Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Hujber Tamásné Pszichológus 2009. szeptember 8.. 1. Mi hívta életre? (Mentálhigiéné a közoktatásban.) 2. Mentálhigiénés tanácsadás színterei 3. Tanácsadói.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Hujber Tamásné Pszichológus 2009. szeptember 8.. 1. Mi hívta életre? (Mentálhigiéné a közoktatásban.) 2. Mentálhigiénés tanácsadás színterei 3. Tanácsadói."— Előadás másolata:

1 Hujber Tamásné Pszichológus szeptember 8.

2 1. Mi hívta életre? (Mentálhigiéné a közoktatásban.) 2. Mentálhigiénés tanácsadás színterei 3. Tanácsadói kör bemutatása 4. Tárgyi erőforrás igény 5. Módszerek bemutatása 6. Ajánlatok az intézmények részére

3  „Az egészség, mint állapot nem csak az egészségügyön belül értelmezendő. Sokkal összetettebb tényezők eredményeként kialakuló, fenntartható állapot. Ebben a megközelítésben a lelki egészség gondozásának része minden lelki érték, kapcsolati kultúra fejlesztése. A mentálhigiéné lelki, kapcsolati kultúra.” (Dr. Grezsa Ferenc)

4  A mentálhigiéné lehet a nevelés új értelmezési kerete?  Miért van szükség ma a korábbi időszakokhoz képest tudatosabb pedagógiai tevékenységre?  Hogyan tud a 21. század pedagógusa megfelelni a mentálhigiénés feladatok követelményeinek?

5  Szemléletmód  Szakmai kihívás  Ismeret, készség, önismeret, attitűd váltás  A mentális egészség fenntartását szolgáló értékek közvetítése  Az iskolai élettér, az ott kialakult viszonyok, kapcsolatok segítsék az ott élők lelki egészségének védelmét  Pedagógus, tanuló, szülő

6 Újra kell tanulni és tanítani a spontán mentálhigiénés szemléletet, amit a humán hivatás szakmává válásával elveszítettünk. A pedagógusnak át kell adni a lelki harmónia megteremtéséhez szükséges tudnivalókat. De hogyan, ha ő maga sem tudja saját harmóniáját megtalálni.

7  Pedagógusképzésben kellene kezdeni  Pályán lévőknek folyamatos továbbképzés szükséges  A már kiképzett szakemberek iskolai munkáját kellene támogatni  Konzultációs hálózat létrehozása  Szupervízió  A tanuló mentálhigiénés problémáival történő foglalkozás időkerete nem megoldott.  Pénz, pénz, pénz...

8 SzemélyekÁtlagSzórás Kortárs barát 3,561,26 Anya 3,501,39 Partner 3,321,54 Idősebb, tapasztaltabb barát 3,161,38 Testvér 2,901,51 Apa 2,631,39 Más rokon 2,141,22 Orvos 2,071,26 Más felnőtt 1,731,07 Osztályfőnök 1,711,05 Pszichológus 1,681,19 Más tanár 1,510,9 Hitoktató/lelkész 1,420,96

9 1. Pedagógus tanácsadó konzultáció 2. Tanuló tanácsadás 3. Szülő konzultáció

10

11

12

13  Tanulói tanácsadás (alkalom): általában egyéni, ritkán baráti/párkapcsolati jelenléttel. A tagintézményekkel el kell fogadtatni azt a működési módot, hogy az érdeklődő tanulók tanítási időben is eljussanak a tanácsadói szolgáltatáshoz.  Szülői tanácsadás (alkalom): az intézményi összekötővel előre egyeztetett időpontban – soha nem a tanácsadóval való kontaktkapcsolatban!  Pedagógus konzultáció (alkalom): a pedagógusok a tanácsadás időtartamában előre egyeztetett időpontban vehetik igénybe. A pedagógusok részére egyeztető/problémajelző lap található a tanáriban kifüggesztve. Mintáját a mellékletben elhelyezem.

14  Kiscsoportos pedagógus konzultáció (alkalom): általában team-ben, egy projektben dolgozók, vagy egy osztályban tanító pedagógusok számára. A kiscsoport 10 fő alatti létszámot jelent. Optimális munkaforma a siker átéléséhez.  Nevelőtestületi/csoportos továbbképzések/tréningek (alkalom): a nevelőtestület egészét, vagy nagyobb csoportjait jelenti pl.: munkaközösségeket. Előnye ennek a formának, hogy egyszerre hallják mindazok, akik számára az értekezlet, továbbképzés, tréning szól.

15  Osztály/tanulócsoportos foglalkozások (alkalom): osztályfőnöki órák, vagy egyéb más tantárgyakhoz való kapcsolódás esetén tematikus óra tartás – előre meghatározott témában.  Megfigyelés/hospitálás (alkalom): tanulócsoport tömegesedése esetén, vagy egyéni tanulói megfigyelések esetén, a tanácsadó további munkájához informálódás céljából alkalmazott gyakran használt módszer.  Álláskeresési technikák klubfoglalkozás pályakezdőknek

16 Az álláskeresési technikák klubfoglalkozás célja:  a diákok hatékony álláskeresési technikákat, stratégiákat, módszereket ismerjenek meg,  tisztában legyenek a munkaerő-piac sajátosságaival, valamint ismeretekkel rendelkezzenek a munkavállalás normáiról, szabályairól,  Megismerik a munkavállaláshoz szükséges tudnivalókat: álláslehetőségek felkutatása, jelentkezési csomag összeállítása, állásinterjún való részvétel stb.

17  Munkaerő-piaci alapismeretek (a térség munkaerő-piaci helyzete, hiányszakmák, telített szakmák)  A munkanélküliséggel és a munkaviszonnyal járó előnyök, hátrányok  Célállás meghatározása  Munkakörök jellemzői  Álláskeresési csatornák  Rejtett és nyílt munkaerő-piac  Önéletrajz, motivációs levél készítése (hivatalos levél formája)  Telefonálás szabál  Állásinterjúra való felkészítés (megjelenés, viselkedési formák, gyakori kérdések az állásinterjún)  Munkahelyi etikett (jogszerű alkalmazás szabályai, szerződésformák, munkavállalói és munkáltatói kötelességek)  Foglalkoztatást elősegítő támogatások (START kártya, AM könyv)

18

19 Lengyel Adél Eszter Dr. József István Királyné Schán Brigitta Juhász Anett Molnár Judit Hujber Tamásné Pszichológus, szupervízor Mentálhigiénés szakember 4M tanácsadó, foglalkozási rehabilitációs szakember, szociálpedagógus Rehabilitációs mentor, tréner, 4M tanácsadó Gyógypedagógus, pszichológus, mentálhigiénés asszisztens Gyógypedagógus, pszichológus

20 Tagintézmény neve Tanácsadás havi órakerete Tanácsadó neve Mathiász - Balatonboglár 5 óra 2-2 óra Álláskeresésre felkészítő klub Lengyel Adél Eszter Juhász Anett Molnár Judit Bacsák - Fonyód5 óraLengyel Adél Eszter Baross - Siófok5 óraDr. József István Krúdy-Siófok6 óraDr. József István Dráva Völgye - Barcs4 óraMolnár Judit Központi Kollégium - Barcs2 óraMolnár Judit Csurgó4 óraJuhász Anett Nagyatád 4 óra 2-2 óra Álláskeresésre felkészítő klub Királyné Schán Brigitta Juhász Anett Molnár Judit Tab4 óra 2-2 óra Álláskeresésre felkészítő klub Hujber Tamásné Juhász Anett Molnár Judit

21

22 Mentálhigiénés tanácsadás (tanácsadó - pedagógus; tanácsadó - tanuló) tanuló, szülő, pedagógus részére egyéni, kiscsoportos, csoportos formában: kollégiumi csoportok, osztályok, baráti társaságok, szobatársak, stb.... Pályaválasztási tanácsadás (pedagógus - tanuló) évfolyamig minden tanuló érintett más-más területen egyéni, kiscsoportos, csoportos kereteken belül, osztályfőnöki órákon, karrier tanácsadás, álláskeresésre felkészítő klub, stb. Tanuló támogató mentorálás (pedagógus - tanuló) HH, HHH, SNI tanulók részéreegyéni törődés, kiscsoportos foglalkozás Tehetséggondozás (pedagógus - tanuló) természettudományos, társadalomtudományos, művészeti, sport stb. egyéni, kiscsoportos, csoportos formában: szakkör, klub, önszerveződés stb.... Felzárkóztatás (pedagógus - tanuló) tanulmányi, szociális, környezeti egyéni törődés, kiscsoportos korrepetálás (tanuló vagy pedagógus által kezdeményezett) Kompetencia mentorálás (pedagógus - pedagógus) az intézményben bevezetett összes kompetencia területre vonatkoztatva érintett pedagógusok

23 Elérhetőségek: Hujber Tamásné iWiW elérhetőség 30/


Letölteni ppt "Hujber Tamásné Pszichológus 2009. szeptember 8.. 1. Mi hívta életre? (Mentálhigiéné a közoktatásban.) 2. Mentálhigiénés tanácsadás színterei 3. Tanácsadói."

Hasonló előadás


Google Hirdetések