek segítenek a válással való megbirkózásban és a gyermekek kezelésében  Felére csökkentették az elvált szülővel élő serdülők depresszióját 6 éves követés során

22 Elhunyt szülő  Azok a programok, amelyek a gyermekeket és az élő hozzátartozókat egyaránt gondozásba vették, hatékonyabbak.  Különösen hatékonyak a kockázati csoportba tartozó, pl. depressziós gyermekek esetében!  A depressziós kisgyermek betegeskedik  A depressziós kamasz: deviáns

23  A lakáskörülmények  A rossz lakáskörülményekhez fokozott testi és lelki betegségkockázat kapcsolódik  A lakhatás javítása megelőző hatású  Javul a biztonságérzet, a társadalmi és közösségi részvétel  Csökken a bűnözés

24   Első, 27 dolláros kölcsönügyletét saját zsebre kötötte Mohammed Junus bangladesi bankár, a 2006-os Nobel- békedíj kitüntetettje. Junus új hitelezési rendszert épített ki az 1970-es évek második felétől, melynek lényege, hogy kis összegű kölcsönt biztosított olyan embereknek, akiknek anyagi helyzetük miatt esélyük sem lett volna megkapni a szokásos banki hiteleket. Bankja, a Grameen Bank azóta több mint 5,3 millió embert segített több mint 5,1 milliárd dollárral. Adósságkezelő programok

25  Képzés, képzettség  Az alacsony képzettség, esetleg analfabétizmus rontja az életkilátásokat és a testi, lelki egészség kilátásait  A jobb képzés segít:  a személy készségeinek fejlesztésében,  jobb gazdasági, szociális körülmények megteremtésében  a nagyobb személyes autonómiában

26   A munkahely:  Ergonómiai megfontolások  Jó kommunikáció  Átlátható működés és vezetés  A munkatársak személyes készségeinek javítása (tréning), stresszkezelés  Lelki egészségprogramok: pl. British Telecom A munka és a munkanélküliség egyaránt stresszt okoz!

27 Munkanélküliség  Helyi programok, pl. szociális szövetkezetek, amelyek:  támogatást nyújtanak  emelik a motivációt  a munkakeresési képességeket  a megbirkózási képességeket

28 Krónikus betegeket és demenseket gondozók  A pszichoedukációs beavatkozások:  a gondozók tájékoztatást kapnak a gondozott betegségéről, valamint a rendelkezésre álló erőforrásokról és szolgáltatásokról,  tréningben részesülnek, hogy hatékonyan tudjanak reagálni a betegségből adódó problémákra;  előadásokra, csoportfoglalkozásokra és írásos anyagok felhasználására kerül sor.  Csökkentik a stresszt és a depressziót

29 Idősek Kevés kontrollált kutatás, de bíztató eredmények:  a torna, sport (pl. Thai Chi)  a szociális támogatás javítása, a barátkozás,  a betegek felvilágosítása a krónikus betegségben szenvedő idősek és gondozóik körében,  a korai szűrés (depresszió, demencia),  az élet értékelésére szolgáló pszichológiai technikákat alkalmazó programok.  A fejsérülések, a magas vérnyomás és a magas koleszterinszint megelőzése ugyancsak hatékonynak tűnik a dementia kockázatának csökkentésében.  A hallókészülék is csökkenti a depressziót!

30  A közösség  Lehet „toxikus”:  Nagyvárosi, gyökértelenség  Agressziónak, traumának való kitettség  Szegénység  Háborúk, harcban álló közösségek  Egyenlőtlenség, kirekesztettség  Lehet védőfaktor:  Hagyományokkal rendelkező közösség, befogadás  Széles (támogató) kapcsolatrendszerek  Kisközösségek, civil kezdeményezések  Közösségi felelősségvállalás, odafigyelés egymásra  Kapcsolat a természettel

31 A közösség megerősítése  Sikeres programok a tulajdonosi szemlélet és a közösségi felelősségvállalás megerősítésére  Az egész közösséget érintő programok, pl. politikai, média, építészeti, stb.  Az iskolákat bevonó programok (más vezetési stratégiák, oktatási módszerek)  A családokat bevonó programok (pl. szülői tréningek)  Az egyéneket (pl. szociális kompetencia)

32   Az elsődleges, másodlagos és harmadlagos prevenció, valamint a lelki egészség-promóció hasonló érték- komponensekkel és gyakorta hasonló intervenciókkal működik jól  Van szándék az együttműködésre és vannak hazai jó gyakorlatok… Összefoglalás


Letölteni ppt "Dr. Harangozó Judit.   Az együttműködés a mentális egészségügy, a közegészségügy és más szektorok között komplex, de szükséges a prevenciós programok."

Hasonló előadás


Google Hirdetések