Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Oktatói és módszertani megújulás a felsőoktatásban Dr. Balázs László főiskolai docens.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Oktatói és módszertani megújulás a felsőoktatásban Dr. Balázs László főiskolai docens."— Előadás másolata:

1 Oktatói és módszertani megújulás a felsőoktatásban Dr. Balázs László főiskolai docens

2 Az alprojekt tagjai Dr. Szabó Csilla Marianna főiskolai docens, Tanárképző Központ főigazgatója Dr. Szalay Györgyi főiskolai docens, Kommunikáció- és Médiatudományi Tsz. Dr. Balázs László főiskolai docens, Kommunikáció- és Médiatudományi Tsz. vezetője Külső szakértők: Dr. Pusztai Erzsébet orvos, belgyógyász, egészség- és életvezetési coach Szatmáriné dr. Balogh Mária címzetes főiskolai tanár, szervezetpszichológus

3 Képzési rendszer szemléletmódja Tanulási eredmények alapú gondolkodás Burnout prevenció és reziliencia Módszertani megújulás Új tanári szerep „HASIT DUE oktató” Projektmunka, kooperatív tanulás, csoportdinamika Konstruktivista, konnektivista tanuláselmélet

4 Tanuláselméleti háttér I. Konstruktivista tanuláselmélet A tanuló aktívan formálja tudását a bemutatott anyag értelmezése által. Sikerkritériumok: Életközeli tanulási szituáció, mely a tanuló már megszerzett tudására épül, Előtérben az együttműködés és az interakció, Formatív értékelés, Felelősségvállalás a tanulási folyamatért, A tanár mint vezető támogatja a folyamat sikerességét. (Doolittle id. Cserné 2015.)

5 Tanuláselméleti háttér II. Konnektivista A tanulás egy interakció, melynek középpontjában a tanulók hálózatos tudása, valamint az ezen alapuló alkotás és tudásnövekedés áll. (Downes 2012.) Alapelvei: A tanulás különböző módokon történik, az oktatási intézmények elsődlegessége megszűnik. A tanulás folyamata megtalálható egy közösségben, hálózatban vagy adatbázisban. Időszerűség – pontos és korszerű tudás. Személyes és nyílt hálózatos tanulási környezet segítségével valósulhat meg.

6 Új tanári szerep Fejlődést elősegítő tanár személyiségjegyei Az őszinteség, a valódiság, a hitelesség, a „kongruencia”. Az elfogadás, a megbecsülés, a feltétel nélküli pozitív odafordulás. Az empatikus megértés, a szenzitív, tevékeny odafordulás. (Carl Rogers nyomán) Tapasztaláson alapuló tanulás elősegítése – a tanár mentori, facilitátori szerepmegvalósítása

7 Módszertani megújulás a felsőoktatásban Generációs sajátosságok figyelembevétele (tapasztalati tanulás) Csoportdinamika szerepe a felsőoktatásban Kooperatív tanulás Projektmunka Az együttműködésen alapuló személyes fejlesztés Képzők képzése: Oktatói érzékenyítés, módszertani megújulás a felsőoktatásban

8 Lelki állóképesség és reziliencia Külföldi vizsgálatok alapján az oktatók 60–70%-a tartós stressztől, 30%- a kiégésszindrómától szenved. (Lubinszky 2013.) Hogyan tanít a tanár? (Juhász 2015.) Burnout fogalmaRizikótényezők azonosításaVédőfaktorok azonosítása Reziliencia erősítése Képzők képzése: Burn out prevenció – A tanári reziliencia erősítése

9 Köszönöm megtisztelő figyelmüket!


Letölteni ppt "Oktatói és módszertani megújulás a felsőoktatásban Dr. Balázs László főiskolai docens."

Hasonló előadás


Google Hirdetések