Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Szektorális adatvédelem. 3 kiemelt téma 1. közvetlen üzletszerzési célú adatkezelés 2. munkahelyi adatkezelés 3. kamerajog.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Szektorális adatvédelem. 3 kiemelt téma 1. közvetlen üzletszerzési célú adatkezelés 2. munkahelyi adatkezelés 3. kamerajog."— Előadás másolata:

1 Szektorális adatvédelem

2 3 kiemelt téma 1. közvetlen üzletszerzési célú adatkezelés 2. munkahelyi adatkezelés 3. kamerajog

3 Az adatvédelmi szabályozás hierarchiája Alk. 59. § Avtv. szektorális tvek belső adatvéd. szabályzatok adatvéd tájékoztatók

4 Az adatvédelmi szabályozás hierarchiája Alk. 59. § Avtv. szektorális tvek belső adatvéd. szabályzatok adatvéd tájékoztatók

5 Az adatvédelmi szabályozás hierarchiája Alk. 59. § Avtv. szektorális tvek belső adatvéd. szabályzatok adatvéd tájékoztatók

6 Az adatvédelmi szabályozás hierarchiája Alk. 59. § Avtv. szektorális tvek belső adatvéd. szabályzatok adatvéd tájékoztatók

7 Az adatvédelmi szabályozás hierarchiája Alk. 59. § Avtv. szektorális tvek belső adatvéd. szabályzatok adatvéd tájékoztatók

8 Az adatvédelmi szabályozás hierarchiája Alk. 59. § Avtv. szektorális tvek belső adatvéd. szabályzatok adatvéd tájékoztatók

9 Az adatvédelmi szabályozás hierarchiája Alk. 59. § Avtv. szektorális tvek belső adatvéd. szabályzatok adatvédelmi tájékoztatók

10 Az adatvédelmi szabályozás hierarchiája Alk. 59. § Avtv. szektorális tvek belső adatvéd. szabályzatok adatvédelmi tájékoztatók

11 Az adatvédelmi szabályozás hierarchiája Alk. 59. § Avtv. szektorális tvek belső adatvéd. szabályzatok adatvédelmi tájékoztatók

12 KÖZVETLEN ÜZLETSZERZÉS

13 Módszerek  hagyományos levél  e-mail  telefon  sms  fax

14 OPT IN OPT OUT

15 Opt in Tegyen ide pipát, ha kér reklámanyagot

16 Opt out Tegyen ide pipát, ha nem kér reklámanyagot

17

18 Hagyományos direkt marketing  Az 1995. évi CXIX. törvény  Név és lakcímadatok kezelése tekintetében opt out.  Lehetséges források:HA – korábbi üzletfél vagy támogatónem tilt. – Népességnyilvántartásnem tilt. – nyilvános regiszterek felhív. & nem tilt. – más direktmarketerek tájék. & nem tilt.

19 Hagyományos direkt marketing  Az 1995. évi CXIX. törvény  Név és lakcímadatok kezelése tekintetében opt out.  Lehetséges források:HA – korábbi üzletfél vagy támogatónem tilt. – Népességnyilvántartásnem tilt. – nyilvános regiszterek felhív. & nem tilt. – más direktmarketerek tájék. & nem tilt.

20 Hagyományos direkt marketing Kapcsolatfelvételi lista Üzletszerzési lista Robinson lista

21 Hagyományos direkt marketing Levelek kötelező tartalma:  Honnan szerezték?  Mire használják?  Hogyan tiltakozhat?  Adatkezelési nyilvántartási azonosító

22

23

24 Elektronikus direkt marketing  Elektronikus hirdetés, nemcsak magánszemélyek adatairól van szó.  2001. évi CVIII. tv.  Főszabály az opt in: „kizárólag az igénybe vevő egyértelmű, előzetes hozzájárulásával küldhető elektronikus hirdetés.”

25 Elektronikus direkt marketing Kötelező tartalom: 1. a hirdetés jellegről 2. a valós feladó személyéről 3. a különleges ajánlatról, a felhívás részleteiről 4. a sorsolásos játékról, feltételeiről 5. arról az elektronikus levelezési címről és egyéb elérhetőségről, ahol az elektronikus hirdetések küldésének megtiltása iránti igényét bejelentheti.

26 Elektronikus direkt marketing Engedélykérő levél: célja kizárólag a hozzájárulás kérése. Ez is elektronikus hirdetés.

27 Elektronikus direkt marketing Egy kivétel az opt in főszabálya alól: Ha a hirdető az elektronikus levelezési címhez egy áru vagy szolgáltatás értékesítése során jogszerűen jut hozzá, ugyanez a hirdető felhasználhatja ezeket az adatokat saját hasonló áruinak vagy szolgáltatásainak hirdetésére. A hirdető ez esetben köteles biztosítani, hogy az igénybe vevő az elektronikus hirdetés megküldését ingyenesen, korlátozás és indokolás nélkül megtilthassa, erre fel kell hívni az érintettek figyelmét mind az adatok gyűjtésekor, mind a későbbiekben, az egyes hirdetések megküldésekor.

28 Elektronikus direkt marketing Egy kivétel az opt in főszabálya alól: Ha a hirdető az elektronikus levelezési címhez egy áru vagy szolgáltatás értékesítése során jogszerűen jut hozzá, ugyanez a hirdető felhasználhatja ezeket az adatokat saját hasonló áruinak vagy szolgáltatásainak hirdetésére. A hirdető ez esetben köteles biztosítani, hogy az igénybe vevő az elektronikus hirdetés megküldését ingyenesen, korlátozás és indokolás nélkül megtilthassa, erre fel kell hívni az érintettek figyelmét mind az adatok gyűjtésekor, mind a későbbiekben, az egyes hirdetések megküldésekor.

29 Elektronikus direkt marketing Egy kivétel az opt in főszabálya alól: Ha a hirdető az elektronikus levelezési címhez egy áru vagy szolgáltatás értékesítése során jogszerűen jut hozzá, ugyanez a hirdető felhasználhatja ezeket az adatokat saját hasonló áruinak vagy szolgáltatásainak hirdetésére. A hirdető ez esetben köteles biztosítani, hogy az igénybe vevő az elektronikus hirdetés megküldését ingyenesen, korlátozás és indokolás nélkül megtilthassa, erre fel kell hívni az érintettek figyelmét mind az adatok gyűjtésekor, mind a későbbiekben, az egyes hirdetések megküldésekor.

30 Elektronikus direkt marketing Egy kivétel az opt in főszabálya alól: Ha a hirdető az elektronikus levelezési címhez egy áru vagy szolgáltatás értékesítése során jogszerűen jut hozzá, ugyanez a hirdető felhasználhatja ezeket az adatokat saját hasonló áruinak vagy szolgáltatásainak hirdetésére. A hirdető ez esetben köteles biztosítani, hogy az igénybe vevő az elektronikus hirdetés megküldését ingyenesen, korlátozás és indokolás nélkül megtilthassa, erre fel kell hívni az érintettek figyelmét mind az adatok gyűjtésekor, mind a későbbiekben, az egyes hirdetések megküldésekor.

31 Elektronikus direkt marketing Egy kivétel az opt in főszabálya alól: Ha a hirdető az elektronikus levelezési címhez egy áru vagy szolgáltatás értékesítése során jogszerűen jut hozzá, ugyanez a hirdető felhasználhatja ezeket az adatokat saját hasonló áruinak vagy szolgáltatásainak hirdetésére. A hirdető ez esetben köteles biztosítani, hogy az igénybe vevő az elektronikus hirdetés megküldését ingyenesen, korlátozás és indokolás nélkül megtilthassa, erre fel kell hívni az érintettek figyelmét mind az adatok gyűjtésekor, mind a későbbiekben, az egyes hirdetések megküldésekor.

32 Elektronikus direkt marketing Egy kivétel az opt in főszabálya alól: Ha a hirdető az elektronikus levelezési címhez egy áru vagy szolgáltatás értékesítése során jogszerűen jut hozzá, ugyanez a hirdető felhasználhatja ezeket az adatokat saját hasonló áruinak vagy szolgáltatásainak hirdetésére. A hirdető ez esetben köteles biztosítani, hogy az igénybe vevő az elektronikus hirdetés megküldését ingyenesen, korlátozás és indokolás nélkül megtilthassa, erre fel kell hívni az érintettek figyelmét mind az adatok gyűjtésekor, mind a későbbiekben, az egyes hirdetések megküldésekor.

33 Elektronikus direkt marketing Egy kivétel az opt in főszabálya alól: Ha a hirdető az elektronikus levelezési címhez egy áru vagy szolgáltatás értékesítése során jogszerűen jut hozzá, ugyanez a hirdető felhasználhatja ezeket az adatokat saját hasonló áruinak vagy szolgáltatásainak hirdetésére. A hirdető ez esetben köteles biztosítani, hogy az igénybe vevő az elektronikus hirdetés megküldését ingyenesen, korlátozás és indokolás nélkül megtilthassa, erre fel kell hívni az érintettek figyelmét mind az adatok gyűjtésekor, mind a későbbiekben, az egyes hirdetések megküldésekor.

34 Elektronikus direkt marketing Egy kivétel az opt in főszabálya alól: Ha a hirdető az elektronikus levelezési címhez egy áru vagy szolgáltatás értékesítése során jogszerűen jut hozzá, ugyanez a hirdető felhasználhatja ezeket az adatokat saját hasonló áruinak vagy szolgáltatásainak hirdetésére. A hirdető ez esetben köteles biztosítani, hogy az igénybe vevő az elektronikus hirdetés megküldését ingyenesen, korlátozás és indokolás nélkül megtilthassa, erre fel kell hívni az érintettek figyelmét mind az adatok gyűjtésekor, mind a későbbiekben, az egyes hirdetések megküldésekor.

35 MUNKAHELYI ADATKEZELÉS

36 Munkahelyi adatkezelés  szinte mindenkit érint  a nap egyharmada  kiszolgáltatott helyzet  munkáltató minél többet szeretne tudni

37 Munkahelyi adatkezelés Mindezek miatt: önkéntesség ritka ► hozzájárulás alapján történő adatkezelés valószínűtlen ► elsősorban törvény alapján történő adatkezelés

38 Munkahelyi adatkezelés  Milyen adatot kérhet?  amire törvény külön felhatalmazza (adó, tb is)  Munka törvénykönyve: 1. a munkavállalótól csak olyan adatlap kitöltését kérheti, illetve vele szemben csak olyan alkalmassági vizsgálat alkalmazható, amely személyiségi jogait nem sérti, és a munkaviszony létesítése szempontjából lényeges tájékoztatást nyújthat 2. munkaidővel és a szabadságolással kapcsolatos adatok

39 Munkaerő-felvétel Nem munkavállalók, hanem pályázók. Ideiglenes viszony. A munkavállalótól csak olyan nyilatkozat megtétele vagy adatlap kitöltése kérhető, illetve vele szemben csak olyan alkalmassági vizsgálat alkalmazható, amely személyiségi jogait nem sérti, és a munkaviszony létesítése szempontjából lényeges tájékoztatást nyújthat. (Mt. 77. §)

40 Munkaerő-felvétel  Önéletrajzok  Okiratok  Feljegyzések  Kézírás-elemzés  Személyiség-tesztek  Poligráfos vizsgálat  Orvosi vizsgálat

41 A munkavégzés ellenőrzése a) munkahelyi számítógép b) e-mail c) internet-használat d) telefonhasználat e) GPS f) kamerás megfigyelés

42 Tipikus problémák Kamerázás  titkos megfigyelés  nem előzetes tájékoztatás  nincs/hosszú törlési idő  hozzáférés, felhasználás  érintett jogai

43 A munkáltató nyomoz  Irányított személyiségvizsgálat  Poligráf

44 Értelmetlen adatgyűjtések  Saját mobiltelefonok híváslistája  Útlevél- és jogosítványszám mindenkitől  Politikai véleményre vonatkozó adatgyűjtések

45

46 KAMERÁS MEGFIGYELÉS

47 Kamerajog Főszabály: önrendelkezés Kivétel: szektorális szabályokban. Például: a személy- és vagyonvédelmi, valamint a magánnyomozói tevékenység szabályairól szóló 2005. évi CXXXIII. törvény Nem közterületen.

48 Tájékoztatás  a megfigyelés tényéről  A megfigyelés céljáról, jogalapjáról, a felvétel tárolásának helyéről, a tárolás időtartamáról, a rendszert alkalmazó (üzemeltető) személyéről, az adatok megismerésére jogosult személyek köréről, továbbá az adatvédelmi jogokról és érvényesítésük rendjéről.

49 Abszolút tilalom Nem alkalmazható elektronikus megfigyelőrendszer olyan helyen, ahol a megfigyelés az emberi méltóságot sértheti, így különösen öltözőben, próbafülkében, mosdóban, illemhelyen, kórházi szobában és szociális intézmény lakóhelyiségében.

50 Megőrzési idő Főszabály: A rögzített kép-, hang-, valamint kép- és hangfelvételt felhasználás hiányában legfeljebb a rögzítéstől számított három munkanap elteltével meg kell semmisíteni, illetve törölni kell.

51 Megőrzési idő 1. kivétel: legfeljebb a rögzítéstől számított harminc nap elteltével, ha a rögzítésre a) nyilvános rendezvényen az emberi élet, testi épség, személyi szabadság védelme, b) nyilvános rendezvényen, közforgalmú közlekedési eszköz állomásán, megállóhelyén (pl. vasútállomáson, repülőtéren, metrómegállóban) terrorcselekmény és közveszélyokozás megelőzése, c) jelentős értékű pénz, értékpapír, nemesfém, drágakő biztonságos tárolása, kezelése, szállítása érdekében kerül sor.

52 Megőrzési idő 2. kivétel: legfeljebb a rögzítéstől számított hatvan nap elteltével, ha a rögzítés célja pénzintézetközönség számára nyilvános magánterületének védelme.

53 Felhasználás Az, akinek jogát vagy jogos érdekét a kép-, hang-, vagy a kép- és hangfelvétel, illetve más személyes adatának rögzítése érinti, a törlés előtt jogának vagy jogos érdekének igazolásával kérheti, hogy az adatot annak kezelője ne semmisítse meg, illetve ne törölje.


Letölteni ppt "Szektorális adatvédelem. 3 kiemelt téma 1. közvetlen üzletszerzési célú adatkezelés 2. munkahelyi adatkezelés 3. kamerajog."

Hasonló előadás


Google Hirdetések