Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Az ütközések fejlesztő ereje -
SzülőSuli 7. Az ütközések fejlesztő ereje - Az együttműködés tanulható?! Pécel, Tölgyesi Klára EGYLÉPCSŐ Tréning és Terápiás Műhely
2
EGYLÉPCSŐ Tréning és Terápiás Műhely
,Tel:
3
EGYLÉPCSŐ Tréning és Terápiás Műhely
" A béke nem a konfliktusok hiánya, hanem a konfliktus kezelésének képessége.„ Dan Millam EGYLÉPCSŐ Tréning és Terápiás Műhely ,Tel:
4
EGYLÉPCSŐ Tréning és Terápiás Műhely
Tartalom Mi a konfliktus? Szemléleti megközelítések Kezelési módok, javaslatok EGYLÉPCSŐ Tréning és Terápiás Műhely ,Tel:
5
EGYLÉPCSŐ Tréning és Terápiás Műhely
KONFLIKTUS Személyen belüli (intraperszonális) Személyek közötti (interperszonális) Igény vagy szükséglet konfliktus Értékkonfliktus EGYLÉPCSŐ Tréning és Terápiás Műhely ,Tel:
6
Mikor beszélünk konfliktusról?
A másiké a probléma passzív hallgatás értő figyelem Nincs probléma önfeltáró bajmegelőző pozitív visszautasító én-üzenetek Az enyém a probléma (mindkettőnké) konfrontáló én-üzenet „Nincs vesztes” módszer !!! EGYLÉPCSŐ Tréning és Terápiás Műhely ,Tel:
7
Hol tartunk a konfliktusokkal?
A megoldásainkat ütköztetjük és nem az igényeinket Győzni szeretnénk és nem a mindkettőnk számára elfogadható konszenzusra törekszünk Ha rákiabáljuk a másikra a problémát, már megoldottnak tekintjük a konfliktust Nem a célszeméllyel beszéljük meg a vitás kérdéseket EGYLÉPCSŐ Tréning és Terápiás Műhely ,Tel:
8
EGYLÉPCSŐ Tréning és Terápiás Műhely
,Tel:
9
Hol vannak a határok személyek és rendszerek között
? ? ? gyerekek Pedagógusok-kollégák családok-szülők óvoda, iskola EGYLÉPCSŐ Tréning és Terápiás Műhely ,Tel:
10
Szemléleti megközelítés
„ Kezeld a konfliktust - harc helyett - problémának, mert annak megoldásai vannak. A harcot pedig csak megnyerni vagy elveszíteni lehet.” /Thomas Gordon/ EGYLÉPCSŐ Tréning és Terápiás Műhely ,Tel:
11
EGYLÉPCSŐ Tréning és Terápiás Műhely
,Tel:
12
Szemléleti megközelítés
Amikor megküzdünk egy – egy kapcsolatunk konfliktusos helyzetével, s megtaláljuk a mindkettőnk számára elfogadható megoldást, kapcsolatunk edzettebbé, megbízhatóbbá, bölcsebbé, kreatívabbá válik. A konfliktusok ezt a lehetőséget hordozzák számunkra! EGYLÉPCSŐ Tréning és Terápiás Műhely ,Tel:
13
EGYLÉPCSŐ Tréning és Terápiás Műhely
,Tel:
14
Thomas Gordon kommunikációs eszközei megelőzésre és problémakezelésre
Megelőzési módok Thomas Gordon kommunikációs eszközei megelőzésre és problémakezelésre Nyílt - direkt kommunikáció az „itt és most”- ban Mögöttes üzenetek kihallása (értő figyelem) Én nyelv (megelőző én üzenetek) Négyszemközti konfrontációk – frontális pozitív visszajelzések Megnövelt „tényfülek” Viselkedésekben fogalmazunk és nem címkékben! EGYLÉPCSŐ Tréning és Terápiás Műhely ,Tel:
15
Kommunikációs mintázatok a családban és az iskolában
DIREKT (kinek?) INDIREKT NYÍLT (mit?) ZÁRT EGYLÉPCSŐ Tréning és Terápiás Műhely ,Tel:
16
EGYLÉPCSŐ Tréning és Terápiás Műhely
FÜLEINK TÉNY MEGBÍZÁSI INFORMÁCIÓ MAGAMRÓL KAPCSOLATI EGYLÉPCSŐ Tréning és Terápiás Műhely ,Tel:
17
ZSÁKUTCÁK ? Önmegvalósítás Teljesítmény Biztonság Szülő Pedagógus
a szükséglet konfliktusokban Önmegvalósítás Teljesítmény Társas kapcsolatok Biztonság Életben maradás Szülő Pedagógus EGYLÉPCSŐ Tréning és Terápiás Műhely ,Tel:
18
EGYLÉPCSŐ Tréning és Terápiás Műhely
,Tel:
19
EGYLÉPCSŐ Tréning és Terápiás Műhely
,Tel:
20
Kezelési mód – négyszemközt vagy a családban
A „nincs vesztes” módszer lépései 0. lépés: Felismerés, helyzetteremtés a megoldáskereséshez 1. lépés: Igények tisztázása 2. lépés: Ötletgyűjtés 3. lépés: Ötletek mérlegelése 4. lépés: Döntés 5. lépés: A döntés végrehajtási módjának tisztázása 6. lépés: A végrehajtás utólagos értékelése EGYLÉPCSŐ Tréning és Terápiás Műhely ,Tel:
21
EGYLÉPCSŐ Tréning és Terápiás Műhely
KEZELÉSI MÓDOK A családban - Testvér-harc esetén: A szülő a segítő harmadik Nem a múltban kutakodunk, nem bűnbakot keresünk Az a kérdés: hogyan tovább? Ehhez tudnunk kell, hogy a gyerekeknek mi az igénye! (Az „5 miért?” technika segíthet) Az ötletgyűjtésben az egész család segíthet, de a döntés a testvéreké EGYLÉPCSŐ Tréning és Terápiás Műhely ,Tel:
22
EGYLÉPCSŐ Tréning és Terápiás Műhely
Kezelési módok A családban: szülő-gyerek és szülők közötti kapcsolatban Értő figyelemmel megpróbálom megérteni mit szeretne a másik (Mi az igénye? Mitől lenne jól? Mit szeretne elkerülni vagy megkapni, elérni?) A gyerek számára érthető módon megfogalmazom a saját igényemet Ötleteket gyűjtünk, hogyan érhetnénk el mindketten, hogy megvalósuljanak vágyaink Döntünk arról, melyik javaslatunk nyert! Megbeszéljük, hogy hogyan lesz ez után: Ki, mit vállal? Hánykor? S, ha nem tudjuk tartani, mi a büntetés? Az első néhány próba után értékeljük a döntésünket és a kivitelezést EGYLÉPCSŐ Tréning és Terápiás Műhely ,Tel:
23
Az érték-konfliktusok kezelése
Rizikófaktor a kapcsolatra nézve Eszközök az érték ütközések oldására +7 Hatalom alkalmazása (jutalmazás-büntetés) +6 Fenyegetés +5 Nincs vesztes módszer +4 Tanácsadás +3 Konfrontálás (szembesítés: a gyerek viselkedése következménye rám nézve érzéseim) +2 Mintanyújtás +1 Saját értékrendem megváltoztatása EGYLÉPCSŐ Tréning és Terápiás Műhely ,Tel:
24
EGYLÉPCSŐ Tréning és Terápiás Műhely
,Tel:
25
EGYLÉPCSŐ Tréning és Terápiás Műhely
Összefoglalás „Ha konfliktusba keveredünk, állapodjunk meg abban, hogy egyikünk sem él hatalmával a maga győzelme érdekében, a másikunk veresége árán. Szem előtt tartom az igényeidet, de figyelembe kell vennem a sajátjaimat is. Ezért, igyekezzünk elkerülhetetlen konfliktusainkra olyan megoldást találni, amely mindkettőnk számára elfogadható. Így senki nem veszít, mindketten nyerünk. /Thomas Gordon: Hitvallásom az emberi kapcsolatokról, részlet/ EGYLÉPCSŐ Tréning és Terápiás Műhely ,Tel:
26
EGYLÉPCSŐ Tréning és Terápiás Műhely
,Tel:
27
EGYLÉPCSŐ Tréning és Terápiás Műhely
Tölgyesi Klára 30/ EGYLÉPCSŐ Tréning és Terápiás Műhely , Tel: Köszönöm a figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.