Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Grangemouth kikötője és Falkirk vonalon 1777-ben épült meg a Forth and Clyde csatorna, amely összekötötte Glasgow-t a nyugati parttal. Falkirk és Edinburgh.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Grangemouth kikötője és Falkirk vonalon 1777-ben épült meg a Forth and Clyde csatorna, amely összekötötte Glasgow-t a nyugati parttal. Falkirk és Edinburgh."— Előadás másolata:

1

2 Grangemouth kikötője és Falkirk vonalon 1777-ben épült meg a Forth and Clyde csatorna, amely összekötötte Glasgow-t a nyugati parttal. Falkirk és Edinburgh között 1822-ben készült el az Union csatorna. A sajátos domborzati viszonyok miatt azonban, a Glasgow - Edinburgh hajóforgalom csak 11 zsilip alkalmazásával működhetett. A két vízi út között ugyanis 24 m (!) a szintkülönbség! A SKÓT VIZIKERÉK

3

4 1963-ban közel 150 év működés után bezárták a már elavult zsiliprendszert. Ezt váltotta fel a 2002-ben üzembe helyezett nagyon energia- és időtakarékos Falkirki Vízikerék, ami a modern Skócia egyik jelképe lett.

5

6 Itt találkozik a két csatorna.

7 egy hatalmas kétkarú emelő. A karok egy – egy vízzel feltöltött gondolát tartanak, ezekbe úsznak be a hajók az alsó és a felső csatornából. A világon létező egyetlen forgózsilip,

8 Az alsó csatorna

9 Behajózás az alsó csatornán.

10 Közeledik a bárka a kerékhez, a felső csatornán.

11 Hajó a felső gondolában.

12 Már két hajó van a kerékben Felső csatorna 35 m Alsó csatorna

13 Kezdődik a fordítás

14 Hajók a mozgó kerékben

15 Forog …

16 … és forog …

17 Közeledik a teljes átforduláshoz

18 Átfordítás után, útra készen

19 A zsilipek lezárása, a megfelelő vízszint-magasság beszabályozása és az átfordítás művelete mindössze 15 percet vesz igénybe!

20 Egy - egy 25 méter hosszú gondola össztömege, a benne lévő vízzel és a hajóval együtt 300 tonna !

21 A kerék gondoláit azonos mennyiségű vízzel töltik fel, amiből a beúszó hajók a saját súlyuknak megfelelő víztömeget szorítanak ki (Archimédész törvénye). Ezért a gondolákban levő hajókkal együtt is, mindig egyensúlyban van a rendszer. Így az alsó és a felső zsilipet lezárva, a gigászi szerkezet 180°-os átfordításához a 22,5 kW összteljesítményű motoroknak mindössze 1,5 kW/h energia felhasználására van szüksége !

22 … és jöhet a következő!

23 Újabb hajó az alsó gondola felé

24 A Kerék valódi turistalátványossággá tette a hajóforgalmat Edinburgh és Glasgow között.

25


Letölteni ppt "Grangemouth kikötője és Falkirk vonalon 1777-ben épült meg a Forth and Clyde csatorna, amely összekötötte Glasgow-t a nyugati parttal. Falkirk és Edinburgh."

Hasonló előadás


Google Hirdetések