Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
ESR: Fogyasztók a neten
Offline és online vásárlási szokások közötti kapcsolatok Barcza Enikő KutatóCentrum HÍREK Média Golden Dove 2008
2
E-shopping report (ESR): a kutatásról
Offline és online várálási szokások Trendek Golden Dove 2008
3
1. E-shopping report: a kutatásról Golden Dove 2008
4
Mi az ESR? Évente ismétlődő rendszeres kutatás
Átfogó felmérés, mely az online és offline vásárlási szokások közötti kapcsolatokat, valamint az FMCG termékek online kereskedelmét vizsgálja. Módszertan: szekunder adatgyűjtés + nagymintás felmérés Minta: internetezőkre reprezentatív (kor, nem végzetség, régió, tel tip.) Elemszám: 2000 fő Kérdéskörök: Áltálános (offline) vásárlási és bevásárlási szokások Vásárlás a neten (online vásárlás és nem vásárlás okai) Napi fogyasztási cikkek online vásárlása/ vásárlási hajlandósága Demográfia
5
Válaszadói csoportok Offline vásárlók: azok az internethasználók, akik legalább alkalmanként részt vesznek a háztartás offline vásárlásaiban (n=1630) Online vásárlók: offline vásárlók, akik legalább egyszer vásároltak már valamilyen terméket online (n=1068) Egyéb Online vásárlók: offline vásárlók, akik legalább egyszer vásároltak már valamilyen terméket online, DE FMCG termékeket eddig még nem vásároltak (n=893) Effektív FMCG vásárlók: offline vásárlók, akik legalább egyszer vásároltak már FMCG termékeket online (n=175) Lojális FMCG vásárlók: offline vásárlók, akik legalább egyszer vásároltak már valamilyen FMCG terméket online, ÉS terveznek vásárolni valamilyen FMCG terméket a jövőben (n=131) Csalódott FMCG vásárlók: offline vásárlók, akik legalább egyszer vásároltak már valamilyen FMCG terméket online, DE nem terveznek vásárolni valamilyen FMCG terméket a jövőben (n=44) Nyitott FMCG vásárlók: offline vásárlók, akik terveznek vásárolni valamilyen FMCG terméket a jövőben – függetlenül attól, hogy vásároltak-e korábban valamilyen terméket online (n=521) Elzárkózó FMCG vásárlók: offline vásárlók, akik legalább egyszer vásároltak már valamilyen terméket online, DE FMCG termékeket nem vásároltak eddig, ÉS nem is terveznek vásárolni a jövőben FMCG terméket (n=590) Golden Dove 2008
6
2. Általános vásárlási szokások
Golden Dove 2008
7
Internet használat egyes célokra (%)
Kik vásárolnak? Internet használat egyes célokra (%) Az internetezők kétharmada vásárolt már online. Míg a hagyományos módon történő bevásárlás túlnyomó többségben a hölgyekre hárul, addig az online vásárlást kínáló honlapok szolgáltatásait inkább a férfiak veszik igénybe. Bázis: offline vásárlók (n=1630)
8
Internet használat egyes célokra – vásárlói kategóriák szerint
Valamennyi vásárlói csoport esetében - természetesen az online vásárlás mellett – az online bankolás és az internetes aukciók használata is szignifikáns mértékben gyakoribb, mint azon válaszadók körében, akik nem vásárolnak online. Golden Dove 2008
9
Milyen gyakran vásárolnak?
Vásárlás az interneten az elmúlt egy évben (%) Az offline bevásárlók 51%-a vásárolt már többször is online az elmúlt egy évben. kb. 1,000,000 ember A tájékozódók köre ennél jóval szélesebb: egyes adatok szerint megközelítőleg 2 millió internetező látogatott már meg online üzletet vagy ár-összehasonlító oldalt. Bázis: offline bevásárlók (n=1630)
10
Érvek az online vásárlás mellett
Kényelmi szempontok: gyorsaság, egyszerűség Ár: kedvezőbb árak Idő: munka közben vásárlás Bázis: online vásárlók (n=1068) Golden Dove 2008
11
Ellenérvek az online vásárlással szemben
Kézzelfoghatóság hiánya Bizalmi problémák Szálltási díj Bázis: offline vásárlók, akik egyszer sem vásároltak online az elmúlt 12 hónapban (n=562) Golden Dove 2008
12
Online vásárlás előnyei és hátrányai
Ön szerint mik az előnyei az online vásárlási szolgáltatásoknak? (%) Az árak összehasonlíthatósága jóval fontosabb szempont azoknak, akik már vásároltak online. Ön szerint mik a hátrányai az online vásárlási szolgáltatásoknak?(%) Az online vásárlók fele problémának ítéli meg a reklamáció nehézkességét. A nem vásárlók között viszont közel kétszer annyian említették a biztonság hiányát.
13
Fizetési módok offline vásárlások esetén
Az offline bevásárlásoknál használt fizetési módok használati gyakorisága Offline vásárlók [n=1630] Férfiak [n=783] Nők [n=847] A kézpénzes fizetést a nők között többen preferálják, míg í kártyás fizetési módszer a férfiak körében jellemzőbb. Bázis: offline vásárlók (n=1630) Golden Dove 2008
14
Alkalmazott fizetési módok online vásárlás esetén
Online vásárlások alkalmával, milyen módon szokott fizetni? (%) (több válasz lehetséges) Jelenleg az internetes vásárlások során legtöbbször utólag fizetnek a megrendelt áruért. A megrendelések egy-harmadánál előre kérik az áruk ellenértékét. A vásárlók egynegyede (23%) használja legalább alkalmanként a bankkártyás fizetést. Bázis: offline vásárlók, akik az elmúlt egy évben vásároltak, és nem utasítják el az online bevásárlást (n=829)
15
Fizetési módok használata online vásárlások esetén
Online vásárlások alkalmával, milyen fizetési módot választ? (több válasz lehetséges) (%) Az effektív FMCG vásárlók között népszerűbb az előrefizetés, illetve a kártyás fizetés Bázis: offline vásárlók, akik az elmúlt egy évben vásároltak, és nem utasítják el az online bevásárlást
16
Interneten keresztül vásárolt termékek - online vásárlók
Interneten vásárolt termékek A virtuális bevásárlókosarakba leggyakrabban műszaki cikkek, CD-k, DVD-k, könyvek és ruhaneműk kerülnek. A napi fogyasztási cikkek online vásárlása egyenlőre nem számottevő. Bázis: online vásárlók (n=1068)
17
Interneten vásárolt termékek (%)
Interneten keresztül vásárolt fontosabb termékek - egyéb online vs. Effektív FMCG vásárlók Interneten vásárolt termékek (%) % Az online módon vásárolt termékek összetételében jelentős eltérések tapasztalhatóak az FMCG termékeket vásárló, illetve a kizárólag nem FMCG termékeket vásárló internetezők között.
18
3. Trendek Golden Dove 2008
19
Házon kívűl Amerika: Európa:
Az Amerikai Kereskedelmi Kamara adatai szerint 2007-ben az Egyesült Államokban az FMCG kiskereskedelem 1%-a bonyolódott online (=6,7 milliárd dollár - 4,3 milliárd Euro). Ez az összeg az ország teljes online kereskedelmi forgalmának 4,4%-a. 2007-ben az internetes kereskedelem tejes forgalma mintegy 150 milliárd dollár (96 milliárd Euro) volt, ami az elemzők szerint 2010-ig több mint kétszeresére nő. Európa: FMCG szektor legnagyobb szereplői adnak közre információt saját online értékesítésükről. A TESCO UK, aki a meghatározó piaci szereplők közül elsőként indította el online kereskedelmi részlegét, 2008-ban 1,56 milliárd Euros forgalmat bonyolított, ami a cég teljes forgalmának 3,3%-a. Az interneten keresztül történő eladások forgalma az elmúlt évben csaknem 30%-kal haladta meg az előző évi adatokat. A cég honlapjának 850,000 regisztrált vásárlója számára hetente 250,000 megrendelést bonyolítanak le (2008-as adat). Golden Dove 2008
20
Trendek Az internet penetráció növekedésével párhuzamosan az online vásárlási kedv is folyamatosan nő, ami azt jelentheti, hogy egy éven belül már közel ember fogja rendszeresen használni az internetet vásárlásra. A válság hatására csökken a fogyasztási kedv és nő az árérzékenység, ami az internetes vásárlásokra is hatással lesz. Az FMCG termékek kereskedelme akkor fog igazán előretörni, ha a kereskedők versenyképes árakat tudnak biztosítani az ineterneten is. A jelenleg nem vásárlók 38%-a nem zárkózik el kategorikusan az FMCG termékek online módon történő beszerzésétől. Tőlünk nyugatabbra is töretlen a fejlődés, a TESCO UK évközi adatai alapján az áruházlánc internetes eladásaiban az 2008-as pénzügyi évre ismét 35%-os növekedést prognosztizál.
21
Köszönöm a figyelmet! A kutatás idei eredményei várhatóan 2009 őszén lesznek megvásárolhatók. További információ: Barcza Enikő KutatóCentrum HÍREK Média Golden Dove 2008
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.