Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

1 Szöllősi Sándor Üzleti folyamatok modellezése az ARIS folyamatmodellező és tervező szoftver segítségével.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "1 Szöllősi Sándor Üzleti folyamatok modellezése az ARIS folyamatmodellező és tervező szoftver segítségével."— Előadás másolata:

1 1 Szöllősi Sándor Üzleti folyamatok modellezése az ARIS folyamatmodellező és tervező szoftver segítségével

2 ARIS módszertan ARIS ház koncepciója ARIS ház koncepciója Architecture of Integrated Information Systems Integrált Informatikai rendszerek architektúrája

3 Standard software bevezetése egyedi software fejlesztése üzleti folyamat optimalizálása tevékenység alapú költség számítás BPR workflow rendszerek bevezetése ISO certifikáció Üzleti realitás - ma (tény szituáció) - holnap (cél szituáció) modell Easy Design ARIS Toolset Miért van szükségünk az üzleti folyamatok modellezésére?

4 Mi is az az üzleti folyamat? – Definíció „A folyamat: egy, vagy több tevékenység, amely értéket növel úgy, hogy egy bemenetkészletet átalakít a kimenetek készletévé (javakká, vagy szolgáltatásokká) egy más személy (a vevő ill. felhasználó) számára, emberek, módszerek és eszközök kombinációjával.” Arthur R. Tenner, Irving J. DeToro

5 Kibővített EPC technikai értékesítés ügyfél megrendelés adat ok ügyfél megrendelés adatok ügyfél megrendelés megérkezett ügyfél megrendelés bevitele ügyfél megrendelés rögzítve Ügyfél megrendelés technikai ellenőrzése ügyfél megrendelés technikailag lehetséges ügyfél megrendelés technikailag nem lehetséges eEPC

6  események pl. áru megérkezett, ügyfél megrendelés megérkezett, műszaki hiba, számlát kiállították  tevékenységek pl. vevő jóságának vizsgálata, áru minőségének ellenőrzése, kézbesítés dátumának meghatározása, ajánlatkérés feldolgozása  adat és információ hordozó pl. cikk, ügyfél, beszállító, ajánlat, megrendelés  szervezeti egységek/elemek pl. értékesítés, beszerzés, számvitel, adminisztráció, termelés  erőforrások (IT vagy hagyományos) pl. standard software, toll és papír, gépek Vállalat leírására szolgáló objektumok

7  Szöveges forma Az értékesítés felelős a vevői ajánlat feldolgozásáért.  Grafikus forma Vevői ajánlat feldolgozása értékesítés felelős tevékenység szervezeti egység Leíró modellek  Táblázatos forma Funkciószervezeti egységreláció felelős értékesítés feldolgozása Vevői ajánlat

8 Nézetek  Az üzleti folyamatok komplexitásának csökkentése érdekében kerültek bevezetésre a nézetek  Modellezés az ARIS ház koncepcióval  Funkció nézet (Statikus nézet)  Adat nézet (Statikus nézet)  Szervezeti nézet (Statikus nézet)  Irányítási nézet (Dinamikus nézet)

9 Az ARIS architektúra koncepciója ARIS ház: nézetek Adat nézet Irányítási nézet Funkció nézet Szervezeti nézet

10 Cég- vezetés Anyag- gazdálkodás Értékesítés Org 5 Szállít- mányozás Értékesítés Szervezeti nézet Ajánlat- készítés Ajánlatkérés feldolgozása Szállítási- határidő meghatározás Ajánlatkérés feldolgozása Ajánlat- készítés Bonítás- vizsgálat Értékesítési eljárás Funkció nézet Ügyfél Ajánlat- kérés Ajánlat Ajánlat- kérés Adat nézet Ajánlatkérés beérkezett Ajánlatkérés feldolgozva Irányítási nézet Módszertani integráció

11 Az ARIS architektúra koncepciója Vállalat megközelítési mód   Lehetőség van a nézetekben a modellek független elemzésére.   De az irányítási nézetben ezek a statikus relációk elvesznek.   A statikus nézetek közti kapcsolatok modellezésére és elemzésére a dinamikus irányítási nézetben kerül sor.

12 Szervezeti ábra eEPC, Esemény diagram, Tevékenységhez rendelési diagram, Információ áramlási diagram, Értékteremtő lánc diagram, Irodai folyamat diagram, Ipari folyamat diagram Funkciófa, Y Diagram, Cél Diagram eERM, eERM-Attribútum hozzárendelési modell, Szakkifejezési modell eEPC-extended Even driven Process Chain kibővített esemény vezérelt folyamatlánc eERM-extended Entity Relationship Modell kibővített egyed kapcsolat modell Az ARIS architektúra koncepciója modelltípusok (kivonat)

13  Egy modell mindig egy meghatározott modelltípuson alapszik. tevékenység 1 tevékenység 1.3tevékenység 1.2tevékenység 1.1 tevékenység tevékenység modellmodell típus: Funkciófa Modell és Modell típus

14 Modellezési megközelítések   Top-down megközelítés   Statikus nézetekből épül fel a dinamikus nézet   Bottom-up megközelítés   Dinamikus nézetből generálom a statikus nézeteket

15 Modell és Modell típus   Modelltípusok kiválasztásának folyamata   Célok definiálása (mutatószámok, funkciók) - Céldiagram   Termékek, szolgáltatások definiálása, hogy céljaimat elérjem - Termék és szolgáltatás fa   Mit tegyek, hogy termékeimet előállítsam? - Funkció fa   Hogyan végezzem folyamataimat? - eEPC   Folyamataim Erőforrás allokációja. - Erőforrás modell

16   kapcsolat típus   kapcsolatok a kapcsolattípus hivatkozásai.   kapcsolatok csak a forrás és cél objektumok között léteznek   kapcsolatok lehetnek irányítottak, vagy nem irányítottak. Forrás objektum cél objektum Típusa: folyamat orientáltan fölérendelt cél objektum Típusa: output Forrás objektum Kapcsolat és kapcsolat típus

17 fájl dokumentum kártya Objektum típus és szimbólum  Egy objektumtípust különbözőszimbólumokkal jelölhetünk.  Itt pl. az információ hordozó objektumtípus különböző szimbólumait láthatjuk.  Itt pl. az információ hordozó objektumtípus különböző szimbólumait láthatjuk.

18 Attribútum és attribútum típus  Az attribútum típusok a modell típusokhoz, objektum típusokhoz és kapcsolat típusokhoz vannak rendelve. Modellek, objektumok és kapcsolatok további attribútumokkal jellemezhetők.  Elnevezés  Azonosító ID  Teljes név  Leírás/definíció  Megjegyzés/példa  Rendszer attribútum

19 Specifikus attribútum típusok a tevékenység objektum típusnál   Idő   várakozási idő   átlagos várakozási idő   minimális várakozási idő   maximális várakozási idő   eligazítási idő...   feldolgozási idő...   költség   teljes költség   átlagos teljes költség...   nyersanyag költség...   személyi költség...   egyéb költség …

20 Modell és Modell típus   Modelltípusok kiválasztásának folyamata   Célok definiálása (mutatószámok, funkciók) - Céldiagram   Termékek, szolgáltatások definiálása, hogy céljaimat elérjem - Termék és szolgáltatás fa   Mit tegyek, hogy termékeimet előállítsam? - Funkció fa   Hogyan végezzem folyamataimat? - eEPC   Folyamataim Erőforrás allokációja. - Erőforrás modell

21 ARIS ház - Funkció nézet Céldiagram

22 Vállalati célok definíciója ( projektcélok,...) Vállalati célok hierarchiájának felállítása Célok támogatása funkciókkal Kritikus sikertényezők hozzárendelésével a cél elérésének minősítése. Célja: Céldiagram

23  A definiált és egyben hierarchizált vállalati célokat céldiagram tartalmazza.  A célok elérésének mérésére mutatókat ill. paramétereket állapíthatunk meg.  Minden egyes célnál ábrázolhatjuk, hogy a vállalat mely tevékenységei ill. folyamatai segítik a cél elérését. Céldiagram

24 ZÖLD Cél Funkció Sikertényező zöld fehér A Céldiagram szimbólumai: Céldiagram

25 Nyereség növelése Forgalom növelése Költségek csökkentése Hosszútávon “életben” maradni Piaci részesedés megtartása Árak emelése Új vevők megnyerése Piaci részesedés tartalmaz támogatva Sikerkritérium Példa a Céldiagramra Céldiagram

26 Modell és Modell típus   Modelltípusok kiválasztásának folyamata   Célok definiálása (mutatószámok, funkciók) - Céldiagram   Termékek, szolgáltatások definiálása, hogy céljaimat elérjem - Termék és szolgáltatás fa   Mit tegyek, hogy termékeimet előállítsam? - Funkció fa   Hogyan végezzem folyamataimat? - eEPC   Folyamataim Erőforrás allokációja. - Erőforrás modell

27 ARIS ház – Funkció nézet  A Termék / szolgáltatás fa az absztrakció különböző szintjeit definiálja. Ezért, egy komplex termék vagy szolgáltatás felbontható részeire/komponenseire.  E modell típus segítségével ábrázolhatjuk a termékek és szolgáltatások felépítését, melyek segítenek céljaim elérésében. Termék/szolgáltatás fa (Product/service tree)

28 Termék/szolgáltatás fa   Ez a modell típus termékeket (materiális), szolgáltatásokat (immateriális) és célokat ír le.   Mind a termékek, mind a szolgáltatások segíthetik a rögzített célok elérését.   A termék és szolgáltatás fa szimbólumai:

29 Termék/szolgáltatás fa  Milyen elemei vannak egy termék/szolgáltatás fának?

30 Modell és Modell típus   Modelltípusok kiválasztásának folyamata   Célok definiálása (mutatószámok, funkciók) - Céldiagram   Termékek, szolgáltatások definiálása, hogy céljaimat elérjem - Termék és szolgáltatás fa   Mit tegyek, hogy termékeimet előállítsam? - Funkció fa   Hogyan végezzem folyamataimat? - eEPC   Folyamataim Erőforrás allokációja. - Erőforrás modell

31 ARIS ház - Funkció nézet Funkció fa

32 Funkció fa Célja: statikus relációk ábrázolása a tevékenységek között brain-storming információk strukturálása Egyaránt használható start és áttekintő modellként (Bottom up, Top down)

33 Funkció fa A funkció fa egyetlen, s ezért leggyakoribb szimbóluma a: tevékenység Tevékenységnek nevezünk egy (információs) objektumon elvégzett szakmai feladatot ill. tevékenységet, mely a vállalati célok elérése érdekében történik. A tevékenységnek idő és költség vonzatai is vannak. Grafikai ábrázolása : Információs objektum Ügyfél ajánlat művelet aláírása

34 Funkció fa A Funkciófa a vállalat által elvégzendő tevékenységek strukturális hierarchiáját ábrázolja. Egy komplex funkciót alfunkciókra bonthatunk. Egy funkció felbontását alfunkciókra a funkciófa (hierarchiadiagram) segítségével ábrázolunk grafikusan. Funkció 1 funkció 1.3 funkció 1.2 funkció 1.1 funkció funkció 1.1.2

35 Funkció fa Egy funkció leírja, hogy MIT kell tenni. -> statikus nézet Egy folyamat leírja, HOGYAN kell valamit tenni. -> időbeli - logikus (dinamikus) nézet. A funkció fogalmat a folyamat szó szinonimájaként is használhatjuk pl. Értékteremtő diagramban vagy a Folyamat kiválasztási mátrixban. A funkció és folyamat fogalmak elhatárolása

36 Funkció fa Folyamat-orientált funkciófa Objektum-orientált funkciófa Tevékenység-orientált funkciófa Funkció fa típusok:

37 Funkció fa Értékesítési funkciók Megrendelés Nyomon- követése Rendelés megerősítése Vevői igény feldolgozása Ajánlattétel folyamata Típus: folyamat-orientáltan fölérendelt Vevő azonosítása Vevő igényének bevitele Igény ellenőrzése Vevői hitelképesség vizsgálata Ajánlat- megírása Ajánlat ellenőrzése Rendelési adatok ellenőrzése Rendelkezés- reállás ellenőrzése Áru lefoglalása Rendelés kiadása Rendelés ellenőrzése Eltérés elemzése Példa a Folyamat-orientált funkciófára:

38 Funkció fa Példa az Objektum-orientált funkciófára: Megrendelés elkészítése Megrendelés elküldése Megrendelés fogadása, érkeztetése Megrendelés kiértékelése Megrendelés teljesítése Vevői megrendelés feldolgozása MEGRENDELÉS

39 Funkció fa Példa a Tevékenység-orientált funkciófára: Fizetőképesség megváltozása A vevő bankjának megváltozása A vevő nevének megváltozása Kapcsolattartók adatinak megváltozása A vevő címének megváltozása Adatok megváltozása MEGVÁLTOZÁS

40 ARIS ház - Szervezeti nézet Szervezeti ábra

41  Szervezeti Nézet  A szervezeti nézet azoknak a különböző egységeknek a statikus kapcsolatait írja le, melyek a vállalaton belül a funkciók végrehajtásáért felelősek.  A szervezeti ábra a vállalat szervezeti struktúráját rajzolja le. A szervezeti egységek a megadott kritériumok alapján kerülnek kialakításra (pld. hasonló vagy kapcsolódó feladatok végrehajtói).

42 értékesítési vezető Árpádházy beszerzés raktár humán értékesítésbeszerzéstermelés Példa Kft. Kelemen Bradács Németh értékesítési titkárnő termelés tervezés SAP projekt team Szabó Kiss alválalkozók Szervezeti ábra példa  A vállalatok szervezeti struktúráját a Szervezeti ábrák segítségével ábrázoljuk.  Szervezeti ábra a vállalat szervezeti struktúráját írja le, összhangban a szervezeti elemekkel, azok kapcsolataival ill. strukturális kritériumaival.

43 Szervezeti ábra Egy csoport olyan dolgozók/személyek csoportját jelöli, akik együtt dolgoznak egy specifikus feladaton, egy meghatározott időtartam alatt meghatározott erőforrás kerettel gazdálkodva (pl.: egy projekt csapat). Csoport: SAP projekt csapat John Black Thomas White IDS konzultáns Termelés Kapcsolat típusok:  vezetője  tagja  hozzá van rendelve

44 ARIS ház - Folyamat nézet

45 Másolási módok Navigáció a nézetek között

46 Modellezés az irányítási nézetben  Mik a tevékenységek input adatai?  Mik a tevékenységek output adati?  Milyen adatok cserélődnek ki a tevékenységek között?  Melyik tevékenységnek van szüksége ugyanarra az adatra ? Az adat és a funkció nézettel kapcsolatos tipikus kérdések: Folyamat nézet

47 Modellezés az irányítási nézetben  Kinek a felelőssége az adat biztosítás?  Melyik információ melyik hálózaton érthető el?  Ki, milyen felelőséggel, melyik adatot érheti el?  Melyik szervezeti elemnek melyik adatra van szüksége? Tipikus kérdések a szervezeti és adat nézettel kapcsolatban: Folyamat nézet

48 Modellezés az irányítási nézetben Tipikus kérdések a szervezeti és funkció nézettel kapcsolatban:  Mely tevékenység hat mely szervezeti elemre?  Mely szervezeti elemek mely tevékenységek végrehajtásáért felelősek funkcionálisan vagy diszciplinárisan?  Mely szervezeti elemeket kell informálni a tevékenység elvégzésének eredményéről?  Mely szervezeti elemek mely tevékenységeket hajtják végre? Folyamat nézet

49 Modellezés az irányítási nézetben  adat - funkció  adat - szervezet  funkció - szervezet  adat - funkció - szervezet Az irányítási nézet folyamat modellezési módszerei terén a nézetek különböző kombinációja lehetséges: Folyamat nézet

50 Modell és Modell típus   Modelltípusok kiválasztásának folyamata   Célok definiálása (mutatószámok, funkciók) - Céldiagram   Termékek, szolgáltatások definiálása, hogy céljaimat elérjem - Termék és szolgáltatás fa   Mit tegyek, hogy termékeimet előállítsam? - Funkció fa   Hogyan végezzem folyamataimat? - eEPC   Folyamataim Erőforrás allokációja. - Erőforrás modell

51 ARIS ház - Folyamat nézet Kibővített eseményvezérelt folyamatlánc diagram (eEPC)

52 eEPC - extended Event driven Process Chain Kibővített eseményvezérelt folyamatlánc diagram  Az adat, funkció és szervezeti nézetek objektumai közötti kapcsolatok ábrázolása.  Folyamatok modellek folyamat-orientált kapcsolatainak idő és logikai struktúrában történő ábrázolása Alkalmazásának célja: eEPC

53 eEPC  A funkciókon kívül, az eseményeknek fontos szerepük van a folyamatok eEPC-ben való ábrázolásában. Az események információs objektumra vonatkozó hivatkozásai szerepelnek az adat nézetben is.  Az események előidézhetnek funkciókat és lehetnek funkciók eredményei is. Az események és funkciók kombinációinak sorrendbe rendezésével úgynevezett esemény-vezérelt folyamat láncok (eEPCk) jönnek létre.  Egy folyamat időleges lefutásának logikai elágazásait logikai kapcsolók reprezentálják logikai operátorok formájában: ÉS(AND), VAGY(OR), és KIZÁRÓLAGOS VAGY(XOR). Az operátorokat a logikai kapcsoló (rule) objektum típus különböző szimbólumai jelölhetik.

54 Folyamat modellezés alapelemei  Események  Tevékenységek  Logikai operátorok: ÉS, VAGY, kizárólagos VAGY eEPC Ajánlat ellenõrzése Funkció Ajánlat megfelelõ Esemény

55 Egy esemény leírja egy információs objektum üzleti folyamatban betöltött státuszát. Ez a státusz akár irányíthatja, vagy befolyásolhatja az üzleti menetet. Eseményekben szereplő információs objektumok hivatkozásai az adat nézetben található meg. Grafikai megjelenítése: Információs objektum ügyfél ajánlat megváltozott státusz aláírva Az esemény definíciója ügyfél ajánlat aláírása eEPC

56 eEPC  Amikor az események és a tevékenységek egymás utáni váltakozása létrejön, azt hívjuk esemény-vezérelt folyamat láncnak.  események tevékenységeket váltanak ki.  tevékenységek eseményeket eredményeznek. magenta zöld magenta zöld aktiválja aktiválásra kerül ki lesz értékelve kiértékel kivált (létrehoz) kiváltásra kerül (létrehozásra kerül)

57 A vállalat által elvégzendő összes feladat konzisztens megjelenítése és leírása tartalmi és időbeni függőségükkel együtt. A feladatok összekapcsolása az őket kiváltó, valamint a feladat elvégzése által létrejött eseményeken keresztül történik. A folyamatmodelleket különböző részletezési szinteken és elvonatkoztatási síkokon lehet definiálni. Eseményvezérelt folyamatlánc diagram eEPC

58 Alapvetően minden olyan helyen szükséges a logikai kapcsolók használata, ahol több él csatlakozik be, ill. hagyja el az eseményt vagy a tevékenységet. Logikai operátorok eEPC XOR

59 eEPC eEPC  Szabályok szabályai:  A logikai kapcsolók a folyamat lefutásában az elágazások logikai tartalmát jelölik. Az ÉS(AND) operátor megfelel a párhuzamos folyamat lefutásoknak a KIZÁRÓLAGOS VAGY(XOR) operátor pedig az alternatív folyamat lefutásokat ábrázolja. A VAGY(OR) operátor mind a párhuzamos, mind a kizárólagos folyamat lefutásokat lehetővé teszi.  Egy KIZÁRÓLAGOS VAGY vagy egy VAGY operátor után el kell dönteni, hogy melyik utat válasszuk. Ezért ezeket az operátorokat meg kell, hogy előzze egy funkció. Egy döntési operátornak korlátlan számú kimenő útvonala lehet, de csak egy bejövő kapcsolata.  Minden eseménynek és funkciónak csak 1 bemenő és kimenő kapcsolata lehet. Tehát ha több jelentkezik akkor operátorokat kell alkalmaznunk. Ilyenek lehetnek:  Konvergáló operátor: több be és 1 kimenő kapcsolat (csatlakozási pont)  Divergáló operátor: 1 be és több kimenő kapcsolat (döntési pont)  Ha a folyamatok ismét összetalálkoznak, akkor szétváló operátort kell ismét alkalmazni!

60 Ne használjon VAGY / KIZÁRÓLAGOS VAGY kapcsolókat események után !!! eEPC XOR

61 Logikai kapcsolók használata folyamatláncokban Alapvetően minden olyan helyen szükséges a logikai kapcsolók használata, ahol több él csatlakozik be, ill. hagyja el az eseményt vagy a tevékenységet. XOR eEPC

62 ügyfél megrendelés megérkezett ügyfél megrendelés bevitele ügyfél megrendelés rögzítve Ügyfél megrendelés technikai ellenőrzés ügyfél megrendelés technikailag nem lehetséges ügyfél megrendelés technikailag lehetséges Egyszerű EPC eEPC

63 eEPC   Két általános módja van a folyamat láncok realizálásának: a “karcsú (lean)” modellezés csak ez időbeli és a logikai folyamat aspektusokat ábrázolja egy eEPC-ben, ahol a kibővített modellezés integrálja a funkciók és adatok, illetve a termék / szolgáltatás és szervezeti nézet közti statikus kapcsolatokat az eEPC- be. A karcsú modellezési módszer használatával a későbbi információkat leírhatja egy különálló diagramban.   A szervezeti elemek és funkciók között különböző típusú kapcsolatokat hozhat létre. Ez lehetővé teszi a folyamat végrehajtásakor felmerülő különböző bonyodalmak ábrázolását. A folyamat értékelésekor a kapcsolatok másféleképpen lesznek értelmezve.   Az input és output adat kapcsolatokon kívül, egyéb kapcsolattípusokat is használhat az adatok és funkciók közti kapcsolatok jellemzésére.   A funkció objektum típus folyamat interfész szimbóluma „jelzőtáblaként” használt a megelőző és a követő szakaszokra vonatkozóan. A használt objektumok a részletezés egy magasabb szintjéhez tartoznak.   A részletes folyamat modellezés egyéb érdekes modell típusai:   Folyamat lánc diagram (PCD), eEPC anyag áramlással, EPC oszlopos megjelenítés, UML Dinamikus Modell

64 A folyamatláncok összetettségének és hosszának csökkentésére a folyamat egyes részei összefoglalhatók egyetlen tevékenységben, azaz más szóval egy tevékenység részletezhető egy folyamatlánccal. Ez a folyamatlánc a tevékenység mögé helyezhető és a következő hierarchiaszinten tárolható. Folyamatlánc funkciójának kibontása eEPC

65 Kibővített EPC technikai értékesítés ügyfél megrendelés adat ok ügyfél megrendelés adatok ügyfél megrendelés megérkezett ügyfél megrendelés bevitele ügyfél megrendelés rögzítve Ügyfél megrendelés technikai ellenőrzése ügyfél megrendelés technikailag lehetséges ügyfél megrendelés technikailag nem lehetséges eEPC

66 Kibővített EPC Információ hordozó Munkatárs Alkalmazott szoftver típusa Információ hordozó Vevői megbízás megérkezése Megbízás regisztrálva Megbízás regisztrálása Megbízás kereskedelmi vizsgálata Megbízás kereskedelmileg rendben Megbízás műszaki vizsgálata Megbízás műszakilag végrehajtható Mûszaki értékesítés Kereskedelmi értékesítés Regisztrálás helye Megbízás Ügyfélkártya R / 3 K. Schmitt SD Munkaterv Müller úr eEPC

67  Tevékenységek  Események  Logikai kapcsolók  Szervezet leképezése (szervezeti egység, szervezeti egységtípus, székhely, munkakörtípus, külső személy, belső személy, beosztás, csoport, rendszer szervezeti egység, rendszer szervezeti egységtípus, hardvertípus)  Információs (adat) objektumok (Entitytípus, kapcsolattípus, átértelmezett kapcsolattípus, leíró attribútum, kulcs attribútum, idegenkulcs attribútum, szakkifejezés)  Adathordozók (file-ok, dokumentáció, mágnesszalag, adatnyilvántartó kartoték, Know-how, dossziék, vonalkód, mikrofilm, telefon, fax)  Input-output elemek (lista, listaterv, maszk, tervezet)  Alkalmazási rendszerek leírása (alkalmazási rendszerek, alkalmazási rendszertípus, modul, modultípus, adatfeldolgozási funkció, adatfeldolgozási funkciótípus) Alkalmazható objektum- és szimbólumtípusok eEPC

68 ARIS-Toolset hierarchizálás

69 Cég- vezetés Anyag- gazdálkodás Értékesítés Org 5 Szállít- mányozás Értékesítés Szervezeti nézet Ajánlat- készítés Ajánlatkérés feldolgozása Szállítási- határidő meghatározás Ajánlatkérés feldolgozása Ajánlat- készítés Bonítás- vizsgálat Értékesítési eljárás Funkció nézet Ügyfél Ajánlat- kérés Ajánlat Ajánlat- kérés Adat nézet Ajánlatkérés beérkezett Ajánlatkérés feldolgozva Irányítási nézet Módszertani integráció

70 Objektumok újra-felhasználása másolás F11  Csak egy objektum van az adatbázisban! modellszint Adatbázis - objektumszint F11 Funkciófa F11 eEPC

71 F 2 E 1 E 2 E 1 C 1 OE 1 F 1 E 1E 2 C 1C 2 F 1 OE 1 Másolási módok  Objektumok azonossága  Áttekinthető és teljes adatbázis létrehozásához figyelni kell arra, hogy a statikus objektumok csak egyszer legyen letárolva/létrehozva.  A dinamikus objektumokra ez nem áll fent: Funkció, esemény, logikai kapcsoló E 1 F 1 E 2 E 3 F 2

72  Az adatbázisban csak egy objektum kerül definiálásra. F11 hivatkozási-másolás F Másolási módok Hivatkozási-másolás

73  Két objektum kerül definiálásra az adatbankban. A művelet az adatbankban automatikusan új azonosítószámot generál az objektumnak. definíció-másolás F Másolási módok Definíció-másolás

74 Befejezés Köszönöm szépen a figyelmet! Ha bárkinek kérdése van írjon bátran a: címre


Letölteni ppt "1 Szöllősi Sándor Üzleti folyamatok modellezése az ARIS folyamatmodellező és tervező szoftver segítségével."

Hasonló előadás


Google Hirdetések