Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A hatékony tanulás Zalaegerszeg, 2011. február 16. Bíróné Bondor Katalin.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A hatékony tanulás Zalaegerszeg, 2011. február 16. Bíróné Bondor Katalin."— Előadás másolata:

1 A hatékony tanulás Zalaegerszeg, február 16. Bíróné Bondor Katalin

2 Miről lesz szó? •Nehézségek •Mérések •A hatékony tanulás alapelvei •Tanulási módszerek •Tanuláspszichológiai elméletek

3 A tanítás-tanulás folyamatában felmerülő nehézségek A tanuláshoz nélkülözhetetlen alapképességek nem fejlődnek ki Belső motiváció kevés Kialakulatlan szokásrend, életmód A tanulás célszerű és hatékony módszereinek hiánya

4 A problémahalmazok mögötti tényezők tanár tantestület közoktatás- politika családi- társadalmi közeg

5 Tanulásdiagnosztikai kérdőívek Tantárgy iránti attitűd Tanulási orientáció Tanulási stílus Mit szeretek csinálni? Képesség – kérdőív Differenciált érdeklődés kérdőív Kreatív szabadidő tevékenység kérdőív Tanulás iránti attitűd Hogyan viselkedem? Iskolai motiváció

6 Forrásanyagok •Iskolai motiváció kérdőív: Kozéki Béla-Noel J. Entwistle: Tanulási motivációk és orientációk vizsgálata magyar és skót iskoláskorúak körében. Pszichológia, 1986/2 •Tantárgyak iránti attitűd kérdőív: Kósáné Ormai Vere-Porkolábné Balogh Katalin-Ritoók Pálné: Neveléslélektani vizsgálatok Tankönyvkiadó 1984 •Tanulás iránti attitűd kérdőív: Kósáné Ormai Vere-Porkolábné Balogh Katalin-Ritoók Pálné: Neveléslélektani vizsgálatok Tankönyvkiadó 1984 •Tanulási orientáció kérdőív: Kozéki Béla-Noel J. Entwistle: Tanulási motivációk és orientációk vizsgálata magyar és skót iskoláskorúak körében. Pszichológia, 1986/2 •Tanulási stílus kérdőív: Szitó Imre: A tanulási stratégiák fejlesztése Iskolapszichológia füzetek 2 szám 1987 •Sikerkeresés-kudarckerülés kérdőív: Mohács Lívia: Ki tudja, mi a siker? Móra kiadó 1986 •Tehetség és személyiség kérdőív Kósáné Ormai Vere-Porkolábné Balogh Katalin-Ritoók Pálné: Neveléslélektani vizsgálatok Tankönyvkiadó 1984 •Kreativitás-szabadidő kérdőív Barkóczi Ilona-Pléh Csaba: Kodály zenei nevelési módszerének pszichológiai hatásvizsgálata 1977

7 A tanulás másképpen – a tanítás másképpen A tanulás másképpen – a tanítás másképpen

8 Tanulás és emlékezés AMI SEGÍTHET… •aktív, személyes részvétel •saját gondolattá fordítás •téri ingerek •hangsúlyozás •csoportosítás agyunk bombázása fárasztó tanulás menekülés

9

10

11 Tanulás a tanulás nem ismeretek feldolgozása az információk szerkezetbe rendezése, tudássá alakítása az anyagra való rálátás- kezdés az összefoglalással legkevésbé hatékony a tanulnivalót sokszor átolvasni és megjegyezni

12 A hatékony tanítás alapelvei tanítás- tanulása Támogató tanítási légkör Összefüg- gések feltárása Módszer- tanítás A feladatok megoldásának elősegítése Teljesítmény- elvárás Célorientált értékelés A tanulás irányának meghatározása Gyakorlás és alkalmazás Együttműködő tanulás Átgondolt eszmecsere Tanulási lehetőség Össze- hangolt tananyag

13 Forrás: Gyarmathy Éva: Gondolatok térképe TaníTani, 2001, szám old A pókábra – gondolattérkép

14 PÓKÁBRA GONDOLATTÉRKÉP LÉNYEGKIEMELÉS VIZUÁLIS MEGJELENÍTÉS TANULÁSI ESZKÖZ KREATÍV MIND MAP

15 GONDOLAT TÉRKÉP KÉSZÍTÉSE KÖZPONTI KÉP SZÓ VAGY KÉP FŐ ÁGAK = FŐ TÉMÁK KÖZPONTI VONALAK VASTAGABBAK PAPÍR FEKTETVE KULCSSZAVAK 45 FOK LEGFELJEBB JAJ! NYOMTATOTT NAGY BETŰK VONALRA ÍRVA SZÓNAK MEGFELELŐ HOSSZ KÉPKÉNT TÁROLÓDIK GAZDAGÍTJÁK SZÍNEK KÉPEK HIERARCHIA FELHŐ K KÓDOK

16 Az olvasás típusai Átfutó olvasás Pásztázó olvasás Szóról-szóra olvasás

17 Képességfejlesztés és érdeklődés •Gardner: érdeklődés mátrix

18 Clark integratív oktatási modellje tanterv gondolkodás Kognitív működés képzelet Intuitív és kreatív működés érzelmek Emócionális működés érzékek Fizikai működés

19 Párhuzamos tanterv ALAPKAPCSOLATOKGYAKORLATEGYÉN Tények Fogalmak Készségek Amit a tudomány fontosnak ítél Mire való? Hogyan használható? Kiterjesztés más tudományterület- re Hogyan hat másokra? Milyen hatással van a világra? Asszociációk Kipróbálja Gyakorolja Kísérletezik Készségszint- re viszi Etikai kérdések Szabályok Fogások Saját érzései, lehetőségei, céljai, ötletei Mire jó nekem? Hogyan tudok megküzdeni vele? Nehéz? Érdekes? Új? Meglepő?


Letölteni ppt "A hatékony tanulás Zalaegerszeg, 2011. február 16. Bíróné Bondor Katalin."

Hasonló előadás


Google Hirdetések