Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaÁgnes Juhászné Megváltozta több, mint 10 éve
2
Székács József Evangélikus Óvoda, Általános Iskola és Gimnázium
3
Alattvaló vagy polgár? A fiatalok társadalmi és közéleti szerepekre való felkészítése, a társadalomismeret oktatás eredményei és nehézségei iskolavezetői szempontból.
5
„Tél van, puhán jár, mint a köd a síkló, soknyákú, kegyenc - kékorrú katonák között polgár vagyok-e, vagy fegyenc!” (József Attila)
6
"Egyszerűen megfogalmazva, az alattvaló engedelmeskedik a törvényeknek, az állampolgár pedig részt vesz a megalkotásukban és megváltoztatásukban." B. Crick
7
Mit kell tanítani? Miért kell tanítani? A NAT (2007) – három követelménytípusban: mint kulcskompetencia: „Szociális és állampolgári kompetencia” mint kiemelt fejlesztési feladat (kerettantervi feladat): „Aktív állampolgárságra, demokráciára nevelés” mint az „Ember és társadalom” műveltségi terület egyik komponense Kerettantervekben (minden területen megfogalmazódik)
8
TANULMÁNYI TERÜLETEK ÉS TARTALMAK EGYÉN ÉS KÖZÖSSÉG HELYI TÁRSADALOM MAI MAGYARORSZÁG GLOBALIZÁLT VILÁG
9
Hogyan kell tanítani? A tanítás-tanulás új szemlélete A társadalomismeret tanítása lényegében a hagyományos órák rendjét követi. Újdonságot az jelent, hogy a készségfejlesztés, szemléletformálás jelentősége és aránya nagyobb. A tanítás során alapvető feladat egyrészt az, hogy fogalmi ismereteket és értelmezési kereteket adjunk. Másrészt viszont az, hogy minél több önálló feladatot kapjanak a diákoknak.
10
pedagógus-kompetenciák tudjon tervezni, tudja megtanítani a tanulás képességét, ismerje és tanítása során alkalmazza az új tanulásszervezési formákat (kooperatív technikák, projektoktatás stb.), legyen interaktív kapcsolata diákokkal, rendelkezzen magas empátiával, legyen facilitátor (segítő).
11
a tanár állampolgári kompetenciái a társadalomról való tudása átadásához nélkülözhetetlen eszköztár birtoklása
12
A tanítás-tanulás klasszikus módszerei: Előadás Magyarázat Megbeszélés, beszélgetés Szemléltetés
13
Interaktív, résztvevő, saját élményen alapuló módszerek: Kooperatív tanulás Szerepjáték Vita Speciális, előkészítő, elmélyítést/elmélyülést tevő módszerek: Interjúkészítés Kutatás, megfigyelés Médiafigyelés
14
A tanulás lényege nem az ismeretek elsajátítása, hanem a személyiség különböző komponenseinek az egyénre jellemző fejlődése. A pedagógus feladata a feltételek megteremtése
15
A gyermeki személyiség optimális fejlődéséhez három alapszükséglet kielégítése szükséges: a kapcsolat a kompetencia az autonómia
16
kapcsolat az ember valahová tartozásának érzése az ember egyik legalapvetőbb feltétele közösség
17
kompetencia az öröm, a boldogság, a siker érzése a „meg tudom csinálni” biztos tudata
18
autonómia önszabályozás döntéshozatal és a döntések következményeinek viselése ez az alapja a személyiség fejlődésének, az egyén közösségben elfoglalt helye alakulásának
19
Tankönyvek Forgács Attila – Győrfi-Tóth Péter – Mező Ferenc – Nagy Imre – Veliky János: Társadalmi és állampolgári ismeretek középiskolásoknak (Nemzeti Tankönyvkiadó) Bayer József, Jávor István,Utasi Ágnes: Társadalomismeret (Dinasztia Kiadó) Czike Klára – Csizmady Adrienn-Ligeti György – Rózsavölgyi Adél:Minden másképp van Gönczöl Enikő: Én és a többiek (Nemzeti Tankönyvkiadó) Gönczöl Enikő: Én és a politika (Nemzeti Tankönyvkiadó) Kukorelli István-Szebenyi Péter: Állampolgári ismeretek középiskolásoknak (Korona Kiadó)
20
A tanításhoz használható honlapok http://kompasz.balzac.zpok.hu/ http://kompasz.balzac.zpok.hu/ http://www.civitas.hu http://www.civitas.hu http://www.aktivpolgar.hu http://www.aktivpolgar.hu http://www.sulinet.hu/tanar/kompetenciaterul etek/4_szocialis/index.html http://www.sulinet.hu/tanar/kompetenciaterul etek/4_szocialis/index.html http://www.osztalyfonok.hu http://www.osztalyfonok.hu www.globalisneveles.hu www.globalisneveles.hu http://kla.hu/aktivallampolgarsag http://kla.hu/aktivallampolgarsag
21
"Senki sem születik jó állampolgárnak, ahogy egyetlen államban sincs magától értetődő demokrácia. Sokkal inkább igaz az, hogy mind a kettő folyamat,amely egy életen át tart és fejlődik. A fiatalokat születésüktől kezdve be kell vonnunk ebbe a folyamatba." (Kofi Annan)
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.