Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Győr, 2013. 07. 08. A JÓ VASÚTI PÁLYAÁLLAPOT MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGI JELENTŐSÉGE VASÚTTECHNIKAI SZAKMAI ANKÉT KÖZLEKEDÉSÉPÍTÉSI TANSZÉK Dr. Horvát Ferenc.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Győr, 2013. 07. 08. A JÓ VASÚTI PÁLYAÁLLAPOT MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGI JELENTŐSÉGE VASÚTTECHNIKAI SZAKMAI ANKÉT KÖZLEKEDÉSÉPÍTÉSI TANSZÉK Dr. Horvát Ferenc."— Előadás másolata:

1 Győr, A JÓ VASÚTI PÁLYAÁLLAPOT MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGI JELENTŐSÉGE VASÚTTECHNIKAI SZAKMAI ANKÉT KÖZLEKEDÉSÉPÍTÉSI TANSZÉK Dr. Horvát Ferenc főiskolai tanár

2 1. A VASÚTI PÁLYÁK MŰKÖDTETÉSÉRŐL A vasúti infrastruktúra működtetésért felelős műszaki garnitúra célja: RAMS R = Reliability MEGBÍZHATÓSÁG A = AvailabilityHASZNÁLHATÓSÁG M = MaintainabilityKARBANTARTHATÓSÁG S = SafetyBIZTONSÁG Az állam célja: minél kisebb legyen a működtetés forrásigénye Stabil finanszírozás Magas fokú műszaki teljesítmény Egyre nagyobb az ellentmondás a helyhez kötött vasúti infrastruktúra állapotából fakadó forrásigény és a tényleges finanszírozás között.

3 A vasúti közlekedés biztonságát és szolgáltatási színvonalát biztosító pályafenntartási tevékenység 1. A VASÚTI PÁLYÁK MŰKÖDTETÉSÉRŐL

4 Gyártási és építési eltérések Állapotromlás (R) Elviselt forgalmi igénybevétel (T) Fekvésgeo- metriai hibák, kopások Fáradások Törések Siklások Az állapot romlása és a következmények alakulása az elviselt forgalmi terhelés függvényében. A „magára hagyott” vasúti pálya esete 2. A VASÚTI VÁGÁNY ÁLLAPOTÁNAK ROMLÁSA

5 Állapotromlás (R) Elviselt forgalmi igénybevétel (T) Fekvésgeo- metriai hibák, kopások Fáradások Törések Siklások Az állapotromlás törvénye 2. A VASÚTI VÁGÁNY ÁLLAPOTÁNAK ROMLÁSA

6 Állapotromlás (R) Elviselt forgalmi igénybevétel (T) Az állapotromlás sebessége 2. A VASÚTI VÁGÁNY ÁLLAPOTÁNAK ROMLÁSA T1T1 T2T2 !

7 Építési határérték Állapotromlás (R) Elviselt forgalmi igénybevétel (T) A vasúti pálya állapotváltozásának és a határértékeknek sémája Abszolút határérték Biztonsági határérték Gazdaságossági határérték Optimum 2. A VASÚTI VÁGÁNY ÁLLAPOTÁNAK ROMLÁSA

8 A vasúti közlekedés biztonságát és szolgáltatási színvonalát biztosító pályafenntartási tevékenység 3. A MUNKÁLTATÁSOK HATÁSA

9 elviselhető többlet igénybevétel Állapotromlás (R) Forgalmi igénybevétel (T) R1R1 R2R2 3. A MUNKÁLTATÁSOK HATÁSA Az FKG munka hatása Kérdés: az elvégzett FKG munka eredményének tartóssága

10 Összefüggés a személyszállítási fajlagos vontatási energia és a pálya geometriai állapotát jellemző SAD minősítő szám között 3. A MUNKÁLTATÁSOK HATÁSA

11 SAD SAD romlásgörbe Évek Költségtöbblet (millió Ft) Vontatási energia költségtöbblet SAD romlásgörbe FKG munkáltatással Vontatási energia költségtöbblet FKG munkáltatással 3. A MUNKÁLTATÁSOK HATÁSA Az FKG munka hatása TMK program esetén

12 Diagram forrása: Dr. Hanyecz Pál, MÁV Zrt. KI, ppt, A finanszírozás alakulása 2003 – 2011 között A vasúti közlekedésről szóló CLXXXIII. törvény (vtv) 28. § (1) pontja szerint: Az állam nevében a miniszter… szerződésben kötelezettséget vállal a … pályahálózat működtetésével kapcsolatban felmerült, és a hálózat-hozzáférési díjból, valamint a vasúti társaság egyéb üzleti tevékenységéből nem fedezett, indokoltnak elismert költségei megtérítésére. 4. TÉNYADATOK A KÖZELMÚLTBÓL

13 „… a vasút pénznyelő…” „… a vasút veszteséget termel…” Politikusok és gazdasági szakemberek manapság gyakran hangoztatott kijelentései: KÉRDÉSEM: A KIJELENTÉSEK ALAPJÁUL A TÖKÉLETES TÁJÉKOZATLANSÁG VAGY AZ ERŐTELJES VASÚTELLENESSÉG SZOLGÁL? 4. TÉNYADATOK A KÖZELMÚLTBÓL

14 Állandó sebességkorlátozások alakulása 4. TÉNYADATOK A KÖZELMÚLTBÓL

15 Karbantartási költségek 4. TÉNYADATOK A KÖZELMÚLTBÓL

16 A vasúti pálya főbb elemeinek felújítási ciklusidői a MÁV Zrt. hálózatán Megnevezés Forgalmi terhelés (millió elegytonna) Ciklusidő illetve élettartam (év) Vágányszabályozás40 – 704 – 5 Síncsiszolás20 – 301 – 3 Ágyazattisztítás150 – – 15 Teljes ágyazatcsere200 – – 30 Síncsere300 – – 35 Vasbetonalj csere350 – – 40 Alépítmény felújítása  500  40 Munkáltatási ciklus és élettartam adatok a DB nem nagysebességű fővonalaira MegnevezésMűszakilag indokolt ciklusidő (év) Számított ciklusidő 2006 évben (év) Vágányszabályozás (vágányfm)pályaállapot függvénye5 Keresztalj javítás (db)25209 Keresztalj csere (db)25189 Kitérő alkatrész csere (db)1221 Komplett kitérőcsere (db)17635 Felépítménycsere (vágányfm)24224 Forrás: MÁV Pályavasút üzleti stratégiája ( ) Forrás: B. Lichtberger: Handbuch Gleis, TÉNYADATOK A KÖZELMÚLTBÓL

17 A megvalósult fejlesztések aránya a műszakilag szükségeshez képest 4. TÉNYADATOK A KÖZELMÚLTBÓL

18 Élettartam év A vasúti pálya élettartam költségei Forrás: Balfour Betty Co. Az élettartam költségek év távlatában nem stabilak (pl. árváltozások, új technológia, megoldások megjelenése). Bár az élettartam költségek nem stabilak nagyobb időtávlatában, de az ezeken a költségeken alapuló műszaki lehetőségek sora jól ismert (a technika mai színvonalán). Ezért az élettartam költségek alapján ma egyértelműen eldönthető, hogy melyik műszaki megoldás a gazdaságos. A vasúti pálya élettartam költségeinek megoszlása 4. TÉNYADATOK A KÖZELMÚLTBÓL

19 A magyar vasúti infrastruktúra fejlesztési igénye Forrás: MÁV Pályavasút üzleti stratégiája ( ) Megnevezés Vonalhossz (km) Teljes beruházási költség (milliárd Ft) Törzshálózat összesen ebből - TEN-T hálózat összesen egyéb országos törzshálózat Elővárosi vasúthálózat Mellékvonalak MÁV Zrt. összesen TÉNYADATOK A KÖZELMÚLTBÓL

20 A vasúti közlekedés biztonságát és szolgáltatási színvonalát biztosító pályafenntartási tevékenység 5. A SEBESSÉGKORLÁTOZÁSOK PROBLÉMÁJA

21 Sebességkorlátozások összes hossza 2013 év tavaszán Forrás: Szemerey Ádám 5. A SEBESSÉGKORLÁTOZÁSOK PROBLÉMÁJA

22 Sebességkorlátozások alakulása 1999 – 2014 évek között Forrás: Szemerey Ádám 5. A SEBESSÉGKORLÁTOZÁSOK PROBLÉMÁJA

23 Forrás: Dr. Tömpe István, MÁV Zrt., 2011 Pályaállapot miatti állandó sebességkorlátozások a MÁV Zrt. vonalhálózatán (2010) 5. A SEBESSÉGKORLÁTOZÁSOK PROBLÉMÁJA

24 Gyorsítási energiaértékek különböző V 0 és V i gyorsítási sebesség értékpárok függvényében, valamint a gyorsítási energiák költségei Siemens Taurus villamos mozdony és 500 t tömegű személyszállító gyorsvonat Sebességlépcső (km/h) Egy gyorsítás villamos- energia költsége (Ft) V0V0 ViVi Sebességlépcső (km/h) Egy gyorsítás villamos- energia költsége (Ft) V0V0 ViVi Siemens Taurus villamos mozdony és 2000 t tömegű tehervonat

25 5. A SEBESSÉGKORLÁTOZÁSOK PROBLÉMÁJA A sebességkorlátozások utáni bruttó gyorsítási energia költség november 1. és október 31. között a Budapest-Kelenföld – Győr vonal vágányaiban, havi bontásban Megjegyzés: csak Taurus személy- és teherszállítás, Railjet, Flirt és Talent vontatójárművű vonatok esetére

26 5. A SEBESSÉGKORLÁTOZÁSOK PROBLÉMÁJA Négy vasútvonalra a becsült, lassújelek utáni nettó gyorsítási energiaköltség 2012 évben Becslés a számítások alapján: a hálózaton a jelenlegi lassújel állomány mellett a fellépő gyorsítási teljes többletköltség a teljes éves villamosenergia felhasználási költség 30%-át biztosan meghaladja!

27 Az élettartam meghosszabbításának nem egészséges módszere a teljes elhasználódásig való használat. Ez ráadásul akadályozza az egyes elemek, szerkezetek újrafelhasználhatóságát is. A finanszírozás csökkentése nem mehet a műszaki színvonal rovására, nem károsíthatja a RAMS elvet. 6. KÖVETKEZTETÉSEK Alapigazságok Az igényesebb megoldást és a korszerű technológiával történő, jó minőségű építést kell előnyben részesíteni. A jó minőség miatti kevesebb karbantartási beavatkozás, a vágányzárak számának csökkenése, a lassújelek elmaradása nagyon jelentős megtakarításokat jelenthet a pálya élettartama során.


Letölteni ppt "Győr, 2013. 07. 08. A JÓ VASÚTI PÁLYAÁLLAPOT MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGI JELENTŐSÉGE VASÚTTECHNIKAI SZAKMAI ANKÉT KÖZLEKEDÉSÉPÍTÉSI TANSZÉK Dr. Horvát Ferenc."

Hasonló előadás


Google Hirdetések