Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Általános áruismeret A minőség Készült 2010-2011 években a Marcali, Barcs, Kadarkút, Nagyatád Szakképzés Szervezési Társulás részére a TÁMOP-2.2.3-09/1-

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Általános áruismeret A minőség Készült 2010-2011 években a Marcali, Barcs, Kadarkút, Nagyatád Szakképzés Szervezési Társulás részére a TÁMOP-2.2.3-09/1-"— Előadás másolata:

1 Általános áruismeret A minőség Készült években a Marcali, Barcs, Kadarkút, Nagyatád Szakképzés Szervezési Társulás részére a TÁMOP / azonosítószámú projekt keretében Áruismeret

2 Az áruismeret tárgya Az áruismeret magával az árutesttel, mint használati értékkel foglalkozik. A használati érték valamely dolog, termék azon hasznos tulajdonságainak összessége, amelyek emberi szükségletek kielégítésére alkalmassá teszik. Áruismeret

3 A használati érték A használati érték jellemzése a hasznos tulajdonságok ismeretét és azoknak a szükséglethez való viszonyítását igényli. Problémák:  mennyire bonyolult a termék? (ceruza – házimozi)  Különböző szükségletek (egyénenként, időben, térben)  Komplex szükségletek (pl. cipő) Áruismeret

4 A minőség Az Európai Minőségügyi Szervezet (EOQ ) szerint a minőség valamely termék vagy szolgáltatás olyan tulajdonságainak és jellemzőinek az összessége, amelyek alkalmassá teszik kifejezett vagy elvárható igények kielégítésére. Áruismeret

5 Ezen követelmények a minőség mérőszámai, egy vagy több minőségi jellemző mennyiségi mértékei. Ennek megfelelően a " minőség " - többek között - jelentheti, hogy :  egy termék milyen színvonalon elégíti ki egy adott piac igényeit (pl. újdonság, használhatóság, tartósság, esztétikusság, javíthatóság, megbízhatóság ),  a termék milyen mértékig alkalmas a fogyasztók igényeinek kielégítésére, beleértve a legmagasabbnak tekinthető "márka " - szintet is,  a gyártmány milyen állandósággal felel meg a tervezés során rögzített elképzeléseknek : teljesítmény, pontosság, anyagösszetétel stb. Áruismeret kifejezett vagy elvárható igények = minőségi követelmények

6 Minőségi szint (fokozat): olyan tulajdonságokra vagy jellemzőkre megállapított kategória vagy rangsorolási mutató, amely azonos funkcionális felhasználásra szánt termékek vagy szolgáltatások különböző igénycsoportjai elégíti ki. Áruismeret

7

8 Minőségi osztály: a megvalósult (gyártási) minőséget foglalja magába a tervezett minőséghez viszonyítva. Azt fejezi ki, hogy az áru tulajdonságai megfelelnek -e korábban meghatározott követelményeknek (pl. szabvány előírások, műszaki feltételek). Áruismeret

9

10  az árunak egy meghatározott piac, fogyasztói réteg igényét széleskörűen ki kell elégíteni,  az áru tervezésekor pontosan meg kell határozni a teljesítés paramétereit ( pl. a vevő igényei szerint anyagösszetétel, gyártás minősége stb. ),  a minőségmegőrzés biztosítása a gyártás befejezése és a fogyasztás között,  az áru megsemmisítésének és újrahasznosításának társadalmilag elfogadható megoldásának kidolgozását is biztosítani kell. Áruismeret Az áru minőségének nemzetközileg is elismert kritériumai:

11 Áruismeret

12 Az áru minőségének összetevői ÁRUMINŐSÉG: a fogyasztó igényeit kielégítő funkciók, tulajdonságok összessége az áru teljes élettartamára vonatkozóan. Áruismeret

13

14 Minőséget meghatározó tényezők A belső (vállalati) tényezők I. A gyártással összefüggő tényezők - nyersanyagok minősége - az előállítási technológia korszerűsége - a belső minőségellenőrzés színvonala II. Az emberi erőforrások minősége - szakértelem és tudásszint - mentalitás, viselkedés - elkötelezettség - vállalati kultúra - a szervezet rugalmassága III. A vállalati gazdálkodással összefüggő tényezők - a dolgozók érdekeltsége a minőség fenntartásában és fejlesztésében - a vállalat kereskedelmi tevékenysége, a beszerzési és értékesítési piacon - pénzügyi helyzet A külső (környezeti) tényezők I. Társadalmi - gazdasági - politikai környezeti elemek pl. stabilitás, válságok, állami szabályozás jellege, törvények, fogyasztóvédelmi szervezetek működése II. Tudományos technikai- és műszaki környezeti elemek pl. robottechnika, általános műszaki színvonal az ország területén III. Piaci viszonyok, - konkurencia piaci pozíciója - külkereskedelmi viszonyok - beszerzési és értékesítési piac stabilitása Áruismeret

15 A minőséghurok Áruismeret

16 Minőségi jellemzők Az áruk minőségének a meghatározásában alkalmazott jellemzőket minőségjellemzőknek nevezzük, melyek kapcsolatban vannak az áru lényeges tulajdonságaival. Az áruk összetett jellemzésére - számszerűsíthető és pontosan mérhető műszaki paramétereket, - érzékszervi jellemzőket és - a használattal közvetlen összefüggő tulajdonságokat használunk (pl: cipő melegmegtartó képessége, sátorponyva vízlepergetése, autó fogyasztása stb). Áruismeret

17 A minőségi jellemzők csoportjai Az objektív műszaki paraméterek egzaktan meghatározhatók, (pl. fizikai és kémiai jellemzők) műszeresen, laboratóriumban mérhetők. Néhány fontosabb fizikai minőségjellemző: - méretek (űrtartalom, töltőtömeg) - teljesítménytényezők, - fogyasztás. Néhány fontosabb kémiai minőségjellemző: - összetétel, - víz, zsír, fehérje, hamu stb. tartalom, - sav, cukorfok, - alkoholtartalom stb. A szubjektív minőségi jellemzők érzékszervi jellemzők, melyek esetleg mérhetők (pl. egy szín hullámhossza), azonban meghatározó ez esetben az egyéni ízlés (pl.: az a konkrét színösszeállítás tetszik-e a vásárlónak, ami nem mérhető). Áruismeret

18 Egyéb minőségi jellemzők  gazdaságosság (A drágább az olcsóbb)  korszerűség  használati komfort (egyszerű kezelés, karbantartás)  esztétikai érték  egészségkárosodások, balesetvédelem Áruismeret

19 A szolgáltatások minőségi jellemzői  heterogenitás (emberek nyújtják embereknek  véleménykülönbségek)  nem fizikai jellegűek (csak később lesz eredménye  bizalom fontos)  nem tárolhatók  egyszeriek és megismételhetetlenek (nem lehet kicserélni) Áruismeret

20 A kereskedelem szerepe az áru minőségének a megőrzésében A kereskedelem feladata a termelés és a fogyasztás térbeli és időbeli különbségének a feloldása, valamint befolyásolni a fogyasztói szokásokat a jó minőségű áruk fogyasztási irányába.  Áruismeret

21 A kereskedelem feladata az áruminőséggel összefüggésben elsősorban az áruminőség megőrzése  MINŐSÉGI ÁTVÉTELI RENDSZER Áruismeret

22 Minőségi díjak a nagyvilágban és itthon  Deming - díj (Japán)  Malcolm Baldridge – díj (USA)  Európai Minőségdíj (Európa)  IIASA-SHIBA díj (Magyarország 1988-tól: átfogó minőségirányítás és a minőségbiztosítási rendszer)  Nemzeti Minőség-Díj (Magyarország 1996-tól: minőségügyben kiemelkedő eredményt felmutató gazdálkodó szervezetek. Jutalma: erkölcsi elismerés) Áruismeret

23 A minőségdíjak hatása  növekszik a vállalatok és ezzel a gazdaság versenyképessége  a nyertesek eredményei, tapasztalatai példaértékűek a gazdasági élet többi szereplője számára  nő a díjazottak hazai és nemzetközi elismertsége. Áruismeret

24


Letölteni ppt "Általános áruismeret A minőség Készült 2010-2011 években a Marcali, Barcs, Kadarkút, Nagyatád Szakképzés Szervezési Társulás részére a TÁMOP-2.2.3-09/1-"

Hasonló előadás


Google Hirdetések