Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A képzett szakemberekért Az Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet tevékenysége a szakképzés vonzerejének növelése érdekében Modláné Görgényi ildikó.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A képzett szakemberekért Az Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet tevékenysége a szakképzés vonzerejének növelése érdekében Modláné Görgényi ildikó."— Előadás másolata:

1 A képzett szakemberekért Az Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet tevékenysége a szakképzés vonzerejének növelése érdekében Modláné Görgényi ildikó Főigazgató Budapest 2011. Június 30.

2 A képzett szakemberekért Szakképzés Magyarországon  Iskolai rendszer-közoktatás, szakképzés, felnőttoktatás  Iskolarendszeren kívül- felnőttképzés

3 A képzett szakemberekért Szakiskola (11-12-13. évfolyam szakképzési szakasz) Középfokú oktatás Szakképző iskolák Szakiskola (9-10. évfolyam általánosan művelő szakasz) Szakközépiskola (9–12. évfolyam) általánosan művelő szakasz érettségivel zárul Gimnázium általános képzés (9–12. évfolyam) érettségivel zárul Szakközépiskola (13–14/15. évfolyam) Szakképzési szakasz Felsőfokú oktatás Egyetem, főiskola Alapfokú oktatás Általános iskola Munkaerőpiac Felnőttképzés Iskolarendszeren kívüli szakmai képzést folytató intézmények Szakiskola (11-12/13. évfolyam) Szakképzési szakasz Szakiskola (11-12-13. évfolyam szakképzési szakasz) Szakiskola (11-12-13. évfolyam szakképzési szakasz) Középfokú oktatás Szakképző iskolák Szakiskola (9-10. évfolyam általánosan művelő szakasz) Szakközépiskola (9–12. évfolyam) általánosan művelő szakasz érettségivel zárul Gimnázium általános képzés (9–12. évfolyam) érettségivel zárul Szakközépiskola (13–14/15. évfolyam) Szakképzési szakasz Felsőfokú oktatás Egyetem, főiskola Alapfokú oktatás Általános iskola Munkaerőpiac Felnőttképzés Iskolarendszeren kívüli szakmai képzést folytató intézmények Szakiskola (11-12/13. évfolyam) Szakképzési szakasz Szakiskola (11-12-13. évfolyam szakképzési szakasz) Szakiskola (11-12-13. évfolyam szakképzési szakasz) Középfokú oktatás Szakképző iskolák Szakiskola (9-10. évfolyam általánosan művelő szakasz) Szakközépiskola (9–12. évfolyam) általánosan művelő szakasz érettségivel zárul Gimnázium általános képzés (9–12. évfolyam) érettségivel zárul Szakközépiskola (13–14/15. évfolyam) Szakképzési szakasz Felsőfokú oktatás Egyetem, főiskola Alapfokú oktatás Általános iskola Munkaerőpiac Felnőttképzés Iskolarendszeren kívüli szakmai képzést folytató intézmények Szakiskola (11-12/13. évfolyam) Szakképzési szakasz Szakiskola (11-12-13. évfolyam szakképzési szakasz) Szakiskola (11-12-13. évfolyam szakképzési szakasz) Középfokú oktatás Szakképző iskolák Szakiskola (9-10. évfolyam általánosan művelő szakasz) Szakközépiskola (9–12. évfolyam) általánosan művelő szakasz érettségivel zárul Gimnázium általános képzés (9–12. évfolyam) érettségivel zárul Szakközépiskola (13–14/15. évfolyam) Szakképzési szakasz Felsőfokú oktatás Egyetem, főiskola Alapfokú oktatás Általános iskola Munkaerőpiac Felnőttképzés Iskolarendszeren kívüli szakmai képzést folytató intézmények Szakiskola (11-12/13. évfolyam) Szakképzési szakasz Szakiskola (11-12-13. évfolyam szakképzési szakasz) Középfokú oktatásSzakképző iskolákKözépfokú oktatásSzakképző iskolákKözépfokú oktatásSzakképző iskolák Szakképzés Magyarországon

4 A képzett szakemberekért

5 Folyamat KÖVETELMÉNYFOLYAMAT SZVKKP vizsgatevékenység Követelménym odul feladatprofil Szakmai vizsga tanulói munkaforma Tananyag- egység tulajdonság- profil cél kompetencia mérés

6 A képzett szakemberekért Épületgépészeti csőhálózat- és berendezés-szerelő szakképesítés követelménymoduljai 00950096 3108 009901050106010701080109 0110011130954095409641074108 410941115096510560906108610903470359 0220 02210225 0346 0345 01110110 Géplakatos szakképesítés követelménymoduljai 0110 0105 0095 0096 0109 0111 0099 0106 0095 0096 0109 0111 0110 0107 0095 0096 0109 0111 0110 0108 0095 0096 0109 0111 0110 4095 4111 6109 4096 4107 4108 4109 6108 6090 5096 5105 3095 3108 0110 0111 0345 03460359 02250347 0221 0220 Épületgépészeti csőhálózat- és berendezés-szerelő szakképesítés elágazásai Épületgépészeti csőhálózat- és berendezés-szerelő szakképesítés rész-szakképesítései Géplakatos szakképesítés Gépbeállító rész-szakképesítés 0110 0111 0109 0096 0095 4095 4111 6109 0345

7 A képzett szakemberekért Szakmai- és vizsgakövetelmények, 420 szakképesítés Vizsgafeladatok ÍrásbeliInteraktívSzóbeliGyakorlati A vizsgafeladatokat a szakképesítésért felelős szaktárca állítja össze A vizsgaszervező a vizsgafeladatokat a vizsgabizottság elnökével jóváhagyatja A módszerek kidolgozása szükséges. Informatikai, szakmai-tartalmi módszerek.

8 A képzett szakemberekért A SZAKKÉPZÉSI REFORM PRIORITÁSAI Gyakorlat-központú szakképzési rendszer kialakítása A duális képzés általánossá tétele érdekében a gyakorlati oktatás kiemelt támogatása A képzés hatékonyságának javítása (munkaerő-piacra képzés); ezzel a foglalkoztathatóság biztosítása A képzési ciklusidő, a szakmai tartalom és a vizsgarendszer újragondolása, racionalizálása A rendszer költség-hatékony működtetése Pályaorientáció, pályakövetés

9 A képzett szakemberekért Tartalom 1.NIVE jogszabályi háttere 2.NIVE főbb tevékenységei 3.Kiemelt programok 4.NIVE stratégiája

10 A képzett szakemberekért 1.NIVE jogszabályi háttére  Szakképzési törvény  Felnőttképzési törvény  Tankönyvpiac rendjéről szóló törvény  Szakképzési hozzájárulási törvény  292/2006. (XII.23.) Kormányrendelet  Egyéb rendeletek  Alapító okirat  Szervezeti és működési szabályzat

11 A képzett szakemberekért 2. NIVE főbb tevékenységei 2.1. Kutatás, kutatásszervezés 2.2. Fejlesztés 2.3. Tanácsadás 2.4. Képzés és képzésszervezés 2.5. Képzés- és vizsganyilvántartás 2.6. Támogatás és bevalláskezelés 2.7. Szolgáltatás 2.8. Felnőttképzési Akkreditációs Tanács

12 A képzett szakemberekért Szakképzés vonzóvá tételéhez alapelvek  Rendszerelvű legyen  El lehessen igazodni benne  Sikerélmény legyen benne  Megélhetést biztosítson  Alapokat adjon az életpálya tervezéshez  Folyamatos munka  Előrejelző

13 A képzett szakemberekért 2.1. Kutatás, kutatásszervezés,  A fejlesztéseket megalapozó tanulmányok, kutatások  Más szervezet által készített kutatások összegyűjtése  Más szervezetek bevonása a kutatásba

14 A képzett szakemberekért 2.2. Fejlesztés  Szakmaszerkezet  Szakképesítések szakmai és vizsgakövetelménye  Tantervek  Tankönyvek, tananyagok, tartalomelemek

15 A képzett szakemberekért 2.3. Tanácsadás  Gyors elemzések  Helyszíni tanácsadás, konzultáció  E-tanácsadás  Fejlesztések bevezetése

16 A képzett szakemberekért 2.4. Képzés, képzésszervezés  Akkreditált pedagógus továbbképzések  1-3 napos szakmai, módszertani képzések  1-2 napos konferenciák, konzultációk  1 napos tájékoztatások, felkészítések  Mintegy 80 féle képzés keretében több mint 4.500 pedagógus képzése valósult meg

17 A képzett szakemberekért 2.5. Képzés- és vizsganyilvántartás  Országos vizsganyilvántartás (évi 160 000 vizsgázó)  Országos felnőttképzési statisztika  Törzslapnyílvántartás(bizonyítvány hiteles dokumentuma)  Térség Integrált Szakképző Központok nyilvántartása

18 A képzett szakemberekért 2.6. Támogatások, bevalláskezelés 1  Munkaerő -piaci alap(MPA) központi keretéből, egyedi döntések alapján szerződés kötések  A MPAdecentralizált keret terhére szerződés megkötése, megközelítőleg 42.000 tanuló képzésének támogatását jelentette  4.500 gyakorlati képzést folytató regisztrált gazdálkodó szervezet

19 A képzett szakemberekért 2.6. Támogatsok, bevalláskezelés 2  Ösztöndíj  A szakiskolai tanulmányi ösztöndíj bevezetésének fő célja, hogy a szakiskolai képzésben részt vevő tanulók számára vonzóbbá tegyék a gazdaság által igényelt szakmákat.  Az ösztöndíj forrása a Munkaerőpiaci Alap képzési alaprésze.

20 A képzett szakemberekért 2.7. Szolgáltatás 1  Szakmai versenyek: A fogyatékkal élő tanulok részére Szakmai előkészítő érettségi tantárgyi verseny 21 szakmacsoportban  Vizsgaszervezés: Közel 400 szakképesítés, mintegy 2000 vizsga, több mint 30000 vizsgázó  Vizsgadokumentumok: 2.300 féle vizsgatétel, 1.350.000 oldalnyi vizsgaanyag expediálása

21 A képzett szakemberekért 2.7. Szolgáltatás 2  Tankönyv  Szakképzési könyvtár  Europass bizonyítvány-kiegészítő  Magyarországi Gyakorlócégek Cégszolgálati Központja

22 A képzett szakemberekért 2.8. Felnőttképzési Akkreditációs Testület működtetése Intézmény-akkreditáció Program-akkreditáció

23 A képzett szakemberekért 3.Kiemelt programok 3.1. HEFOP 3.2.1 „Új szakképzési szerkezet” a szakképzés tartalmának és szerkezetének megújítása 3.2. HEFOP 3.5.1 ”Korszerű felnőttképzési módszerek kidolgozása és alkalmazása” 3.3. Szakiskolai fejlesztési program 3.4. TÁMOP 2.2.1 „ A képzés minőségének és tartalmának fejlesztése”

24 A képzett szakemberekért 3.1. HEFOP 3.2.1  Az Országos képzési jegyzékben (OKJ) szereplő szakképesítések új szerkezete (alapszakma, rész-, elágazó, ráépülő szakképesítések)  Az iskolarendszeren kívüli szakképzési lehetőségek bővülése  Moduláris szerkezetű szakképesítések rendszere  Kompetencia alapú szakmai követelmények  Tananyagegységekbe szervezett képzési folyamat  Moduláris-, és kompetencia alapú vizsgarendszer

25 A képzett szakemberekért 3.2. HEFOP 3.5.1  Korszerű felnőttképzési módszerek kidolgozása és bevezetése  11 konzorciumi partner a regiókból  Közel 1.000 tananyag modul  E-learning tananyagok  Tananyag-adatbázis létrehozása  Tanártovábbképzés, disszemináció több mint 4.000 fő részére

26 A képzett szakemberekért 3.4. Szakiskolai Fejlesztési Program  9. évfolyamon Hátrányos helyzetűek reintegrációja  9-10. évfolyamon Közismereti oktatás és szakmai alapozás megújítása  11-12. (13.) évfolyamon Szakképző évfolyamokon módszertani fejlesztés  Valamennyi évfolyamon Önfejlesztés, minőségfejlesztés, mérés-értékelés

27 A képzett szakemberekért 3.5. TÁMOP 2.2.1 Alprojektek:  Pályakövetés  Minőségfejlesztés  Vizsgaellenőrzés  Tananyagfejlesztés  Mérés-értékelés  Pedagógus-továbbképzés  Idegen nyelv - kompetenciafejlesztés  Munkahelyi gyakorlati képzés  Tájékoztatás, népszerűsítés

28 A képzett szakemberekért Szakképzés vonzóvá tétele  a szakképesítési rendszer moduláris és kompetencia alapú átalakítása.  A fejlesztés célja a szakmarendszer jobb átláthatóságának, átjárhatóságának, nagyobb szakmaválasztékának kialakítása (különös tekintettel az alacsony iskolázottságúakra), illetve a rugalmas karrierutak felépíthetőségének biztosítása.

29 A képzett szakemberekért Intézet néhány fontos stratégia szempontja  Szakmaiság  Koordináció  Hitelesség  Szolgáltatási szemlélet  Partnerség -Munkaadói érdekképviseletek -Munkavállalói érdekképviseletek -Szakmai szervezetek -Civil szervezetek  Méltányosság  Szakmai konszenzus Nyíltság, nyitottság, hozzáférhetőség

30 A képzett szakemberekért Köszönöm megtisztelő figyelmüket. Modláné Görgényi Ildikó igorgeny@nive.hu www.nszi.hu


Letölteni ppt "A képzett szakemberekért Az Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet tevékenysége a szakképzés vonzerejének növelése érdekében Modláné Görgényi ildikó."

Hasonló előadás


Google Hirdetések