Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

„Fontos vagy, kérlek vigyázz magadra” Az emlő önvizsgálat fontosságának tudatosítása kamaszkorban Kónya Ilona Klinikai szakpszichológus.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "„Fontos vagy, kérlek vigyázz magadra” Az emlő önvizsgálat fontosságának tudatosítása kamaszkorban Kónya Ilona Klinikai szakpszichológus."— Előadás másolata:

1 „Fontos vagy, kérlek vigyázz magadra” Az emlő önvizsgálat fontosságának tudatosítása kamaszkorban Kónya Ilona Klinikai szakpszichológus

2 Prevenciók Elsődleges prevenció: a kóros folyamatok elindulását akadályozza, vagy szünteti meg – Edukatív, az egyében meglévő rizikótényezők korai feltárására, és ezek kiküszöbölésére törekszik felszabadítja az egyén önsegítő potenciálját – Feltárja az egyén nem specifikus szocializációs zavarait.

3 Másodlagos prevenció: – a már elindult kórfolyamatot állítja meg. Harmadlagos prevenció: – az elszenvedett kórkép további károsító hatásainak, következményeinek csökkentése. – Ez pedig széles körű rehabilitáción alapul.

4

5 Edukáció: – Helyszín: oktatási intézményekben médiában (könyv, tv, stb.) – Feladata: rizikótényezők korai feltárása önszabályozás, feszültségkezelés, ügyesebb szociális viselkedés tanítása

6 Az edukációs programok általános alapelvei: – A klienst széleskörűen informálni kell, tanulószerepbe kell helyezni – Cél: az egészségmegőrzés jelenre összpontosítanak

7 Az edukációs programok fajtái: – Félelem-fokozó eljárások – Információ közvetítés – Viselkedés-központú módszerek

8 Edukációs programok fajtái: – Iskolai programok – Információ átadás – Ténybeli, kétoldalú információközvetítés (előadás vagy csoportos megbeszélés során) – Elrettentő (pl. képek mutogatása) – Személyes beszámoló – Érzelmi nevelés (érzések és értékek tisztázása beszélgetések során) – Kortárs programok

9 Specifikus programok Speciális tanácsadás Önfejlesztő technikák – önismereti csoportok Életmód, stressz kezelés, copingtechnikák Addikciós programok

10 Serdülőkor Serdülőkorral kapcsolatos elméletek: – Szervezetben zajló gyors biológiai változások→viselkedés labilis Ekkor zajlik azon biológia változások összessége mely az érett szexualitáshoz vezet. Serdülőkori fejlődés→megismétli a korábbi pszichés fejlődési fázisokat Biológiai, és szociális változások kapcsolatban állnak a kognitív változásokkal.

11 Serdülőkor pszichés sajátosságai Kognitív változások – Intellektuális érdeklődés fellendülése A lehetőségekről való gondolkodásra Hipotézisek használatára Előregondolkodásra A gondolkodásról való gondolkodásra A megszokás korlátait meghaladó gondolkodásra

12 Piaget formális műveleti gondolkodás megjelenésének szakasza: – Ez a fajta gondolkodás amelyben a gondolkodás minden egyes láncszeme a problémához, mint egészhez kapcsolódik. – Identitásképzés során figyelembe veszik, hogy miként ítélnek másokról, és mások hogyan ítélik meg őket, és hogy mindezek hogyan felelnek meg a társadalom kategóriáinak. – Logikai és matematikai elvek alkalmazása az életben felmerülő problémákra. – Elvont elveket alkalmazva gondolkodnak politikáról, törvényekről. – Egyetemes etikai elvek érdeklik, bírálják a felnőtteket a képmutatásért.

13 Serdülőkor sajátosságai Társadalmi/szociokulturális változások: -Köztes állapot: „még nem felnőtt, de nem is gyerek -Kortárskapcsolatok időlegesen fontosabbá válnak, megjelenik az kortársak elismertsége iránti vágy, de! A legtöbb serdülő osztozik szülei értékrendjében -Heteroszexuális kapcsolatok kialakulásának kezdete -Megjelenik a saját magáért vállalt felelősség

14 Énfejlődés – Központi szerepben az önálló én kialakulása – Éntudat erősödése – Világtól való elkülönültség /szeparáció/ – Saját test feletti felelősség átvétele Identitáskesés: – identitás a személyes, és társas énfogalom elegyeként alakul ki. /Identitás vs. Szerepkonfúzió/

15 Elsődleges prevenció fő szempontjai Kis csoport Interaktív Iskolai keretek Adekvát információátadás – kockázati tényezők – megbetegedés következményei – megelőzés lehetőségei Fontos feltérképezni a serdülők: – Saját testre/testi egészségre vonatkozó objektív tudást/attitűdöt - ezek viszonyát egymáshoz – Betegséggel kapcsolatos tudást/attitűdöt Közös nyelv kialakítása Visszajelzés-kialakult viselkedés megerősítése

16 Segítség lehet: – Iskolapszichológus/osztályfőnök - team – Saját élmény – Serdülőkor kognitív sajátosságai – Kortárs kapcsolatok/kortárs befolyás erőssége Fontos hangsúlyozni: – A serdülő saját teste feletti rendelkezés felelősségét. –Ő felel a teste/lelke jelenlegi,s későbbi egészséges működésért, s a saját testre való odafigyelés az identitás részévé válhat

17 Irodalomjegyzék: Vikár György: Az ifjúkor válságai Bagdy Emőke: Mentálhigiéné (elmélet, gyakorlat, képzés, kutatás) Animula, 1999 Kulcsár Zsuzsa: Egészségpszichológia ELTE Eötvös Kiadó, 1998


Letölteni ppt "„Fontos vagy, kérlek vigyázz magadra” Az emlő önvizsgálat fontosságának tudatosítása kamaszkorban Kónya Ilona Klinikai szakpszichológus."

Hasonló előadás


Google Hirdetések