Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Sztereofotózás Készítette: Nagytomi. A sztereofotózás elmélete  alapja a sztereolátás:  a térlátás egyik fajtája, mely közvetlen távolságérzetet ad.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Sztereofotózás Készítette: Nagytomi. A sztereofotózás elmélete  alapja a sztereolátás:  a térlátás egyik fajtája, mely közvetlen távolságérzetet ad."— Előadás másolata:

1 Sztereofotózás Készítette: Nagytomi

2 A sztereofotózás elmélete  alapja a sztereolátás:  a térlátás egyik fajtája, mely közvetlen távolságérzetet ad a kb. 0, m között elhelyezkedő tárgyakról  a két szem nem ugyanazt a képét látja egy bizonyos tárgynak

3  A két szemtengelyt a P pont nézésekor úgy kell összeforgatni ( α’ + α’’ = α ), hogy képe az A és B szem retináján azonos helyre kerüljön (b: bázistávolság)

4  2 szem = 2 fényképezőgép  ha a két gép távolsága megegyezik a szemek bázistávolságával, akkor a két elkészült képet párhuzamos látással nézve visszakapjuk az eredeti hatást  a bázistávolság növelésével (hipersztereoszkopikus hatás) a mélységi hatás fokozható

5 Sztereokép történet  Dürer rajzai – képpárok  sztereoszkóp –festmények nézegetésére  1840-es évek elején fejlődött ki a technikája a fotózás területén (talbotípiák, sztereo-dagerrotípiák)  1920-as évek: sztereo-képeslapokat is árultak már  1950-es évek: eszköztár bővülése → népszerű  más területen: 3D videokazetta, DVD, hirdetés, könyv

6 Sztereoképpárok készítése  egyszerűbb megvalósításhoz fejlettebb technika:  sztereofényképezõgép: két azonos jellemzõjû fényképezõgép egy házban

7  sztereoszán: vízszintes sín, melyen a fényképezőgép bázistávolságnyira eltolható az állványon  sztereoelõtét: segítségével egy képkockára készíthetõ el a két részkép  ezek nélkül is lehet sztereoképeket csinálni, DE csak statikus témáról

8  Mire figyeljünk, ha sztereoképeket akarunk csinálni, de nincs sztereofényképezõgépünk  a két kép készítésekor mindig azonos helyzetben tartsuk a gépet (állvány!)  használjunk azonos expozíciós beállításokat

9  ha távoli dolgokat nagyobb bázistávolsággal akarunk fényképezni, az előtér legyen homogén  bázistávolság megválasztása:  30-ad szabály: a bázistávolság legyen kb. a tárgytávolság 30-ada  „tapasztalat, meg az évek”

10  sztereoképen a motívumok helyzetét meghatározhatjuk aszerint, hogy a kép síkja előtt, vagy mögött látszanak ezt tudatosan is befolyásolhatjuk ezt tudatosan is befolyásolhatjuk  A képnek mindig az a részlete lesz a befoglaló síkban, amely a részképeken a képhatárokhoz képest azonos helyzetben van

11  az előbbi beállítás elsősorban a fényképezéskor lehetséges:  célkeresztes kereső + állvány  pl.: ha azt akarjuk, hogy egy motívum kiemelkedjék a képsíkból, akkor egy, a valóságban mögötte lévő tárgyat kell a képeken azonos helyre hozni  utólagos korrekció: képszélek vágásával, vagy takarásával

12 Sztereoképek megtekintése  Sztereoszkóp (ld. K ép.)  két fő fajtája: dia- és papírképek nézésére  két ugyanolyan gyűjtőlencse az emberi szempár távolságának megfelelően  a lencsék tengelye párhuzamos

13  tükrös és prizmás sztereoszkóp:  a szemek optikai tengelyének eltolása  nagyobb méretű képek nézésére

14  Keresztezett nézés  szemünk és a képpár közt nézzünk egyre közelebbi pontra, míg a háttérben levő képek fedésbe nem kerülnek és létre nem jön a 3D kép  Sztereovetítőgép  ikervetítőgép  különböző szűrési elárások (pl. szín, polár)  szemüveg kell  Párhuzamos nézés  két egymás melletti képet közelről, majd egyre távolodva nézzünk, megtartva a párhuzamos szemtengelyeket  időnként három képet látunk → a középső kell

15  ‘Interlaced’  számítógépre készült technológia  ‘LCS’ (Liquid Crystal Shutter) szemüveg kell  Anaglyph  a két kép egy képmezőben látható  az elkülönítés színszűrőzéssel (vörös és cián v. zöld)  szemüveg kell (általában a bal lencse vörös, a jobb lencse cián v. zöld)

16  ‘JPS’  netről letölthető szoftverrel nézhetők meg  lehetőségek: keresztezett, párhuzamos vagy szabad nézés, vörös/zöld vagy vörös/cián anaglyph szemüveggel vagy LCS szemüveggel való nézésre alkalmas megjelenítés  Shutter (redőny) – technológia  elődje a sisakba épített két monitor volt (320x200)  shutter – technológia: két LCD kijelzőből álló szemüveg  az LCD kijelzők felváltva takarják el a szemet és egy monitor felváltva jeleníti meg a megfelelő szemnek szánt képeket

17 Rokon területek  A „TNTmips”  sztereofotó-pár egy (közös) képpontjából felületi modell készítése  Színkeverés  kivonó színkeverés színszűrőkkel (egyre kisebb fényintenzitás)  két szín komplementer pár, ha színszűrőkben alkalmazva őket, feketét kapunk  ez az alapja az anaglyph sztereo technikának

18  Hologram  lézersugár optikai kettéválasztása: referenciasugár és a felvétel tárgyára irányuló sugár  a referenciasugár megvilágítja a holografikus filmet, a másik sugár visszaverődik a tárgyról, úgy kerül a fényérzékeny emulzióra  a film előhívása után a referenciasugárral azonos szögbõl megvilágítva láthatóvá válik az eredeti tárgy háromdimenziós képe  Következzék néhány sztereofénykép

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

32

33

34

35

36

37

38 Köszönöm a figyelmet


Letölteni ppt "Sztereofotózás Készítette: Nagytomi. A sztereofotózás elmélete  alapja a sztereolátás:  a térlátás egyik fajtája, mely közvetlen távolságérzetet ad."

Hasonló előadás


Google Hirdetések