Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Dr. Lénárt Ágota, PhD Semmelweis Egyetem Testnevelési és Sporttudományi Kar Pszichológia Tanszék vezetője Fogyatékos Emberek Sportja Szakmai Fórum 2012.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Dr. Lénárt Ágota, PhD Semmelweis Egyetem Testnevelési és Sporttudományi Kar Pszichológia Tanszék vezetője Fogyatékos Emberek Sportja Szakmai Fórum 2012."— Előadás másolata:

1 Dr. Lénárt Ágota, PhD Semmelweis Egyetem Testnevelési és Sporttudományi Kar Pszichológia Tanszék vezetője Fogyatékos Emberek Sportja Szakmai Fórum június 7.

2 Állapotfelmérés * Orvosi (sérülések, betegségek, hiányállapotok, a mozgatórendszer sport vonatkozású felmérése, veleszületett vagy szerzett károsodás, sportolási kategóriák) * Terhelésélettani (teljesítőképesség) * Pszichológiai * Dietetikai * Edzettségi állapot * Módszertani

3

4 * Célkitűzések -hosszútávú -középtávú -rövidtávú * Realitások és vágyak

5 * Teljesítménynövelés * Csúcsteljesítményre való felkészítés * Prevenció * Kompetencia és önbizalom növelése, magas szintű önértékelés elősegítése * A fogyatékosok elvárásai: szakmai tudás, nyugodtság, önuralom, türelmesség, egyenes jellem, őszinteség, oktatói tapasztalat, edzői intelligencia, vezetői képesség, áldozatkészség, objektivitás, önképzés, igazságérzet * Adaptált sportágak (pl. röplabdából ülőröplabda) * Sérültek számára létrehozott (pl. csörgőlabda) * Pszichológiai problémák megoldása

6 * A sportoló megismerése, állapotának felmérése * Motivációs bázis megismerése és módosítása, versengő és nem-versengő típusok * Tesztek, műszeres mérések * Eredményességmérés * A stressz, szorongás csökkentése * Mentális felkészítés (szabály eltérések, az adott sportág sérülés-specifikus adaptálási lehetőségeinek ismerete, gyenge pontok kompenzálása, ugyanaz a diagnózis nem azonos következményeket jelent) * Versenyzői hatékonyság növelése, az egyéni felkészítés fontossága, egészségügyi ismeretek a sportoló sérültségéről * Csúcsforma időzítése * Az optimális funkcionálás zónája (edzésterhelés, pl. magasabb pulzusszám amputáltaknál) * Felismerés - beavatkozás - tesztelés - módosítás * A tapasztalatok értékelése (pl. speciális edzéseszközök és edzésmódszerek állapottól függő alkalmazhatósága, gyógyszerszedés, mellékhatások)

7 * Célkitűzés, paralimpiai részvétel, realitások, önértékelés, kudarc átélése és feldolgozása * Szűrővizsgálatok * Exploráció, anamnézis * Konzultáció, bánásmód (nyugodtság, önuralom, türelem, őszinteség, kölcsönös bizalom) * Felkészítési terv összeállítása * Módszerválasztás (AT, MT, kognitív technikák, pszichoterápiás módszerek, módszerkombinációk…) * Önbizalom növelő eljárások * Megvalósítási paraméterek, a munka menete * A folyamat monitorozása

8 * Folyamatos felkészülés, otthoni körülmények * Általában heti egyszer 1 óra * 1. fázis: módszerek elsajátítása * 2. fázis: beépítés a versenyzésbe * 3. fázis: rutinszerű alkalmazás * Edzőtábori körülmények * Segítségnyújtás a versenyek előtt, alatt és után

9 * Versenyzőként segítségkérés a felkészüléshez, konkrét probléma megoldása (pl. szorongás, rajtláz, versenyen nyújtott alacsonyabb teljesítmény, visszatérő hibák, hibajavítás, figyelemfókuszálási nehézségek, versenyzéssel kapcsolatos attitűd és gondolkodás megváltoztatása…)

10 * Edzőként konzultáció, sportolókról szóló információk, formaidőzítés, problémamegoldás, viselkedéses gondok kezelése, kommunikációs képességek fejlesztése, edző- szülő konfliktusok feloldása, csapaton belüli feszültségek kezelése…

11 * Szociálpszichológia -társismeret -kommunikáció -együttműködés -csapatépítés

12 * Autogén tréning * Mentál tréning * Figyelemfókuszálási technikák * Kognitív eljárások * Pszichoterápiás módszerek

13 * Megszüntetve megőrzés elve * A tudatosság emelése * Az önismeret fejlesztése * Önálló, alkotó, kreatív gondolkodás * Gyorsabb kilábalás, sekélyebb mélypontok, dinamikus alkalmazkodás * Folyamatos fejlődés

14 * Edzésnapló Csúcsteljesítmény érzése, nyomást gyakorló tényezők, edző(k), csapattársak, önbizalom, a stressz megnyilvánulásai és kezelése, tudatosság és koncentráció, tréningek (AT, MT), a gondolkodás ellenőrzése, koncentrációs képességek, képzelőerő, az arousal szint ellenőrzése, minőségi edzésidő… * Teljesítmény-visszajelző lap * Érzelmi skála * Önértékelési lap (CSAI-2) * Versenyzői önértékelő lap (MTT index)

15

16 * Gondolati stratégiák Elővételezés, asszociáció (társítás,képzettársítás), automatizálás, „dobozolás”, gondolati sűrítés (célformulák), megküzdés, igazodás a környezet egy pontjához, disszociáció (elkülönítés), figyelemelvonás, fókuszálás, imagináció, mentális tervezés és gyakorlás, információ rendezés, tervezés, pozitív önbuzdítás…

17

18 * Sávban tartás, finoman hangolt rendszer * Tesztek, műszeres mérések * Eredményességmérés * Csúcsforma időzítése * Terhelés-pihenés aránya (túledzettség megelőzése, rehabilitáció sérülés után…) * Az optimális funkcionálás zónája * Felismerés - beavatkozás – tesztelés – módosítás * A tapasztalatok értékelése (rugalmas viszonyulás)

19 * Sportspecifikus tesztelés * Siker – a folyamat része, továbblépés * Kudarc – tanulságok, címkézés nélkül, nem személyiségvonás!, módosítások * Jutalmazás * Büntetés (a rossz eredmény önmagában büntetés…)

20 * Oknyomozás * Mentális javítás (MT, NLP…) * RIFT * A mozgásséma fejlesztése, más modalitások bekapcsolása * Negatív érzelmi hatások kiküszöbölése * Pozitív légkör

21 * Megszüntetve megőrzés, új terv * Emeljük a tudatosságot, az önismeretet * Makacsul stagnáló esetek * Önálló, alkotó, kreatív gondolkodás * Gyorsabb kilábalás, sekélyebb mélypontok, dinamikus alkalmazkodás * Mikorra időzítsük a csúcsformát? * Mikorra időzítsük a sikert?

22 * Magas szintű arousal (éberség) önszabályozás (energikus, ellazult, félelem nélküli) * Magasabb önbizalom * Jobb figyelemöszpontosítás * Kontroll alatt, de erőltetés nélkül * Sporttal kapcsolatos pozitív képzetek és gondolatok * Eltökéltség és elkötelezettség * Céltudatosság * Gondolkodást kontrolláló stratégiák (problémafelismerő és megoldó szemlélet) * Jól kidolgozott versenytervek * Verseny előtti pszichés felkészültségre vonatkozó tervek * Jéghegy hatás * Többszörös áramlatélmény (flow) * Fantasztikus bizalom a sikerben * A környezeti negatív hatások kiküszöbölése

23 * Csapásokkal való megküzdés * Teljesítmény téthelyzetben * Célkitűzés * Mentális felkészülés * Koncentráció * Szorongásmentesség * Önbizalom és teljesítménymotiváció * Edző általi irányíthatóság


Letölteni ppt "Dr. Lénárt Ágota, PhD Semmelweis Egyetem Testnevelési és Sporttudományi Kar Pszichológia Tanszék vezetője Fogyatékos Emberek Sportja Szakmai Fórum 2012."

Hasonló előadás


Google Hirdetések