Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás Szállodák és vendéglátó egységek üzemeltetési formái.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás Szállodák és vendéglátó egységek üzemeltetési formái."— Előadás másolata:

1 Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás Szállodák és vendéglátó egységek üzemeltetési formái

2 3. előadásVendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás 2 Független - szervezeti  Független  Független, kis és középvállalkozások  Szervezeti  Kooperáció, szállodavállalat, szállodakonszern, szállodalánc, konszernszálloda

3 3. előadásVendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás 3 Független szállodák  Tipikusan kis és középüzemek  Családi üzlet (a család az üzemben aktívan közreműködik és vezeti azt)  A tulajdonosi és a vezetői funkció nem válik el  Kimeríti a klasszikus vállalkozó fogalmát

4 3. előadásVendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás 4 Mit tudnak elérni a független szállodák? A vendég jól érezze magát. Személyre szabott szolgáltatások

5 3. előadásVendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás 5 A független szállodák és a marketing  „családi üzem koncepció” ?=? „marketingszemlélet”  gazdasági összefüggések ismeretének hiánya  döntések üzemgazdasági módszerek nélkül  a család túlterheltsége  koncentrálás a „főzésre, felszolgálásra, törődésre”  világos vállalati célkitűzések vállalkozóként való megfogalmazása hiányzik

6 3. előadásVendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás 6 A független szállodák sorsa 1.Generációról generációra továbbadják 2.Tönkremegy, okok:  Nem versenyképes, mint ingatlant más célra eladják.  Az utódlás nem oldható meg.  Hiányzik a vezetési hajlandóság.  Egzisztenciakockázat.  Önállóvá válásra való hajlandóság hiánya.

7 3. előadásVendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás 7 A „magán-szállodaipar” jövőbeni pozitív fejlődésének feltétele: ÖNÁLLÓSÁGKOCKÁZATVÁLLALÁS Ha az ingatlan a generációváltások során a „szakmában” marad, felújítással és/vagy bővítéssel versenyképes állapotban kell tartani!

8 3. előadásVendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás 8 Konkurencia: szállodaláncok  A családnak az üzlet iránti személyes elkötelezettsége és érdeklődése.  Személyes kapcsolat a vendégekkel.  Egyedi kiszolgálás (személyre szabott szerviz)  Egyedi jegyek (a kivitelezésben, dekorációban, ízlésességben /szoba, étterem, stb./).  „know-how” megújulási képesség.  Választékelemek minőségi fejlesztése. Esély: sajátos arculat kialakítása

9 3. előadásVendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás 9 Fő probléma  Csökkenő, stagnáló kihasználtság  Alacsony forgalom  Költségek emelkedése  Kiegyenlítési lehetőség az árakon keresztül nehezen kivitelezhető kapacitás- többlet Csökkenő, stagnáló kereslet Árlenyomó hatás Költség- növekedés áremelés

10 3. előadásVendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás 10 Megoldás: profilírozás  Piaci rés megteremtése  sajátosságok (pl. gyermek-, családbarát szolgáltatás)  Minőségteremtés  Márkateremtés

11 3. előadásVendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás 11 Kooperáció Kínálati piac Aktív piaci lépések Költség- csökkentő ésszerűsítések Minőség- biztosításra való törekvés kooperáció

12 3. előadásVendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás 12 A kooperációban való részvétel előnyei  Gazdasági és jogi önállóság megőrzése (?)  Közös akciók szervezése, területei:  Beszerzés  Termelés  Értékesítés  Marketing  Horizontális együttműködés

13 3. előadásVendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás 13 A kooperáció szintjei Információ, tapasztalatcsere Információk közös gyűjtése, kiértékelése Egy-egy vállalati funkció elkülönítése (pl. beszerzési kooperáció) Több vállalati funkció elkülönítése (beszerzés, értékesítés, marketing, képzés) Irányítószerv létrehozása („rendszerfej”) Az irányítószerv jogi elkülönítése

14 3. előadásVendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás 14 Az együttműködés intenzitásának foka függ a kitűzött kooperációs céloktól!

15 3. előadásVendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás 15 A kooperációk fajtái  Egyetlen szolgáltatásra kiterjedő  Utell: CRS  Prognos: beszerzés  Részleges szolgáltatásra kiterjedő  „Leading Hotels of the World”  Átfogó szolgáltatású kooperáció  Ring Hotels,  Best Western

16 3. előadásVendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás 16 Az együttműködés előnyei  Marketing  A kooperáció neve, mint márka, márkajel  Reklám  PR-intézkedések  Értékesítés  Disztribúció  Beszerzés  Megtakarítások  Visszatérítések  Megrendelések támogatása  Fizetési kondíciók  Könyvelés egységesítése  Diszázsió csökkentése  Tájékoztatás  Továbbképzés

17 3. előadásVendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás 17 A szállodavállalat A konszernszálloda olyan szállodákat foglal magában, amelyek egy szállodakonszernhez tartoznak, és amelyek gazdasági önállósága a szállodatársaság céljainak megfelelően részben vagy egészében korlátozott. SzállodakonszernKonszernszálloda

18 3. előadásVendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás 18 Elsődleges cél  A házak jövedelmezőségének hosszú távú biztosítása  A gazdaságosság növelése  Racionalizálás (költségcsökkentés)  Versenyképesség mutatása a hitelezők felé  Márkanév  Vevők  Szállítók

19 3. előadásVendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás 19 Minőségi jellemzők – skálahatás  Fejlődés  Üzemek száma nő  Piaci név bevezetése  Multiplikátorok száma nő  Az egységesítés mértéke  azonosság, a márka elterjedésének hatékonysága  Normák egységesítése  (szobanagyság, berendezés, éttermi kiszolgálás, stb.)  Központi számvitel, kontrolling, költségvetés  racionalizálási előnyök, hatékony vezetés  Termelékenységnormák  operatív költségelőnyök (konyha, housekeeping)  Mennyiségtől függő beszerzési előnyök  nagy tárgyalási erő  Központi marketingtevékenység  reklám, árpolitika, értékesítés, saját foglalási rendszer, GDS

20 3. előadásVendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás 20 Piaci előnyök  a helyszín megszerzése  piaci erő, márkanév, beszerzési lehetőségek  személyzet felvétele  hírnév, képzés, továbbképzés lehetősége  finanszírozási források megszerzése  tőke-hozam garanciák, forgalom- költségelőnyök  kihasználtság növelése  számítógépes foglalási rendszerek használata

21 3. előadásVendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás 21 A tulajdonosi- és üzemeltetési funkció szétválásának formái  saját ház saját menedzsmenttel  idegen tulajdonban lévő ház saját menedzsmenttel  saját ház idegen menedzsmenttel  franchise-ba adott üzemi koncepció 1980-as évek óta domináns

22 3. előadásVendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás 22 A szálloda-beruházások szereplői 1.Ingatlanfejlesztő cégek 2.Tulajdonostársaságok 3.Üzemeltető (menedzsment) társaságok

23 3. előadásVendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás 23 Az ingatlanfejlesztő feladata  alkalmas ingatlant találjon  ingatlan parcellázása, összevonása  az ingatlan biztosítása (opció- kamat)  építési koncepció készítése  építési terv készítése  építési engedély megszerzése  a befektető és az üzemeltető megkeresése

24 3. előadásVendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás 24 A tulajdonostársaságok  Gyakori befektetők:  bankok  ingatlanalapok  biztosítótársaságok  nyugdíjpénztárak  Miben érdekeltek?  befektetett tőke kockázattal arányos kamatozása  anyagi növekedés (jövőbeni érték!)  szinergiahatások (beruházók ösztönzése, pl. Lufthansa)

25 3. előadásVendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás 25 Üzemeltetői koncepciók  szakmai tekintély  márkanév ismertsége  marketing- és értékesítési szervezet  Formái: 1.Fióküzem-rendszer 2.Menedzsmentszerződés 3.Haszonbérleti szerződés 4.Franchise rendszer Az üzemeltető tőkéje szállodavezetési know-how =

26 3. előadásVendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás 26 Fióküzem-rendszer  összeredményre törekvő politika  veszteségkiegyenlítés pénzügyi technikája  adózás  leírások, veszteség- kimutatás  új piacok feltárása  saját szolgáltatáskínálat teljessé tétele

27 3. előadásVendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás 27 Menedzsmentszerződés  Ügyviteli szerződés  év futamidő + hosszabbítási lehetőség  Kik között jön létre?  tulajdonos (befektető, építtető, tulajdonos társaság)  menedzsmenttársaság (működtető, üzemeltető-üzemvezető társaság)

28 3. előadásVendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás 28  a M.T. a tulajdonos számlájára tárgyal  a M.T. a szállodát saját nevében vezeti a nyereség/veszteség a tulajdonos kockázata  a M.T. image-kockázata: a szerződést idő előtt felbontják Menedzsmentszerződés

29 3. előadásVendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás 29 A menedzsment díj  a M.T. a tevékenységéért menedzsmentdíjat kap, ennek részei:  forgalomtól függő rész (GR, Gross Revenues) 3-5 %  eredménytől függő rész (GOP, Gross Operating Profit) 8-20 %, de kb. 10 %  A menedzsmentdíj fedezi  központi reklámköltségek  számítógépes foglalási rendszer (CRS, GDS)  know-how (tervezés, ellenőrzés, igazgatás)  a személyzet potenciálja (képzettségi szint, képzés, továbbképzés)

30 3. előadásVendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás 30 A tulajdonos szerepe  „leírások”  külső tőke kamatai és törlesztése  ingatlanadó  épületbiztosítás  pótberuházások biztosítja a felelősségi körébe tartozó vagyoni költségeket A menedzsment- társaságok elterjedése és versenye A tulajdonos befolyása erősödik

31 3. előadásVendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás 31 A tulajdonos befolyása  a M.T. kölcsönnel, saját tőkével részesedik  a szerződés futamideje csökken  a menedzsmentdíjak méretre szabottak  operatív üzleti tevékenység befolyásolása  üzletpolitikai irányelvek  költségvetés elfogadása  igazgatói, részlegvezetői posztok  információhoz való jog

32 3. előadásVendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás 32 Haszonbérleti szerződés  Befektető és üzemetető között jön létre  Futamidő: 20 év (rendszerint)  Az üzemeltető a saját nevében és saját kockázatára vezeti a szállodát.  Az üzemeltető az épület átadásáért és használatáért bérleti díjat fizet.

33 3. előadásVendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás 33  A befektető anyagi kockázata:  karbantartási kötelezettség be nem tartása  A befektető image- kockázata:  rossz gazdálkodás  színvonal romlik Haszonbérleti szerződés kockázata

34 3. előadásVendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás 34 A bérleti díj  A bérleti díj számítása :  a befektetett tőke utáni kamat- igény alapján  A bérleti díj felépítése:  fix (az alaptőke ? %-a)  változó (a forgalom ? %-a)  kombinált bérleti szerződés: „lease & profit sharing”

35 3. előadásVendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás 35 Franchise-rendszer  Szerviz kooperáció  (franchisor – franchise)  A rendszer sikerének feltétele:  a rendszergazda termékének sikeresélyeit a gyakorlatban is be tudja mutatni. Franchise rendszer indítása Fióküzletek létrehozása Franchise partnerek megnyerése

36 3. előadásVendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás 36 Franchise - Licence franchise-rendszer  licenc-rendszer teljes munkarendszer termelési eljárások meghatározása

37 3. előadásVendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás 37 Franchise gazda szolgáltatás-tényezői  Anyagi jellegű  tervezés, építés, berendezés (elvégzés vagy segítségnyújtás)  áruk, berendezési és felszerelési tárgyak szállítása, szállítók listájának átadása  üzemgazdasági know-how (számvitel, kontrolling, helyszínelemzés, piackutatás, reklám, SP, munkaerő- toborzás, -tervezés, -képzés)  Immateriális  „használati utasítás” (üzemi kézikönyv)  termék-, cég- és márkajel engedélyezés, kötelezővé tétel  marketing koncepciók kialakítása  rendszerpartnerek ösztönzése

38 3. előadásVendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás 38 Franchise bérlő szolgáltatás-tényezői  Anyagi jellegű  a program és üzlet (berendezés) átvétele, kifizetése  belépési díj, folyamatos szolgáltatási díjak fizetése  Immateriális  vállalkozói kezdeményezés  személyes elkötelezettség  tőkebefektetés kockázatának vállalása  kötelező forgalmazás  minőségi szint tartása  ellenőrzés, felügyelet tűrése  képzések, továbbképzések  rendszeres jelentések (adatok, eredmények)  a „jó hírnév” ápolása

39 3. előadásVendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás 39 Franchise fajták 1. Szolgáltatáscsomag  A bérlő építi fel a szállodát; segítséget kap:  tervezés, finanszírozás  építés, kialakítási normák  operatív tevékenység (marketing, képzések)

40 3. előadásVendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás 40 Franchise fajták 2. Korlátozott forma  A rendszergazda tervezi, építi, finanszírozza a szállodát.  a franchise-bérlőnek az ingatlant eladja  csak az operatív tevékenységben kap segítséget

41 3. előadásVendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás 41 Franchise fajták 3. Csökkentett forma  Támogatás az operatív üzlet bizonyos funkcióiban  Név franchising  CRS rendelkezésre bocsátás

42 3. előadásVendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás 42 Belépési díj fix, ill. szoba- számtól függő, egyszeri licencdíj marketing- díj foglalási rendszer díja Franchise díjak forgalomtól függő, rendszeres

43 3. előadásVendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás 43


Letölteni ppt "Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás Szállodák és vendéglátó egységek üzemeltetési formái."

Hasonló előadás


Google Hirdetések