Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Andragógiai eszközökkel az elítéltek reintegrációjáért Molnár Attila Károly ELTE PPK andragógia MA II. évfolyam DOSZ Tavaszi Szél Konferencia 2016. április.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Andragógiai eszközökkel az elítéltek reintegrációjáért Molnár Attila Károly ELTE PPK andragógia MA II. évfolyam DOSZ Tavaszi Szél Konferencia 2016. április."— Előadás másolata:

1 Andragógiai eszközökkel az elítéltek reintegrációjáért Molnár Attila Károly ELTE PPK andragógia MA II. évfolyam DOSZ Tavaszi Szél Konferencia 2016. április 15-17.

2 Fegyház Bűncselekmény Fogház Börtön Visszatérés a társadalomba Ítélet Reintegráció Reszocializáció Kooperatív munka fogvatartottakkal Csoportfoglalkozások Önfejlesztés MEDITÁCIÓ

3 Tartalom A problémaA probléma A reszocializációt támogató elméletekA reszocializációt támogató elméletek Terepmunka BalassagyarmatonTerepmunka Balassagyarmaton –Módszertan, eszközök, formák –Eredmények –Következtetések –Javaslatok

4 A probléma ______________ 150%-os telítettség a börtönökben Az intézmények kapacitásának határai A bv-állomány túlterheltsége A szabadultak több mint 50%-a visszaeső Az államkassza terhelése A fogvatartottak hiányoznak a munkaerőpiacról Az otthonok deficitje Újabb megoldások keresése a reintegráció hatékonyságának növelésére Börtönstatisztikai Szemle, 2015/2. 4.

5 ______________ A BÜNTETÉS TÖRTÉNETE, HAZAI ÉS EURÓPAI BÖRTÖNHELYZET MA RESZOCIALIZÁCIÓREINTEGRÁCIÓ A reszocializációt támogató elméletek A BV-N BELÜL IS ALKALMAZHATÓ ANDRAGÓGIAI MÓDSZEREK AZ ELÍTÉLTEK AKTÍV ÉS ÖNFEJLESZTŐ MAGATARTÁSÁNAK ELŐMOZDÍTÁSA Mezey, 2010 Pál, 1976 Pál, 1988 Csoma, 2005 Durkó, 1998 Maróti, 2005 Atkinson, 2005 Buda, 1995 Cole-Cole, 2006 TÁMOGATÓ CSOPORTLÉGKÖR AKTÍV RÉSZVÉTEL SZEMÉLYISÉGFEJLŐDÉS Az andragógia életsegítő funkciója Fotó: Molnár Attila Károly

6 ______________ Terepmunka Balassagyarmaton Balassagyarmati Fegyház és Börtön 168 zárka 2 munkaterem Kitűnő infrastruktúra Intézményi nyitottság a külsős szakemberek felé Fotó: Molnár Attila Károly A foglalkozások helyszíne: kápolna

7 ______________ Módszertan, eszközök, formák Közös filmnézés, beszélgetés Közös filmnézés, beszélgetésÉlménymegosztás Relaxáció, meditáció Kérdőívezés 10 alkalom, 4-4 óra, 20 fő Fotó: Kovács Mihály 1. A változás elfogadása 1. A változás elfogadása 2. A saját gondolatokért való felelősségvállalás 2. A saját gondolatokért való felelősségvállalás 3. A siker lehetőségének elfogadása 3. A siker lehetőségének elfogadása 4. Az egészség és a szabadság fontossága 4. Az egészség és a szabadság fontossága 5. A közösség szolgálata 5. A közösség szolgálata 6. A másokért való áldozatvállalás 6. A másokért való áldozatvállalás 7. Az emberi kapcsolatok ápolása 7. Az emberi kapcsolatok ápolása 8. A bőség, a boldogság, a szabadság alapjainak megteremtése 8. A bőség, a boldogság, a szabadság alapjainak megteremtése 9. Pozitív gondolkodással való lét 9. Pozitív gondolkodással való lét 10. Önsegítés (Balogh, 2010) 63% A siker feltételeiA siker feltételei A közösség szolgálataA közösség szolgálata KÉRDŐÍVES FELMÉRÉS 88% A változás elfogadásaA változás elfogadása Saját gondolatokSaját gondolatok BoldogságBoldogság ÖnsegítésÖnsegítés 100% EgészségEgészség SzabadságSzabadság KapcsolatápolásKapcsolatápolás Pozitív gondolkodásPozitív gondolkodás Támogató csoporthatás

8 Eredmények A fogvatartottak együttműködésre motiválásaA fogvatartottak együttműködésre motiválása Csoportmunka - önkéntes, aktív részvétel Csoportmunka - önkéntes, aktív részvétel A „kinti ” módszerek „benti” alkalmazásaA „kinti ” módszerek „benti” alkalmazása Filmklub, relaxáció, meditáció Filmklub, relaxáció, meditáció A tanultak alkalmazása egyénilegA tanultak alkalmazása egyénileg A gyakorlatok vezetettségének hiánya A gyakorlatok vezetettségének hiánya Eszközhiány Eszközhiány ______________

9 Következtetések Szükséges a reintegráció támogatásaSzükséges a reintegráció támogatása Kooperatív munka a fogvatartottakkal Kooperatív munka a fogvatartottakkal Andragógiai eszközök - csoporthatás Andragógiai eszközök - csoporthatás Személyes kompetenciák erősítése Személyes kompetenciák erősítése Igény az eszköztár bővítéséreIgény az eszköztár bővítésére Rendszeres foglalkozások Rendszeres foglalkozások A meditációt segítő technika biztosítása A meditációt segítő technika biztosítása ______________

10 Javaslatok A módszerek hatékonyságának növeléseA módszerek hatékonyságának növelése Rendszeres foglalkozások szervezése Rendszeres foglalkozások szervezése A programok tartalmának bővítése A programok tartalmának bővítése Elégedettségmérés Elégedettségmérés További szakemberek bevonásaTovábbi szakemberek bevonása Andragógusok, pszichológusok, Andragógusok, pszichológusok, képzett önkéntesek, civil szervezetek képzett önkéntesek, civil szervezetek ______________

11

12 IRODALOMJEGYZÉK (kivonat) Atkinson, R. C., Hilgard, E., Smith, E. E., Nolen-Hoeksema, S., Fredrickson, B. L., Loftus, G. R. (2005): Pszichológia. Osiris, BudapestAtkinson, R. C., Hilgard, E., Smith, E. E., Nolen-Hoeksema, S., Fredrickson, B. L., Loftus, G. R. (2005): Pszichológia. Osiris, Budapest Buda Béla (1995): A személyiségfejlődés és a nevelés szociálpszichológiája. Nemzeti Tankönyvkiadó, BudapestBuda Béla (1995): A személyiségfejlődés és a nevelés szociálpszichológiája. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest Cole, M., Cole, S. R. (2006): Fejlődéslélektan. Osiris Kiadó, BudapestCole, M., Cole, S. R. (2006): Fejlődéslélektan. Osiris Kiadó, Budapest Csáki Anikó, Gosztonyi Ágnes, Halmos Szabolcs, Mészáros Mercedesz (szerk., 2006): Fogvatartottak és büntetés-végrehajtási intézetekből szabadulók munkaerő-piaci (re)integrációjának támogatása. Országos Foglalkoztatási Közalapítvány, Budapest. URL: http://www.valtosav.hu/szakmai_anyagok/kiadvany_konferencia.pdf (letöltve: 2016.03.23. 12:38)Csáki Anikó, Gosztonyi Ágnes, Halmos Szabolcs, Mészáros Mercedesz (szerk., 2006): Fogvatartottak és büntetés-végrehajtási intézetekből szabadulók munkaerő-piaci (re)integrációjának támogatása. Országos Foglalkoztatási Közalapítvány, Budapest. URL: http://www.valtosav.hu/szakmai_anyagok/kiadvany_konferencia.pdf (letöltve: 2016.03.23. 12:38) Csoma Gyula (2005): Andragógiai szemelvények. Bevezetés a felnőttképzés tanulmányozásába. Nyitott Könyv, BudapestCsoma Gyula (2005): Andragógiai szemelvények. Bevezetés a felnőttképzés tanulmányozásába. Nyitott Könyv, Budapest Falus Iván (1996): A pedagógiai kutatás metodológiai kérdései. In: Falus Iván (szerk.): Bevezetés a pedagógiai kutatás módszereibe. Keraban, Budapest, 7–33.Falus Iván (1996): A pedagógiai kutatás metodológiai kérdései. In: Falus Iván (szerk.): Bevezetés a pedagógiai kutatás módszereibe. Keraban, Budapest, 7–33. Feketéné Szakos Éva (2014): Innovatív irányok az ezredforduló utáni andragógiában. Eötvös József Könyvkiadó, BudapestFeketéné Szakos Éva (2014): Innovatív irányok az ezredforduló utáni andragógiában. Eötvös József Könyvkiadó, Budapest Kálmán Anikó (2008): A felnőttkori tanulás sajátosságairól. In: Benedek András (szerk.): Tanulás életen át {TÉT} Magyarországon. Tempus Közalapítvány, Bp.Kálmán Anikó (2008): A felnőttkori tanulás sajátosságairól. In: Benedek András (szerk.): Tanulás életen át {TÉT} Magyarországon. Tempus Közalapítvány, Bp. Maróti Andor (2005): Tanulmányok és előadások a felnőttek képzéséről. Nyitott Könyv, BudapestMaróti Andor (2005): Tanulmányok és előadások a felnőttek képzéséről. Nyitott Könyv, Budapest Mezey Barna (2010): Régi idők tömlöcei. Rubicon-könyvek, BudapestMezey Barna (2010): Régi idők tömlöcei. Rubicon-könyvek, Budapest Pál László (1976): Nevelés a büntetés-végrehajtásban. KJK, BudapestPál László (1976): Nevelés a büntetés-végrehajtásban. KJK, Budapest Ruzsonyi Péter (2006): A kriminálpedagógia lehetősége a börtönadaptáció és a társadalmi integrálódás érdekében. Börtönügyi Szemle, 25. 2. sz. 21–33.Ruzsonyi Péter (2006): A kriminálpedagógia lehetősége a börtönadaptáció és a társadalmi integrálódás érdekében. Börtönügyi Szemle, 25. 2. sz. 21–33. Schlosser Károly (2012): Mindfulness, meditáció és klinikai hatékonyság – áttekintés. In: Mikonya György (szerk.): Vallásos mozgalmak nézetei a családi életről és az oktatásról. Elte Eötvös Kiadó, Budapest. 143–156. URL: http://old.tok.elte.hu/kutatokozpont/upload/publikacio/mikonya_korr4_NYOMDA.p df (letöltve: 2016.03.18 10:40)Schlosser Károly (2012): Mindfulness, meditáció és klinikai hatékonyság – áttekintés. In: Mikonya György (szerk.): Vallásos mozgalmak nézetei a családi életről és az oktatásról. Elte Eötvös Kiadó, Budapest. 143–156. URL: http://old.tok.elte.hu/kutatokozpont/upload/publikacio/mikonya_korr4_NYOMDA.p df (letöltve: 2016.03.18 10:40) Silva, J., Miele, P. (1990): Agykontroll Silva módszerével. Magánkiadás, BudapestSilva, J., Miele, P. (1990): Agykontroll Silva módszerével. Magánkiadás, Budapest Somogyvári Mihály (főszerk., 2015): Börtönstatisztikai Szemle. 2015/2. sz. URL: http://bv.gov.hu/download/5/cd/21000/B%C3%B6rt%C3%B6nstatisztikai_Szemle_ 2_2.pdf (letöltve: 2016.04.05. 11:30)Somogyvári Mihály (főszerk., 2015): Börtönstatisztikai Szemle. 2015/2. sz. URL: http://bv.gov.hu/download/5/cd/21000/B%C3%B6rt%C3%B6nstatisztikai_Szemle_ 2_2.pdf (letöltve: 2016.04.05. 11:30) Sz. Molnár Anna (2009): A tanuló felnőtt. Pedagógusképzés, 7. 2–3. sz. 199–220. URL: http://www.diral.hu/publikaciok/A_tanul%C3%B3_feln%C5%91tt.pdf (letöltve: 2014.10.26. 07:25)Sz. Molnár Anna (2009): A tanuló felnőtt. Pedagógusképzés, 7. 2–3. sz. 199–220. URL: http://www.diral.hu/publikaciok/A_tanul%C3%B3_feln%C5%91tt.pdf (letöltve: 2014.10.26. 07:25) Szarka Emese (2012): Az agykontroll mozgalom tanfolyamainak üzenete – nevelési és oktatási koncepciók. In: Mikonya György (szerk.): Vallásos mozgalmak nézetei a családi életről és az oktatásról. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest. 115–130. URL: http://old.tok.elte.hu/kutatokozpont/upload/publikacio/mikonya_korr4_NYOMDA.p df (letöltve: 2016.03.12 11:10)Szarka Emese (2012): Az agykontroll mozgalom tanfolyamainak üzenete – nevelési és oktatási koncepciók. In: Mikonya György (szerk.): Vallásos mozgalmak nézetei a családi életről és az oktatásról. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest. 115–130. URL: http://old.tok.elte.hu/kutatokozpont/upload/publikacio/mikonya_korr4_NYOMDA.p df (letöltve: 2016.03.12 11:10) Szegál Borisz (2007): A szocializáció és a reszocializáció a börtönben. Börtönügyi szemle, 26. 3. sz. 25–37.Szegál Borisz (2007): A szocializáció és a reszocializáció a börtönben. Börtönügyi szemle, 26. 3. sz. 25–37. Tough, A. M. (1997): Az önálló tanulás: elmélet és gyakorlat. In: Maróti Andor (szerk.): Andragógiai szöveggyűjtemény II. Válogatás a felnőttoktatás elméletének külföldi szakirodalmából. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. 110– 118.Tough, A. M. (1997): Az önálló tanulás: elmélet és gyakorlat. In: Maróti Andor (szerk.): Andragógiai szöveggyűjtemény II. Válogatás a felnőttoktatás elméletének külföldi szakirodalmából. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. 110– 118.

13

14

15 1.Eladó a családom (r.: Derrick Borte) 2.Ördögi út a boldogsághoz (r.: Alec Baldwin) 3.Egy nap alatt (r.: Evan Richards) 4.Életrevalók (r.: Eric Toledano és Olivier Nakache) 5.A boldogság nyomában (r.: Gabriele Muccino) 6.Hétköznapi mennyország (r.: Kay Pollak) 7.A bakancslista (r.: Rob Reiner) 8.Lesz ez még így se! (r.: James L. Brooks) 9.Fapofa (r.: Harris Goldberg)


Letölteni ppt "Andragógiai eszközökkel az elítéltek reintegrációjáért Molnár Attila Károly ELTE PPK andragógia MA II. évfolyam DOSZ Tavaszi Szél Konferencia 2016. április."

Hasonló előadás


Google Hirdetések