Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

NAPKÖZI- ÉS ISKOLAOTTHONOS NEVELÉS I. SZAKMAI TOVÁBBKÉPZÉS ALSÓ TAGOZATOS TANÍTÓK SZÁMÁRA PEDAGÓGUSOK KIÉGÉSÉNEK MEGELŐZÉSE KPSZTI BUDAPEST 2012. DECEMBER.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "NAPKÖZI- ÉS ISKOLAOTTHONOS NEVELÉS I. SZAKMAI TOVÁBBKÉPZÉS ALSÓ TAGOZATOS TANÍTÓK SZÁMÁRA PEDAGÓGUSOK KIÉGÉSÉNEK MEGELŐZÉSE KPSZTI BUDAPEST 2012. DECEMBER."— Előadás másolata:

1 NAPKÖZI- ÉS ISKOLAOTTHONOS NEVELÉS I. SZAKMAI TOVÁBBKÉPZÉS ALSÓ TAGOZATOS TANÍTÓK SZÁMÁRA PEDAGÓGUSOK KIÉGÉSÉNEK MEGELŐZÉSE KPSZTI BUDAPEST DECEMBER 4.

2 Mottóm: „Nem létezik olyan filozófia, meggyőződés vagy elvrendszer, amelynek elsajátítására bárkit rábeszélnék. Csak arra vállalkozhatom, hogy az én tapasztalatom pillanatnyi jelentőségét én értelmezzem, és aszerint éljek. És igyekszem másoknak lehetővé tenni és megadni a szabadságot, amellyel a maguk belső szabadságát létrehozhatják, s ezzel a maguk számára értelmezhetik.” (Carl Rogers)

3 „Munkánk művészet, amely a legszebb anyagon dolgozik, ami csak ember elé kerülhet, magán az emberi lény alakulásán és fejlődésén.” (Rudolf Steiner )

4

5 ”Hiszek abban, hogy a tanár személyisége a tanulás legfontosabb eleme, fontosabb, mint a tudása, fontosabb, mint azok a módszerek, amiket használ.” (Carl Rogers)

6 Mentálhigiéné=pszichológiai immunrendszer „Célja az egészségesség, ezen belül - a lelki egészség megőrzése, - a pszichikai jólét fokozása, - a lelki jellegű (vagy eredetű) betegségek és problémák megelőzése, - az enyhébb magatartási zavarok stigmatizációtól mentes rendezése, - az ember egészségben tartásának elősegítése.” (Bagdy Emőke)

7 „A lelki egészség pozitív életérzéssel járó belső folyamategyensúly és ebből következő viselkedés, amellyel az egyén biztosítja belső stabilitását és a társadalomban elfoglalt megfelelő helyét szüntelen változások –nehézségek, zavarok, terhelések, sőt olykor szomatikus betegségek és fenyegetettség – közepette is.” (Tomcsányi Teodóra)

8 Tanári munka jellegzetessége: magányos tevékenység 1. Egymástól elkülönülten végezzük 2. Informális kapcsolataink nem a közös munkatevékenység köré szerveződnek 3. Alacsony szintű az együttműködés 4. Nevelés-tanítás „személyiségfogyasztó” foglalkozás, ha nem teszünk ellene

9 KIÉGÉS Burnout szindróma:kötelességeink hálójában „Burnout (kiégés) szindróma krónikus, emocionális megterhelések, stresszek nyomán fellépő fizikai, emocionális, mentális kimerülés állapota, amely a reménytelenség és inkompetencia érzésével, célok és ideálok elvesztésével jár, s melyet a saját személyre, munkára, illetve másokra vonatkozó negatív attitűdök jellemeznek.” H. Freudenberger Kiégett, akinek : - idealizmusa, energiája, céltudata nagymértékben megcsappant; -fizikai, lelki erőforrásai kiapadtak az egyén vagy a társadalom által megkövetelt irreális célkitűzések érdekében kifejtett, túlzott erőfeszítés következtében

10 Kiégés specifikus jellemzői: -Szervezetpszichológiai jelenség, az egyéni és a szervezeti sajátosságok összjátékának „eredménye”: Az egyén ég ki, de adott intézmény körülményeinek hatására -Munkahely szervezeti sajátosságai • hiányos teljesítménymérés (kontroll) • visszajelzés hiánya • megerősítés hiánya • alacsony jövedelem • extra igénybevétel mellett nagy felelősség • gyakori krízishelyzet • elégtelen adminisztratív támogatás • adminisztratív terhek • korlátozott előrejutási lehetőségek • határaink rugalmas kezelése - Kiégésre hajlamosító személyiségjegyek • áldozatkész és elkötelezett személyiségtípus; • túlzottan elkötelezett személyiségtípus, akinek nincs kielégítő magánélete; • autoriter (erős kontrollt gyakorló, melegség, gondoskodás, kétoldalú kommunikációt nélkülöző és/vagy lekezelő személyiségtípus

11 Kiégés fázisai A bizonyítani akarástól a bizonyítási kényszerig 1.Lelkesedés – lángoló lelkesedés (Ha nincs tűz, nincs kiégés sem) Nagy remélyek, felfokozott segítő szándék, sok energia, irreális elvárások saját magunkkal szemben, önként vállalt túlórák, túlmunkák,”semmire sincs időm” érzés…) 2.Stagnálás – szembesülés a realitásokkal Család,szabadidő, pénz, barátok stb. fontosabbá válnak, mint a munka. A hangsúly a személyes igények kielégítésére esik. 3.Frusztráció – egyén megkérdőjelezi saját hatékonyságát, munkájának értékét Emocionális (érzelmi)zavarok, testi tünetek, viselkedési problémák 4.Apátia – válasz, védekezés a frusztrációval szemben Krónikusan frusztrált, de szüksége van az állásra. Közöny, a „munka az csak munka, semmi több. Jellemzője:min. munkavégzés, kerüli a kihívásokat, csak a pozíció megőrzése a cél.

12 A kiégés jellegzetes hullámzása Beavatkozás: munka szeretete fázisa • kiegyensúlyozott szemlélet, melyben a számára fontos munka- és magánéleti értékek, szükségletek, motivációk harmonikusan elrendeződnek, életöröme, életereje nem veszik el; •higgadtabbá válik, a túlzott lelkesedés kiegyensúlyozott elköteleződésbe fordul; • kooperatív együttműködés kialakítására képes kollégáival, nyitott a kreatív tervek, kezdeményezések iránt.

13 A kiégés elkerüléséhez ezekre a tünetekre figyelek magamnál és másoknál  A foglalkozással kapcsolatos elégedettség fokozatos megszűnése „Ma legszívesebben be sem mennék dolgozni.”  A kisebb egészségügyi panaszok szaporodása (fejfájás vagy migrén, émelygés, hányinger és emésztési zavarok, hátfájás, megfázás, alvási zavarok)  A munkahelyi feladatok teljesítésével kapcsolatos zavarok (fokozott érzékenység, ingerlékenység a munkahelyen, szaporodó konfliktusok a munkatársakkal, majd visszahúzódás a társas kapcsolatoktól)  Csökkenő önbizalom és önértékelés (Úgy érzem, rosszul dolgozom, szaporodnak a konfliktusok, valóban csökken az elvégzett munka színvonala)  A testi és érzelmi tünetek fokozódása (az előző két pont problémái okozta feszültségek miatt)  Gyorsuló spirál (rosszabbodó munkateljesítmény, a depresszió és az apátia állandósulása )

14 „Korunk legnagyobb felfedezése, hogy az emberek megváltoztathatják életüket, hozzáállásuk megváltoztatásával. „ Williem Jones

15 „Hagyd, hogy eljuss arra a szent helyre önmagadban, ahol azt a kincset tartod, amelyet a Te neveddel illetnek.” (Virginia Satir)

16 ÖNISMERET

17 MIRE FÓKUSZÁLJUNK?

18 A JOHARI-ABLAK Joseph Luft és Harrington Ingram ÉN Ismerem Nem ismerem Nem ismerem Ismerik Nem ismerik MÁSOKMÁSOK NYÍLT terület „ARÉNA” REJTETT ZÁRT terület VAK terület ISMERETLEN SÖTÉT terület

19 Munkaerő piaci Család helyzetem „karosszéria” Személyes stílusom Iskolázottságom Képességek Emberek készségek észlelése Értékeim Érdeklődési köröm

20 mimika, arc: 35% testnyelv: 35% testnyelv: 35% hangsúly,  szín: 23% verbális, szavak: 7% verbális, szavak: 7% Üzenő Fogadó KÓDOL KKÓÓDDOOLLÁSÁSKKÓÓDDOOLLÁSÁSDEKÓDOLÁS KÓD KÓD VISSZACSATOLÁS VISSZACSATOLÁS MEGERŐSÍT VAGY CÁFOL MEGERŐSÍT VAGY CÁFOL A TISZTA KOMMUNIKÁCIÓ

21 Értelem Érzelem

22 Értelem

23 Marine Drilling egyik olajfúró-torony ügyvezetojétol jött St. Johnsból, Newfoundlandról. Nekik ilyen hegyeket kellett eltéríteni a fúrótorony közeléből hajók vontatásával. Ebben a különleges helyzetben a víz nyugodt volt és a Nap egyenesen rásütött, ezért a búvárok képesek voltak a vízbe menni, hogy elkészítsék ezt a képet. Tiszta víz, mi?! Becslések szerint a súlya tonna. És most már tudjuk, miért mondják, hogy egy kép többet mondd ezer szónál..... és azt is tudjuk, miért süllyedt el a Titanic!

24 tehetetlenség sértettség kiszolgáltatottság megalázottság sarokba szorítottság becsapottság hitetlenség elveszettség féltékenység félelem bizonytalanság eszköztelenség erőtlenség fáradtságaggódás DÜH HARAG JÉGHEGY TEÓRIA

25 önbecsülésem Identitásom egyediségem eredetiségem pótolhatatlanságom kreativitásom Önmegvalósítás

26 Teljesítmény megbecsülés teljesítés: - munka - tanulás megfelelés: - szerepek - kompetencia

27 valahova tartozás, kötődés elfogadottság, szeretet Ismertség, presztízs izoláció elkerülése Társas

28 lakás, megélhetés tartalékok, rend, méltóság emberi kiszámíthatóság fizikai és érzelmi biztonság Biztonság

29 Túlélés Az emberi szükségletek hierarchiája ( MASLOW - piramisa ) optimális hőmérséklet, étel, ital, oxigén biológiai szükségletek, sex, alvás, mozgás

30 Túlélés Az emberi szükségletek hierarchiája ( MASLOW - piramisa ) optimális hőmérséklet, étel, ital, oxigén biológiai szükségletek, sex, alvás, mozgás lakás, megélhetés tartalékok, rend, méltóság emberi kiszámíthatóság fizikai és érzelmi biztonság Biztonság

31 optimális hőmérséklet, étel, ital, oxigén biológiai szükségletek, sex, alvás, mozgás Túlélés lakás, megélhetés tartalékok, rend, méltóság emberi kiszámíthatóság fizikai és érzelmi biztonság valahova tartozás, kötődés elfogadottság, szeretet Ismertség, presztízs izoláció elkerülése Biztonság Társas Az emberi szükségletek hierarchiája ( MASLOW - piramisa )

32 optimális hőmérséklet, étel, ital, oxigén biológiai szükségletek, sex, alvás, mozgás Túlélés lakás, megélhetés tartalékok, rend, méltóság emberi kiszámíthatóság fizikai és érzelmi biztonság valahova tartozás, kötődés elfogadottság, szeretet Ismertség, presztízs izoláció elkerülése Biztonság Társas Teljesítmény Az emberi szükségletek hierarchiája ( MASLOW - piramisa ) megbecsülés teljesítés: - munka - tanulás megfelelés: - szerepek - kompetencia

33 optimális hőmérséklet, étel, ital, oxigén biológiai szükségletek, sex, alvás, mozgás Túlélés lakás, megélhetés tartalékok, rend, méltóság emberi kiszámíthatóság fizikai és érzelmi biztonság valahova tartozás, kötődés elfogadottság, szeretet Ismertség, presztízs izoláció elkerülése önbecsülésem Identitásom egyediségem eredetiségem pótolhatatlanságom kreativitásom Biztonság Társas Teljesítmény Önmegvalósítás Az emberi szükségletek hierarchiája ( MASLOW - piramisa ) megbecsülés teljesítés: - munka - tanulás megfelelés: - szerepek - kompetencia

34 IGÉNYEK

35 Időkerék zajló idő

36 magán idő zajló idő Időkerék

37 magán idő zajló idő intim idő Időkerék

38 „..amint a tapasztalat számára nyitottá válunk, amint szabadabban tudjuk átélni érzéseinket, jelentősen megváltoznak az értékeink, az életünk.” Klein

39

40

41 3. Oltsd ki a haragot a szeretet erejével! (Megfigyelték, hogy azoknak, akik szeretteikről beszélnek, érfalaik tágultak, ellazultak, vagyis a szeretet bizonyítottan szívkoszorúér-tágító hatású!) © Szeress! © Öleld meg gyakran azokat, akik fontosak Neked! © Gondolj valakire szeretettel! © Oldozd fel a dühöt megbocsátással! Bagdy Emőke

42 FESZÜLTSÉGOLDÁS Szunyókálás Testedzés Relaxálás Erősítés Szaladás Sokadalom Zenehallgatás Bagdy Emőke

43 Öt természetes szabadságjog LÁTNI ÉS HALLANI  azt, ami bennem van, és nem azt, aminek lennie kéne; ELMONDANI  azt, amit érzek és gondolok, és nem azt, amit mondanom kéne; ÉREZNI  amit érzek, és nem azt, amit éreznem kéne; KÉRNI  azt, amire szükségem van, és nem várni, várni, várni, amíg engedélyt kapok; MERNI  hogy azt tegyem, amit szeretek ahelyett, hogy mindig a biztosat választanám. Megpróbálom. Virginia Satir

44 „Adj Uram türelmet, hogy elviseljem, amin nem tudok változtatni! „Adj Uram türelmet, hogy elviseljem, amin nem tudok változtatni! Adj erőt, hogy képes legyek változtatni azon, amin lehet! És adj bölcsességet, hogy a kettő között különbséget tegyek!” Reinhold Niebuhrnak tulajdonított fohász:

45 Kalóné Gabi Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "NAPKÖZI- ÉS ISKOLAOTTHONOS NEVELÉS I. SZAKMAI TOVÁBBKÉPZÉS ALSÓ TAGOZATOS TANÍTÓK SZÁMÁRA PEDAGÓGUSOK KIÉGÉSÉNEK MEGELŐZÉSE KPSZTI BUDAPEST 2012. DECEMBER."

Hasonló előadás


Google Hirdetések