Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Szociális informatika hallgatói visszajelzések Eichardt Ildikó – Petró Judit.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Szociális informatika hallgatói visszajelzések Eichardt Ildikó – Petró Judit."— Előadás másolata:

1 Szociális informatika hallgatói visszajelzések Eichardt Ildikó – Petró Judit

2 Interjúalanyok Lekérdezés: •telefonos interjúk – 13 szociális területen dolgozó –/24-57 év; 9 alapozó, 4 szakosító; 12 nő, 1 ffi; 10 felső, 3 köz.végz./ –négyen nem fejezték be a tanfolyamot (1 személyes ok) –Honnan:idősgondozás, családsegítő, középiskola, pszichiátria, hajléktalan-ellátás, fogyatékosok ellátása, gondozási központ, romákat segítő civil szervezet, illtetve szociális és tanácsadó alapítvány •irányított beszélgetés – 4 diplomás segítő /vakok foglalkoztatási csoportja, Otthon Segítünk Alapítvány, fogyatékkal élőket segítő szervezet, borsodi idősklub és Teleház/

3 Kiemelkedő alcsoport •speciális csoportot képez az ötvenes korosztály /7 fő/ Ők a tanfolyam önbizalom-növelő és modern korral lépést tartó szerepét hangsúlyozták – különösen lelkes hallgatók.

4 A tanfolyam tartalma - tantárgyak A legérdekesebb: 1. Munkaerőpiaci ismeretek •„személyre szóló” információk a hallgatóknak •„Ibolya órái fokozták a szociális érzékenységet” •„Ibolyának maximális a tudása, a hozzáállása, az emberközpontúsága” 2. Távmunka 3. Távtanulás

5 A tanfolyam tartalma - tantárgyak A leghasznosabb: 1. Számítógépes ismeretek •„Az idősebb korosztály nagy hátrányban van ezen a téren, mert iskolában nem tanulta, viszont szüksége van rá, hogy használja.” •nagyon eltérő tudással érkeztek a hallgatók •jó lett volna, ha van előzetes szintfelmérés •egymástól is sokat tanultak •a legtöbben szívesen tanulták volna nagyobb óraszámban ezt a tantárgyat 2. EU-s ismeretek •A hallgatók a fő hangsúlyt a mai helyzetre és a konkrétumokra helyeznék, kevesebb történeti áttekintés is elég lenne.

6 A tanfolyam tartalma - tantárgyak Pszichológiai ismeretek •konkrét esetmegbeszélések Kommunikációs tréning •„kellemes meglepetés” •Jó volt, hogy a csoport tagjai sokféle helyről, sokféle előképzettség- gel érkeztek. „Így olyan információkat is meglátsz vagy meghallasz, amit ha csak a saját körödben mozogsz, nem.” •„jó csoportélmény”

7 A tanfolyam tartalma - tananyag •A tananyag könnyen érthető volt, elsajátítása nem okozott gondot. •A többség szerint az órákon való részvétel hasznosabb volt, mint a kiadott tananyag. •Sokat segítettek az oktatók által javasolt internetes oldalak. •A kapott információ mennyisége: - több, mint amire számított - kevesebb, mint amire számított - „részben más, mint amit igazán hasznosítani tudna”

8 A tanfolyam tartalma - szervezés •„A színvonalat az oktatók adták, akik saját szakmájuk csúcsán vannak.” •a szervezéssel kapcsolatos információk hiánya •oklevéllel kapcsolatos problémák •Gondot okozott, hogy a képzés nem akkreditált, és ez ráadásul nem is volt teljesen egyértelmű. •„Úgy tűnt, nincs felelőse a szervezésnek, a kontaktembert nehéz volt elérni.” •A problémák ellenére a résztvevők jó színvonalúnak nevezték a tanfolyamot. •Hasznos volt, hogy használhatták a gépeket szünetekben és ebédidőben.

9 A tananyaggal kapcsolatos javaslatok •A tananyag a résztvevők szerint tartalmas volt, nem hagynának ki belőle semmit. •Javaslatok a tananyag kibővítésére: - több számítástechnika - jogi háttér (szociális törvények) és az aktuális változások - pályázatírás - vállalkozási ismeretek - atipikus foglalkoztatással, munkahelyteremtéssel kapcsolatos gyakorlati tudnivalók •A tananyag a speciális területen dolgozók problémáira is kínáljon megoldást (hajléktalan-ellátásban dolgozók, súlyosan fogyatékos embereket segítők)

10 A tanfolyammal kapcsolatos javaslatok •Kihelyezett tanfolyam – egy intézmény több munkatársát bevonni •Iskolai végzettség szerinti csoportbontás •A hallgatókat az általuk segített hátrányos helyzetű csoportok alapján kellene tanfolyami csoportokba sorolni •Az alapozó képzést sikeresen befejezett hallgatók értesítése az induló szakosító képzésről •Utólagos konzultációs lehetőség a tanfolyam oktatóival

11 A tanultak hasznosíthatósága •magabiztosabb számítógép- és internethasználat •szélesebb körű számítógép-használat az adminisztráció során •önéletrajzírással kapcsolatban tanultak •Ibolya foglalkozásérdeklődési kérdőíve (családsegítőben) •saját cím •pszichológiai ismeretek (hajléktalan-ellátásban)

12 Tapasztalatok átadása a segítetteknek •információk továbbadása •számítógép-használat •munkahely-keresés, CV-írás •iskola- és kollégiumkeresés •szociális segélyek és lakáspályázatok felkutatása •Volt, aki szerint nem javultak a hátrányos helyzetűek munkába állási esélyei.

13 Tapasztalatok átadása - nehézségek •akik nem hallottak saját, speciális területükről (idősellátás, hajléktalanok, fogyatékosok),nem látják a tanfolyam gyakorlati hasznát /4 fő/ •idősek, fogyatékosok és pszichiátriai gondozottak–munka? •a kirekesztetteknek is sokkal nagyobb igényük volna információra, IKT eszközökre és számítástechnikai képzésre „A látássérültek esetében ehhez sajnos se az eszközeink, se a személyi feltételeink nincsenek meg. A képzőközpontok viszont általában nem vállalják látássérültek képzését, nyilván a segédprogramok beszerzése is akadályokba ütközik.”

14 A tanultak alkalmazásának akadályai •technikai feltételek, IKT eszközök hiánya (hozzáértő szakemberrel) •jogi problémák „nincs összhangban a gyermekvédelmi, szociális és közoktatási törvény, nem is beszélve az egészségügyiről…” •többszörös (elektronikus és papír alapú) adminisztráció •ügyintézési nehézségek /van, aki sorozatosan tapasztalja, hogy az ügyintézőknél tájékozottabb a friss jogszabályok terén/ •jogszabályváltozások - gyorsan elavuló szoftverek (gondozóprogram) •„Az akadályok szervezeti-felépítési problémákat vetnek fel, rugalmatlanok az önkormányzati szervezetek, nehezen veszik át a változásokat, lassan mozdulnak. Azzal együtt, hogy rugalmatlanok, viszont kiszámíthatóak.”

15 További akadályok •Többen szívesen létesítenének távmunkaközpontot, de ennek akadálya, hogy nincs elég vállalkozási és informatikai ismeretük. •Egy fogyatékosokkal foglalkozó segítő véleménye: számukra az egyedüli megoldás a külön távmunkaközpontokban való foglalkoztatás lenne „a társadalom nem tolerálja a más embereket”.

16 Szociális munka és IKT •Internet kulcsfontossága a mindennapi munkában, fontos volna a segítettek számára is elérhetővé tenni •Internet használat levelezés, kapcsolattartás, jogszabálykeresés, pályázatok keresése, állások böngészése, adminisztráció és programszervezés •Intranet használat /2 + 1kiépítés alatt/ •Két segítő elégedett munkahelye IKT-ellátottságával („Nálunk adott minden technikai feltétel” illetve 20 számítógép speciális programokkal) •többiek: több számítógép és telefonvonal kellene.

17 IKT •jó program adatrögzítésre, kezelésre és továbbításra /3 helyen/ •„Jó lenne pl. egy egységes országos nyilvántartás, ami kompatibilis lenne a munkaügyi központok nyilvántartásával is. Egységesen használt pályaalkalmassági és pályamódosítási tesztekre lenne szükség.” •„Kellene pl. olyan program, amelyikbe ha beleírnánk a gyerekek adatait, születési évet, hogy egyedülálló neveli vagy nem, hány testvére van stb., kidobná, milyen szociális támogatásokra jogosult (természetbeni és pénzbeli).” •számítógépet használnak, de speciális programokat nem, és ennek nem is érzik a hiányát /2 helyen/

18 IKT – elektronikus ügyintézés •elektronikus ügyintézés - nincsenek jó tapasztalatok /időpontkérés és az információkérés működik csak/ „Az Internetről sok formanyomtatvány letölthető, de a kitöltött nyomtatványt be kell vinni a hivatalba. Ráadásul nem sorolják fel, hogy mit kellene még benyújtani, így kétszer kell sorba állni. Szívesen kitöltöttem volna Interneten a nyomtatványt, és inkább be sem mentem volna.” „Nekem az okozott gondot, hogy sok mindent el lehetne küldeni Interneten, de be kellene hozzá szkennelni a mellékletet, és akkor itt el is akad a dolog, mert szkenner már kevés helyen van, csak faxunk van.”

19 E-befogadás Javaslatok a társadalmi kirekesztés csökkentésére és az e-befogadás növelésére: •távmunka-lehetőség biztosítása rászorulóknak (foglalkoztató ház nyitásával, PC-fejlesztéssel) •minden terepmunkát végző szociális munkás kapjon saját telefont, laptopot vezeték nélküli Internettel az adminisztráció megkönnyítésére, információszerzésre •személyes segítés és motiválás szükséges (hiába tesznek ECDL- vizsgát éves emberek, ha nem hasznosítják tudásukat és továbbra is személyesen mennek az információkért) •IKT-eszközökhöz való hozzáférés növelése, házhoz hozott tanfolyamok •ingyenessé kellene tenni az Internet-használatot az önkormányzatoknál és a könyvtárakban is

20 Köszönjük a figyelmet!


Letölteni ppt "Szociális informatika hallgatói visszajelzések Eichardt Ildikó – Petró Judit."

Hasonló előadás


Google Hirdetések