Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Hány „D” is a „3D”, avagy látunk, vagy érzékelünk?

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Hány „D” is a „3D”, avagy látunk, vagy érzékelünk?"— Előadás másolata:

1 Hány „D” is a „3D”, avagy látunk, vagy érzékelünk?

2 Dimenziók  Pont-0D (kiterjedés nélkül)  Vonal-1D ( keresztmetszet nélkül)  Sík-2D (3 pont által kifeszítve)  Tér-3D (a „hol” kérdése)  Téridő-4D (a „mikor van a hol” kérdése)  Szuperhúrok-11D (a kvantummechanika és a relativitáselmélet harmonizálása)  Matematika-∞D (az elmélet világa)  Látás-?D

3 Holográfia, Gábor Dénes  jún. 5, Budapest  feb. 9. London  1946 – 1951 holográfia  fizikai Nobel-díj

4 A holográfia elve  Interferencia hullámok létrehozása, referenciafénnyel.  Az interferencia képet rögzítjük.  A képet reprodukálni kell.

5 Fénykép, kontra hologram A fénykép tárolja:  intenzitás (fényesség)  hullámhossz (szín) A hologram tárolja:  intenzitás (fényesség)  hullámhossz (szín)  fázisállapot (mélység)

6 A holográfia fejlődése  A lézer feltalálása.  A referenciahullám és a megvilágító hullám különválasztása.

7 A holográfia felhasználása  Roncsolásmentes anyagvizsgálat  Adattárolás  Részecskekutatás  Ábra- és karakterfelismerés Önálló tudományág!

8 Térlátás  Charles Wheatstone fizikus, 1838 A térérzékelés látásmódunk egyik következménye és elő- nye. Bal és jobb szemünkkel más-más szögből látunk, vagyis kicsit különböző képe- ket érzékelünk. A két képből agyunk alkotja meg a környe- zet 3 dimenziós képét.

9 Sztereogram  David Brewster fizikus, 1840-es évek

10

11

12 Sztereó képek  Keresztezett nézés eszköz nélkül nézzük a két képet  Párhuzamos nézés segédeszközzel  'Interlaced‘ LCD szemüveg  Shutter-technológia sisak a virtuális világhoz

13 Anaglif technika A sztereó hatást keltő képek, ebben az esetben egy erre a célra készült szemüveggel nézhetőek meg, amelynek egyik (többnyire a bal) lencséje a vörös, a másik pedig a kék (cyan) illetve zöld.

14 Anaglif fényképezés  Az eljárást Louis Ducos du Hauron szabadalmaztatta, és ő készítette az első anaglif papírképeket ben.  A kamera elé (amely még csak fekete – fehér kép készítésére volt alkalmas) egy vörös átlátszó papírt vagy üveget helyeztek, és így exponáltak. Majd a kamerát arrébb mozdítva a másik szem pozíciójába, a kamera elé most cyan színű szűrőlap került

15 Sztereófotózás ma  Jelen esetben a két különböző expozíció, két önálló színes képet eredményezett.  A két képet egy erre alkalmas képfeldolgozó programmal úgy manipulálták, hogy az egyikből a vörös színt elvették (mintha a kép három – vörös, zöld, kék – különböző színű fóliából állna össze), és a másikhoz hozzáadták.

16 Anaglif számítógépes grafika  A kép Boris Starosta, az Egyesült Államokban élő lengyel származású „sztereóművész” alkotása

17 Sztereókép házilag  „Digitális fotó” magazin. A kép egy egyszerű digitális kép átalakítása képszerkesztővel.

18 3D képek a marsról

19 3D képek a marsról antwrp.gsfc.nasa.gov

20 Nincs királyi út! (Sain Márton) ProKontra Hologram - kiváló kép- drága - korlátozott méretű - igényli a referenciafényt Sztereogram - reprezentálja a valós térlátást - nincs mozgókép - nincs textúra - csak két szemmel látható - fárasztja a szemet - bonyolult előállítás Sztereokép - viszonylag olcsó - csak két szemmel élvezhető - eszközfüggő - hosszú távon fárasztja a szemet

21 Köszönöm a megtisztelő figyelmet! Kása János MACSED


Letölteni ppt "Hány „D” is a „3D”, avagy látunk, vagy érzékelünk?"

Hasonló előadás


Google Hirdetések