Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Iskola: Nagy Mózes Elméleti Líceum Felkészít ő tanár : Mocsáry Gondos Beáta Forrásanyag: Siegfried Poller- Mib ő l készül, hogyan készül (Móra Ferenc könyvkiadó-1982)

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Iskola: Nagy Mózes Elméleti Líceum Felkészít ő tanár : Mocsáry Gondos Beáta Forrásanyag: Siegfried Poller- Mib ő l készül, hogyan készül (Móra Ferenc könyvkiadó-1982)"— Előadás másolata:

1 Iskola: Nagy Mózes Elméleti Líceum Felkészít ő tanár : Mocsáry Gondos Beáta Forrásanyag: Siegfried Poller- Mib ő l készül, hogyan készül (Móra Ferenc könyvkiadó-1982) Munkácsy Béla- A szeméthegyeken innen és túl(Pont kiadó-1999) Dr. Márton Tibor, Plósz Antal, Vincze István- Anyag- és gyártásismeret (Képz ő m ű vészeti kiadó- 1999) Readers Digest válogatás- Hogy is van ez?(Readers Digest kiadó- 1995) Fodorpataki László, Kis Erika - Fehér Judit, Kiss Tünde: Biológia Tankönyv a X. osztály számára, Ábel Kiadó, Kolozsvár 2002 Stelică Ene, Gheorghiţă Sandu, Gheorghe Gămăneci: Biológia Tankönyv a X. osztály számára, Editura LVS Crepuscul, 2005 Kovászna megyei Erdészeti Hivatal A helyi Városgazdálkodási Hivatal szemételhordásért felel ő s osztálya

2 Lycée : Nagy Mózes de Kézdivásárhely Professeur: Mocsáry Gondos Beáta Bibliographie: Siegfried Poller- Mib ő l készül, hogyan készül (Móra Ferenc könyvkiadó-1982) Munkácsy Béla- A szeméthegyeken innen és túl(Pont kiadó-1999) Dr. Márton Tibor, Plósz Antal, Vincze István- Anyag- és gyártásismeret (Képz ő m ű vészeti kiadó- 1999) Readers Digest válogatás- Hogy is van ez?(Readers Digest kiadó- 1995) Fodorpataki László, Kis Erika - Fehér Judit, Kiss Tünde: Biológia Tankönyv a X. osztály számára, Ábel Kiadó, Kolozsvár 2002 Stelică Ene, Gheorghiţă Sandu, Gheorghe Gămăneci: Biológia Tankönyv a X. osztály számára, Editura LVS Crepuscul, 2005 Kovászna megyei Erdészeti Hivatal A helyi Városgazdálkodási Hivatal szemételhordásért felel ő s osztálya Où disparaît l'eau?

3 A víz rendkívül fontos szerepet betölt ő kémiai anyag, a Föld vízburkát alkotja, kitölti a világ óceánjait és tengereit, az ásványok és k ő zetek alkotórésze, a növényi és állati szervezetek pótolhatatlan része. Biológiai jelent ő sége óriási, a földi élet elképzelhetetlen nélküle, a sejt- és testnedvek legnagyobb részét víz alkotja. A víz a Föld felületén megtalálható egyik leggyakoribb vegyület, a földi élet alapja.

4 L'eau est la substance chimique qui a un rôle extrêmement important, elle compose l'enveloppe d'eau de la Terre, elle forme les océans et les mers, partie constituante des ressources minérales et des rochers, indispensable aux organismes des plantes et des animaux. Son importance biologique est incommensurable, il n'existe pas de vie terrestre sans elle, c'est la sève dominante des corps et des cellules. L'eau est une des substances les plus fréquentes de la Terre, la base de la vie.

5

6 Ahhoz,hogy a fotoszintézis folyamata lejátszódjon, alapvetően vízre van szükség. A növények a felvett víz csupán 1%-át hasznosítják, a maradékot párologtatás útján visszajuttatják a természetbe. A fák és a növények túlélésében, növekedésében az egyik legfontosabb környezeti tényező a víz. A fát mint nyersanyagot ősidők óta sok mindenre használjuk: Elégetjük, hogy világítson, hőt termeljen. Mechanikai szempontból felhasználjuk: eszközök készítésére, műalkotásokhoz, járművekhez, épületekhez. Rengeteg fát csupán azért vágnak ki, hogy papírt készítsenek belőle.

7 Le processus de la photosynthèse a comme besoin de base l'eau. Les plantes utilisent 1% de l'eau captée, le reste elles le renvoient à la nature par évaporation. Un des facteurs primordiaux de subsistance des plantes et des animaux constitue l'eau. Le bois est utilisé par l'homme comme matière première dès l'âge préhistorique. On le brûle pour éclairer et pour chauffer. Du point de vue mécanique on l'utilse pour produire: - des outils - des œuvres d'art - des moyens de transport - des constructions Le plus important peut-être c'est son utilisation dans la fabrication du papier, une nécessité quotidienne.

8 A papír o A papír növényi sejtek, rostok vizes szuszpenziójával készült vékony lap. o Készítésének módját a kínaiak találták fel i.u.105-ben. Bambuszrostból, eperfaháncsból és egyéb rostnövényekből állították elő. o A mai papír alapanyagát is növényi rostok adják, amelyeket legtöbbször fából nyernek, de készíthető papír szalmából, rongyból, illetve használtpapír újrahasznosításával is.

9 Le papier o Le papier est une feuille mince obtenue par la suspension en eau des cellules et des fibres végétales. o La méthode de sa fabrication a été inventée par les Chinois. o La matière de base du papier d'aujourd'hui constituent les fibres végétales obtenus surtout du bois, mais on peut fabriquer du papier de la paille, du chiffon, ou bien de la réutilisation du papier.

10

11 1 tonna fehér papír előállításához anyag és energia: o 417 m³ víz o 1700 kg fa (kb fa) o 717 kW energia o 181 kg mészkő o 87 kg kén o 6 tonna vízgőz o 60 kg klór Ha papírhulladékot használunk: o 1150 kg fekete-fehér papír o 100 m³ víz o 300 kW energia o 3 tonna vízgőz o 1 db papírív 5-8%-a víz o Egy tonna kész papírban 70 liter víz van. o 17 db, egyenként 100 kg tömegű fa rostjai 731 l vizet kötnek meg.

12 Matières nécessaires à la fabrication de 1 tonne de papier blanc : : o 417 m3 d'eau o 1700 kilos de bois (environ arbres ) o 717 kW d'énergie o 181 kilos de calcaire o 87 kilos de souffre o 6 tonnes de vapeur d'eau o 60 kilos de chlore En cas d'utilisation de déchets de papier: o 1150 kilos de papier noir et blanc o 100 m3 d'eau o 300 kW d'énergie o 3 tonnes de vapeur d'eau Les matières premières nécessaires à la fabrication du papier o 5-8% d'une feuille de papier est de l'eau. o 1 tonne de papier contient 70 litres d'eau. o Les fibres de 17 arbres, pesant chacun 100 kilos, retiennent 731 litres d'eau.

13 20 db. füzet – 5 kg 150 db. miniszterív g 3 db könyv - 1,5 kg 12 db iskolai tankönyv - 4,2 kg Összesen: 12,5 kg – 6 l vízveszteség 8 db diploma - 90 g Igazolások - 5 g Összesen: 100 g – 0,007 l vízveszteség 6,7 kg újságpapír – 3,2 l vízveszteség 100 db wc papír - 9 kg Csomagolópapír, szalvéta, karton - 1,5 kg Évi 80 csomag papír-zsebkendő - 1,7 kg Összesen: 12,2 kg papír - 8,54 l vízveszteség

14 20 cahiers – 5 kg 150 feuilles A4 – 750 gr 3 livres 1,5 kg 12 livres de classe 4,2 kg Total: 12,5 kg de papier - 6 l d'eau consommée 6,7 kg de papier de journal – 3,2 l d'eau consommée 8 diplômes – 90 gr justifications: 5gr Total : 100gr-0,007 l d'eau consommée. 100 rouleaux de papier toilette – 9kg papier d'emballage, serviettes, carton – 1,5 kg mouchoirs en papier: 80 paquets par an : 1,7 kg Total: 12,2kg papier – 8,54l d'eau consommée. Total: 31,4 kg de papier par an, donc 21,9 l d'eau consommée. En faisant un calcul pour les 794 élèves de l'école: 7 tonnes de papier et l d'eau consommée.

15 Egy tanár évi iskolai papírszükséglete: jól elkészített portfólióból - 10,2 kg. vizsgalapok, felmérők, tesztek, kimutatások, beszámolók - 6 kg

16 Besoin en papier par année scolaire pour un enseignant: un portofolio / portefeuille bien rempli: - 10,2kg feuilles utilisées aux examens, évaluations, tests, bordereaux, comptes rendus: 6kg En calculant pour les 60 enseignants de l'école cela veut dire 360kg de papiers et 25,2l d'eau consommée. En réutilisant tout le papier recyclable, on peut épargner 266l d'eau. Si on ne réutilise pas de papeir, on perd 425l d'eau par an.

17 Nem hasznosíthatók újra az élelmiszer- maradványokat és egyéb szennyeződéseket tartalmazó papírok, szalvéták, papír-zsebkendők, a vécépapírok.

18 On ne recycle pas le papier qui contient des restes d'aliments ou des contaminations, comme les serviettes, les mouchoirs, le papier de toilette. MAIS:

19 Nem hasznosíthatók újra a műanyag hozzáadásával készült csomagolópapírok, fóliák.

20 On ne recycle pas le papier d'emballage qui contient de la matière plastique.

21 Helyi vonatkozások Hiába van szelektív hulladékgyűjtő kuka, ha az emberek nem szabályszerűen használják.

22 Situation locale Tout le monde ne peut pas utiliser comme il faut les poubelles sélectives.

23 Kézdivásárhely környékén nincs megoldva a szelektív hulladékgyűjtés. Nincsenek átvevő központok.

24 Dans la région de Kézdivásárhely on n'a pas une solution pour dépositer les déchets selon les normes européennes, car il n'y a pas de déchetterie.

25 A fejlett országok egy főre eső papírfogyasztása kb kg/év. Évről-évre kevesebb bolygónkon a zöld terület, egyre nagyobb területet hódítunk el a természettől. Nincs tökéletesítve a papír újrahasznosítása. Egyre több papírt igénylünk minden egyszerű probléma megoldásához. Sok papír nem kerül vissza a körforgásba, tehát rengeteg fa és víz vész el.

26 La consommation en papier par habitant dans les pays développés est de kg par an. Tous les ans l'espace verte de notre planète diminue, l'homme envahit les territoires naturelles. On n'a pas perfectionné le recyclage du papier. On exige de plus en plus de papier pour nos besoins simples quotidiens. Une grande quantité de papier n'est pas recyclé, par conséquent, on perd une grande quantité de bois et d'eau.

27 Gyűjtsük szelektíven a papírt. Egyszer használatos papírzsebkendő helyett használjunk anyagzsebkendőt. Vigyázzunk, hogy fölöslegesen ne használjunk papírt. Ne sajnáljuk az újrahasznosításba befektetett pénzt. A papírfelhasználás szempontjából takarékosabb a számítógép, e-book reader és egyéb ilyen típusú elektronikus készülékek használata.

28 Collecte sélective des déchets de papier. Utilisation des mouchoirs textiles à la place des mouchoirs jetables. Ne pas utiliser le papier d'une manière irresponsable. Investir de l'argent pour le recyclage du papier Utilisation de l'ordinateur, du e-book reader et d'autres appareils électroniques pour remplacer le papier. Propositions:

29

30


Letölteni ppt "Iskola: Nagy Mózes Elméleti Líceum Felkészít ő tanár : Mocsáry Gondos Beáta Forrásanyag: Siegfried Poller- Mib ő l készül, hogyan készül (Móra Ferenc könyvkiadó-1982)"

Hasonló előadás


Google Hirdetések