Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

0.DIA •Köszöntés •Bemutatkozás •Az előadás témája •Célkitűzés •saját élmény.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "0.DIA •Köszöntés •Bemutatkozás •Az előadás témája •Célkitűzés •saját élmény."— Előadás másolata:

1 0.DIA •Köszöntés •Bemutatkozás •Az előadás témája •Célkitűzés •saját élmény

2 Fejlesztés képzőművészeti technikákkal Készítette: Bakonyi Zsófia gyógypedagógus május Pesterzsébet Önk. Nevelési Tanácsadó 1205 Budapest, Mártírok útja 51. tel.: 1/

3 Az előadás tartalma •Mi is ez a képzőművészeti-pedagógiai terápia? •Kiknek ajánljuk? •Milyen képességeket fejlesztünk? •A terápia menete, jellemzői •Esetismertetés,sajátélmény

4 •ELTE –BGGYFK nappali-, és szakvizsga képzésen: •Sándor Éva kurzusai, 3 félév •Vadaskert Alapítvány: Önismereti művészetterápiás csoport vezetése c.tanfolyam •Sándor Éva: Fejlesztés művészettel jegyzet •Sándor Éva, Horváth Péter: Képzőművészeti pedagógiai terápia jegyzet •A nevelési tanácsadós gyakorlat Forrás

5 Mi is ez a képzőművészeti pedagógiai terápia? Vizuális nevelés eszköztárából Speciális rendszer Pedagógiai terápia Tanulási kép.fejlődésé tsegíti • Eszköze: a művészeti jellegű tevékenység, és vizuális kifejezés eszközeivel • Jellemzői: szabadság, kreativitás, erős érzelmek átélése, létrejövő mű, ami örömforrás

6 •Sándor Éva gyógypedagógus dolgozta ki, 17 éve, német mintára •1. „Szabadfestés védelem alatt” (óvodáskorban) •2. Képzőművészeti pedagógiai terápia(iskoláskorúaknak) Két változata

7 1. „Szabad festés védelem alatt” •Kisebb gyermekek számára •„Szabad”=Akiknél az alkotás még spontán önkifejezés •„védelem alatt”=gyermek számára biztonságos környezetben, egy elfogadó védő személy jelenlétében

8 2. Képzőművészeti pedagógiai terápia •Gyermekeknek, akik a szabad festést, rajzolást, mint önkifejezési módot már elvesztették a kognitív fejlődés során •Alkotóképességük megőrzését szisztematikus vizuális fejlesztéssel segíti

9 Művészeti pedagógiai terápia és a tanulási képesség fejlesztése Kognitív képesség Kommunikatív képesség Orientációs képesség Szociális képesség Alapja: kreativitás -művészeti jellegű tevékenység Motorikus képesség

10 Kiknek ajánljuk? •Tanulási nehézségek megelőzésére, kiegészítő terápiaként csökkentésére •Figyelem problémás •Általánosan tájékozatlan •Beszédkésztetésükben gátolt •Szociálisan éretlen •Mozgásukban ügyetlen gyermekeknek •Hiperaktív, szorongó gyermekek kiegészítő terápiájaként

11 A terápia menete 1.Kísérletezés az anyagokkal, a technikákkal 2. A gyermek asszociál, fantáziáiról a keletkező alakzatokról mesél 3.Pozitív, negatív élményeit újraéli, de nem a valóságban, hanem csak az alkotás szintjén 4.A problémáit feldolgozza, az énereje nő, ez újraalkotásra ösztönzi •De nem pszichoterápia! (okokat nem kutat, az alkotást látvánnyal inspiráljuk)

12 Sajátosságai •Nonverbális elsősorban •A mozgást és látványt összeköti •Gyermekek igényeihez, választásaihoz alkalmazkodik •Egész személyiségre hat •A szép létrehozásával örömérzést, kompetenciát, elismerést élhet át

13 Eszközei, technikái •4-6 fős csoportban működik jól •biztonságos, állandó hely, lehetőség az elkülönülésre, de választhat is a technikák között •elfogadó,nem ítélkező vezető és technikai segítő •vizuális élménnyel (pl. fotók, mozgás,bábozás stb.) inspiráljuk a gyerekeket az alkotásra •Az alkotás halk zene mellett zajlik, segít az elmélyülésben •Videofelvétel, fénykép: dokumentál+egyéni fejlesztési terv készítésében segít •Pl.:Ragasztós, vizes alapú festés, tépés, ragasztás, kétkezes alkotás

14 Esetismertetés •6 éves több területén megkésett fejlődésű óvodás kisfiú: •A játéktevékenységben, a mozgásos feladatoknál egyaránt sok kudarcot élt már meg. •Célom volt:megerősíteni őt az alkotás örömében, sikerének lehetőségében. •A módszer a feszültség elvezető funkcióját használtam

15 „Tekeredik a kígyó…” • Kedvetlen, feszült • 2007.február • Nagyméretben kezdetben • Ujjfestéssel, szivaccsal • Vizes papíron, temperával • A mondókára oldódik • Még csukott szemmel, de egyedül fest • Kezdetben zavarja a festék összefolyása • Bíztatom, majd szívesen alkot a technikával

16 „ Egy kígyó, kicsi, zöld kígyó ez!” •Fröccsentéses technika •Szivaccsal, vastag ecsettel •Nagy örömmel alkot, asszociál • „egy szép kép”-et készített • Festett „piros napocskát, zöld kígyót, az a fa, meg a fű, meg az ég”

17 „Szép felhő, csúnya felhő, kerek csomagok”) •Már percig is alkot, március •Kezdetben 5-10percig •A kígyó már kerek formákká tekeredik:nap, csomag stb.

18 „azért vannak csúnya felhők, mert kezdett esni az eső…” •„de azért csináltam napot a felhő fölé, hogy sütni is fog a nap.” •Negatív élmény megjelenése után ott a pozitív zárás •Egyre hosszabb mondatokban mesél

19 „kell még egy vonat, mert a vonat össze van kapcsolva” •Tenger és csónakok, hullámzó •Majd szilárdabb autók, vonatok

20 „Ez itt egy rózsakert. Csak rózsák vannak benne, szép rózsák. „ •Április, május •Foltszerűen, de megjelennek az első igazi élőlények •Eszköz választáskor már ceruzát, zsírkrétát is választ

21 Halvány, de itt van az emberke • Június •Megjelenik a ház, utoljára a halvány, de emberfigura •Közben játéktevékenysége összetettebb •Mer próbálkozni, bátrabban kérdez, beszél •De esetében a komplex nehézségei miatt mozgásterápiában is részt vett, önmagában nem mindig elegendő! Mérlegelni az esetet!

22 Sajátélmény •Ragasztós festés kipróbálása zenére

23 Köszönöm a figyelmet! A nevelési tanácsadóban folyamatos konzultációra lehetőség van!

24 Záró dia •Kérdések (ha nincs szakirodalom ajánlások) •Jelenléti ív kitöltése •Elégedettségi kérdőív kitöltése


Letölteni ppt "0.DIA •Köszöntés •Bemutatkozás •Az előadás témája •Célkitűzés •saját élmény."

Hasonló előadás


Google Hirdetések