Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Kuku és barátai – Ismerjük meg közösen a segítőkutyák világát! Egy mesekönyv bemutatása Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban című konferencia, Hódmezővásárhely.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Kuku és barátai – Ismerjük meg közösen a segítőkutyák világát! Egy mesekönyv bemutatása Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban című konferencia, Hódmezővásárhely."— Előadás másolata:

1 Kuku és barátai – Ismerjük meg közösen a segítőkutyák világát! Egy mesekönyv bemutatása Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban című konferencia, Hódmezővásárhely 2016. március 21. Loványi Eszter gyógypedagógus, szociológus NEO Magyar Segítőkutya Egyesület ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar

2 A mesekönyvhöz vezető út bemutatása - személyes tapasztalatok alapján NEO Magyar Segítőkutya Egyesület Kuku, a családi kedvenc (2007) Mesekönyv Kuku szemszögéből (2015)

3 Hogyan jelez nekem Kuku? 1. (Zaj) – (pl. csörög a főzőóra) 2. Zajforrás megkeresése – hol, mi szól? 3. Jelzés – felhívja magára a figyelmemet 4. Zajforrás megmutatása – elvezet a zajforráshoz Fotók: Burányi Virág NEO Magyar Segítőkutya Egyesület Videó

4 Miben segít nekem Kuku? I. 1. Biztonságérzet növelése – fontos zajok és hangok jelzése (pl. ajtócsengő, vekker, telefoncsörgés, kopogás, riasztó); megnyugtat a jelenléte (ha ő nyugodt, biztosan nincs baj) 2. Lelki társ – sose vagyok magányos; Kuku elfogad olyannak, amilyen vagyok; szeretetnyújtás; felelősségérzet kialakítása (pl. gondoskodnom kell Kukuról) Fotó: Halmai Gyöngyi NEO Magyar Segítőkutya Egyesület

5 3. „Kutyás társaság” – kapcsolattartás más gazdákkal és kiképzőkkel (pl. levelezés, fórum); közös programok (pl. kirándulás, bemutatók, parasportok) Egy hallássérült-segítő kutya többet nyújt, mint a jelzőeszközök (pl. ébresztőóra hallássérülteknek)! Miben segít nekem Kuku? II. Fotók: Kecskeméti Dávid, Heim Alexandra NEO Magyar Segítőkutya Egyesület

6 4. Ismerkedési lehetőség – idegenekkel való beszélgetéskor nem a hallássérülésen és a kommunikációs nehézségeken van a hangsúly: „Jaj, de édes ez a kutya!”, „Miben segít?” Egy hallássérült-segítő kutya többet nyújt, mint a jelzőeszközök (pl. ébresztőóra hallássérülteknek)! Miben segít nekem Kuku? III. Egy hallássérült-segítő kutya többet nyújt, mint a villogó-rezgő jelzőeszközök (pl. ébresztőóra hallássérülteknek)! Társadalmi integráció elősegítése Fotó: Heim Alexandra NEO Magyar Segítőkutya Egyesület

7 Kukuval szemléletformáló programokon Érzékenyítő tréningek… óvodákban iskolákban munkahelyeken Segítőkutya-bemutatók Fotók: Burányi Virág (1-4), Kohut Árpád (2), Mányik Richárd (3) NEO Magyar Segítőkutya Egyesület

8 Kutatás Fogyatékossággal élő személyekhez való hozzáállás változása a szemléletformáló programunk hatására 253 kérdőív feldolgozása NEO Magyar Segítőkutya Egyesület

9 Eredmények publikálása Loványi Eszter – Piczkó Katalin (2013): Társadalmi szemléletformálás és integráció támogatása segítőkutyák bevonásával, avagy a négylábú segítőtársak sokrétű szerepe. In: Gyógypedagógiai Szemle. LVI. évf. 2. sz., p. 95-111. NEO Magyar Segítőkutya Egyesület

10 Blogírás a mindennapokról Kuku blogja – egy hallássérült-segítő kutya kalandjai (2011-) www.kuku.segitokutya.net NEO Magyar Segítőkutya Egyesület

11 Blogírás a mindennapokról Kuku és Mák blogja – egy hallássérült-segítő kutya és egy tanonc kalandjai (2011-) www.kuku.segitokutya.net NEO Magyar Segítőkutya Egyesület

12 A mesekönyv ötlete Óvodás és kisiskolás gyermekeknek tartott bemutatók és érzékenyítő tréningek tapasztalatai alapján, a korosztályra jellemző: nyitottság, a sokféleség természetesnek való kezelése „minél előbb, annál jobb” elv Fotók: Burányi Virág (1-2), Kohut Árpád (3) NEO Magyar Segítőkutya Egyesület

13 A mesekönyv célja Célcsoport: óvodás és kisiskolás gyermekek, valamint szűkebb- tágabb környezetük (pl. szülők, óvópedagógusok) Segítőkutyák világának és a különböző fogyatékosság-típusoknak bemutatása Tolerancia és empátia eszméjének elterjesztése Újszemléletű módszer megismertetése az érdeklődőkkel (pl. szakemberek) Fotó: Mányik Richárd NEO Magyar Segítőkutya Egyesület

14 A mesekönyv felépítése I. Különböző segítőkutya-típusok munkájának bemutatása, rajtuk keresztül a fogyatékos személyek mindennapjainak megismertetése, hiteles történetek alapján Vakvezető kutya Személyi segítő kutya Mozgássérült-segítő kutya Terápiás kutya Hangjelző kutya Fotók: Halmai Gyöngyi NEO Magyar Segítőkutya Egyesület

15 A mesekönyv felépítése II. Képzés, segítőkutya-vizsga Jogszabályi háttér Sportolási lehetőségek kutyával Állatorvosnál Szabadidős programok (pl. bemutatók)… Paraméterek:  44 oldalas  B/5-ös méret  keménytáblás borító  színes illusztrációk (Simon Tibor) NEO Magyar Segítőkutya Egyesület

16 Terápiás kutyák a mesekönyvben NEO Magyar Segítőkutya Egyesület

17 Személyes élmény „Bocsi, Kuku, bocsi…” (terápiás képzés, 2013) NEO Magyar Segítőkutya Egyesület – Jaj, ráléptél a farkára! – Ööö… Fájt neki? – Gyere, vigasztaljuk meg, és akkor nem fog fájni! A kisfiú odalépett Kukuhoz, és megsimogatta Kuku buksiját – Bocsi, Kuku, bocsi… Most már jó neki? – Igen, most már jó. – mondta a gyógypedagógus. Forrás: www.kuku.segitokutya.net

18 Előkészületek: a tervezéstől a nyomtatásig… NEO Magyar Segítőkutya Egyesület

19 Sajtótájékoztató és könyvbemutató 2015. április 23. – „Segítőkutyákkal az integrációért” c. konferencia NEO Magyar Segítőkutya Egyesület Fotók: Halmai Gyöngyi

20 Visszajelzések: szülők, szakemberek „Képzeld, Málnának azonnal végig kellett olvasni a könyvet. Utána meg játszott, és hallom, hogy Lili baba hallássérült, ez a segítő cicája. Épp egy cicafigurát talált.” NEO Magyar Segítőkutya Egyesület

21 Meseolvasás óvodásoknak NEO Magyar Segítőkutya Egyesület Fotó: Tamási Gábor A foglalkozást Pálfy Panni és terápiás kutyája, Füge tartotta.

22 Meseolvasás óvodásoknak NEO Magyar Segítőkutya Egyesület Fotó: Tamási Gábor A foglalkozást Pálfy Panni és terápiás kutyája, Füge tartotta.

23 Mesekönyv magyarórán NEO Magyar Segítőkutya Egyesület Fotók: Szarka Lajos „…amikor hallottam erről a kiadványról, egyből az jutott az eszembe, hogy valahogy bele kellene csempésznünk a magyar órába, mert kell, hogy azok a gyerekek, akik többségi iskolába járnak, és nem nagyon tapasztalnak sérült, vagy bármilyen fogyatékossággal élő embert a környezetükben, ők is tudják, hogyan viszonyuljanak hozzájuk a mindennapokban.” (Ágoston Gyöngyi) Forrás: nyiregyhaza.hu

24 Hol kapható? könyvesboltokban a www.mesekonyv.segitokutya.net honlapon keresztül megrendelhető a helyszínen NEO Magyar Segítőkutya Egyesület

25 Videó: mesélnek a segítőkutyák NEO Magyar Segítőkutya Egyesület Videó Rajzok: Simon Tibor

26 Óvodáknak szeretettel… NEO Magyar Segítőkutya Egyesület Fotó: Saliga Péter

27 Köszönöm a figyelmet! További információk: Email: lovanyieszter@segitokutya.net Honlap: www.mesekonyv.segitokutya.net Facebook: www.facebook.com/kukuesbaratai NEO Magyar Segítőkutya Egyesület


Letölteni ppt "Kuku és barátai – Ismerjük meg közösen a segítőkutyák világát! Egy mesekönyv bemutatása Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban című konferencia, Hódmezővásárhely."

Hasonló előadás


Google Hirdetések