Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Tanulási technikák Általános bevezető. Mi a tanulás és miért is kell tanulnunk? a tanulás viszonylag tartós viselkedésváltozás, mely nem mindig nyilvánul.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Tanulási technikák Általános bevezető. Mi a tanulás és miért is kell tanulnunk? a tanulás viszonylag tartós viselkedésváltozás, mely nem mindig nyilvánul."— Előadás másolata:

1 Tanulási technikák Általános bevezető

2 Mi a tanulás és miért is kell tanulnunk? a tanulás viszonylag tartós viselkedésváltozás, mely nem mindig nyilvánul meg a tanulás viszonylag tartós viselkedésváltozás, mely nem mindig nyilvánul meg Bizonyos változások kizárhatók: betegség, drog, érési változások, betegség, drog, érési változások, sérülés  csak átmeneti változás sérülés  csak átmeneti változás változó környezet és adaptáció változó környezet és adaptáció az evolúció hatása a tanulásra: minél értelmesebb a faj, annál több időre van szükség, hogy az egyed elsajátítsa a fajra jellemző viselkedésmintákat az evolúció hatása a tanulásra: minél értelmesebb a faj, annál több időre van szükség, hogy az egyed elsajátítsa a fajra jellemző viselkedésmintákat adaptációs szempontból létezhet: adaptációs szempontból létezhet: obligát tanulásobligát tanulás fakultatív tanulásfakultatív tanulás

3 A tanulás formái egyes tanulási formák automatikusak: pl. nyálazás az étel látványára, félig automatikusak, pl. úszástanulás, nyelvtanulás, nem automatikus, pl. sakktanulás egyes tanulási formák automatikusak: pl. nyálazás az étel látványára, félig automatikusak, pl. úszástanulás, nyelvtanulás, nem automatikus, pl. sakktanulás imprinting imprinting habituációs tanulás habituációs tanulás asszociatív tanulási formák: asszociatív tanulási formák: klasszikus kondicionálásklasszikus kondicionálás operáns kondicionálásoperáns kondicionálás komplex tanulás komplex tanulás

4 Az imprinting követési reakció, egy korai, gyors és mély bevésődés (Lorenz) követési reakció, egy korai, gyors és mély bevésődés (Lorenz) a születés utáni szenzitív periódusban alakul ki, mely rövid időre korlátozódik a születés utáni szenzitív periódusban alakul ki, mely rövid időre korlátozódik a kioltásnak ellenáll a kioltásnak ellenáll a bevésés hatékonyabb, ha rövid időközökkel többször látja az újszülött állat a bevésődött állatot vagy tárgyat a bevésés hatékonyabb, ha rövid időközökkel többször látja az újszülött állat a bevésődött állatot vagy tárgyat

5 A habituációs tanulás a habituáció-diszhabituáció latens tanulási forma a habituáció-diszhabituáció latens tanulási forma igen korán kimutatható, újszülöttek és csecsemők könnyen habituálódnak igen korán kimutatható, újszülöttek és csecsemők könnyen habituálódnak

6 A klasszikus kondicionálás alapvető tanulási forma alapvető tanulási forma a hívóingerre a válasz mindig bekövetkezik a hívóingerre a válasz mindig bekövetkezik a tanulás során egy semleges ingert és egy feltétlen ingert többszörösen társítunk, melynek eredményeként létrejön a tanulás (Pavlov) a tanulás során egy semleges ingert és egy feltétlen ingert többszörösen társítunk, melynek eredményeként létrejön a tanulás (Pavlov)

7 Pavlov kondicionáló kísérletei Az emésztés vizsgálatától a tanulás felfedezéséig: Az emésztés vizsgálatától a tanulás felfedezéséig: a gyomorba helyezett táplálék nem eredményezett elegendő szekrécióta gyomorba helyezett táplálék nem eredményezett elegendő szekréciót az emésztőnedv szekréciója a táplálék látványára is elkezdődöttaz emésztőnedv szekréciója a táplálék látványára is elkezdődött a nyálazás a kísérletvezető látványára is beindulta nyálazás a kísérletvezető látványára is beindult

8 Pavlov kísérleti berendezése

9 A klasszikus kondicionálás alapterve ucs - feltétel nélküli inger ucr - feltétel nélküli válasz cs - feltételes inger cr - feltételes válasz

10

11 Hétköznapi példa a klasszikus kondicionálásra villámlás dörgés villámlás összerezzenünk

12 megerősítés: a semleges ingert követő feltétel nélküli inger alkalmazása megerősítés: a semleges ingert követő feltétel nélküli inger alkalmazása próba: a feltételes és feltétel nélküli inger együttes bemutatása próba: a feltételes és feltétel nélküli inger együttes bemutatása kioltás: a megerősítés sorozatos elmaradása a feltételes válasz kimaradását (gátlását) eredményezi. A spontán kiújulás bármikor visszatérhet. kioltás: a megerősítés sorozatos elmaradása a feltételes válasz kimaradását (gátlását) eredményezi. A spontán kiújulás bármikor visszatérhet. generalizáció: amikor a feltételes választ az eredeti ingerhez hasonló ingerek is kiváltják generalizáció: amikor a feltételes választ az eredeti ingerhez hasonló ingerek is kiváltják diszkrimináció: az eredeti ingerek szelektív megerősítése szelektív válaszhoz vezet. Pl. Pavlov az ellipszis és kör diszkriminációjának kísérlete kutyáknál. diszkrimináció: az eredeti ingerek szelektív megerősítése szelektív válaszhoz vezet. Pl. Pavlov az ellipszis és kör diszkriminációjának kísérlete kutyáknál.

13 Az operáns kondicionálás az o.k.-ban a tanulás az organizmus valamilyen cselekvésének az eredménye az o.k.-ban a tanulás az organizmus valamilyen cselekvésének az eredménye a választ ezért tanuljuk meg, mert annak következményei vannak a választ ezért tanuljuk meg, mert annak következményei vannak a kondicionálás során az organizmusnak valamit tennie kell! a kondicionálás során az organizmusnak valamit tennie kell! szerepe van benne a személy involválódásának, motivációjának szerepe van benne a személy involválódásának, motivációjának

14 A klasszikustól az operáns kondicionálásig Thorndike (1931), elmélete átmenet a klasszikus és operáns kondicionálás között Thorndike (1931), elmélete átmenet a klasszikus és operáns kondicionálás között a „problémaketrec”: macska bent, hal kint, az ajtó szerencsével nyitható ezért próba-szerencse tanulás a „problémaketrec”: macska bent, hal kint, az ajtó szerencsével nyitható ezért próba-szerencse tanulás ebben a tanulási helyzetben a véletlennek is szerepe van ebben a tanulási helyzetben a véletlennek is szerepe van

15 a megfigyelés: a macska először véletlenül nyitja ki az ajtót, majd egyre gyakrabban sikerül ezt megtennie a megfigyelés: a macska először véletlenül nyitja ki az ajtót, majd egyre gyakrabban sikerül ezt megtennie törvények: törvények: gyakorlás t.: ha két esemény időben egymáshoz közel fordul elő, akkor megtanuljuk a köztük lévő kapcsolatotgyakorlás t.: ha két esemény időben egymáshoz közel fordul elő, akkor megtanuljuk a köztük lévő kapcsolatot effektus t.: ha egy cselekvést (+) megerősítés követ (jutalom), akkor ez növeli a viselkedés jövőbeni megjelenésének gyakoriságát. A viselkedést annak következményei irányítják.effektus t.: ha egy cselekvést (+) megerősítés követ (jutalom), akkor ez növeli a viselkedés jövőbeni megjelenésének gyakoriságát. A viselkedést annak következményei irányítják.

16

17 A neobehaviorizmus és az operáns kondicionálás B.F. Skinner és a viselkedéslélektan előretörése B.F. Skinner és a viselkedéslélektan előretörése a mentális esemény csupán a viselkedés egy formája a mentális esemény csupán a viselkedés egy formája a belső állapotok szubjektívek és közvetlenül nem mérhetőek a belső állapotok szubjektívek és közvetlenül nem mérhetőek

18 erőteljesen befolyásol minket az, hogy mi történik a környezetünkben erőteljesen befolyásol minket az, hogy mi történik a környezetünkben a Skinner-doboz: a pedál és táplálék a Skinner-doboz: a pedál és táplálék ha az állat megtanulja, hogy a pedál lenyomásával táplálékhoz jut, akkor egyre gyakrabban nyomogatja azt ha az állat megtanulja, hogy a pedál lenyomásával táplálékhoz jut, akkor egyre gyakrabban nyomogatja azt

19

20 Megerősítések Potenciálisan elsődleges megerősítők Potenciálisan másodlagos megerősítők Általában pozitív (kapsz) - megszerzés ÉtelVízSzexAlvás Érzékleti inger PénzRangStátusz Tisztelet, megbecsülés Elfogadás Általában negatív (elvesznek) - elkerülés FájdalomÁramütés Magas hőmérséklet Erős zaj Kinevetés, gúnyolás Személyes tér megsértése Alacsony önbecsülés Kizárás valamiből

21 pozitív megerősítés: a válasz utáni megerősítés növeli a válasz újólagos előfordulásának valószínűségét (jutalom) pozitív megerősítés: a válasz utáni megerősítés növeli a válasz újólagos előfordulásának valószínűségét (jutalom) negatív megerősítés: ha a személy valamilyen választ produkál, akkor valami kellemetlen, negatív dolog megszűnik. pl. lenyomja a pedált, hogy az áramütés megszűnjön, tehát a pedálnyomás megerősítőként hat negatív megerősítés: ha a személy valamilyen választ produkál, akkor valami kellemetlen, negatív dolog megszűnik. pl. lenyomja a pedált, hogy az áramütés megszűnjön, tehát a pedálnyomás megerősítőként hat büntetés: más mint a negatív megerősítés, mert ez esetben a viselkedéshez egy averzív, kellemetlen következményt kapcsolunk büntetés: más mint a negatív megerősítés, mert ez esetben a viselkedéshez egy averzív, kellemetlen következményt kapcsolunk kioltás: a megerősítés hiánya, a frusztráció következménye kioltás: a megerősítés hiánya, a frusztráció következménye

22 A büntetés a leggyakrabban használt viselkedésmódosító módszer, bár nem eredményezi konzisztensen a nemkívánt viselkedés megszűnését a leggyakrabban használt viselkedésmódosító módszer, bár nem eredményezi konzisztensen a nemkívánt viselkedés megszűnését A nemkívánt viselkedés fennmaradásának okai: A nemkívánt viselkedés fennmaradásának okai: a büntetett viselkedés önmagában jutalmazó jellegűa büntetett viselkedés önmagában jutalmazó jellegű a viselkedés a személy felindult állapotában történik. pl. a halálbüntetés nem csökkenti a gyilkosságok számáta viselkedés a személy felindult állapotában történik. pl. a halálbüntetés nem csökkenti a gyilkosságok számát a kioltott viselkedés nem tűnik el teljesen. pl. visszaeső bűnözőka kioltott viselkedés nem tűnik el teljesen. pl. visszaeső bűnözők

23 Hatékony büntetési módszerek alternatív válasz: a pozitív viselkedést vonzóvá kell tenni a büntetéssel párhuzamosan alternatív válasz: a pozitív viselkedést vonzóvá kell tenni a büntetéssel párhuzamosan konzisztens büntetés: a leghatékonyabb, hogy a nemkívánt viselkedést a megjelenés után mindig büntetjük, következetesen konzisztens büntetés: a leghatékonyabb, hogy a nemkívánt viselkedést a megjelenés után mindig büntetjük, következetesen azonnali büntetés: ha sok idő telik el a vislekedés és büntetés között, akkor a büntetés nem hatékony azonnali büntetés: ha sok idő telik el a vislekedés és büntetés között, akkor a büntetés nem hatékony megfelelő, arányos büntetés: meg kell magyarázni a viselkedés miért helytelen, illetve ne csak ekkor figyeljünk oda a büntetettre megfelelő, arányos büntetés: meg kell magyarázni a viselkedés miért helytelen, illetve ne csak ekkor figyeljünk oda a büntetettre

24 Problémák a büntetéssel kapcsolatban az erős büntetés agressziót vált ki a büntetettből, vagy tehetetlenséget az erős büntetés agressziót vált ki a büntetettből, vagy tehetetlenséget a büntetés önmagában nem szilárdít meg egy új kívánatos viselkedést a büntetés önmagában nem szilárdít meg egy új kívánatos viselkedést a büntetés metódusa lemásolható, utánozván az agresszivitás nő a büntetés metódusa lemásolható, utánozván az agresszivitás nő a szorongó személy „kívánhatja” a büntetést, mert ezáltal csökkenti belső szorongását a szorongó személy „kívánhatja” a büntetést, mert ezáltal csökkenti belső szorongását

25 Megerősítési tervek folyamatos megerősítés: a kívánt viselkedést mindig megerősítjük. Új választanuláskor ez a leghatékonyabb. folyamatos megerősítés: a kívánt viselkedést mindig megerősítjük. Új választanuláskor ez a leghatékonyabb. részleges megerősítés: a megerősítés nem követi minden alkalommal a viselkedést (válasz- és időarány) részleges megerősítés: a megerősítés nem követi minden alkalommal a viselkedést (válasz- és időarány)

26 részleges megerősítési tervek részleges megerősítési tervek rögzített válaszarány: a megerősítés meghatározott számú helyes viselkedést követ (pl. három pirospont jegyre váltható)rögzített válaszarány: a megerősítés meghatározott számú helyes viselkedést követ (pl. három pirospont jegyre váltható) változó válaszarány: változó számú választ erősítünk meg (pl. vadászó oroszlán, vagy „félkarú rabló”)változó válaszarány: változó számú választ erősítünk meg (pl. vadászó oroszlán, vagy „félkarú rabló”) rögzített időarány: meghatározott, állandó idő után kapja az alany a megerősítést (pl. hétvégén magaviseleti értékelő)rögzített időarány: meghatározott, állandó idő után kapja az alany a megerősítést (pl. hétvégén magaviseleti értékelő) változó időarány: az alany nem tudja, hogy mennyi idő után kap megerősítést (pl. a horgász dugója nem azonos időként tűnik el)változó időarány: az alany nem tudja, hogy mennyi idő után kap megerősítést (pl. a horgász dugója nem azonos időként tűnik el)

27 Operáns kondicionálás az oktatásban Skinner és a programozott oktatás: a programok az ingerek olyan szerveződései, melyek a kívánatos eredmény fele visznek (terminális viselkedés) Skinner és a programozott oktatás: a programok az ingerek olyan szerveződései, melyek a kívánatos eredmény fele visznek (terminális viselkedés) a tanítás technológiája: a tanítás technológiája: apró lépések megerősítéseapró lépések megerősítése a megerősítés az egyes lépések teljesítésétől függa megerősítés az egyes lépések teljesítésétől függ lineáris vagy elágazó programoklineáris vagy elágazó programok

28 A komplex tanulás a hangsúly nem az asszociatív kapcsolatokon van a hangsúly nem az asszociatív kapcsolatokon van az inger lényeges, de a válasz a kontextustól és a memóriában tárolt kognitív információktól függ az inger lényeges, de a válasz a kontextustól és a memóriában tárolt kognitív információktól függ

29 Belátásos tanulás Köhler (1917): csimpánz, ketrec, banán, bot kísérlet Köhler (1917): csimpánz, ketrec, banán, bot kísérlet a csimpánz átszervezi az észlelési kereteta csimpánz átszervezi az észlelési keretet a csimpánz nem választ tanul, hanem eszköz-cél relációt (viszonylatot)a csimpánz nem választ tanul, hanem eszköz-cél relációt (viszonylatot)

30

31 A belátásos tanulás ismérvei hirtelen felfedezett megoldás (aha- élmény) hirtelen felfedezett megoldás (aha- élmény) a transzfer képessége, azaz a tanulás átvihető analóg helyzetekre a transzfer képessége, azaz a tanulás átvihető analóg helyzetekre „mentális próba-szerencse” módszer, ezért tűnik hirtelennek a felismerés „mentális próba-szerencse” módszer, ezért tűnik hirtelennek a felismerés

32 Lewin mezőelmélete, alaklélektani megközelítés Lewin mezőelmélete, alaklélektani megközelítés az élettér: ahhoz, hogy megértsük a személynek a környezetére adott reakcióit ismerni kell életterét: fizikai és pszichológiai környezet, idő, motivációk, minden ami az egyén életterébe tartozikaz élettér: ahhoz, hogy megértsük a személynek a környezetére adott reakcióit ismerni kell életterét: fizikai és pszichológiai környezet, idő, motivációk, minden ami az egyén életterébe tartozik valencia vagy felszólító jelleg: az egyén szükségállapotától függ, hogy mire fog reagálnivalencia vagy felszólító jelleg: az egyén szükségállapotától függ, hogy mire fog reagálni a megfigyelés nem korlátozódhat külső megfigyelésre, „szubjektívnek kell lenni”a megfigyelés nem korlátozódhat külső megfigyelésre, „szubjektívnek kell lenni”

33 Látens tanulás a tanulás nem valamilyen specifikus cél vagy szándék miatt történik, sokszor „rejtett” marad a viselkedésváltozás a tanulás nem valamilyen specifikus cél vagy szándék miatt történik, sokszor „rejtett” marad a viselkedésváltozás Tolman és Hansik (1930): a patkány a labirintust akkor is megtanulja, ha nincs táplálék benne. Az lapvető drive-okon túl az exploráció igénye is mozgat, az egyszerű kíváncsiság Tolman és Hansik (1930): a patkány a labirintust akkor is megtanulja, ha nincs táplálék benne. Az lapvető drive-okon túl az exploráció igénye is mozgat, az egyszerű kíváncsiság a puszta exploráció is hatékony, ám még hatékonyabb a kognitív kíváncsiság motiválta tanulás: ha lelkes a kísérletvezető a személyek többet tanulnak (! az érzelmi involváltság szerepe a tanításban) a puszta exploráció is hatékony, ám még hatékonyabb a kognitív kíváncsiság motiválta tanulás: ha lelkes a kísérletvezető a személyek többet tanulnak (! az érzelmi involváltság szerepe a tanításban)

34 Ha egy jóllakott patkányt teszünk a labirintusba, hogy szabadon szaladgálhasson, akkor kiéheztetve hamarabb találja meg a táplálékot, mint a labirintusban járatlan patkányok – tanulás azonnali megerősítés nélkül is lehetséges Tolman – látens tanulás megerősítés a 11.naptól folyamatos megerősítés

35 A látens tanulás ismérvei a tanulást nem demonstrálja a viselkedés a tanulás pillanatában a tanulást nem demonstrálja a viselkedés a tanulás pillanatában jutalom nélkül megy végbe jutalom nélkül megy végbe amikor a megfelelő jutalom feltűnik, hirtelen használni lehet amikor a megfelelő jutalom feltűnik, hirtelen használni lehet

36 Tanulási stratégiák a stratégia komplex ismeret elsajátításának tervezésére és szervezésére vonatkozik a stratégia komplex ismeret elsajátításának tervezésére és szervezésére vonatkozik Három alaptípus: - mélyrehatoló tanulási stratégia: a dolgok megértésére törekszik, összefüggések megragadása, rendszerszemlélet dominál

37 -szervezett tanulás stratégia: rendszeresség jellemzi, a jó munkaszervezés alapkövetelményeire épül -mechanikus tanulási stratégia: részletek megjegyzésére épül, pontosságra törekszik és szöveghűségre

38 Viselkedésmeghatározó működések a viselkedésnek eltérő belső komplexitást feltételező irányítórendszerei vannak a viselkedésnek eltérő belső komplexitást feltételező irányítórendszerei vannak a tanulási formák bonyolultsága nő a tanulási formák bonyolultsága nő a komplexebb tanulási formákkal csökken a függés az ingerektől, s növekszik a belső szerveződés, s ezzel a szervezet által teremtett múltbeli kontextusok szerepe a komplexebb tanulási formákkal csökken a függés az ingerektől, s növekszik a belső szerveződés, s ezzel a szervezet által teremtett múltbeli kontextusok szerepe

39 Eltérő bonyolultságú tanulási működések Szervező- dési elv JellegFolyamatHajlé- konyság Meghatá- rozottság Szerve- ződés Feltétlen reflexek Egyedi hatás Automata válasz MerevDetermináltSzinapti- kus Feltételes reflexek Egyedi hatás Nyílt válaszHajlékonyDetermináltBiológiai EmlékekEpizodi- kus múlt Hatás nyoma HajlékonyValószínű- ségi Képzet GondolatokA múlt rendje Modellalko- tás HajlékonyTartalmá- ban hajlékony Séma, kép, kijelen- tés Kulturális rendszerek Átfogó rend Elméletki- alakítás Beállítan- dó Is-isElmélet


Letölteni ppt "Tanulási technikák Általános bevezető. Mi a tanulás és miért is kell tanulnunk? a tanulás viszonylag tartós viselkedésváltozás, mely nem mindig nyilvánul."

Hasonló előadás


Google Hirdetések