Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Gyógyít, megelőz és fogyaszt? Étrend-kiegészítők reklámjainak versenyhatósági megítélése Dr. Udvardi Anita 2013. október 1.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Gyógyít, megelőz és fogyaszt? Étrend-kiegészítők reklámjainak versenyhatósági megítélése Dr. Udvardi Anita 2013. október 1."— Előadás másolata:

1 Gyógyít, megelőz és fogyaszt? Étrend-kiegészítők reklámjainak versenyhatósági megítélése Dr. Udvardi Anita október 1.

2 A reklámok értékelésének folyamata Gyógyhatás állítás? Jogszabályi tilalom Egészségre ható állítás? Fttv. és Éltv. Fttv. egyéb rendelkezései? Igen Nem

3 Gyógyhatás állítás fogalom Az egészség helyreállítását célzó tevékenység gyógyítás, … gyógyhatása annak a terméknek van, amely a betegséget megszűnteti, az egészséget helyreállítja, azaz egészségessé tesz. (Fővárosi Ítélőtábla 2.Kf /2004/12.) Betegség megelőzésére, gyógyítására vagy kezelésére vonatkozó tulajdonságok állítása (Éltv. 10. § (3))

4 Gyógyhatás állítás példák Kiváló fejfájásra, ízületi fájdalmakra, vérnyomás-ingadozásra frontérzékenység esetén. Kiváló segítség ízületi gyulladás, ízületi betegségek, köszvény, a térdízület és a combnyakcsont sérülései, reuma, ideggyulladás, csontritkulás, porckorongsérv stb. leküzdésében Kiemelkedő eredményeket érnek el a szer használatával a pajzsmirigybetegségek, cukorbetegség, valamint a szem megbetegedései (rövidlátás, szürke hályog, kötőhártya-gyulladás stb.) esetében is. Eredményesen használható csontforradás elősegítésére, a műtét utáni sebhelyek, különböző sérülések gyógyításában, infarktus után. (Vj/44/2011.)

5 Gyógyhatás állítások értékelése Jogszabályi tilalom a reklám nem tulajdoníthat az élelmiszernek betegség megelőzésére, gyógyítására vagy kezelésére vonatkozó tulajdonságokat Az állítások igazolására tett kísérlet irreleváns Bizonyítási lehetőség az állítás nem gyógyhatásra utal

6 Egészségre ható állítások fogalom Bármely olyan állítás, amely kijelenti, sugallja vagy sejteti, hogy az adott élelmiszer, élelmiszercsoport vagy annak valamely alkotóeleme és az egészség között összefüggés van (1924/2006/EK Rendelet) E körben vizsgálandók a fogyással, testtömegkontrollal kapcsolatos állítások (1924/2006/EK Rendelet)

7 Egészségre ható (fogyással kapcsolatos) állítások példák „ erősödhet a természetes védekezőképesség” „szedése hozzájárulhat az egészséges emésztéshez” (Vj/52/2012.) „Gyorsítja a szénhidrát (cukrok) anyagcseréjét” „Hatékony segítség a pluszkilók ellen.” „Ön természetes módon fog karcsúsodni” (Vj/26/2012.)

8 Egészségre ható állítások értékelése Tényállítás valóságának igazolása a vállalkozást terheli (Fttv. 14. §) Igazolás itt: az ágazati jogszabályokkal történő összhang meglétére

9 Egészségre ható állítások értékelése A súlycsökkenés ütemére vagy mértékére utaló állítás tilos Pl.: „5 kilót fogytam az első héten és összesen 28 kilót a 7 hét alatt.” (Vj/26/2012.), „A készítmény segítségével 10, 15, 20 sőt több kilót is leadhat (6 kilót mindjárt az első héten)” (Vj/70/2011.)

10 A célzott fogyasztói kör Átlagfogyasztó: aki ésszerűen tájékozottan, az adott helyzetben általában elvárható figyelmességgel és körültekintéssel jár el. Egészségre ható állításoknál (Vj/52/2012.)

11 A célzott fogyasztói kör Sérülékeny fogyasztó: különösen kiszolgáltatott fogyasztó Fogyást ígérő állításoknál: „a testsúllyal való elégedetlenség annak okától függetlenül hiszékenyebbé, a fogyást ígérő kommunikációkra fogékonyabbá teszi a fogyasztókat.” Gyógyhatást ígérő állításoknál: „…..a kereskedelmi kommunikáció által felhívott betegségben szenvednek vagy ezen betegség elkerülését kívánják elérni. Ezen fogyasztók ügyleti döntéseik meghozatala során meglévő, illetve elkerülendő egészségügyi problémájuk következtében az átlagosnál sérülékenyebbek, így érzékenyebbek a vállalkozások kereskedelmi kommunikációi révén közvetített üzenetekre.” (Vj/26/2012.)

12 A Gazdasági Versenyhivatal eljárása A versenyfelügyeleti eljárás indulhat: Panasz Bejelentés Saját észlelés alapján. A gazdasági verseny érdemi érintettségének vizsgálata GVH vagy NFH

13 Adatok 2013 : 7 versenyfelügyeleti eljárás megindulása 2 versenyfelügyeleti eljárásban döntés (Vj/26/2012. és Vj/52/2012.) 2012: 5 versenyfelügyeleti eljárás 5 versenyfelügyeleti eljárásban döntés (Vj/103/2010., Vj/44/2011., Vj/56/2011., Vj/70/2011., Vj/6/2012.) A legmagasabb bírság: ,- Ft


Letölteni ppt "Gyógyít, megelőz és fogyaszt? Étrend-kiegészítők reklámjainak versenyhatósági megítélése Dr. Udvardi Anita 2013. október 1."

Hasonló előadás


Google Hirdetések