Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaHunor Balázs Megváltozta több, mint 10 éve
1
A tanulók tanulási stílusa és az oktatási módszerek közötti kapcsolat
Végzős hallgató Pajzos (Vas) Ilona Tudományos irányító Dr. Szabó Thalmeiner Noémi
2
TARTALOMJEGYZÉK Tanulás és tudás A tanulás diagnózisa
A tanulók tanulási stílusa és jellemzőik Vizuális stílusú tanulók Auditív stílusú tanulók Taktilis-kinesztetikus stílusú tanulók A társas környezet által meghatározott stílusok A kutatás
3
Tanulás és tudás A tanulás diagnózisa
A tanulás a legbonyolultabb emberi tevékenység, mivel a személyiség aktivitását ígényli. A tanulás eredménye a személyiség változásaiban található meg. A „tanulóközpontú” tanulás, a tananyag személyessé tétele. Az egyéni tanulási stílusokat figyelembe véve kellene tanítani. A hatékony tanítás érdekében szükséges elvégeznünk a tanulás diagnózisát. Ebből megtudhatjuk, a tanulók tanulási stílusát motivációit, tanulási nehézségeit.
4
A vizuális tanulási stílussal rendelkező tanulók és ezek jellemzői
Előnyben részesítik a vizuális információt. Jól működik a képorientált tevékenységük, ábrák, grafikonok, gondolattérképek, rövid jegyzetek színek használata segíti őket a tanulásban. Alkalmazható módszerek: - szemléltetés módszere, tanulástérkép, fogalomtérkép, gondolataikat rajzolva fejezzék ki.
5
Az auditív stílusú tanulók
Erősségük a hallásközpontú feldolgozás. A feladatok lépéseit hangosan mondják. Nagyon gyorsan képesek feldolgozni mind a beszélt mind az olvasott nyelvet. Alkalmazható tanítási módszerek: -brainstorming – ötletbörze módszere -kulcsszómódszer -a vita módszere -az előadás módszere:- az elbeszélés - a magyarázat - a leírás
6
A TAKTILIS – KINESZTETIKUS STíLUSÚ TANULÓK
Az érintéseken, a mozgáson, a fizikai tárgyakkal való foglalkozáson át történő tanulás a leghatékonyabb a számukra. Leköti és irányítja a figyelmüket: a tevékenység, a rajzolás, a téma szerepekre való felosztása, eljátszása. Hatékony a séta közbeni tanulás, illetve az aktív, valódi tanulás, a cselekvésen alapuló tanulás.
7
A mozgásos stílussal rendelkező tanulók oktatására alkalmazható módszerek
A színkód alkalmazása. A „Ki?”, „Mikor?”, „Hol?”, „Miért?” és „Hogyan?” módszere. Az ismétlő piramis módszere. Drámapedagógiai módszerek. Az élménypedagógia módszerei. Az RWCT módszer.
8
A KUTATÁS I. részben a tanulók tanulási stílusának a felmérése történt. II. részben a tanulási stílusok és az oktatási módszerek közötti kapcsolat a felfedezése.
9
A KUTATÁSI PROBLÉMA A KUTATÁS CÉLJA
MILYEN KAPCSOLAT VAN A TANULÓK TANULÁSI STíLUSA ÉS AZ ALKALMAZOTT OKTATÁSI MÓDSZEREK KÖZÖTT? A KUTATÁS CÉLJA A mintában szereplő tanulók tanulási stílusának a megállapítása, illetve az általuk kedvelt oktatási módszerek meghatározása.
10
A KUTATÁS HIPOTÉZISEI A tanulók szeretik, ha a tanító több módszert alkalmaz egy tananyag megtanításakor. A vizuális stílusú tanulók igénylik az ábrák, rajzok, képek bemutatását, alkalmazását a tanítás során. Az auditív stílusú tanulók jobban szeretik, ha a tanító elmeséli a leckét, minthogy ők maguk olvassák el azt. A mozgásos stílusú tanulók szívesebben bemutatják, vagy eljátsszák a tanultakat, mintsem, hogy leírják vagy elmagyarázzák azt.
11
A mechanikus bevésést alkalmazó tanulók, nem szeretik, ha saját maguk kell felkutassák a tananyagot, sem a logikai gondolkodtató feladatokat. A társas tanulási stílussal rendelkező tanulók szívesen végeznek önálló munkát is. A csendet kedvelő tanulási stílussal rendelkező tanulók, szívesen dolgoznak közösen a tanítóval, kérdésekkel és feleletekkel dolgozva fel az új anyagot. A három fő dominancia mentén jelentkező stílusok, vagyis az auditív, a vizuális és a mozgásos stílusok szeretik, ha a tanító interaktív módszereket alkalmaz az órán.
12
A KUTATÁS MÓDSZEREI Az I. részben tanulási stílust felmérő kérdőívet töltöttek ki. A II. részben a különböző tanulási stílussal rendelkező tanulók ki kellett válasszák az általuk kedvelt oktatási módszert, illetve önálló véleményt is kellett írjanak. Írásbeli kikérdezés módszere, melynek eszköze a kérdőív volt. Gyakoriságvizsgálat az eredmények feldolgozásánál.
13
A minta bemutatása Avasújváros I-VIII. Osztályos Iskola
III. és IV. osztályos 32 tanulója.
14
Az adatok feldolgozása és értékelése
A tanulási stílusok megoszlása a fiúk és a lányok között.
15
A vizuális stílusú tanulók válaszai összevetve a többi tanulási stílussal rendelkező tanulók válaszával arról, hogy szeretik-e, ha a tanító színes képeket ábrákat használ a tanítás során.
16
Az auditív stílusú tanulók válaszai összehasonlítva a más tanulási stílusok válaszaival arra vonatkozóan, hogy igényli-e a tanító magyarázatát, vagy inkább saját maga olvassa el a tanulnivalót.
17
A mozgásos tanulási stílussal rendelkező tanulók válaszai a lecke szerepek szerinti feldolgozására, összevetve a többi tanulási stílusú tanuló válaszával
18
Kedvelik-e az önálló, kutató munka módszerét a mechanikus tanulási stílust preferáló tanulók?
19
Szeretik-e a logikai, fejtörő feladatokat a mechanikus stílusú tanulók
20
Következtetés A tanulók 100%-a szereti, ha a tanító színes képeket és ábrákat alkalmaz. Az auditív stílusú tanulók 91%-a igényli a tanító magyarázatát, és utasításait. A taktilis- kinesztetikus tanulási stílussal rendelkező tanulók 81%-a szeretné szerepek szerint megtanulni a tananyagot, de az önálló véleményfejtésnél kiderült, hogy a lecke tartalmának a leírása is segíti őket a tanulásban. A mechanikus bevésést alkalmazó tanulók 100%-a szereti az önálló kutatáson alapuló munkát, míg a logikai, gondolkodtató feladatokat egyáltalán nem kedvelik.
21
Javaslatok A tanulók tanulási stílusa és az oktatási módszerek között szoros kapcsolat van, ezért a tanulók tanulási stílusát felmérve, az általuk kedvelt oktatási módszerekkel érdemes tanítani őket. A tanulás diagnózisa elvégzésével, fény derül a tanulók tanulási stílusára, tanulási nehézségeikre, problémáikra, melyek időben való feltérképezése hasznos lehet a hatékony tanítás szempontjából.
22
Köszönöm a figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.