Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaFerenc Király Megváltozta több, mint 10 éve
1
A 2007. SZEPTEMBER 7-ÉN BP.KELETI PÁLYAUDVARON TÖRTÉNT KISIKLÁSOS BALESET VIZSGÁLATA Két hasonló kisiklás Európában KBSZ SZAKMAI NAPOK Budapest, 2007. október 25. Chikán Gábor balesetvizsgáló
2
2 AZ ESEMÉNYEK Hasonló váltóhibákból keletkeztek balesetek Nagy Britanniában 2007. február 23. (Grayrigg) Magyarországon 2007. szeptember 7. (Budapest-Keleti pu.) A brit eseménnyel kapcsolatos adatok forrása a balesetvizsgáló társszervünk, a Rail Accident Investigation Branch.
3
3 AZ ESEMÉNY BUDAPESTEN a vonat hét kocsijából négy siklott ki és megrongálódott, a vasúti pálya kis mértékben rongálódott, személyi sérülés nem történt, jelentős forgalmi fennakadás keletkezett a péntek délutáni csúcsforgalomban, mely a tanév első pénteki napja volt. 2007. szeptember 7-én a 3434 sz. személyszállító vonat Budapest-Keleti pu. 6. sz. átszelési kitérőjén kisiklott.
4
AZ ESEMÉNY A vonat Budapest-Keleti pályaudvarról indult Sülysápra. Beállított, lezárt vágányútján a Budapest- Ferencváros állomás felé vezető bal vágányon haladt ki a pályaudvarról, az utolsó vágánykapcsolaton haladt volna át a Kőbánya felsőre vezető bal vágányra. A kisiklás a 6. sz. átszelési kitérőn következett be. 4
5
5 A KISIKLÁST OKOZÓ VÁLTÓ A helyszíni szemle megállapítása szerint a 6. sz. átszelé- si kitérőnél a biztosítóberendezés helyes végállást érzékelt, a főirányból mellékirányba terelő (elálló) csúcssín azonban nem volt kellő távolságban a tősíntől. Ez a körülmény a kisiklásnak nem következménye, hanem oka volt.
6
ÁLLÍTÓRÚD RÖGZÍTÉS A csúcssínt az állítórúdhoz általában 2 db szegecs vagy koronás csavaranyával és sasszeggel biztosított csavar rögzíti. 6
7
A KISIKLÁST OKOZÓ VÁLTÓ RÉSZLETEI A balesetet okozó helytelenül álló csúcssín esetében csavarokat alkalmaztak (bal kép), a koronás csavaranyák sasszeggel rögzítve nem voltak, a csavarok meglazultak, az egyik csavar a kisiklást megelőzően ki is esett. Ugyanezen váltó „A” a sasszeg végén szintén hiányzott, illetve nem volt megfelelően elhelyezve! (jobb kép) 7
8
A KISIKLÁST OKOZÓ VÁLTÓ RÉSZLETEI - bal kép kinagyítva 8
9
A KISIKLÁST OKOZÓ VÁLTÓ RÉSZLETEI - jobb kép kinagyítva 9
10
10 A HELYES MEGOLDÁS?
11
11 AZ ESEMÉNY GRAYRIGGBEN 2007. február 23-án a Londonból Glasgow-ba tartó Virgin Pendolino személyszállító vonat Grayrigg köze- lében, Lambrigg 2B sz. váltóján kisiklott. a vonatnak mind a kilenc kocsija kisiklott, a járművek súlyosan megsérültek, a vasúti pálya jelentősen megrongálódott, 1 utas életét vesztette, 22 további személy (köztük a mozdonyvezető) kórházi kezelésre szorult, sokakat helyben részesítettek elsősegélyben.
12
12 A KISIKLÁST OKOZÓ VÁLTÓ A RAIB előzetes megállapítása szerint a 2B sz. egyszerű kitérőnél összekötő-rudak, illetve rögzítéseik hiányossága miatt mindkét csúcssín simult a tősínhez. Ez a körülmény a kisiklásnak itt sem következménye, hanem oka volt.
13
13 KÖZÖS JELLEMZŐK A két bemutatott baleset okai, körülményei hasonlóak: az állító-, illetve összekötő rudak, illetve azok csúcssínhez való rögzítésének hiányossága miatt vált használhatatlanná a váltó, a végállás-ellenőrző berendezés konstrukciója nem teszi lehetővé ezen hiányosság biztosítóberendezési felismerését.
14
14 VÉGÁLLÁS-ELLENŐRZÉS A váltó végállás-ellenőrzésének konstrukciója olyan, hogy a keletkezett hibát, az elálló csúcssín helyzetét közvetlenül nem ellenőrzi. A közvetett ellenőrzés a simuló csúcssín végállásának ellenőrzésével történik, de ez az ellenőrzési mód feltételezi az összekötő rudak épségét.
15
15 A BALESET ELKERÜLÉSE Elkerülhető lett volna a Bp. Keleti pályaudvaron bekö- vetkezett baleset, ha: A csúcssín legutóbbi cseréjekor elhelyezik a csavaranyát biztosító sasszeget; A pályafenntartási szakszolgálat által végzett időszakos ellenőrzéskor a biztosító-eszköz hiányát, illetve a csavarok meglazulását ellenőrzik és a talált hiányosságot kijavítják. Elkerülhető a hasonló balesetek egy része, ha a végállás-ellenőrző rendszer közvetlenül ellenőrzi az elálló csúcssínt is.
16
16 JAVASLATOK A konkrét esemény kapcsán elsősorban a váltók időszakos felülvizsgálata során el kell végezni az alkatrészek olyan szintű vizsgálatát, hogy a balesetet okozó hiányosság időben felismerhető legyen; ehhez a szükséges erőforrásokat biztosítani kell; a váltók, váltóhajtóművek fejlesztése során törekedni kell olyan megoldásokra, melyek lehetővé teszik ilyen hibák felismerését. Általában megéri figyelemmel kísérni a külföldön bekö- vetkezett balesetek vizsgálatának eredményeit, mert azok alapján hazai balesetek előzhetők meg. (www.raib.gov.uk)www.raib.gov.uk
17
17 Köszönjük a figyelmet, és balesetmentes közlekedést kívánunk!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.