Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

E-közigazgatási keretrendszer és a SOA a közigazgatás-fejlesztés támogatásában Dr. Risztics Péter Károly igazgató Dr. Kondorosi Károly tudományos igazgató-helyettes.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "E-közigazgatási keretrendszer és a SOA a közigazgatás-fejlesztés támogatásában Dr. Risztics Péter Károly igazgató Dr. Kondorosi Károly tudományos igazgató-helyettes."— Előadás másolata:

1 E-közigazgatási keretrendszer és a SOA a közigazgatás-fejlesztés támogatásában Dr. Risztics Péter Károly igazgató Dr. Kondorosi Károly tudományos igazgató-helyettes BME május 28.

2 Az előadás részei E-közigazgatási keretrendszer Dr. Risztics Péter Károly SOA alapú integráció Dr. Kondorosi Károly HTE-DMSLabor

3 Előzmények és tapasztalat Nagy alrendszerek, szigetszerű fejlesztések Elismerésre méltó eredmények az önálló alrendszerekben Alrendszerek együttműködése hiányzik Egységesítő kezdeményezések (MeH-’90-es évek eleje, IHM-2003-tól) Érvényesítés gyenge HTE-DMSLabor

4 Új helyzet – EKOP/ÁROP Cél: Szolgáltató állam, szolgáltató közigazgatás Szolgáltatás hálózaton keresztül Komplex szolgáltatás (EU 20-25, szükséges adatokat, információkat a szolgáltató szedi össze) Eszköz Követelmények az önálló alrendszer fejlesztéshez Érvényesítés elősegítése és biztosítása HTE-DMSLabor

5 E-közigazgatás keretrendszer célja Minimálisan szükséges szakmai követelmények, előírások, standardok meghatározása Az érintettek bevonása a követelmények meghatározásába „Követelménytár” felállítása és működtetése Követelmények érvényesítésének elősegítése (Pilot) Szakmai koordináció HTE-DMSLabor

6 Keretrendszer szakmai területei Folyamatleírás Technikai és szemantikai interoperabilitás IT biztonság Fejlesztésmódszertan és alkalmazásfejlesztési keretrendszer Projektmenedzsment és monitoring Koordináció HTE-DMSLabor

7 Koordináció: együttműködés Cél: –Az érintettek részt vegyenek a szakmai követelmények alakításában –A követelmények érvényesítésének elősegítése Eszköz: –Koordinációs fórum – párbeszéd –Pilot projektek Hosszabb távú együttműködés megalapozása HTE-DMSLabor

8 Aktuális feladatok és feltételrendszer Integrált backoffice kialakítása –Szigetek összekapcsolása –Alapfunkciók (üzenetközvetítés, azonosítás, e-fizetés,...) –Szigeteken átívelő folyamatok (EU 20-25,...) Sajátos feltételek között –Továbbfejleszthetőség EU, régiók, önkormányzatok –Minőségi, biztonsági követelmények Adatbiztonság, működésbiztonság (7x24 óra) –Alkalmazkodóképesség (módosíthatóság) Jogszabályi környezet (párhuzamos ÁROP, KET, adatvédelem) –Folyamatos működés Kerékcsere menet közben –Átlátható lépések eredményekkel, fokozatosság HTE-DMSLabor

9 Integráció 1 Szereplők száma Kapcsolatok száma Páros kapcsolatok –Eseti megoldások a résztvevők egyezsége alapján –Kevés szereplő (sziget) esetén működhet Hány szereplő lesz? (Régiók, önkormányzatok,...) –Bővítés? Módosítás? –Látszólag a legegyszerűbb megoldás de nem skálázható HTE-DMSLabor

10 Integráció 2 Okos központ –Mindenkiről mindent tud és közvetít –Hány szereplő lesz? –Bővítés? Módosítás? Lehetőség: –Lazább csatolás (a szereplők minél kevesebbet tudjanak egymásról) –Műveletek (szolgáltatások) és paraméterek (adattípusok, formátumok) –Köztes formátum (n 2 helyett n konverzió) HTE-DMSLabor

11 Szolgáltatási sín Alrendszer Felügyelet Szolgáltatás adatbázis SOA: Service Oriented Architecture ESB: Enterprise Service Bus Szolgáltatás Interfész Integráció HTE-DMSLabor

12 SOA jellemzők Integrációs, architektúra-tervezési paradigma Szabványokra épül (W3C, OASIS) Nagy szállítók termékcsaládjai támogatják Megalapozott fejlesztési módszertanok (SOA Roadmap) Alrendszerek önállósága, függetlensége megmarad (heterogén alrendszerek) Magasszintű szolgáltatási (igazgatási) folyamatok kezelése, menedzsmentje támogatott (BPEL, BPMN) Folyamatos, fokozatos fejlesztés, kezelhető lépésekben Referencia-projektek HTE-DMSLabor

13 Szolgáltatás-sín Szolgáltatási sín Meglévő alkalmazás Adatbázis Üzleti, szolgáltatási folyamatok Web-portál Külső rendszer Felügyeleti rendszer Szolgáltatás adatbázis SOAP hívás HTE-DMSLabor

14 Vízió Szolgáltatási szemlélettel integrált e-közigazgatási rendszer Rugalmasan követi a jogi és szervezeti változásokat Önálló, az interfészeket, szabványokat betartó szakrendszerek Egyszerű csatlakoztatás az EU rendszereihez Bővülő szereplői kör A kulcs: közigazgatási szolgáltatási sín (közigazgatási ESB) HTE-DMSLabor

15 Amit szeretnénk HTE-DMSLabor SONIC model

16 Hogyan érhetjük el? Több éves folyamat –Fokozatos fejlesztés –A sínt (ESB-t) és annak működtetési rendszerét nekünk kell kitalálnunk és megcsinálnunk a szabványok alapján –Eszközökkel támogatott, de ezek egymással való összekapcsolása megoldandó feladat A szereplők koordinált, együttes munkájával Alapvető szakmai egyetértés alapján (ERRE VAN ELŐRE...) Ennek jegyében indítottunk kísérleti fejlesztést HTE-DMSLabor

17 A kísérleti fejlesztés A vizsgált rendszerek –Microsoft: Visual Studio +.NET 3.0 (Windows Communication Foundation) + IIS –Sun: NetBeans + OpenESB –Oracle: JDeveloper + Oracle Application Server –BEA: WebLogic –IBM: Rational Application Developer + WebSphere –JBoss: Eclipse + JBoss Application Server –Apache Axis2: Eclipse + Tomcat Továbbá –Sonic –Intalio Közülük több nyílt forráskódú HTE-DMSLabor

18 A kísérleti fejlesztés célja A szolgáltatások felderítése Alapvető interoperabilitási vizsgálat (tudnak-e együttműködni, és hogyan) Megfelelnek-e a szabványoknak (web-service) A lehetséges kapcsolódási felületek megtalálása a különböző gyártók rendszerei között Nemfunkcionális követelmények kezelhetősége (biztonság, minőség) Alapszolgáltatások (core services) megvalósíthatósága (pl. azonosítás, hitelesség, képviselet) Tapasztalatszerzés a folyamatleírás és -menedzsment terén (BPEL) HTE-DMSLabor

19 Pilot feladat Egyéni vállalkozó EVÁ-ra való áttérési igényének végrehajtása Bizonyos jogszabályi feltételeknek kell eleget tennie a vállalkozásnak, ezeket ellenőrizni kell Több szereplő, különböző platformok, technológiák Az áttérési folyamat végrehajtása a szereplők közreműködésével Biztonságosan Csak élő személy (ügyintéző) hagyhat jóvá, robot nem HTE-DMSLabor

20 Szereplők Ügyfél: a vállalkozó, aki a kérelmet benyújtja Ügyintéző: aki a kérelmet jóváhagyja Ügyfélkapu: egységes weboldal a közigazgatás eléréséhez Központ: végrehajtja az áttérési folyamatot; buszfelügyelet Cégbíróság: a vállalkozások formáját tárolja Apeh: a vállalkozás bevételeit, adótartozását tárolja Igazságügy: egy személy büntetettségét tárolja HTE-DMSLabor

21 Architektúra HTTPS HTTP(S) Ügyfél, Ü gyintéző Böngésző Ügyfélkapu ASP.NET, WCF Központ WCF Cégbíró- ság WCF Apeh OpenESB Igazság- ügy IBM SQL Server My SQL Oracle BPEL Oracle DB SQL Server My SQL HTE-DMSLabor

22 Eredmények Együttműködés alapjai –http(s) és web-service szabványok (szilárd, jó alap, elterjedt) –üzenetek (JMS) Biztonsági követelmények kezelhetők –token (időben korlátozott felhatalmazás, hiteles, titkosított, letagadhatatlan, sértetlen adatokkal) –adatvédelmileg védhető Folyamatleírás standard BPEL esetén hordozható Hiányzó szolgáltatások megvalósíthatók –biztonságos levelezés –címtár Koordinációs módszertannal biztosítható a fejlesztések konvergenciája –kooperatív alapállással –szervezetközi szakmai tervező team működtetésével –központi felügyelet működtetésével HTE-DMSLabor

23 Mi mennyire bonyolult/egyszerű Tanulás Know-how kialakítása (eddig ~ 6 hónap) (Miért nem működik, és mitől működik?) Ennek alapján az ismert rendszeren: –Új szolgáltatás kialakítása –Új üzleti folyamat létrehozása (néhány nap) Nem a technikai problémák jelentik a szűk keresztmetszetet HTE-DMSLabor

24 Köszönjük a figyelmet! Dr. Risztics Péter Károly Dr. Kondorosi Károly


Letölteni ppt "E-közigazgatási keretrendszer és a SOA a közigazgatás-fejlesztés támogatásában Dr. Risztics Péter Károly igazgató Dr. Kondorosi Károly tudományos igazgató-helyettes."

Hasonló előadás


Google Hirdetések