Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

AZ INFORMÁCIÓS TÁRSADALOM JOGA

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "AZ INFORMÁCIÓS TÁRSADALOM JOGA"— Előadás másolata:

1 AZ INFORMÁCIÓS TÁRSADALOM JOGA
REKLÁMJOG

2 REKLÁMJOG Reklámozás lehetősége Korlátok:
Kereskedelmi szólásszabadság? Vállalkozás szabadsága Korlátok: Fogyasztók védelme Kiemelten védendő fogyasztói csoportok – pl. kiskorúak Piaci verseny tisztességének védelme

3 REKLÁMJOG Központi jogszabály: évi XLVIII. törvény a gazdasági reklámtevékenység alapvető feltételeiről és egyes korlátairól ‘gazdasági reklámtevékenység’, azaz: Nem politikai Nem társadalmi célú ‘alapvető feltételek’ ‘egyes korlátok’ : nem az összes, van számos egyéb törvény is

4 REKLÁMJOG SPAM? reklám természetes személynek mint reklám címzettjének közvetlen megkeresése módszerével, így különösen elektronikus levelezés vagy azzal egyenértékű más egyéni kommunikációs eszköz útján kizárólag akkor közölhető, ha ahhoz a reklám címzettje előzetesen egyértelműen és kifejezetten hozzájárult hozzájárulási nyilatkozat: név (ha kell, születési détum), önkéntesség és megfelelő tájékoztatás birtokában való történés kifejezése bármikor visszavonható: tovább nem küldhető nyilvántartást kell vezetni a hozzájárulókról

5 REKLÁMJOG TILALMAK Tartalmi (terméktől független)
Nem ösztönözhet erőszakos, veszélyes, környezetkárosító magatartásra Nem károsíthatja kiskorúak fizikai, érzelmi,erkölcsi, szellemi fejlődését A kiskorúaknak szóló reklám esetében a kedvezőtlen befolyásolás tilalma is ki van mondva (erőszak, szexualitás, erőszakosan megoldott konfliktus) Tilos iskolában, óvodában reklámozni (kivétel: kultúra, sport, egészség) Nem mutathat be reklám kiskorút veszélyes, erőszakos, szexualitást hangsúlyozó helyzetben Tilos a pornográf reklám (nemiséget súlyosan szeméremsértő nyiltsággal bemutató) Tilos a tudatosan nem észlelhető reklám

6 REKLÁMJOG TILALMAK Tartalmi (terméktől független)
Nem lehet a reklám megtévesztő -- a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat általános tilalma alá esik: Megtévesztő az a kereskedelmi gyakorlat (így az a reklám), amely valótlan információt tartalmaz, vagy valós tényt – figyelemmel megjelenésének valamennyi körülményére – olyan módon jelenít meg, hogy megtéveszti vagy alkalmas arra, hogy megtévessze a fogyasztót az alábbiak közül egy vagy több tényező tekintetében, és ezáltal a fogyasztót olyan ügyleti döntés meghozatalára készteti, amelyet egyébként nem hozott volna meg, vagy erre alkalmas

7 REKLÁMJOG TILALMAK Az összehasonlító reklám
Nem vezethet tisztességtelen előnyszerzésre a másik árujának, árujelzőjének, jóhírnevének felhasználásából Nem vezethet összetévesztésre Nem sértheti a másik jóhírnevét Csak azonos rendeltetésű áruk hasonlíthatók össze Az áruk lényeges, ellenőrizhető tulajdonságait szabad összeahasonlítani (ha árat, azt is tárgyilagosan)

8 REKLÁMJOG TILALMAK Temékhez kapcsolódó
Fegyver, lőszer, robbanóanyag (kivéve: üzlet, szakmai) Szexuális szolgáltatás, szexuális segédeszköz (kivéve: üzlet) Veszélyes eb, állatviadal Terhességmegszakítás (intézmény, eljárás, eszköz) Emberi szerv, szövet

9 REKLÁMJOG TILALMAK, KORLÁTOK Temékhez kapcsolódó ALKOHOL
Tartalmi korlátok Nem szólhat kiskorúakhoz, nem mutathat be azokat Nem ösztönözhet mértéktelen fogyasztásra, nem kötheti társadalmi érvényesüléshez Nem állíthatja, hogy gyógyászati tulajdonsággal bír Magas alkoholtartalmat nem állíthatja be erényként Nem kapcsolhatja járművezetéshez, jobb fizikai teljesítményhez Közzétételi korlátok Sajtótermék B1, honlap nyitóoldala Egészségügyi és köznevelési intézmény területén és a bejáratától számított száz méteren belül Moziben este 8 előtt, gyermekműsorok közvetlen környezetében

10 REKLÁMJOG TILALMAK, KORLÁTOK Temékhez kapcsolódó
DOHÁNYTERMÉK – tilos reklámozni Kivételek Forgalmazóknak szóló szakmai célú reklám EGT területén kívülre szánt reklám Szponzorálási tilalom Határokon átnyúló események, tevékenységek Sport-, kultúrális egészségügyi rendezvények Politikai pártok eseményei

11 REKLÁMJOG TILALMAK, KORLÁTOK Temékhez kapcsolódó SZERENCSEJÁTÉK
Nem szólhat kiskorúakhoz Tilos állami engedély nélküli szerencsejátékot reklámozni TEMETKEZÉSI SZOLGÁLTATÁS Egészségügyi intézmény és temető területén tilos Csak a szolgáltató nevét, elérhetőségeit, logóját tartalmazhatja

12 REKLÁMJOG FELELŐSSÉG: Egyetemleges Jellemzően: reklámozó Reklámozó
Reklámszolgáltató Reklám köttétevője Jellemzően: reklámozó

13 REKLÁMJOG HATÓSÁGOK: Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság
Gazdasági Versenyhivatal (megtévesztő reklám esetén)


Letölteni ppt "AZ INFORMÁCIÓS TÁRSADALOM JOGA"

Hasonló előadás


Google Hirdetések