Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

ELKÉPZELÉSEK AZ ELÉGEDETTSÉGI KÉRDŐÍV KÉSZÍTÉSÉRŐL A PÁLYAORIENTÁCIÓ RENDSZERÉNEK TARTALMI ÉS MÓDSZERTANI FEJLESZTÉSE T ÁMOP 2.2.2. ELKÉPZELÉSEK AZ ELÉGEDETTSÉGI.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "ELKÉPZELÉSEK AZ ELÉGEDETTSÉGI KÉRDŐÍV KÉSZÍTÉSÉRŐL A PÁLYAORIENTÁCIÓ RENDSZERÉNEK TARTALMI ÉS MÓDSZERTANI FEJLESZTÉSE T ÁMOP 2.2.2. ELKÉPZELÉSEK AZ ELÉGEDETTSÉGI."— Előadás másolata:

1 ELKÉPZELÉSEK AZ ELÉGEDETTSÉGI KÉRDŐÍV KÉSZÍTÉSÉRŐL A PÁLYAORIENTÁCIÓ RENDSZERÉNEK TARTALMI ÉS MÓDSZERTANI FEJLESZTÉSE T ÁMOP ELKÉPZELÉSEK AZ ELÉGEDETTSÉGI KÉRDŐÍV KÉSZÍTÉSÉRŐL Nemzeti Pályaorientációs Tanács ülése, Előadó: Juhász Márta BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék

2 Az elégedettségvizsgálat célja felmérni, hogy a pályaorientációs programok felhasználói – a tanácskérők – elégedettek-e a tanácsadási szolgáltatással, és ez az elégedettségük az egyes területeken mérve milyen mértékű.

3 A kérdőív formai és tartalmi jellemzői Moduláris felépítésű: egységesen alkalmazható a hagyományos és az on-line tanácsadások minőségével való elégedettség megítélésre: –Off-line (papír-ceruza) kérdőív –On-line kérdőív (összesíthető statisztika készítése). A tanácskérők csoportjára kialakítva, az Lifelong Guidance elvei szerinti mér, figyelembe véve a különböző kritériumokat: –Életkor: általános iskolástól a nyugdíjasig, –a tanácskérő foglalkozása, munkatapasztalata, –iskolai helyzete, végzettsége, –szociokulturális háttér. A kérdőív validálása a próbafelvételt követően. Terjedelme rövid, kitöltés 3-5 perc.

4 Az elégedettségvizsgálat kialakításának lépései Célcsoport megismerése és annak feltárása mit jelent számukra az „elégedettség a szolgáltatással”. Specifikus modulokból épül fel, melyhez alapul szolgálnak azok az elemek, amelyek a szolgáltatás részét képezik.

5 Tanácsadási formák–kérdőív moduljai –tájékoztatás: Konkrét kérdés felmerülése, vagy direkt problémára megoldási terv kidolgozása. Információ- és segítségnyújtás egyéni, csoportos vagy távtájékoztatás formájában. –egyéni tanácsadás: 3-6 alkalmas egyéni konzultáció. –csoportos tanácsadás: 3-6 alkalmas csoportos konzultáció, hasonló kérdésekkel foglalkozó emberek között. –csoportos fejlesztés: min. 7 alkalmas csoportfoglalkozás-sorozat. –elérő programok: táborok, osztályfőnöki óra, állásbörze, pályaválasztás kiállítás. –távtanácsadás (on-line): telefonon, chat, msn, fórum, skype vagy e- mail. Ügyeleti idő a Nemzeti Pályaorientációs Portálon: –coaching: Vezetői vagy egyéb speciális képességek fejlesztése a cél. –outplacement: Segítséget nyújt az elbocsátott dolgozó(k) és a munkáltató számára. –foglalkozást bemutató filmek és mappák: Rövid bemutató anyagok egy-egy pályáról, melyek segítenek eligazodni a szakmák dzsungelében.

6 Dilemmák…. A kérdőív kitöltésének időzítése: –Tanácsadás után, közvetlenül: azonnali visszajelzés, nagyobb kitöltési arány, emlékezeti hatás, „cserébe töltsd ki a kérdőívet” hatás. –Tanácsadást követően, később: megfontoltság, megváltozott motiváció, szélsőséges érzelmek, a tanácskérő mentális reprezentációja. –Több üléses tanácsadási folyamatok. A lemorzsolódás okait nem tudjuk mérni vagy az elégedetlenség okozza a lemorzsolódást? –Az elégedettség érzése alakulhat, változhat a tanácskérőben. BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék 6

7 Dilemmák…. A tanácsadással, mint szolgáltatással való elégedettséget mérjük. –Külön lehet-e választani a szolgáltatást, a szolgáltató személyétől, szaktudásától, a róla szerzett személyes benyomástól? –A tanácskérő előzetes elvárásait felmérni, és megnézni, hogy ahhoz képest elégedett-e a szolgáltatással. –Papír-ceruza alapú kérdőívek kitöltése a tanácsadó előtt. Lezárható borítékba, névtelenül egy dobozba dobva. BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék 7

8 B = f (P, E) B = f (P, E) B: behaviour, P: person, E: environment BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék 8 Környezet (E)egyéni,individuális különbségek (P) szubjektív interpretáció ELÉGEDETTSÉG (B)

9 Pszichológiai,individuális különbségek BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék 9 Személyiségvonások, neuroticizmus inger kereső vagy kerülő külső-belső kontroll mentális egészség elvárások, szükségletek, értékek, attitűdök tapasztalatok

10 Herzberg kétfaktoros elmélete Motivátorok kihívás, önmegvalósítás, felelősség, előléptetés, fejlődési lehetőség, elismerés, feladat tartalma, jelentősége = meglétük elégedettséget okoz Higénés tényezők fizikai és pszichológiai környezet, vállalati politika, vezetési stílus, munkafeltételek, személyes kapcsolatok, beosztás, munkahely biztonsága, fizetés = hiányuk elégedetlenséget okoz célkitűzés, növekedés, kibontakozás, önmegvalósítás, énhatékonyság, kompetencia érzés.  szervezés, struktúra, tárgyi, személyi feltételek, pszichológiai környezet: kapcsolat a tanácsadóval, hangulat. Tárgyi feltételek: a terem elrendezése, esztétika. A modell lényege, hogy a munkahelyi elégedettséget és elégedetlenséget okozó tényezőket függetlennek tartja egymástól.

11 Herzberg, 1970.

12 Az elégedettség, mint attitűd LOCKE, 1976: „Az elégedettség egy kellemes, pozitív érzelmi állapot, amely az egyén munkájának vagy munkatapasztalatainak értékeléséből származik.” Érzelmi : a dolgozók érzelmi viszonyulása a munkához. pl. „Örülök annak, hogy a munkám különböző feladatokból áll.” (pl. Nagyon jó érzés ide járni.) Kognitív, hiedelmek : a munka tartalmi oldalának ismerete: pl. „A munkám összetett.” (a tanácsadás minősítése, értékelése: Nagyon hasznos ide járni.) Viselkedéses: a munkatevékenységben megnyilvánuló konkrét megnyilvánulások. pl. „Terveim szerint 3 hónapon belül elhagyom ezt a munkát.” (rendszeresen eljár arra a programra, ami mellett elköteleződött: Még egy alkalmat sem hiányoztam a programból)

13 BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék 13


Letölteni ppt "ELKÉPZELÉSEK AZ ELÉGEDETTSÉGI KÉRDŐÍV KÉSZÍTÉSÉRŐL A PÁLYAORIENTÁCIÓ RENDSZERÉNEK TARTALMI ÉS MÓDSZERTANI FEJLESZTÉSE T ÁMOP 2.2.2. ELKÉPZELÉSEK AZ ELÉGEDETTSÉGI."

Hasonló előadás


Google Hirdetések