Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Ékes Ildikó A távmunka elméleti kérdései és gyakorlati problémái.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Ékes Ildikó A távmunka elméleti kérdései és gyakorlati problémái."— Előadás másolata:

1 Ékes Ildikó A távmunka elméleti kérdései és gyakorlati problémái

2 Definíciós kérdések Több definíció -ILO -European Foundation for Working Life and Health Conditions -Egyéb Típusai: -funkcionális -motivációs

3 Előnyök és hátrányok Társadalmi szempontból előny: •csökken a környezetszennyezés, •mérséklődik a forgalom az utakon, csökken a balesetek száma, •mérséklődnek a kormányzat gyermeknevelési kiadásai, •kiegyenlítődnek a különböző régiók foglalkoztatási esélyei, •kiegyenlítettebb lesz a régiók népességeloszlása, •a gazdaságilag hátrányos helyzetben lévő régiók fejlesztésének viszonylag olcsó eszköze, •a szociális kiadásokra fordított összegekben megtakarítás érhető el,

4 A munkaadó szempontjából előny: •nem szükséges nagy irodaházakat építeni és fönntartani, •a munkahelyek felszerelésével kapcsolatos költségek csökkennek, •mérsékelhető az energia és telefonköltség, •csökken a munkaerővel kapcsolatos költség is, •a szervezet versenyképessége nő,

5 •munkahelyről való távolmaradás csökken, •csökkenthetők a bérek, •nő a termelékenység, •nő a munkaerő kínálat a cégek számára, •a munkaszervezés sok esetben kevesebb gonddal jár, •megtakarítás érhető el a társadalombiztosítási hozzájárulás összegében is,

6 Előnyök a munkavállalónál: •csökken az utazási idő és költség, •a napi időbeosztás egyénileg megtervezhető, •nagyobb termelékenység, •több időt lehet a családdal tölteni, •munkalehetőséget teremt azok számára, akik mozgásukban korlátozottak,

7 •a kisgyermekes családanyáknak módjuk nyílik munkát vállalni, •nyugodtabb munkakörülmények, •magasabb kereset érhető el, •a szülők felügyelni tudják a gyermekeiket, •a család kiadásai összességében csökkenthetők,

8 Hátrány a munkáltatónál: •bonyolultabb és költségesebb a kapcsolattartás, •a térbeli távolság és a kommunikációs lehetőség korlátozottsága miatt nehezebb mobilizálni a dolgozót sürgős vagy változó feladatok esetén, •az adatbiztonság romlik, •az elszámolás és az ellenőrzés bonyolultabb, időigényes.

9 Hátrány a munkavállalónál: •a gyakori részmunkaidő miatt nem jogosultak bizonyos szociális juttatásokra, •a nehéz, vagy rosszul fizető munkákat adják általában a távmunkásoknak, •sok munkakkör nem látható el távmunkában, •hiányzik a rendszeres visszacsatolás a munkateljesítmény értékeléséről, •hiányoznak az előrelépés lehetőségei,

10 •a munkatevékenység és a családi élet keveredése, •fegyelmezett időgazdálkodás és más típusú életstílus szükséges, •a társadalmi kapcsolatok leszűkülnek, •gyakoriak a lelki és fizikai rendellenességek, amelyek a magányosságból adódnak, •korlátozott a vállalat életében való részvétel és az érdekvédelem, •a munkahely fenntartásának egyes költségei az alkalmazottra hárulnak.

11 A távmunka feltételei •Jó munkaszervezési készség •Kooperációs készség •Önállóság •Technikai felszereltség (szg., telefon, szélessávú internet kapcsolat) •Megfelelő lakásméret

12 Mire jó és mire nem a távmunka? Amire jó: Esélyegyenlőség megteremtése: •régiók •személyek között. Amire nem jó: •foglalkoztatás növelés

13 A távmunka elterjedtsége a világban •2006-ban az USA-ban 28,7 millio távmunkás (szerződéses és 1 nap/hó távmunka) 2002-höz képest 39%-os növekedés •Európában 20 millió, (10-ből több mint egy 1nap/hét távmunka, 2% állandóan), az elmúlt 3 évben megduplázódott a szám •Németországban jelenleg 6 millió távmunkás, 1999-ben még csak 2 millió, •Franciaországban 2007-ben 1,5 millió, a foglalkoztatottak 7%-a távmunkás. (2% otthon dolgozik, 5% több munkahelyen, néha otthon)

14 •Görögországban 2006-ban 205 ezren dolgoznak otthon, 131ezer csak esetileg. •Egyesült Királyságban 2002-ben 2,2 millió, a foglalkoztatottak 7,4%-a heti 1 nap távmunkát végzett •Írországban 2003-ban 48 ezer, ebből 39 ezer otthon •Svédországban már 1998-ban az összes foglalkoztatott 9%-a távmunkás

15 A távmunka helyzete Magyarországon •Magyarországon 2006-ban minden cég alkalmazza a távmunkát, amelynek aránya a foglalkoztatáson belül duplájára - kettőről négy százalékra (kb. 80 ezer fő)- nőtt az elmúlt három-négy évben.

16 ECOSTAT felmérés a távmunkáról: •mindössze 3%-a dolgozott már valamikor távmunkásként, •a megkérdezéskor csak a megkérdezettek 1%-a végzett távmunkát. A távmunkát korábban nem végzettek •76%-a nem akar a jövőben sem •19% szeretne •5% bizonytalan

17 A távmunka megszűnésének oka Arány (%) Nyugdíjas lett32 Megszűnt a munkaviszonya18 Megszűnt a cég9 Nem szívesen dolgozott ebben a formában 9 Szakmát váltott, mással foglalkozik 9 Csak időszakosan (pl. GYES ideje alatt) dolgozott így 5 Más végzi a korábbi munkáját5 Egészségügyi okokból5

18 A távmunka főbb szervezetei •Szociális és Munkaügyi Minisztérium •Távmunka Információs Központ •Magyar Távmunka Szövetség •Magyar Teleházak Szövetsége •Távmunka Klub


Letölteni ppt "Ékes Ildikó A távmunka elméleti kérdései és gyakorlati problémái."

Hasonló előadás


Google Hirdetések