Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Családi életciklusok. Az életciklus fogalma,egy gondolkodási keret arról, hogyan is működik egy család a kulturális és társadalmi normák talaján. Azt,

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Családi életciklusok. Az életciklus fogalma,egy gondolkodási keret arról, hogyan is működik egy család a kulturális és társadalmi normák talaján. Azt,"— Előadás másolata:

1 Családi életciklusok

2 Az életciklus fogalma,egy gondolkodási keret arról, hogyan is működik egy család a kulturális és társadalmi normák talaján. Azt, hogy mi elfogadható vagy elfogadhatatlan viselkedés egy családban, kétségtelenül a kultúrális elvárások szabják meg Minuchin a családot olyan természetes fejlődési egységnek fogta fel, amely több stádiumon keresztül fokozatosan fejlődik, a saját szerveződésén belül, mindig újra meg újra átalakúl de eközben tagjai számára fenntartja a folyamatosságot.

3 Haley(1973) szerint a család állandó változási folyamata két irányból ered: egyrészt a rendszerre ható külső tényezők (új barátok, munkahelyi változások, iskolai, környezeti, kulturális hatások) Másrészt belső tényezők Utóbbihoz tartoznak a készségek, lehetőségek természetes fejlődéséből, a gyermekek növekedésébők származó igények Ő vezette be a családi életciklus foglamát

4 1. Egyedülálló felnőtt 2. Fiatal, gyermektelen pár 3. 0-3 éves gyermeket nevelő család 4. 3-6 éves gyermekes család 5. Család serdülő gyerekkel (6-10 éves) 6. Család serdülő gyerekkel (10-14 éves) 7. 14-18 éves gyermekes család 8. Kirepülés „üres fészek” 9. Öreg, inaktív nyugdíjas szülők

5 Az életciklus változások a család valamennyi tagját érintik Amikor a család átjut egy fejlődési fázison, a rendszeren belüli viszonyokat ujra kell tárgyalni A legtöbb társadalomban az életciklus változásokat bizonyos ceremóniák, rituálék jelzik Ezek fontos szerepet játszanak a változás definiálásában, az uj határok kialakításában Selvini Palazolli(1978) kihangsúlyozza, hogy a ceremóniák és rituálék a burkolt, implicit kommunikációnak nagyon hatékony eszközei Elsőrendű és másodrendű változások A változások normál kríziseket hoznak Vannak paranormatív krízisek, ezek nem részei a normál fejlődésnek és akkor keletkeznek, ha a normál kríziseket nem tudja jól kezelni a család

6 Egyedülálló felnőtt Új szükségelet FelnőttSzülők Önálló identitásprofesszinális és Levállásházastársi Veszteség Védettségkontroll a gyermek fölött Fejlődési feladat Felelősségvállalása levállás elfogadása, respekt a gyerek iránt Új viselkedés,viszonyulás Tervezetten átgondolni érzelmi elengedés a feladatokatlemondás a kontrollról

7 Fiatal gyermektelen pár Új szükséglet A szülőkről való levállás érvényesítése Egymáshoz csiszolódás Sok szerepben működni Veszteség Védettség, szabadság, független életveztés, álmok Fejlődési feladat A házastársi rendszer, közös értékrend, kapcsolati redszer kialakítása Elköteleződés az új rendszer mellett Új viselkedés, viszonyulás Közös szokásrend kialakítása, cserefolyamatok egyensúlyba hozása (adok-kapok), alkalmazkodás

8 0-3 éves gyereket nevelő család Új szükséglet,gondozás Veszteség, az anyaméh biztonsága Fejlődési feladat, testi lelki konfort Új szükséglet,tudjon regresszív lenni a férj részéről atyai gondoskodást igényel Veszteség, professzionális és nemi szerep Fejlődési feladat, anyává érés Új viselkedés, anyaság, a párkapcsolatba beálló változás Új szükséglet, gyengédség igénye Veszteség, a figyelem köpontjába levést  Fejlődési feladat, családfővé válás  Új viselkedés, apaság, szülői házastársi szerepben rugalmasság

9 3-6 éves gyermekes család szülők Új szükséglet,a gyermekre ráfigyelni, ráhangolódni Veszteség, „babát” veszítenek Fejlődési feladat, követni a gyermek változásait Új viselkedés, növekvő önállóság, újfata kontroll, szülőtársi viszony alakítása Gyerek Új szükséglet, új funkciók gyakorlása(ödipális), gyors változások Veszteség, elveszti a család zárt biztonságát Fejlődési feladat, a családon kivüli világra rálátás Új viselkedés, más viselkedési modelleket is lát és elsajátít

10 Család serdülő gyerekkel (6-10 év) Új szükséglet,ödipális feszültség csökkenése Veszteség, a gyermeki felelőtleség Fejlődési feladat, iskolakezdés Új viselkedés, családon kivüli kapcsolatokra nyitás Család serdülő gyerekkel (10 – 14 év) Új szükséglet, prepubertás, pubertás, biztonság keresése a növekvő bizonytalansággal szemben Veszteség, belső gyermeki egyensúly, stabil környezet Fejlődési feladat, átmenet a gyerekkorból a felnőttkorba Új viselkedés, keveredettség, kiegyensúlyozatlanság, bizonytalanság

11 14-18 éves gyermekes család Új szükséglet, önértékelés kialakítása,pozitív visszajelzés, elfogadó közeg Veszteség, stabil énkép, önbizalom, ügyesség Fejlődési feladat, önépítés, itellektuális, érzelmi, nemi, szereptanulás Új viselkedés, család helyett kortárs csoport, gyors kapcsolatváltások,stabil kötődések hasonló nemüekkel Szülők Fejlődési feladat, lehetőséget adni a serdülőnek hogy a rendszerbe ki be járhasson, ujraöszpontosítás a házassági és karrier kérdéseire Új viselkedés, elfogadni a serdülőt olyannak amilyen, pozitív visszajelzés

12 18 éves kirepülés „üres fészek” Fiatal felnőtt Új szükséglet, önálló felnőttes fogyasztói igények Veszteség, gondtalan kapás, gyermeki lét Fejlődési feladat, levállás, önfenntartás, pályaválasztás Új viselkedés, felelősségvállalás Szülők Veszteség, szülői szerep, kontroll, gondoskodás a gyerek fölött Fejlődési feladat, házastársi rendszer újraszervezése, szakmai szerep újraértékelése Új viselkedés, felnőtt-felnőtt viszony kialakítása a szülők és felnőtt gyerekek között

13 Öreg, inaktív,nyugdíjas szülők Veszteség, professzionális szerep, passzívá vált szülői szerep, egészség, életerős működés Fejlődési feladat, a generációs szerepek megváltozásának tudomásúl vétele, elfogadása, kreativítás, rugalmas szerepkeresés Új viselkedés, szerepváltás, közösségi aktivítás, tapasztalatuk integrálása a családba, rokonok, család elvesztése és feldolgozása, felkészülés a saját halálra, az élet áttekintése és integrációja


Letölteni ppt "Családi életciklusok. Az életciklus fogalma,egy gondolkodási keret arról, hogyan is működik egy család a kulturális és társadalmi normák talaján. Azt,"

Hasonló előadás


Google Hirdetések