Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Dslr raw képek feldolgozása Az Iris és a Photoshop segítségével.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Dslr raw képek feldolgozása Az Iris és a Photoshop segítségével."— Előadás másolata:

1 Dslr raw képek feldolgozása Az Iris és a Photoshop segítségével

2 Ez a prezentáció azok számára készült, akik az Iris parancs vezérelt felhasználási módjától eddig idegenkedtek. E kiváló program egyik legfontosabb jó tulajdonsága a Magyar amatőrcsillagászok számára, hogy teljesen ingyenes. E mellett sok tekintetben felülmúlja a professzionális csillagászati képfeldolgozó programokat. Remélem, hogy ez az útmutató hasznos segítség és bátorítás lesz azok számára is, akik eddig elveszettnek érezték magukat a képfeldolgozás útvesztőjében.

3 Dslr raw képek feldolgozása Az Iris és a Photoshop segítségével Amire szükségünk lesz: • Light-frame (objektum-kép): a képalkotó távcsőhöz rögzített kamerával, az objektumról készült vezetett felvétel. Lehetőleg 20-60db (vagy még több) legyen. • Dark-frame (sötét-kép): az objektum-képpel megegyező ISO értékkel, expozíciós idővel, és azonos hőmérsékleten készült kép. Készítésekor az optikai út teljesen zárt (sötét) kell, hogy legyen. (3-6db) • Bias -frame (offset-kép) A Dark-képek és a Bias-képek a kamera különböző zajforrásait hivatottak kiküszöbölni. A Bias képeket gyakorlatilag nem használjuk, mivel a Dark-képek már tartalmazzák.

4 Dslr raw képek feldolgozása Az Iris és a Photoshop segítségével Amire szükségünk lesz: • Flat-frame (világos-kép): egyenletesen megvilágított háttérről (naplemente előtti égbolt vagy „fénydoboz”) készült felvétel, amelyet a képalkotó távcső optikai út hibáinak, a vignettálódás (sötétedés a kép szélein) hatásainak, valamint a képalkotó chip nem egyenlő érzékenységéből eredő hibák kiszűrésére használunk. Ezt a képet a kamera legalacsonyabb ISO értékével kell készíteni. • Flat-dark-frame (világos-képhez készített sötétkép): a Flat-field képpel megegyező ISO értékkel, expozíciós idővel és hőmérsékleten készült sötét kép.

5 Először állítsuk be az Irist Ehhez nyissuk meg a File menü Settings párbeszéd ablakát.

6 Állítsuk be a munkakönyvtár elérési útját. Ügyeljünk arra, hogy a munkakönyvtár lehetőleg minél közelebb legyen a főkönyvtárhoz. Pl. létrehozhatunk a D meghajtóra egy IrisTemp könyvtárat, ahol az Iris majd a feldolgozás során használt fájlokat tárolja. A File type legyen PIC formátumra állítva.

7 Nyissuk meg a Camera settings párbeszéd ablakot. Ezt az ikonsoron jobbról a harmadik, fényképezőgépre emlékeztető ikonnal tehetjük meg. Válasszuk ki a kamera modellt és a Raw interpolation method legyen Gradient-re állítva, hiszen ez adja a legrészletesebb végeredményt. Az Operating System jelölő négyzetét pipáljuk ki, ha Windows XP rendszert használunk.

8 Konvertáljuk képeinket PIC formátumra Ehhez nyissuk meg a Digital photo menü Decode Raw files… párbeszéd ablakát.

9 Konvertáljuk képeinket PIC formátumra Ekkor az IRIS a képernyőn lévő összes alkalmazás ablaka mögé kerül. A Windows Explorer vagy Total commander használatával keressük meg a képeinket tartalmazó könyvtárat, majd húzzuk őket az IRIS Decode RAW file ablakba. A Name mezőbe írjuk be a fájlokra használni kívánt nevet. Pl az Objektum-képek esetén a példában s171_

10 Konvertáljuk képeinket PIC formátumra A konvertálás után az Erase list gomb segítségével töröljük a listát és keressük meg a többi típusú képet is. Sötét-képek esetén a Name mező lehet dark_

11 Konvertáljuk képeinket PIC formátumra A konvertálás után az Erase list gomb segítségével töröljük a listát és keressük meg a többi típusú képet is. Világos-képek esetén a Name mező lehet flat_

12 Konvertáljuk képeinket PIC formátumra A konvertálás után az Erase list gomb segítségével töröljük a listát és keressük meg a többi típusú képet is. A világos-képekhez készített sötét-képek esetén a Name mező lehet flatdark_

13 Hozzunk létre pár hiányzó képet. Az IRIS a kép elő-feldolgozása során igényli a Flat és az Offset képek használatát. Mivel ezek nem állnak rendelkezésünkre, egy ügyes trükkel létrehozzuk őket. A Photo ikon melletti ikonnal nyissuk meg a Command párbeszédablakot.

14 Hozzunk létre pár hiányzó képet. A címsorban látható az éppen nyitva lévő fájl neve A Command ablakba írjuk be a >fill 0 parancsot. Ennek hatására a kép minden egyes képpontja 0 értékűre lesz felülírva.

15 Hozzunk létre pár hiányzó képet. A Fájl menü Save párbeszéd ablakának segítségével mentsük el a felülírt képet dummy-offset néven PIC formátumban.

16 Hozzunk létre pár hiányzó képet. A címsorban látható hogy most az új dummy-offset kép van nyitva. A Command ablakba írjuk be a >fill 1 parancsot. Ennek hatására a kép minden egyes képpontja 1 értékűre lesz felülírva. A Fájl menü Save párbeszéd ablakának segítségével mentsük el a felülírt képet dummy-flat néven PIC formátumban.

17 Hozzunk létre pár hiányzó képet. A Command ablakot ezután szinte alig fogjuk használni. A két új képet mentsük el úgy, hogy később meglegyenek, hiszen amíg kamerát nem cserélünk, azok újra felhasználhatóak lesznek.

18 Készítsük el a Flat-master-dark képet. Ehhez a Digital photo menü Make a dark… párbeszéd ablakát nyissuk meg.

19 Készítsük el a Flat-master-dark képet. A Generic name mezőbe írjuk be a flatdark_ választott nevet, az Offset image ablakba az imént készített dummy-offset fájlunk nevét. A Number ablakba a készített flatdark képek száma kerüljön, az összegzés metódusa pedig Median legyen.

20 Készítsük el a Flat-master-dark képet. Mentsük el a végeredményt a File menü Save párbeszéd ablakának segítségével flat-master- dark néven, PIC formátumban.

21 Készítsük el a Flat-master-dark képet. A Command ablakba írjuk be a >stat parancsot. Ennek hatására az Output ablakba a flat-master- dark kép adatai jelennek meg. Ezek segítségével tudjuk kiszámítani a küszöbértéket a forró pixelek megtalálásához. A használandó képlet : (16*Sigma)+Mean

22 Készítsük el a Flat-master-dark képet. Ezután írjuk be a >find_hot flat-cosmetic parancsot és az előzőekben kiszámított küszöbértéket. Válaszul megkapjuk a Hot pixelek számát. Ha kíváncsiak vagyunk, a munkakönyvtárban a flat-cosmetic fájlban megtaláljuk a forró pixelek koordinátáit.

23 Készítsük el a Flat-master-dark képet. A következő lépés, hogy az eddig elkészített fájlok segítségével létrehozzuk a Master-flat képet. Ehhez a Digital photo menü … párbeszéd ablakát hívjuk segítségül.

24 Készítsük el a Master-flat képet. A beviteli mezőket a képen láthatóan töltsük ki. Az Output generic name legyen flat-dark jelezve, hogy a flat képekből kivonásra került a mater-dark. Ne felejtsük a Number mezőbe beírni a flat képeink számát.

25 Készítsük el a Master-flat képet. Az elő-feldolgozás befejezése után nyissuk meg a Digital photo menü Make a flat-field… párbeszéd ablakát.

26 Készítsük el a Master-flat képet. Töltsük ki a beviteli mezőket. A Generic name az előzőekben elkészített flat-dark, az Offset image az elején készített dummy-offset, a Normalization value legyen és végül a Number itt is a flat képeink száma.

27 Készítsük el a Master-flat képet. Végül mentsük az elkészült képet a File menü Save párbeszédablakában master-flat néven PIC formátumban.

28 Készítsük el a Master-dark képet. Nyissuk meg a Digital photo menü Make a dark… párbeszéd ablakát. A Generic name (a választott) dark_, az Offset image legyen a dummy-offset, a Number a készített sötét-képek száma, a Method pedig legyen Median.

29 Készítsük el a Master-dark képet. Végül mentsük az elkészült képet a File menü Save párbeszédablakában master-dark néven PIC formátumban.

30 Készítsük el a Master-dark képet. Ha a master-dark képünk aktív, a Command ablakba írjuk be a >stat parancsot. Ennek hatására az Output ablakban a master-dark kép adatai jelennek meg. Ezek segítségével tudjuk kiszámítani a küszöbértéket a forró pixelek megtalálásához. A használandó képlet itt is: (16*Sigma)+Mean.

31 Készítsük el a Master-dark képet. Ezután írjuk be a >find_hot cosmetic parancsot és az előzőekben kiszámított küszöbértéket. Válaszul megkapjuk a Hot pixelek számát. Ha kíváncsiak vagyunk, a munkakönyvtárban a cosmetic fájlban megtaláljuk a forró pixelek koordinátáit.

32 Végre neki kezdhetünk az objektum-képeink előfeldolgozásához! Nyissuk meg a Digital photo menü Preprocessing… párbeszéd ablakát.

33 Végre neki kezdhetünk az objektum-képeink előfeldolgozásához! Töltsük ki a beviteli mezőket. Az Input generic name a példában s171_, az Offset marad a dummy-offset, a Dark legyen a master-dark, a Cosmetic fájl a cosmetic, az Output gereric name s171-df, jelezve, hogy Light képeinket korrigáltuk a dark és a flat kélpekkel. A Number a felhasználandó objektum képeink száma. Az Optimize jelölő négyzet maradjon üresen!

34 Az objektum-képeink előfeldolgozása. Az előfeldolgozás után át kell konvertálnuk képeinket színes képekké. Ehhez nyissuk meg a Digital photo menü Sequence CFA conversion… párbeszéd ablakát.

35 Az objektum-képeink előfeldolgozása. Töltsük ki a beviteli mezőket. Az Generic input name s171-df, Generic output name legyen s171-dfrgb, jelezve, hogy Light képeinket korrigáltuk a dark és a flat képekkel és színessé is konvertáltuk. A Number a felhasználandó objektum képeink száma. Az Output files type keretben legyen a Color rádiógomb bejelölve!

36 Az objektum-képeink előfeldolgozása. Ezek után illesztenünk kell egymáshoz képeinket. A képek automatikus eltolását, forgatását, és ha szükséges átméretezését a Processing menü Stellar registration… párbeszéd ablakában hangolhatjuk be.

37 Az objektum-képeink előfeldolgozása. A már megszokott módon állítjuk be a beviteli mezőket: az Input generic name a példa szerint s171-dfrgb, az Output generic name legyen s171-dfrgbreg, a Number a regisztrálandó képek száma. A Method keretben a Three matching zones metódus a legtöbb esetben megfelelő. A Zones size méretét csökkenthetjük, ha túl sok a csillag a képen, vagy növelhetjük, ha túl kevés.

38 Az objektum-képeink előfeldolgozása. Ha különböző méretű képeket, vagy meridián váltás miatt 180°-al elforgatott képeket szeretnénk illeszteni, válasszuk a Global matching metódust. A Transformation lehet Affine. A Quadratic és a Cubic pontosabb, de több számítást igényel, ezért csak akkor érdemes választani, ha az illesztést hibásnak ítéljük.

39 Az objektum-képeink előfeldolgozása. Normalizáljuk az egyes képek háttér szintjét, oly módon, hogy annak medián értékét nullára állítjuk. Ennek két pozitív hatása is lesz: növeli a képek összeadása során elérhető dinamikát, valamint lehetővé teszi a Sigma –clipping összeadás tökéletes elvégzését. Nyissuk meg a Processing menü Offset normalization of a sequence… párbeszéd ablakát.

40 Az objektum-képeink előfeldolgozása. Töltsük ki a beviteli mezőket. Az Input generic name a példában s171-dfrgbreg, a Normalization value értéke legyen 0, az Output gereric name s171-dfrgbregnorm, jelezve, hogy Light képeinket korrigáltuk a dark és a flat kélpekkel. A Number az objektum képeink száma.

41 Az objektum-képeink összegzése. Ennyi erőfeszítés után végre eljutottunk a képeink összegzéséhez. Ehhez nyissuk meg a Processing menü Add a sequence… párbeszéd ablakát.

42 Az objektum-képeink összegzése. Az Input generic name legyen s171-dfrgbregnorm legyen, a Number pedig a képeink száma. A Normalize of overflow legyen bejelölve, hogy megakadályozzuk a pixelek túlcsordulását. Ha azonban hagyni szeretnénk a fényes csillagokat szaturálódni, több dinamika tartományt hagyva ezzel a halványabb részleteknek, akkor a pipát vegyük ki.

43 Az objektum-képeink összegzése. Az alsó keretben jelöljük a Sigma clipping rádió gombot, a Sigma coefficient legyen 3, a Number of iteration pedig 1. Ha az eredményen mégis megjelenne, egy repülőgép, vagy műhold nyom, vegyük vissza a Sigma coeficient értékét 2-re, vagy növeljük az Number of iteration értékét 2-re esetleg többre is, ha szükséges.

44 Az objektum-képeink összegzése. A végeredményt kicsinyítsük le, hogy egészében láthassuk.

45 Az objektum-képeink összegzése. A Threshold ablak Auto gombjával javíthatunk a láthatóságon.

46 Az objektum-képeink összegzése. A végeredményt mentsük a File menü Save párbeszéd ablakában pl. s171_stack néven, PIC formátumban.

47 A fehéregyensúly beállítása. A fehéregyensúly beállításának egyik lehetséges módja, ha lefotózunk egy fehér részt tartalmazó objektumot. A pédában használt s171 képek Castell UHC szűrővel készültek. Az azzal készített fehéregyensúly képet nyissuk meg a File menü Open párbeszéd ablakának segítségével.

48 A fehéregyensúly beállítása. A képet konvertáljuk színessé a Digital photo menü Convert a CFA image parancsával.

49 A fehéregyensúly beállítása. Az egérrel jelöljünk ki a kép közepén egy négyzetet, vagy egy fehér részt tartalmazó részletet.

50 A fehéregyensúly beállítása. Írjuk be a Command ablakba a >white parancsot. Ennek hatására az Output ablakban megjelennek az R, G és B csatornák súlyai.

51 A fehéregyensúly beállítása. Most nyissuk meg az összegzett képünket a File menü Open párbeszédablakával.

52 A fehéregyensúly beállítása. Keressünk és jelöljünk ki egy fekete, csillagoktól lehetőleg mentes területet a képen. A Threshold ablak csuszkáival a láthatóságot állítgassuk úgy, hogy a kép megfelelő területe megtalálható legyen.

53 A fehéregyensúly beállítása. A Command ablakba írjuk a >black parancsot. A parancs kiszámítja a kiválasztott tartományban az (R, G, B) értékek medián értékét, majd ezen konstans értékeket kivonja a kép minden egyes pixeléből. Ezáltal a kiválasztott terület medián értékei rendre nullák lesznek.

54 A fehéregyensúly beállítása. Most nyissuk meg a Digitall photo menü RGB balance párbeszéd ablakát.

55 A fehéregyensúly beállítása. A beviteli mezőkbe írjuk be az Output ablakban megtalálható, a >white parancsal az előzőekben megállapított súlyokat és nyomjuk meg az OK gombot.

56 A fehéregyensúly beállítása. Mentsük a képet a File menü Save párbeszéd ablakában s171_stack-rgb néven, PIC formátumban.

57 A részletek láthatóságának beállítása. Nyissuk meg a View menü Color strethching… ablakát.

58 A részletek láthatóságának beállítása. Állítsuk a csuszkákat a kívánt eredmény eléréséhez, majd nyomjuk meg az OK gombot. Kísérletezzünk bátran, hiszen az előzőekben mentett képekhez bármikor visszatérhetünk. Minden egyes kép más és más beállítást kíván!

59 A részletek láthatóságának beállítása. Nyissuk meg a View menü Dynamic strethching… ablakát.

60 A részletek láthatóságának beállítása. Állítsuk a csuszkákat a kívánt eredmény eléréséhez, majd nyomjuk meg az OK gombot.

61 A részletek láthatóságának beállítása. Mentsük a képet a File menü Save párbeszéd ablakában s171_stack-rgb -strech néven, PIC formátumban.

62 A kép exportálása Photoshop számára. A Command ablakba írjuk a >savepsd2 s171_stack-rgb-strech parancsot. Egy lényeges különbség a két program között, hogy míg az IRIS előjeles 16 bites egész aritmetikát használ, addig ez a Photoshopban előjel nélküli 16 bites. Emiatt azután a Photoshopban egy-két beállítást kell végeznünk. A következőkben ezt mutatom be.

63 A kép további feldolgozása Photoshop ban. Nyissuk meg az s171_stack-rgb-strech.psd fájlt az Iris munkakönyvtárából.

64 A kép további feldolgozása Photoshop ban. Most azt érezhetjük, hogy eddigi munkánk elvesztegetett idő volt, hiszen a megnyitott képen csak egy szürkeség látható. Ne csüggedjünk el, inkább a Kép menü Korrekciók al-menüjében nyissuk meg a Görbék ablakot.

65 A kép további feldolgozása Photoshop ban. Kezdetben jó eredményt érhetünk el, ha az Automatikus gombra kattintunk.

66 A kép további feldolgozása Photoshop ban. A Kép menü Korrekciók almenüjében nyissuk meg újra a Görbék ablakot.

67 A kép további feldolgozása Photoshop ban. Húzzuk a csuszkákat a hisztogram széleihez. Egyre határozottabban láthatóak lesznek a részletek a képen.

68 A kép további feldolgozása Photoshop ban. A Kép menü Korrekciók almenüjében nyissuk meg újból a Görbék ablakot.

69 A kép további feldolgozása Photoshop ban. Kísérletezzünk bátran a görbe állítgatásával a jobb eredmény érdekében.

70 A kép további feldolgozása Photoshop ban. Nyissuk meg a Kép menü Korrekciók almenüjének Árnyékok/csúcsfények ablakát.

71 A kép további feldolgozása Photoshop ban. Kísérletezzünk bátran a csuszka állítgatásával a jó eredmény érdekében.

72 A kép további feldolgozása Photoshop ban. Ismételjük a Görbék állítgatását.

73 A kép további feldolgozása Photoshop ban. Jelöljük ki a jó területet és vágjuk képünket a végső méretre.

74 A kép további feldolgozása Photoshop ban. Ha elégedettek vagyunk az eredménnyel, konvertáljuk a képet a 16 Bit/csatornáról 8 Bit/csatornára, a Kép menü Mód almenüjében.

75 A kép további feldolgozása Photoshop ban. Majd mentsük el a végeredményt és gyönyörködjünk munkánk eredményében.

76

77 Sok sikert a munkához

78 Ne felejtsük az Iris munkakönyvtárából a szükségtelen fájlokat törölni!

79 Sok sikert a munkához Braskó Sándor Ne felejtsük az Iris munkakönyvtárából a szükségtelen fájlokat törölni!


Letölteni ppt "Dslr raw képek feldolgozása Az Iris és a Photoshop segítségével."

Hasonló előadás


Google Hirdetések